خدمات سایت


متن کامل خبر

نوسانات ارز و سردرگمی در بازار کامپیوتر وموبایل

آرشیو
در بازار کامپیوتر برخی فروشندگان تا روشن شدن تکلیف نهایی بازار ارز بسیاری از اجناس خود را در انبارها نگه داشته اند و قصد فروش ندارند و این در حالی است...
1390/11/17 03:03:28 ق.ظ

نوسانات نرخ ارز طی هفته های گذشته بر بازار مصرفی کامپیوتر و موبایل نیز تاثیر گذاشته و فعالان این بازار و خریداران را دچار سردرگمی کرده به طوریکه در بازار کامپیوتر برخی فروشندگان اجناس خود را در انبارها نگه داشته و قصد فروش ندارند.

بررسی های میدانی از بازارهای مختلف کامپیوتر و تلفن همراه در تهران از سردرگمی فعالان این بازار و نیز خریداران این کالاهای مصرفی حکایت دارد و طبق گفته فروشندگان بازار حتی اعلام سیاست تک نرخی شدن نرخ ارز نیز نتوانسته از دغدغه این صنف بکاهد.

حیات دوباره بازار نیمه تعطیل کامپیوتر

اگرچه نوسانات نرخ ارز تغییر و تحولاتی در بازار کامپیوتر و موبایل ایجاد کرد و حتی رکورد زدن نرخ دلار این بازارها را در یک برهه زمانی بسیار کوتاه به کما برد اما با این وجود این بازارهای نیمه تعطیل به حیات خود ادامه داده و فروشندگان آنها نیز با گلایه مندی از وضعیت موجود به فعالیت خود ادامه می دهند.

در بازار کامپیوتر برخی فروشندگان تا روشن شدن تکلیف نهایی بازار ارز بسیاری از اجناس خود را در انبارها نگه داشته اند و قصد فروش ندارند و این در حالی است که برخی فروشندگان این بازار نیز برای تامین نقدینگی به اجبار دست به فروش اجناس خود می زنند.

محاسبات دلاری در بازار کامپیوتر

شواهد نشان می دهد که در مراکز خرید و فروش کامپیوتر، قیمت انواع کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و لوازم سخت افزاری بر پایه دلار محاسبه می شود و فروشندگان این کالاها، قیمتها را با توجه به نوسانات جزئی نرخ دلار محاسبه و مبالغی نظیر هزینه حمل‌ونقل، انبارگردانی، مالیات بر ارزش افزوده، اجاره بها، آب و برق و گاز و تلفن را نیز به رقم دلاری افزوده و آنگاه قیمت نهایی را اعلام می کنند.

یکی از فعالان این بازار به مهر می گوید : در شرایط فعلی تمام فعالان بازار با در نظر گرفتن نرخ روز و حتی ساعتی دلار، قیمت‌ها را به خریداران اعلام می‌کنند. ضمن اینکه تقریبا هیچ فروشگاه یا شرکتی در حال حاضر لیست موجودی را همراه با قیمت به خریداران ارائه نمی‌کند. چرا که چاپ لیست قیمت در شرایطی که قیمت‌ها مدام در حال تغییر است غیرمنطقی است.

پلمپ مغازه ها به دلیل گرانفروشی

شنیده ها حاکی از آن است که ماموران سازمان تعزیرات با حضور در بازارهای کامپیوتر نسبت به جریمه گرانفروشان اقدام می کنند و از فروشندگان می خواهند که اقلام کامپیوتری را به نرخ ۳ ماه گذشته عرضه کنند؛ حتی در برخی موارد خبرها از پلمپ برخی مغازه ها در تهران به دلیل عدم توجه به اخطارهای تعزیرات حکایت دارد.

این در حالی است که فروشندگان بازار کامپیوتر معتقدند که در شرایط فعلی و با وجود نوسانات روزانه دلار امکان عرضه این اقلام به قیمتهای گذشته وجود ندارد و فروشندگان دچار ضررهای مالی بسیاری شده و می شوند.

مردم برای خرید کامپیوتر مردد هستند

با این وجود شواهد نیز نشان می دهد که کاربران همچنان برای خرید کامپیوتر، لپ تاپ و انواع سخت افزار دست نگه داشته و تردید دارند و به اذعان خودشان سردرگم هستند و حتی می گویند تا جایی که ممکن است این تصمیم خود را به عقب انداخته اند تا وضعیت فعلی ثبات یابد.

براین اساس و با توجه به کاهش خرید مردم و نیز بی ثباتی نرخ دلار در بازار کامپیوتر که بازار مصرفی اولویت داری محسوب نمی شود باعث شده فعالان بازار ترجیح دهند تا ثبات کامل این بازار صبر کرده و اقلام خود را به حراج نگذارند.

