خدمات سایت


متن کامل خبر

مرتضی طلایی: معتقد به استقلال ری هستیم/ تمدن: ری از تهران جدا نمی شود، فقط شهرداری اش فرق می کند

آرشیو
برنامه دیروز، امروز، فردا پنج شنبه شب، 21 دیماه 91، به ماجرای جدایی ری از تهران اختصاص داشت. اما در نهایت بدون نتیجه مشخصی به پایان رسید.
1391/10/22 10:00:21 ق.ظ

امید کریمی: مجموعا 5 نفر در این برنامه حرف زدند؛ مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران و رییس پلیس پیشین پایتخت، حسین طلا، نماینده تهران در مجلس و فرماندار پیشین پایتخت، مرتضی تمدن، استاندار تهران، حجت الاسلام منتظری، رییس دیوان عدالت اداری و علیرضا دبیر، عضو شورای شهر. اما تمام حرف هایی که این 5 نفر در لابلای تعارفات بسیار زیاد، زدند، نشان نداد حق با کدام است و اصلا چرا طراحان جدایی ری از تهران بر آن اصرار می کنند و مخالفان هم ان را به ضرر مردم می دانند. چه اینکه هر 5 نفر بر اجرای قانون تاکید کردند. به نظر می رسید هرگدام قانون را از منظر خود بیان می کنند.

 

ری را نمی توان از تهران جدا کرد، چون جزیی از پایتخت شده است

مرتضی طلایی که همراه حسین طلا در استدیو حاضر بود، اولین سخنان برنامه را بیان کرد. او مستندات موافقان جدایی را بیان کرد که به چند قانون و مصوبه درباره تقسیمات کشوری که از سال 62 تاکنون وجود دارد اشاره کرد و گفت: وزارت کشور در رابطه با اصلاح محدوده و حریم شهر تهران اقدام نکرده است. وزرای وقت کشور هربار در این باره با سوال مجلس مواجه شدند، در توضیحاتی که به مجلس می دهد می گوید تشکیل شهرستان ری امکان پذیر نیست."

طلایی از قوانین مصوبه دولت در سال 65 در این باره، اصلاحیه مجلس به قانون تقسیمات کشوری در سال 72، طرح دولت برای مجموعه شهری تهران در سال 75، قانون تعارف حریم شهر و شهرستان در سا84 و طرح جامع تهران در سال 86 حرف زد و گفت: "چه دلیلی وجود داشته است از سال 65 تاکنون نتوانسته ایم انتخابات درون شهرستانی برگزار کنیم. چون زمینه های این تفکیک فراهم نیست."

 

حرف های آقای طلایی نشد نشد نشد بود
حسین طلا که به نمایندگی از موافقان جدایی در برنامه دیروز، امروز، فردا شرکت کرده بود هم از قانون تقسیمات کشوری حرف زد و گفت: "حرف های آقای طلایی فقط نشد، نشد، نشد بود!"
او گفت: شهر تهران 200 سال پیش در جوار ری بزرگ می شود در نهایت از شهرستان خودش هم بزرگتر می شود و شهرهای اطراف خودش را می گیرد. تقسیمات کشوری در تهران بهم ریخته است. تهران شهری است که از قاعده کلانشهر خارج شده و ابر شهر رسیده بدون اینکه زیرساخت های آن توسعه داشته باشد.
نماینده تهران در مجلس با ارائه تعریفی از شهر گفت که شهر تهران به حریم شهرستان های اطراف تجاوز کرده است: "تهران به شهرستان ری و تجریش نزدیگ شده گفته من با سابقه 200 ساله از شهرستان ری با قدمت 3 هزار ساله و از تجریش با سابقه هزار ساله بزرگتر شدم و شما بیایید تحت مدیریت من."

او به یک مصوبه مجلس اصلاحات اشاره کرد: "حدود سال 81 نماینده های مجلس مصوبه ای را می گذراند که شورای شهر در تهران بزرگ شامل شهرهای تهران ری و تجریش بوده و با تابعیت شهرستان تهران تشکیل می شود. اما شورای نگهبان به این مصوبه اشکال وارد می کند و می نویسد در قانون اساسی برای هر شهر شورای شهر جداگانه منظور شده است و این تبصره مغایر اصل 100 قانون اساسی است. پس از آن هم ماجرا مسکوت مانده است."

