خدمات سایت


متن کامل خبر

آیا انفجارهای هند و تایلند واقعاً کار ایران بود؟

آرشیو
در این باره حتی ضدایرانی ترین دیپلمات آمریکایی ، یعنی جان بولتون نیز در آخرین تحلیل خود ضمن تکرار لزوم حمله به ایران ، گفته که انفجار هند نمی تواند کار ایران باشد....
1390/11/30 02:53:40 ق.ظ

"یک انفجار در دهلی ، سه انفجار در بانکوک و اعلام کشف یک خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی سفارت اسرائیل در تفلیس" ؛ این پکیج خوبی است برای این که فوراٌ سیستم جهانی نشر خبر ، در بوق و کرنا کند که ایران می خواسته در سه کشور هند،تایلند و گرجستان دیپلمات های اسرائیلی را بکشد که البته نشد!

اتفاقات را مرور می کنیم:

1 - یک دستگاه خودروی ون ، حامل دیپلمات های اسرائیلی در محله ای که سفرای خارجی و مقامات ارشد دهلی در آن اقامت دارند ، منفجر می شود. خبرهای اولیه به نقل از شاهدان عینی حاکی از انفجار مخزن سوخت این خودرو بوده است اما بلافاصله خط خبری حادثه تغییر می یابد و اعلام می کنند که نه خیر! اصلاً هم این طور نبود و ماشین ما گازسوز نبوده است . به ما حمله تروریستی شد ولی خدا رحم کرد که کسی کشته نشد و فقط 5-4 نفری کمی زخم برداشتند!

در این باره نکات زیر را منطقاً مورد تفکر قرار می دهیم:

الف - هیچ کسی در این انفجار دستگیر نشد. این در حالی است که حادثه در یک منطقه مهم و پر از نگهبان و نیروهای امنیتی و دوربین های حفاظتی بوده است. جالب است بدانیم که انفجار در چند متری خانه نخست وزیر دهلی رخ داده است.

علت حادثه هم که بعد از درز خبرهایی مبنی بر انفجار مخزن گاز خودرو ، فوراً تغییر جهت داد تا ماهیت ماجرا عوض شود.

ب - اگر ایران بخواهد اقدامی علیه منافع اسرائیل انجام دهد ، منطقاً این کار را در کشور هند انجام نمی دهد.

ایران در شرایط تحریم است و به تعامل با هند بسیار نیازمند . هند یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران است و تهران به هر قیمت ممکن می خواهد از ورود هند به بازی تحریم جلوگیری کند. به همین علت است که پذیرفته بهای نفت صادراتی اش به هند با روپیه این کشور پرداخت شود.

اقدام علیه دیپلمات های اسرائیلی در پایتخت هند ، اقدام علیه امنیت هند هم هست. اگر مقامات هندی بدانند که ایران چنین رفتاری با آنها می کند ، مقاومت کنونی در برابر تحریم ها را کنار می گذارند و به همسویی با تحریم نفتی ایران ترغیب خواهند شد.

لذا هیچ منطقی این را بر نمی تابد که ایران در وضعیت بغرنج کنونی ، یکی از نقاط اتکای سیاست خارجی اش را در موضوع تحریم ها هدف بمبگذاری قرار دهد و جالب تر از همه این که این عملیات را در چند متری خانه نخست وزیر انجام دهد.

در این باره حتی ضدایرانی ترین دیپلمات آمریکایی ، یعنی جان بولتون نیز در آخرین تحلیل خود ضمن تکرار لزوم حمله به ایران ، گفته که انفجار هند نمی تواند کار ایران باشد.

2 - همزمان با انفجار در دهلی ، خبری منتشر می شود که یک خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی سفارت اسرائیل در تفلیس - پایتخت گرجستان - کشف شد و بلافاصله این خط خبری در جهان پی گرفته می شود که ایران می خواسته دیپلمات های اسرائیل در هند و گرجستان را بکشد.

