خدمات سایت


متن کامل خبر

دوشنبه و سه شنبه شاید تهران تعطیل شود

آرشیو
بالا رفتن میزان گرد و غبار در تهران، احتمال تعطیلی پایتخت را هم مطرح کرد. هرچند این نظر استانداری تهران است.
1391/03/07 01:24:27 ق.ظ

از دو هفته پیش، گرد و خاک عربی به تهران هم رسید. تهرانی ها البته دیروز شرایط بدی را تجربه کردند. هرچند که این هوا فقط هشدارهای پیشگیرنده را همراه داشت و به دلیل تعطیلات آخرهفته، جلسه کمیته اضطرار تشکیل شد. اما اکنون، محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استانداری تهران، می گوید شاید در روزهای میانی هفته، تهران تعطیل شود؛ البته بخش دولتی.

او دراین باره به خبرآنلاین می گوید: "اگر آلودگی و میزان گرد و غبار موجود در تهران از مرز اضطرار بگذرد و شرایط برای برای سلامت شهروندان خطرناک باشد، تعظیلی شهر در دستور کار قرار می گیرد."

به گفته او سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است از فردا شب موج تازه ای از گرد و غبار به سمت تهران می آید: "به همین دلیل اگر دیدیم شرایط خطرناک تعطیلی را دستور کار داریم."

به گفته او این تعطیلی برای ادارات دولتی است. ضمن اینکه نهادهای حاضر در کمیته اضطرار آلودگی هوا باید درباره آن تصمیم بگیرند. اما مهم این است که تردد در تهران کمتر شود. به همین دلیل پیش بینی می شد راهنمایی و رانندگی هم سختگیری بیشتری در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک داشته باشد.

تهران در شرایط اضطرار

احتمال تعطیل شدن تهران در دو سه روز آینده در حالی است که مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از شرایط اضطرار هوای پایتخت به دلیل تشدید آلودگی در مناطق مرکزی شهر خبر داده است.

یوسف رشیدی دراین باره به مهر گفت: بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه های آلودگی هوای تهران بر میزان غلظت تمامی آلاینده ها به غیر از منوکسید کربن نسبت به روز جمعه افزوده شده است. همچنین میزان غلظت آلاینده های ذرات معلق در هوا کمتر از 10 میکرون و ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ده میکرون در شرایط بسیار ناسالم است.

به گفته او میزان آلودگی هوا در منطقه 11 تهران و میدان فتح و منطقه تهرانسر در وضعیت خطرناک است؛ محدوده منطقه 11 شهرداری تهران از شمال به میدان انقلاب و خیابان آزادی، از شرق به خیابان‌های وحدت اسلامی و حافظ، از جنوب به میدان راه آهن و خیابان شوش و از غرب به خیابان‌های شهید نواب صفوی و شهید ابراهیمی (عباسی) و میدان حق شناس است.

تعطیلی چاره راه است؟

اما یک سوال پیش می آید؛ تعطیلی کمکی به کم شدن گرد و خاکی که منشاء داخلی ندارد، می کند؟ پاسخ منفی است؛ تعطیلی فقط می تواند خطرات گرد و خاک برای سلامت مردم را کمتر کند؛البته اگر در خانه بمانند.

محمودی می گوید که برای گرد و غبار باید راهکارهای بین المللی داشت، چیزی که از دو سه سال پیش در دستور کار دولت بوده است و به همین دلیل باید یک میلیارد دلار به عراق برای تثبیت خاک و درختکاری اختصاص دهد، اما تاکنون این تلاش ها سودی نداشته است غلظت گرد و خاک در آسمان شهرهای ایران بیشتر شده و مدت زمان درگیری ایرانیان با این پدیده هم بیشتر بوده است.

اما هفته گذشته، معاون عمرانی استانداری به شهرداری توصیه کرد که برای مقابله با گرد و خاک، شهر را آبپاشی کند. هرچند این اتفاق به طور معمول در فصل گرم در بیشتر شهرهای ایران می افتد، اما هیچ گاه به عنوان راهکاری برای کاهش گرد و خاکی که از سه کشور همسایه نسیب ایران شده، مطرح نشده است.

محمودی تاکید می کند که این ایده، کاملا علمی است و از دانشگاه آمده است: "ایده آبپاشی معابر، از من نیست، از دانشگاه آمده است. به همین دلیل در نامه ای به آقای قالیباف توصیه کردیم معابر شهر را در این فصل آبپاشی کنند. همچنین کمیته اضطرار تشکیل شود، این بحث را مطرح می کنیم تا مصوبه کمیته شود و شهرداری موظف به اجرا باشد."

محمودی البته می گوید آبپاشی نمی تواند همه هوای تهران را تصفیه کند: "گرد و غبار محلی تهران، معمولا در عدد 90 است که عدد بالایی است. ریزگردهایی که از غرب کشور می آید، این موضوع را تشدید می کند. در در آستانه اضطرار فرار می دهد. اگر آبپاشی را در روزهای که آلودگی داریم انجام دهد، حداقل گرد و غبار محلی 50 تا 60واحد کم می شود. همین هوا را بهتر می کند. به هر حال تا می توانیم باید فضایی را برای سلامت شهروندان مهیا کنیم."

البته پیش از این مدیران شهرداری تهران نسبت به چنین توصیه ای واکنش های تندی داشته اند و آن را توصیه ای غیر علمی، مانند آبپاشی تهران با هواپیمای سم پاش در روزهای پاییز و زمستان و وارونگی دما دانسته اند.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 168

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 140

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 335

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 325

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 368

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 335

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 207