او نتایج انتخابات شورای شهر و مجلس با شرابط فعلی را مخدوش دانست و گفت: اگر اصلاحات نشود چه اتفاقی می افتد؟ رسما موقع انتخابات یک صندوق می گذارید و از مردم شهری دیگر برای نماینده های شهر دیگر رای می گیرید. اصل 100 قانون اساسی می گوید اگر ری، شهر است مردمش حق دارند شورای شهر را خودشان انتخاب کنند. اشکال اینجاست که انتخابات شورای شهر در سال 85 را به این شکل برگزار شده است و مردم ری، اعضای شورای شهر تهران را انتخاب کردند. همان موقع مجلس قصد داشت انتخابات شورای شهر را نپذیرد. اما به دلیل اینکه انتخابات برگزار شده بود گذاشتند کنار و پذیرفتند.

 

ری مستقل است، اما مدیریتش با تهران باید باشد

در پاسخ اما مرتضی طلایی گفت که مخالفان جدایی ری از تهران، ری را به عنوان شهرستان مستقل به رسمیت می شناسند: "سالها پیش، اگر تهران دهکده ای بوده در جوار ری اما الان پایتخت یک کشور است و الان باید کار انجام داد. اما پیش از این موانع قانونی بوده است."

او به مدعیات موافقان جدایی اشاره کرد و گفت: "می گویند درامدهای ری اگر صرف این شهر شود عمران بهتری خواهد داشت. اما متوسط درآمد ری در دهه 80 35 میلیارد بوده است اما میانگین هزینه ها 250 میلیارد تومان بوده."

او گفت: "قرار بر این نیست که فقط مشکلات شهر تهران سر ریز در ری باشد و این سزاوار نیست. در شورای شهر بر همین جهت سیاست گذاری کلانی شد. اگر مترو تا باقرشهر و پایین تر رسیده و سرانه فضای سبز ری از خود شهر تهران بیشتر بوده است نتیجه تلاشی است که برای ری انجام دادیم. اما این بحثی که تاکنون مطرح می شود درآمد و هزینه ها مشخص است. با کلی گویی که نمی شود نتیجه گرفت. بگویید این درامد کجاست که ما نمی بینیم."
طلایی سپس پرسید: آیا با شرایط موجود می توانیم ری را از تهران جدا کنیم؟ در بررسی های مختلف درباره مستقل بودن ری و شمیرانات از تهران گفته اند که اشکال ندارد ری را به عنوان یک شهرستان مستقل ببینید اما توجه داشته باشید اگر خواستید فضای شهری تهران را تکه تکه کنید عواقب دارد و باید به آن توجه کنید."

 

کدام پول از ری به تهران رسیده است؟

بخش دوم اظهارات حسین طلا، یادآور شیوه مناظره محمود احمدی نژاد بود؛ او در نقض حرف های طلایی چند اظهار نظر از مدیران شهرداری، علیرضادبیر و خود طلایی آورد: " از آقای پورزرندی نقل می کنم که گفته اند درآمد ری در سال 88، 53 میلیارد بوده و 150 میلیارد هم برای آن هزینه شده است. سال 89، 98 میلیاد درامد بوده و 175 میلیارد هزینه شده است. در سال 90، 123 میلیارد درآمد بوده و 205 میلیارد هزینه شده است. اگر 40 درصد هزینه های اعلام شده، در بودجه عمرانی باشد، متوسط 34 میلیارد تومان در سال 88 تا 90 هزینه شده است. این درحالی است که برای زیرگذر 200 متری قیطریه 130 میلیارد تومان هزینه شده است."

