خدمات سایت


متن کامل خبر

یارانه‌نقدی را حذف کنید، جیره غذایی بدهید

آرشیو
95 درصد درآمد هاصرف خوراک، مسکن، پوشاک، بهداشت حمل و نقل می‌شود. اگر می‌خواهیم با پرداخت یارانه کمکی به مردم بکنیم بهتر است یکی از این موارد را تقبل کنیم...
1391/08/14 06:22:47 ق.ظ

افزایش قیمت‌های کالاها و روند رو به رشد تورم، سفره بسیاری از مردم را تهدید می‌کند. دکتر محمد خوش‌چهره ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با «قانون» افزود: در حال حاضر یارانه به عنوان کمک خرجی مردم برای تامین نیازهای اولیه آنها پرداخت می‌شود اما نکته اینجاست که افزایش نرخ تورم سبب شده است قدرت خرید این پولی که هر ماه به مردم پرداخت می‌شود روز به روز کاهش یابد .

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با قانون افزود: افزایش مداوم قیمت‌ها سبب شده است هدفی که در موضوع پرداخت یارانه دنبال می‌کردیم برآورده نشود و همین امر می‌تواند مشکلاتی را برای کشور به وجود بیاورد . وی با اشاره به اینکه بهتر است روند تزریق نقدینگی و پرداخت پول نقد متوقف شده و به جای آن دولت با قیمت‌های بسیار پایین به مردم جیره غذایی بدهد، گفت: وقتی فردی بداند هر ماه مقداری گوشت و مرغ و برنج و سایر کالاهای اساسی را دریافت می‌کند در حقیقت خیالش از بابت معیشت حداقلی راحت می‌شود این در حالی است که همین حالا قدرت خرید یارانه‌ای که به مردم پرداخت می‌شود نمی‌تواند خیال مردم را راحت کند که هر ماه مبلغی را دریافت کرده‌اند .

او با اشاره به این که درشرایط تورمی کنونی بهتر است دولت روی کالاهای اساسی و تغذیه مردم حساسیت به خرج دهد، گفت: اینکه هر روز قیمت شیر و لبنیات و مایحتاج عمومی افزایش می‌یابد امر خطرناکی است . باید روی چیزهایی که مرز تغذیه و سوء تغذیه هستند حساس بود. مثلا اگر نوشابه صد برابر این هم گران شود مشکلی نیست و گرانی این کالا تهدیدی برای سلامت مردم محسوب نمی‌شود اما نمی توان به سادگی از کنار افزایش قیمت شیر و لبنیات و ... گذشت .

نماینده سابق مجلس ادامه داد: گوشت نباید مشمول افزایش دائمی قیمت‌ها باشد. دولت این پولی را که هر ماه تزریق می‌کند می‌تواند به صورت کالایی اختصاص دهد تا مشکلات مردم کاهش یابد .


شیوه فعلی ناکارآمد است

وی در توضیح این مطلب افزود: هدف دولت از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها کمک به کاهش شکاف طبقاتی در کشور بود اما در عمل شیوه فعلی ناکارآمدی خود را نشان داده است و باید این روند را تصحیح کرد . او گفت: اعطای پول به مردم کمکی نمی‌کند ، خود شما به عنوان یکی از خیل افراد طبقه متوسط ایرانی ترجیح نمی‌دادید که پول یارانه‌ها را دریافت نمی‌کردید اما به قیمت یک سال و نیم پیش یا دو سال قبل گوشت و برنج و ... را خریداری می‌کردید .

وی در پاسخ به این پرسش که با این وجود ثمره اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها چه بود و آیا اجرا نشدن این طرح به نفع کشور نبود، گفت: خوب به هر حال وقتی طرحی ناکارآمدی خودش را نشان می‌دهد بهتر است روش اجرای اصلاح شود . پیش از این نیز برخی کارشناسان با اشاره به وضعیت کنونی قیمت‌ها و روند رو به رشد بهای کالاهای مورد نیاز مردم ضرورت بازگشت کوپن به اقتصاد را مورد اشاره قرار داده‌اند . احمد توکلی خواستار آن شده است که کوپن به اقتصاد ایران بازگردد تا مردم بدانند هر ماه حداقل بخشی از کالاهای مورد نیازشان را دریافت می‌کنند.

