خدمات سایت


متن کامل خبر

سایه سنگین تعلیق روی سر فوتبال ایران

آرشیو
تنها یک روز پس از انتخاب علی کفاشیان به سمت ریاست فدراسیون فوتبال، معاون حقوقی وزارت ورزش حرف از استعفای او زد.
1390/12/16 05:38:11 ق.ظ

دور جدید ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون فوتبال هنوز وارد روز سوم نشده بود که وزارت ورزش از طریق معاون حقوقی خود، بحث استعفای کفاشیان را پیش کشید. کفاشیان که ظاهرا از سوی وزارت ورزش حمایت نمی‌شد و گزینه مورد نظر وزارتخانه برای دور بعدی ریاست فدراسیون فوتبال نبود، در حالی اکثریت آرا را کسب کرد که هنوز هم خیلی‌ها باورشان نمی‌شود حسین قریب به ریاست نرسیده است.

دیروز در مجمع فدراسیون فوتبال پس از آنکه کفاشیان رای آورد و رئیس شد، وزیر ورزش و معاونش با تعجب به نتیجه آرا نگاه می‌کردند، اما خیلی زود توانستند حفظ ظاهر کنند. با این حال آن‌ها اجازه ندادند حتی یک هفته از ریاست جدید کفاشیان بگذرد و از طریق معاون حقوقی وزارتخانه حرف خود را زدند. احمد رسولی‌نژاد معاون حقوقی وزارت ورزش امروز در گفت‌وگویی با مهر، حرف از استعفای علی کفاشیان زد تا آن‌هایی که نسبت به نارضایتی وزارت از ریاست کفاشیان شک داشتند، شک خود را به یقین تبدیل کنند.

البته رسولی‌نژاد حرفی از این نزده که وزارت ورزش از ریاست کفاشیان ناراحت است اما بحث سازمان بازرسی کل کشور را مطرح کرده و گفته که سازمان بازرسی حق دارد در مورد دوشغله بودن کفاشیان از او ایراد بگیرد: «طبق مواد 11 و 12 در تعریف موسسات عمومی غیر دولتی به صراحت از فدراسیونها به عنوان موسسات عمومی غیر دولتی نام برده شده و هیچ فدراسیونی را به طور جداگانه مورد بررسی قرار نمی دهد بلکه کل فدراسیونها را ذکر می کند. نکته دوم اینکه در ماده یک اساسنامه فدراسیون فوتبال ذکر شده که با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و رعایت قوانین مربوطه، استدلال سازمان بازرسی کل کشور از قوانین مربوطه یعنی آنچه مربوط به قوانین کشور ایران است که به سازمان بازرسی کل کشور اجازه ورود و رسیدگی را می دهد. بنابراین ورود سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص کاملا قانونی است و دخالت این سازمان به معنای ورود دولت نیست و مستقل از دولت است.»

در چنین مواردی که رئیس یک فدراسیون به مشکل می‌خورد، وزارت ورزش می‌تواند از هیات دولت مجوزی بگیرد تا مشغل دوشغله بودن آن فرد حل شود. اما وزارت ورزش در این ماجرا از کفاشیان حمایت نخواهد کرد. رسولی‌نژاد خیلی واضح گفته: «وزارت ورزش مجوزی از هیات دولت برای کفاشیان نمی‌گیرد.» او در توجیه این کار وزارت ورزش می‌گوید: «اگر ما بخواهیم برای یک بازنشسته در فدراسیونها ورزشی اقدامی در خصوص گرفتن مجوز انجام دهیم با اعتراض سایر بازنشسته ها مواجه می شویم که به دلیل این قانون از ادامه فعالیت در فدراسیونهای خود منع شدند مانند یزدانی خرم.»

رسولی‌نژاد، رئیس معزول فدراسیون کشتی را مثال می‌زند؛ کسی که به خاطر ایثارگر بودن، اصلا قانون دوشغله‌ها شامل حالش نمی‌شود. با این حال وزارت ورزش به خاطر دو شغله بودن، یزدانی‌خرم را برکنار کرد تا او هم لب به سخن باز کند که: «این‌ها با خود من مشکل داشتند و اصلا بحث دوشغله بودن مطرح نیست. من ایثارگر هستم و به همین دلیل قانون دوشغله‌ها شامل من نمی‌شود.» یزدانی‌خرم که برکناری‌اش از ریاست فدراسیون فوتبال را به مسائل شخصی و اختلاف نظرهای خودش با وزیر و معاون وزیر ورزش مربوط می‌داند، زمانی که از ریاست فدراسیون کشتی برکنار شد گفت: «اصلا بحث دوشغله بودن مطرح نیست. وزارت ورزش وقتی بخواهد از کسی حمایت کند، برایش از هیات دولت مجوز می‌گیرد و مشکل دوشغله بودن به همین راحتی حل می‌شود. الان به من می‌گویند شما دوشغله‌ای و نمی‌توانی رئیس فدراسیون باشی، اما خودشان برای 7-8 نفر از روسای فعلی فدراسیون‌ها مجوز گرفته‌اند که بتوانند با وجود دوشغله بودن، به کارشان ادامه بدهند. پس اصلا موضوع چیز دیگری است و هیچ ارتباطی با دوشغله بودن افراد ندارد.»

