خدمات سایت


متن کامل خبر

برای ژن‌ درمانی پوست خود از این لوسیون نانوذرات استفاده کنید

آرشیو
محققان دسته جدیدی از نانوذرات ساخته‌اند که می‌تواند به صورت استعمال یک لوسیون پوستی موضعی، با نفوذ به درون تمام لایه های پوست برای ژن درمانی استفاده شود. آیا این روش جدید می‌تواند روزی جایگزین تزریق شود؟
1391/04/14 03:49:42 ق.ظ

آینده ژن درمانی می‌تواند به آسانی استفاده یک پماد موضعی باشد، آن هم با استفاده از ترکیبات نانومقیاسی که با جذب شدن از طریق لایه بیرونی پوست (Epidermis) اقدام به دستکاری دی.ان.ای می‌کنند. به گفته محققان دانشگاه نورث‌وسترن، این کلاس جدید از ساختارهای اسید نوکلئیکی می‌توانند به عنوان محافظی در برابر برخی از انواع سرطان پوست عمل کنند.
به گزارش پاپ‌ساینس، علی‌رغم تمایل به خشک شدن یا سوختن در آفتاب تابستان، پوست انسان سد مستحکم و بادوامی است که از ورود تمام مهاجمین به بدن ممانعت می‌کند. در حالی‌که یک کرم پوستی می‌تواند راه موثری برای هدف قرار دادن یک اختلال خاص پوستی باشد، اما نهایت میزان نفوذ آن به همان اپیدرم محدود می‌شود. امی پالر و چاد میرکین از دانشگاه نورث‌وسترن موفق شده‌اند تا با ترکیب دانش شیمی و علم پوست‌شناسی به این پیشرفت جدید دست یابند.
این ترکیب از انباشتگی اسیدهای نوکلئیک استفاده می‌کند که اندازه هر کدام 1000 بار کوچک‌تر از قطر تار موی انسان است. زمانی‌که توده‌های اسید نوکلئیک در یک لوسیون موضعی پراکنده می‌شود، می‌تواند درون تمام لایه‌های پوست نفوذ کند. زمانی‌که آنها به درون سلول‌ها می‌رسند، به طور انتخابی ژن‌های عامل بیماری را خاموش (غیرفعال) می‌کنند. تجمع اسیدی می‌تواند بین ژن‌های سالم و جهش یافته، مانند ژن‌هایی که باعث بروز سرطان می‌شوند، تمایز قائل شود.
توده‌های اسیدی در حقیقت مداخله‌گرهای کوچک آر.ان.ای هستند –که با نام siRNA نیز شناخته می‌شوند- و می‌توانند فعالیت ژنی را کنترل کنند. آنها از درجه بالای سفارشی سازی برخوردار هستند و می‌توانند برای هدف قرار دادن یک ژن خاص برنامه‌ریزی شوند. در تحقیق اخیر، محققان گیرنده عامل رشد اپیدرمال را مورد مطالعه قرار دادند که با انواع خاصی از سرطان سر و کار دارد. ذرات آر.ان.ای با احاطه کردن یک نانوذره ریز طلا، کره متراکمی را شکل می‌دهند. نانوساختار حاصل می‌تواند به درون تمام پوست نفوذ کند و آر.ان.ای ژن EGFR را از کار می‌اندازد.
محققان این نانوساختار را بر روی پوست موش و انسان آزمایش کرده‌ و با گذشت یک ماه هیچ‌گونه عوارض جانبی را مشاهده نکرده‌اند. گروه تحقیقاتی این موضوع را یک موفقیت برجسته می‌نامد. میرکین در این باره می‌گوید: «پوست برای عبور یک سد بسیار محکم است. به همین دلیل است که این روش موثر از کار انداختن ژنی پیش از این انجام نشده است.»
منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :

نظرات ثبت شده برای این خبر

نادره سرتیب زاده
(1391/04/17)
عالیه خبر خیلی خوب بود امید است هر چه زودتر به بهره برداری برسد. با کمال تشکر

Captcha




محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 6

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 36

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 169

در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود image در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود 1402/10/11

در روزهایی که ما شاهد آلودگی وحشتناک هوا در شهرهای مختلف کشورمان هستیم آمریکا اعلام کرد که ۴۰ درصد از کل برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 201

فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد! image فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد! 1402/08/14

کیف ابزار یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی تبار ناسا در جریان یک راهپیمایی در بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی، گم شد. البته فضانوردان با چنین اتفاقاتی چندان بیگانه نیستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 148