خدمات سایت


متن کامل خبر

وقتی آیت‌الله بروجردی دست شاگردش را بوسید !!

آرشیو
به بهانه سالگرد درگذشت آیت الله بروجردی...
1391/06/12 02:45:45 ق.ظ

متن زیر برگرفته از گفت و گوی آیت الله علوی بروجردی در آستانه سالگرد آیت الله سید حسین بروجردی است که در سایت ایشان منتشرشده است.
برای اقامه نماز در مسجد خود،‌ اجازه می‌گرفت
مرحوم آیت‌الله عبدالله فاضل لنکرانی، از اصحاب نزدیک آیت‌الله بروجردی بودند. پس از بنای مسجد اعظم، ایشان به امر آیت‌الله بروجردی نماز ظهر و عصر را در این مسجد اقامه می‌کردند و خود آیت‌الله بروجردی نماز مغرب و عشا را می‌خواندند؛ اما در ماه رمضان، این ترتیب عوض می‌شد و آقای بروجردی نماز ظهر و عصر، و آقای فاضل نماز مغرب و عشا را می‌خواندند.
آقای فاضل درباره این جابه‌جایی، برای من نقل کردند که آیت‌الله بروجردی در این خصوص هیچ‌گاه به‌طور مستقیم چیزی به من نمی‌گفتند. هر سال، دو روز قبل از ماه رمضان، پیشکار آقا به خانه می‌آمد و می‌گفت: «آقا فرمودند اگر اجازه می‌دهید و صلاح می‌دانید، نماز‌های ظهر و عصر را من بخوانم!». با اینکه مسجد برای ایشان بود و خودشان مرا مأمور کرده بودند و می‌توانستند امر دیگری بفرمایند، اما ادب ایشان باعث شده بود پیشکار خود را بفرستند و از من اجازه بگیرند. این موضوع هر سال تا وقتی که ایشان زنده بود، تکرار می‌شد.
هسته پرتقال را در دستمالی قرار می‌داد
پدر من، به‌عنوان داماد آیت‌الله بروجردی نقل می‌کردند: مرحوم آقای حاج میرزا حسن بجنوردی به قم آمده و در منزل امام راحل ساکن شده بودند. من هنوز داماد آیت‌الله بروجردی نشده بودم و با امام خیلی مأنوس بودم. در اینجا هم خدمت امام بودم. خبر دادند که آیت‌الله بروجردی برای دیدن آقای بجنوردی به منزل امام می‌آیند و ساعتی بعد ایشان وارد شدند.
فصل پاییز بود و میوه آن فصل پرتقال بود. پرتقال‌هایی که برای پذیرایی آورده بودند، هسته‌های زیادی داشت. امام یک پرتقال برداشتند، پوست گرفتند و پرپر کردند و جلوی آقای بروجردی گذاشتند. ایشان همه پرتقال را میل کردند و بعد برخاستند که بروند. همگی ایشان را تا درب منزل بدرقه کردیم.
وقتی برگشتیم، امام دست مرا گرفتند و گفتند: بشقاب آقای بروجردی را نگاه کن. این پرتقال‌ها همه هسته داشتند. آقای بروجردی هسته پرتقال‌ها را چه‌کار کردند؟ و به شوخی گفتند: حتماً پرتقال‌ها را با هسته خورده‌اند.
در ادامه فرمودند: من با آقای بروجردی مأنوسم. ایشان هسته‌ها را به‌آرامی از دهانشان درآورده و در دستمالی گذاشته و آن را در جیب خود قرا داده است. ایشان ادب می‌کند و چیزی را که در دهانش است، در جلوی چشم دیگران درنمی‌آورد. ایشان هسته خرما را هم همین‌طور درمی‌آورد و خلاف ادب می‌داند که آنها را جلوی چشم مردم قرار دهد.
دست شاگردش را بوسید و عذرخواهی ‌کرد
یکی از سنت‌های حسنه در دروس حوزه، مباحثه شاگردان با استاد است. در جلسه درس، استاد هر اندازه هم بزرگ باشد، شاگرد حق دارد به مبنا و اختیار استاد به‌طور جدی اشکال وارد کند. در این جریان، گاهی بحث داغ شده و استاد عصبانی می‌شود. در جلسات درس آیت‌الله بروجردی نیز شاگردان اشکالات زیادی مطرح می‌کردند و ایشان هم پاسخ می‌دادند. در برخی از موارد که در اشکال‌گیری زیاده‌روی می‌شد یا اشکال وارد نبود، ایشان عصبانی می‌شدند.
آقای حاج سید مصطفی خوانساری، از بزرگان حوزه نقل می‌کردند: در یکی از جلسات درس، یکی از فضلا اشکالی را مطرح کرده بود و با اینکه اشکالش وارد نبود، بر آن اصرار می‌کرد. همین باعث عصبانیت آیت‌الله بروجردی در حین درس شد. درس تمام شد و همه به منزل خود رفتند.
آن روز، از روزهای سرد و بارانی زمستان بود. بعد از ظهر درب منزل ما را زدند. پیشکار آیت‌الله بروجردی پشت در بود و به من گفت: «آقای بروجردی در درشکه نشسته و فرموده‌اند که شما هم بیایید». اصلاً معمول نبود که آیت‌الله بروجردی بی‌خبر به خانه من بیایند. خدمتکار ایشان گفت: «شما خانه آن طلبه را که آقا به او پرخاش کردند، بلدید؟ آقا می‌خواهند به خانه آن طلبه بروند».
خدمت ایشان رفتم و عرض کردم: «آقا این طلبه‌ها شاگرد شما هستند و شما حق پدری بر گردن آنها دارید». ایشان اصرار کردند که باید به دیدن او بروند. با هم به طرف منزل آن طلبه به راه رفتیم. باران تندی می‌آمد و درشکه به‌زحمت راه می‌رفت. وقتی به درب خانه آن طلبه رسیدیم، آقا با کمک خدمتکارانشان از درشکه پیاده شدند و درب منزل را زدند.
وقتی آن طلبه در را باز کرد و آقای بروجردی را دید، خودش را باخت. خواست به پای آقای بروجردی بیافتد که ایشان مانع شدند. دست آقا را بوسید. آیت‌الله بروجردی دست آن طلبه را گرفتند و فرمودند: «من امروز به تو تندی کردم. از من بگذر». سپس خم شدند و دست او را بوسیدند. آن طلبه هر کاری کرد تا مانع بشود، نتوانست

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 73

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 171

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 143

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 339

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 330

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 374

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 343

پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 188