از طرفی با گذشت بیش از ۴ روز از ابلاغ سیاست تک نرخی شدن نرخ ارز، شنیده ها حاکی از آن است که صرافیها زیربار اجرای این نرخ جدید نرفته اند و فعالان بازار کامپیوتر اعلام می کنند که صرافی ها دلار را با قیمت بالاتری از نرخ مصوب شده قیمت می دهند.

اوضاع مساعد بازار گوشی برغم نوسانات ارز

بررسی مهر از وضعیت بازار گوشی موبایل در بحبوحه نوسانات ارز حاکی از آن است که به دلیل مصرفی تر بودن این کالای دیجیتالی، بازارهای موبایل در سطح شهر تهران اوضاع مساعدتری داشته و بسیاری از مردم بدون توجه به بی ثباتی نرخ ارز نسبت به خرید گوشی موبایل مورد نیاز خود اقدام می کنند.

البته فعالان این بازار دلیل این امر را نبود واردات رسمی به کشور عنوان می کنند و معتقدند که از آنجایی که بیش از ۹۰ درصد گوشی های وارداتی به کشور از مبادی قاچاق وارد می شود نوسانات نرخ ارز آنطور که باید در این بازار تاثیرگذار نیست.

فعالان بازار موبایل معتقدند که دوگانگی قیمتی در بازار گوشی های موبایل به حدی است که افزایش و یا کاهش نرخ ارز در این بازار آنچنان نمود پیدا نمی کند.

به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




قابلیت Private Space در اندروید 15، امنیت شما را چند برابر می‌کند image قابلیت Private Space در اندروید 15، امنیت شما را چند برابر می‌کند 1403/01/29

گوگل با معرفی قابلیت Private Space در اندروید 15 کمک می‌کند به امکانات امنیتی جدیدی در اپلیکیشن‌ها و نوتیفیکیشن‌ها دست پیدا کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 20

مدل لوکس آیفون ۱۵ پرو با الهام از پدرخوانده و پیکی بلایندرز رونمایی شد image مدل لوکس آیفون ۱۵ پرو با الهام از پدرخوانده و پیکی بلایندرز رونمایی شد 1403/01/29

برند کاویار نسخه‌ی لوکس آیفون ۱۵ پرو را برای علاقه‌مندان به فیلم‌های معروف پدرخوانده معرفی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 25

پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد image پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد 1403/01/29

مدیرعامل تلگرام در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه این پیام‌رسان احتمالاً تا یک سال دیگر از مرز 1 میلیارد می‌گذرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 22

واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد image واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد 1403/01/28

واتساپ میزبان قابلیت جدیدی شده است تا بتوانید به‌راحتی هر‌کدام از چت‌ها را پیدا کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد image وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد 1403/01/26

این حافظه 368 ترابایتی که داخل جعبه عرضه می‌شود، به یک پردازنده 12 هسته‌ای مجهز شده است و تقریباً 13 کیلوگرم وزن دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

کارمندان تسلا نگران آغاز تعدیل نیرو هستند image کارمندان تسلا نگران آغاز تعدیل نیرو هستند 1403/01/26

شایعات مربوط به اخراج نیروی‌ کار در تسلا، موجی از نگرانی را در میان کارمندان این خودروساز به‌راه انداخته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

پیکسل 8a پیش از معرفی رسمی، در وب‌سایت یک اپراتور آمریکایی ظاهر شد image پیکسل 8a پیش از معرفی رسمی، در وب‌سایت یک اپراتور آمریکایی ظاهر شد 1403/01/26

اطلاعات پیکسل 8a این‌بار توسط یک اپراتور آمریکایی برملا شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

هیولای رام‌نشدنی انویدیا؛ کارت گرافیک RTX 4090 به ذوب‌ شدن ادامه می‌دهد image هیولای رام‌نشدنی انویدیا؛ کارت گرافیک RTX 4090 به ذوب‌ شدن ادامه می‌دهد 1403/01/26

برخی از مدل‌های کارت‌ گرافیک RTX 4090 انویدیا همچنان از فاجعه‌ی ذوب‌شدن کانکتور پاور رنج می‌برند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

تصاویر جدید هندزفری‌های مورد انتظار ناتینگ لو رفت image تصاویر جدید هندزفری‌های مورد انتظار ناتینگ لو رفت 1403/01/25

تصاویر جدید هندزفری‌های آينده‌ی ناتینگ، رنگ‌های مختلف آن‌ها را به‌نمایش می‌گذارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38