وزارت ورزش که ورود سازمان بازرسی به ماجرای دوشغله بودن کفاشیان را قانونی دانسته، حتی یک پیشنهاد هم به رئیس فدراسیون فوتبال داده. رسولی‌نژاد می‌گوید: «کفاشیان به احترام قانون و منافع ملی یا نباید از ابتدا کاندیدا می شد و حالا که انتخاب شده اگر سازمان بازرسی کل کشور بخواهد پرونده انتخابات فدراسیون فوتبال را به قوه قضاییه ارجاع داده و از کفاشیان برای رعایت نکردن قانون شکایت کند کار عاقلانه این است که استعفا دهد تا انتخابات تجدید شود، چون این موضوع از تبعات احتمالی برای فوتبال ایران جلوگیری خواهد کرد.»

وزارت ورزش در حالی پیشنهاد استعفا را به علی کفاشیان داده که آن‌ها می‌دانند کفاشیان استعفا نخواهد کرد. از طرفی فیفا هم روی ماجرای فوتبال ایران حسابی زوم کرده و کافی است یک اتفاق کوچک بیفتد تا دوباره فوتبال ایران را تعلیق کنند. فیفا آن‌قدر روی فوتبال ایران حساس شده که دیروز هنگام برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال، علی کفاشیان که می‌خواست به سرویس بهداشتی برود، ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا همراه او رفت. آن‌ها هم نسبت به دخالت‌های دولتی در فوتبال ایران حساس شده‌اند و منتظر یک اتفاق هستند تا ثابت شود دولت در فوتبال دخالت می‌کند. شاید اگر وزارت ورزش بخواهد به کفاشیان فشار بیاورد که استعفا کند، فوتبال ایران برای دومین بار تعلیق شود؛ آن هم در آستانه مسابقات حساس انتخابی جام جهانی.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی  image واکنش تند کاربران ایرانی به تبلیغ صرافی بایننس با تصویر مهدی طارمی 1400/08/15

چند ماه پیش بود که صرافی رمزارز بایننس از اجباری شدن احراز هویت برای کاربران خبر داد که به موجب آن، کاربران ایرانی در استفاده از آن با مشکل مواجه شدند. اما کار به همینجا ختم نشد و...

امتیاز:
تعداد بازدید: 1159

پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد image پلتفرم هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران راه‌اندازی شد 1400/02/12

اولین بستر هوشمند جستجوی مربی ورزشی در ایران با امکان جست‌وجو روی نقشه راه‌اندازی شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 756

سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد image سامسونگ بزرگترین نمایشگر LED دنیای ورزش را در استادیوم «SoFi» نصب کرد 1399/06/26

سامسونگ رویکردهای جاه طلبانه‌ای را دنبال می‌کند و اینک در حوزه فناوری نمایشگر LED، توانسته اقتدار خود را در قلب استادیوم «SoFi» به نمایش بگذارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2518

بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ image بایدها و نبایدهای ورزش با ماسک؛ به چه نکاتی توجه کنیم؟ 1399/02/10

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ویروس کرونا تا این اندازه زندگی روزانه ما را دستخوش تغییر کند. هم اکنون تعدادی از کشورها در حال لغو قرنطینه هستند و مردم به خیابان‌ها بازمی‌گردند، اما همچنان ماسک به صورت دارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2877

اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد  image اسپانسر جدید تیم‌ملی ایران مشخص شد 1398/09/25

یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری ایران که در واقع هلدینگی بسیار بزرگ به حساب می‌آید، با فدراسیون فوتبال به توافق رسید و از این پس اسپانسر تیم‌ملی ایران خواهد بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2963

ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند  image ورزش‌هایی که بیشترین تاثیر را در کاهش وزن دارند 1398/06/11

انواع ورزش‌ها دارای فوایدی برای سلامتی هستند، اما به‌گفته‌ی دانشمندان، تأثیر ورزش‌های مختلف در کاهش وزن متفاوت است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3110

فاجعه‌ای که مهدی مهدوی‌کیا افشا کرد image فاجعه‌ای که مهدی مهدوی‌کیا افشا کرد 1398/04/18

ملی‌پوش سابق فوتبال ایران که این روزها با آکادمی کیا مشغول استعدادیابی است، خاطرات عجیبی از آکادمی‌اش دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3012