در این باره نیز دو نکته را می توان مورد توجه قرار داد:

الف - اصل خبر غیرقابل استناد است و هردولتی می تواند در راستای اهدافش مدعی شود که در فلان خیابانش یک خودروی آکنده از بمب پیدا کرده است.

ب - اعلام این خبر همزمان با انفجار هند برای دامنه دار و اکشن کردن موضوع بوده است. فراموش نکنیم که در سال های اخیر روابط تفلیس - تل آویو به طور جدی تعمیق یافته و در مقابل روابط تهران-تفلیس به حدی رو به افول تیرگی گذاشته که حتی گفته می شود خاک گرجستان یکی از نقاطی است که در حمله احتمالی به ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

3 - اما انفجارهای بانکوک به معنای واقعی کلمه مضحک هستند. آن طور که رسانه ها نوشته اند ماجرا از وقوع یک انفجار غیرعمدی در یک منزل مسکونی در بانکوک شروع شد. پس از انفجار، مشاهده شد که سه نفر از ساکنان خانه در حال فرار هستند. در حین فرار یکی از آنها بمبی را به سمت یک تاکسی پرتاب کرد که آنها را سوار نکرده بود! در ادامه این تعقیب و گریز ، یکی از این افراد تلاش کرد بمب دیگری را به سمت پلیس پرتاب کند ولی انفجار زودهنگام بمب ، باعث قطع پاهایش شد و بدین ترتیب دستگیر شد و ... .

این واقعاً مسخره و مضحک است که یک کشور برای انجام ترور در هزاران کیلومتر دورتر از خاکش ، اتباع خود را اعزام کند. جالب اینجاست که این مأموران هم که قاعدتاً باید ورزیده ترین نیروها باشند ، آنقدر ناشی اند که یک بمب در خانه خودشان می ترکد و دیگری درمقابل پایشان و یکی هم به سمت یک تاکسی پرتاب می کنند که چرا نایستاده است؟ جالب تر از همه این که پاسپورت های ایرانی خود را در کنار بمب ها و نزد خودشان نگه داشته بودند و دقایقی بعد از دستگیری هم اعتراف کرده اند که بله ! ما آمده بودیم دیپلمات های اسرائیلی را بکشیم ولی نشد!

احتمالاً فردا هم حکم مأموریت شان را از چمدانشان پیدا می کنند که بر روی آن نوشته شده است: برادر فلانی! بدین وسیله به شما مأموریت داده می شود با سفر به کشور تایلند ، سفارت اسرائیل را منفجر کنید... و من الله التوفیق!

این ماجرا به حدی خنده دار است که بگوییم برای فلان انفجار در تهران ، اسرائیل چند شهروند خود را به ایرن فرستاده بود و آنها هم در حالی که پاسپورت اسرائیلی در جیب شان بود و به زبان عبری سخن می گفتند و کلی هم بمب داشتند ،زیرپل سیدخندان دستگیر شدند و بلافاصله هم به روابط خود با موساد اعتراف کردند!

بی آن که بخواهیم تعصب به خرج دهیم باید بگوییم که منطقاً نمی توان حوادث اخیر را کار ایران دانست چه آن که در شرایطی که بحث تحریم ایران مطرح است ، این اتفاقات صرفاً می تواند جو ضدایرانی را تشدید و به تحریم ها کمک کند.

البته ناگفته نماند که اقدام تلافی جویانه علیه صهیونیست ها حق ایران است . آنها در یک سری اقدامات تروریستی ، تعدادی از متخصصان هسته ای ایران را به شهادت رسانده اند و طبیعتاً نباید انتظار داشته باشند که ایران نیز در برابر اقدامات خونین آنها ، صرفاً بیانیه محکوم سازی بدهد و به راهپیمایی ضداسرائیلی بسنده کند. با این حال شوی اخیر دهلی و بانکوک به دلایل منطقی فوق، نمی تواند کار ایران باشد و اسرائیل همچنان باید منتظر تلافی باشد.

منبع : عصر ایران
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 168

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 140

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 335

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 325

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 369

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 336

پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 186