خدمات سایت


متن کامل خبر

آیا ایران با ابرتورم مواجه شده است؟

آرشیو
ابرتورم غول بی‌شاخ و دم متمایزی است که با تورم معمولی تفاوت دارد. ابرتورم قادر به خرد کردن همه قراردادهای پولی است، بسیاری از جنبه‌های زندگی اقتصادی مدرن را ناممکن می‌کند و همه اینها در حالی است که این پدیده (ابرتورم) ایجاد گونه‌های کاملاً متفاوتی از پول را نیز تضمین می‌کند؛ گونه‌هایی که می‌توانند شامل ارزهای خارجی تا حتی کالایی مانند سیگار باشند....
1391/08/22 04:21:31 ق.ظ

برخلاف ‌های و هوی‌های گروهی از مفسران در مورد یک ابرتورم قریب‌الوقوع، چنین چیزی رخ نداد. اطلاعیه ماه سپتامبر فدرال‌رزرو در مورد در دستور کار قرار دادن بیشتر سیاست تسهیل مقداری، می‌تواند به منزله تلاش برای دادن وعده‌ای تفسیر شود که بر اساس آن مردم به امید خرج کردن بیشتر در زمان حاضر، وقوع تورم در آینده را بپذیرند. این می‌تواند به این معنی باشد که فدرال‌رزرو به جای ایجاد تورم زیاده از حد، درصدد ایجاد تورمی پایدار و همیشگی است. 

تورم پیش‌بینی‌نشده پول را از بستانکاران به بدهکاران منتقل می‌کند. این پدیده (تورم پیش‌بینی‌نشده) انواعی از هزینه‌های ریز را به همراه خود می‌آورد که شامل تنظیم مجدد قراردادها و بازنویسی منوها و لیست‌های قیمت می‌شود. اما جدا از هزینه‌هایی که اشاره شد، مزایایی نیز بر آن مترتب است که این مزایا از طریق افزایش اجباری دستمزدها و افزایش ایجاد شغل حاصل می‌شوند. 

با این همه، ابرتورم غول بی‌شاخ و دم متمایزی است که با تورم معمولی تفاوت دارد. ابرتورم قادر به خرد کردن همه قراردادهای پولی است، بسیاری از جنبه‌های زندگی اقتصادی مدرن را ناممکن می‌کند و همه اینها در حالی است که این پدیده (ابرتورم) ایجاد گونه‌های کاملاً متفاوتی از پول را نیز تضمین می‌کند؛ گونه‌هایی که می‌توانند شامل ارزهای خارجی تا حتی کالایی مانند سیگار باشند. با تمام اینها در برخی موارد حافظه تاریخی از چنین پدیده‌ای می‌تواند مفید باشد. 

مقاله جدیدی از موسسه کاتو (Cato Institute) منتشر شده که در آن سعی شده است تمامی موارد وقوع حادثه ابرتورم در تاریخ را مستندسازی کند. به دست آوردن ارقام در این مورد کار ساده‌ای نیست که استیو هانکه و نیکلاس کروز از دانشگاه جان هاپکینز زحمت انجام این کار را کشیدند. ابرتورم زمانی رخ می‌دهد که همزمان با آن، کژکارکردی مدنی (civic dysfunction) نیز وجود داشته باشد. معمولاً زمانی که سطح قیمت‌ها هر چند ماه یک بار یا هر چند روز یک بار دو برابر شود، مردم فرآیند جمع‌آوری آمار را متوقف می‌کنند. 

هانکه و کروز در مورد ۵۶ حادثه ابرتورم اقدام به تهیه گزارش کردند. اما این دو کره شمالی را که پنجاه و هفتمین حادثه ابرتورم طی چند سال گذشته در آن رخ داد، به دلیل کمبود داده‌های معتبر و قابل استناد، از گزارش خود کنار گذاشتند. مولفانی که قادر بودند شاخص‌های قیمت را برای شهر آزاد دانزینگ در سال ۱۹۲۳ و برای فیلیپین تحت اشغال ژاپن در سال ۱۹۴۴ جمع‌آوری کنند، برای کسب حقایق در مورد وضعیت امروزی کره شمالی با شکست مواجه شدند؛ که این بیانگر رفتار پیشدستانه پیونگ‌یانگ در زمینه آماری است. هانکه می‌گوید زمانی که مقاله منتشر شد، باشگاه ابرتورمی‌ها یک عضو جدید نیز پیدا کرد: ایران. 

از گزارش مورد اشاره، مقدار کمی حقایق به دست می‌آید. نخست اینکه ابرتورم پدیده‌ای متعلق به عصر مدرن است: به جز یک استثنا، همه ابرتورم‌ها پس از پایان جنگ جهانی اول رخ داده‌اند. تنها مورد استثنا نیز «فرانسه پس از انقلاب» است که در آن تورم ماهیانه از مرز ۳۰۰ درصد در تابستان ۱۷۹۶ گذر کرد. 

دوم اینکه سه‌چهارم این ابرتورم‌ها (۴۳ مورد از ۵۶ مورد)، در یکی از سه برهه مشخص تاریخی رخ دادند. برهه نخست، شامل ابرتورم کشورهای اروپای مرکزی است که پس از جنگ جهانی اول وجود داشتند. 

در این برهه، معروف‌ترین ابرتورم در تاریخ رخ داده است: آلمان وایمار. برهه دوم در حین یا بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم است که در آن بدترین مورد ابرتورم در تاریخ رخ داد: مجارستان در سال ۱۹۴۶. درک نرخ‌های تورم مربوط به مجارستان در سال ۱۹۴۶، سخت است؛ ۴۱۹۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ درصد در ماه که من معتقدم اگر چنین تورمی مرکب شود، نرخ سالانه دارای ۱۷۸ رقم خواهد شد. شاید اگر نرخ مورد اشاره به این صورت بیان شود که در سال ۱۹۴۶ در مجارستان، تورم روزانه برابر ۲۰۷ درصد بود، راحت‌تر قابل درک باشد. 

سومین مورد، برهه مربوط به کشورهای بلوک شرق در زمانی است که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشیده شد و در نتیجه این واقعه بیش از نیمی از ابرتورم‌های قرن بیستم رخ دادند. همه مثال‌هایی که در مورد ابرتورم عنوان شدند، بی‌نهایت بر نظام سیاسی و اجتماعی تاکید داشتند. بسیاری از مثال‌های باقی‌مانده نیز، از مورد اخیر زیمبابوه گرفته تا مورد قدیمی «فرانسه پس از انقلاب»، بر تاکید مشابهی دلالت دارند. 

در اینجا می‌توان یک درس را فراگرفت: جدا از ترس برخی جمهوریخواهان آمریکایی و طرفداران پول سخت (مثلاً پولی که دارای پایه طلاست-Hard Money) در آلمان، ابرتورم از سوی مسوولان بانک‌های مرکزی ایجاد نشده، بلکه به دلیل شکست کلی نظام سیاسی رخ داه است. 

گروه اندکی از مردم هستند که به طور همزمان، به خاطر انتظار وقوع ابرتورم در اقتصادهای غربی اقدام به خرید طلا و به خاطر انتظار وقوع فلاکت و بدبختی در تمدن غرب اقدام به انباشت گلوله می‌کنند. من به نجات‌یافتگان این اطمینان را خواهم داد که این سناریوها پابرجا هستند، اما ابتدا بدبختی و فلاکت از راه می‌رسد و در پی آن نیز ابرتورم.

به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 15

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 223

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 76

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 94