خوش‌چهره در پاسخ به این پرسش که آیا تخصیص مواد غذایی ارزان قیمت خود فساد آفرین نیست، گفت: بالاخره باید نظارت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد. دولت می‌تواند با هدایت پولی که اکنون به عنوان یارانه پرداخت می‌کند به بخش‌های تولیدی ، امکان افزایش تولید مواد غذایی را در دستور کار قرار دهد و به این ترتیب بخش مهمی از مشکلات را برطرف کند.


باید به سوءتغذیه حساس بود

این استاد اقتصاد ادامه داد: مسئله مهم در فضای فعلی سوء تغذیه است که باید برای جلوگیری از آن برنامه‌ریزی کرد . وی در پاسخ به این پرسش که با شرایط فعلی نظرتان درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چیست، گفت: من اصلا علاقه‌ای به صحبت درباره موضوع یارانه‌ها ندارم. ما پیش از این هشدارهای فراوانی داده بودیم و عواقب اجرای کار به این صورت را گوشزد کردیم . همان زمان گفتند تزریق نقدینگی چه عواقب زیان باری در پیش دارد اما متاسفانه کسی به هشدارهای داده شده گوش نکرد و طرح به این صورت اجرایی شد .

او گفت: آنچه پیشنهاد من است توقف روند فعلی و پرداخت جیره غذایی به ازای هر نفر به مردم است هر چند ممکن است باز هم کسی تمایلی به استفاده از نظرات کارشناسی نداشته باشد. خوش چهره گفت: ۹۵ درصد درآمد خانوار صرف خوراک، مسکن، پوشاک، بهداشت، حمل و نقل و اگر چیزی بماند تفریح می‌شود. اگر می‌خواهیم با پرداخت یارانه کمکی به مردم بکنیم بهتر است یکی از این موارد را تقبل کنیم .
مهم ترین موضوع چیست؟ طبیعتا غذا. بگذارید تورم قیمت نوشابه و سایر اقلامی از این دست را صد برابر کند اما نباید وضعیت طوری شود که افراد نتوانند گوشت و شیر و ... بخورند . با اعطای سبد غذایی به مردم می‌شود جلوی سوء تغذیه ناشی از تورم در گروه‌های بسیاری از مردم را گرفت. وی گفت: با توسعه تولید ۷- ۸ قلم کالا مانند برنج و گوشت و لبنیات و ... می‌توان به مردم کمک کرد . افراد بدانند هر ماه به این میزان کالا دریافت می کنند و اتفاقا این کار شکاف طبقاتی را نیز کاهش می‌دهد چون مردم به حداقلی ازغذا که مورد نیازشان است دسترسی خواهند داشت.

او گفت: ادامه این روند و اعطای پول هیچ تاثیری بر وضعیت زندگی مردم ندارد و روز به روز بیشتر به رشد تورم دامن می‌زند . طرح هدفمندی یارانه‌ها از ۱۸ آذر ماه سال ۱۳۸۹ به مرحله اجرا درآمد. هر چند مسئولان اجرای این طرح وعده دادند که سال اول هدفمندی یارانه‌ها سخت ترین سال است و در سال‌های آتی اجرای این طرح حتی به کاهش قیمت‌ها و افزایش رقابت در میان تولیدکنندگان ایرانی منجر می‌شود اما در عمل این اتفاق رخ نداد و تزریق ماهانه نقدینگی به خانوارها به رشد قابل توجه تورم منجر شده است و وزیر صنعت، معدن و تجارت خود نیز بر افزایش قابل توجه هزینه تولید کالاها و مساله گرانی در کنار گرانفروشی تاکید دارد .

بر اساس این گزارش اخباری مبنی بر توقف فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها منتشر شده است و مجلس نیز طرحی در این خصوص را به تصویب رسانده است اما نکته اینجاست که هنوز اخباری مستند و قطعی از سوی مجریان طرح هدفمندی مبنی بر توقف فاز دوم و اتخاذ تصمیمات تازه در این خصوص منتشر نشده است.


به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 167

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 72

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50