خدمات سایت


متن کامل خبر

خدمتی جدید برای شهروندان الکترونیک: جای پارک خودرو را با گوشی همراه رزرو کنید!

آرشیو
پیدا کردن جای پارک خودرو در خیابان‌های شهرهای امروز به کابوس می‌ماند، بخصوص وقتی خودروی دیگری ناگاه از راه برسد و در محل مورد نظر شما پارک کند. اما گوشی‌های هوشمند این مشکل را حل کرده‌اند.
1390/11/15 01:34:39 ق.ظ

بسیاری از ما با این مشکل آشنایی داریم: اینکه ساعت‌ها با ماشین خود در حوالی مقصد چرخ بزنیم و به دنبال جای پارک بگردیم؛ و دقیقا وقتی‌که یک جای خالی پیدا می‌کنیم، یک نفر دیگر به سرعت قبل از ما آنجا پارک کند!

به گزارش نیوساینتیست، اکنون «بسته نرم‌افزاری پارکینگ» می‌تواند مشکل را حل کند. این نرم‌افزار حسگرهای بی‌سیم و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه را با یکدیگر مرتبط می‌کند تا رانندگان را به نقاط خالی هدایت کند و در عین حال، به ماموران راهنمایی و رانندگی اجازه می‌دهد که به راحتی متخلفان را شناسایی کنند.

برای این کار لازم است تا اجازه جاسازی شناساگرهای رادیویی (RFID) درون پارکینگ فراهم شود. اگرچه این کار بررسی اعتبار مجوزها را برای ماموران راهنمایی ساده‌تر می‌کند؛ اما به گفته آدریان بون، مدیرعامل شرکت Deteq Solutions که این بسته نرم‌افزاری جدید را طراحی کرده، قابلیت‌های دیگری هم در این سیستم وجود دارد. به گفته وی، چالش اصلی این مساله بود که چگونه می‌توان بدون اینکه از تجهیزات خاصی استفاده کرد، مشخص کرد یک جای پارک برای جا دادن یک ماشین خاص مناسب است یا باید آن را اشغال شده در نظر گرفت.

راه‌حل بون که با کمک شریک خود جام بارتینگتون به آن دست یافت، اضافه کردن حسگرهای بی‌سیم ازران‌قیمت و کم‌مصرف به سطح خیابان در محل هر جای پارک بود. این حسگرهای 7 سانتی‌متری در مرکز هر جای پارک قرار می‌گیرد و می‌تواند وجود یا عدم وجود ماشین را تشخیص دهد. از آنجایی‌که بون این حسگرها را به عنوان اختراع به ثبت رسانده، نمی‌توان فاش کرد که حسگرها دقیقا چطور کار می‌کنند؛ اما این وسیله اطلاعات خود و حسگرهای همسایه خود را در یک شبکه جدول‌مانند به صورت بی‌سیم به ایستگاه مخابره می‌کند. در نتیجه این سیستم به هیچ زیرساخت جدیدی نیاز ندارد. این حسگرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در ارتباط با برنامه‌های تلفن‌های همراه، و در صورت لزوم در ارتباط با مجوزهای RFID کار کنند. قرار است نمونه آزمایشی این سیستم طی چند هفته آینده در دانشگاه ساسکس انگلستان راه‌اندازی شود.

برنامه‌های کاربردی تلفن‌های همراه، در خصوص فضاهای پارک موجود در نزدیکی جایی که شما قرار دارید، اطلاعات را بلادرنگ در اختیار رانندگان قرار می‌دهند. برای این کار آنها بر اساس اینکه هر زمان چند فضای پارک خالی وجود دارد، اقدام به استفاده از کدهای رنگی برای هر خیابان می‌کنند.

این سیستم همچنین می‌تواند پارک کردن رانندگان را در نقاط ممنوعه، به اطلاع ماموران راهنمایی و رانندگی برساند و به این ترتیب باعث کاهش ازدحام شود. به گفته بون، این سیستم به مسولان محلی امکان می‌دهد تا بر اساس میزان شلوغی فضای پارک، تعرفه‌های متغیر (Dynamic) برای هزینه پارک تعریف کند. در نتیجه پارک کردن در مناطق خلوت‌تر و در ساعات خلوت روز هزینه کمتری خواهد داشت. بون می‌گوید: «شما می‌توانید قیمت را به نحوی تنظیم کنید تا مردم تشویق شوند در جای دیگری پارک کنند.»

برخی از مراکز خرید و پارکینگ‌های مدرن هم اکنون از سیستم‌هایی استفاده می‌کنند که مشتریان خود را به سمت محل‌های پارک خالی هدایت می‌کنند، و حتی در هنگام بازگشت به آنها یادآوری می‌کنند که خودرویشان را کجا پارک کرده‌اند. اما چنین سیستم‌هایی که توسط شرکت استرالیایی Park Assist خلق شده، برای هر جای پارک به شبکه گران‌قیمتی از دوربین‌ها وابسته هستند و بنابراین تنها برای پارکینگ‌های سرپوشیده چند طبقه قابل استفاده هستند.

رویکرد دیگری که در سن‌فرانسیسکوی کالیفرنیا در حال آزمایش است، تعبیه مغناطیس‌سنج‌هایی در هر جای پارک است. این سیستم که توسط شرکت StreetSmart توسعه یافته است، بیش از 8000 فضای پارک را تحت پوشش قرار می‌دهد و همانند سیستم مذکور، از یک شبکه جدول‌بندی‌شده بی‌سیم استفاده می‌کند. نمونه آزمایشی این سیستم نیز در حال امتحان کردن تعرفه‌گذاری متغیر است.

به گفته پل واترز، رئیس بخش سیاست‌گذاری جاده‌ای انجمن اتومبیل‌رانی انگلستان، نحوه پارک کردن در حال گذار به مرحله جدیدی است، و این فناوری‌های مبتنی بر برنامه‌های تلفن همراه نقشی حیاتی را در این میان بازی می‌کنند. اما هم‌زمان این مساله حیاتی است که بتوان این اطلاعات را کنترل کرد. رانندگان دوست ندارند بلافاصله پس از پایان زمان مجاز پارک کردن در معرض جریمه شدن قرار داشته باشند. این سیستم‌ها اگرچه می‌توانند به رانندگان در خصوص اتمام زمان مجاز پارک هشدار بدهند، اما هم‌زمان نیز می‌توانند ماموران را نیز باخبر کنند. واترز می‌گوید: «این سیستم می‌تواند باعث شود رانندگان برای رسیدن به ماشین‌هایشان با هم مسابقه بگذارند؛ مساله‌ای که می‌تواند هرج و مرج عجیبی را به وجود آورد.»

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 73

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 95

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 101