او همچنین از دبیر نقل کرد که "منابع درامدی ری کفاف هزینه های ری را نمی دهد. شهرداری تهران 90 برابر درآمد هزینه می کند." و همچنین از طلایی "اگر بعد از جدایی ری شهرداری شهر اجازه دفن اموات تهران را نداد و یا انتقال زباله را نداد چه باید کرد. حجم بودجه ای را که شهرداری تهران به ری اختصاص داده با میزان درامد ری بسیار بسیار تفاوت دارد و درامد ری عدد کوچکی نسبت به هزینه هاست."

طلایی در پاسخ گفت که بودجه شهرداری نقدی و غیر نقدی است.


جدایی ری از تهران، سیاسی است؟
اما فرماندار سابق تهران گفت که با توجه به سخنانش موضوع سیاسی نیست و حقوقی است: "قوانین هیچ مشکلی نداشته است. اما مجری برگزار نکرده است. اما حالا مجری می خواهد برگزار کند."

در ادامه مرتضی تمدن، استاندار تهران که در قطار و عازم مشهد بود، روی خط آمد درباره رای توقف حکم سرپرستی شهرداری ری چنین توضیح داد: "دیوان محترم از ما خواست هر کاری درباره جدا شدن مدیریت ری از تهران شده، متوقف کنید تا ما بررسی کنیم. یعنی باید ما ادله قانونی ارائه کنیم. امااکنون گفته اند حکم نهایی همین خواهد بود."

او سپس گفت: "مگر وقتی قانون تقسیمات کشوری شهرستان ری را تعیین کرده و مرکز شهرستان را شهر ری مشخص کرده است، می توانیم مرکز یک شهرستان را در دل یک شهرستان دیگر ببریم؟ این مساله بسیار ساده است و نیاز نیست آن را پیچیده کنیم."

 

فقط شهرداری ری جدا می شود و لاغیر
اما نکته سخنان مرتضی تمدن اینجا بود که گفت: اگر این تغییرات اتفاق بیفتد هیچ تغییری در پیوستگی تهران و ری اتفاق نمی افتد. تمام تعاملات کالبدی همان چیزی است که الان هست.  اصل بر انتزاع تهران و ری نیست چون کالبد یکپارچه دارند اما مدیریت جدا باید داشته باشد. در شهر ری تمام ارتباطاتش با تهران و کالبدش با تهران حفظ می شود با این تفاوت که شهردار ری به جای اینکه از شورای شهر تهران دستور بگیرد از شورای شهر ری دستور می گیرد."

او که پیش از این در گفتگویی اعلام کرده بود برای جدایی ری از تهران، مامور است و معذور، این بار برای توضیح داد که برای احقاق حق مردم عمل کرده است: "هیچ مساله ای هم غیر از استقبال مردم وجود نداشت. البته من می توانم مثال بزنم از کلانشهرهای دنیا که ببینید مانند تهران مدیریت می شود؟"

 

حکم دائمی نیست

در ادامه حجت الاسلام منتظری، رییس دیوان عدالت اداری تلفنی درباره توقف حکم سرپرستی شهردار ری و همچنین نهایی یا موقتی بودن حکم توضیح داد: "در بعد از ظهر روز دوشنبه 18 دیماه شکایت تعدادی از اعضای شورای شهر به دست من رسید و هم به انتصاب شهردار ری از سوی استاندار شکایت کرده بودند و هم درخواست صدور دستور موقت داشتند. من بررسی کردم، با توجه به اخبار و گزارشانی به ما رسیده بود که یکسری فعل و انفعالات در ری اتفاق می افتد و من به قاضی رسیدگی کننده گفتنم سریع رسیدگی کنند. با اینکه سابقه ندارد برای دستور موقت جلسه تشکیل شود. اما ما از طرفین دعوت کردیم ساعت 6 عصر امدند و ساعت 2 نیمه شب بعد از مشورت دستور موقت صادر شد."

او گفت: "من پرونده را بررسی کردم. در این باره با  آقای تمدن هم صحبت کردم. دیدم خیلی کار قانونی نیست که این اتفاقات برایش بیفتد. از نظر قانون تابع قانون هستیم. آقای طلا در اظهاراتشان استناد می کنند به یکسری مکاتبات. خود ایشان می دانند که مکاتبات از نظر قانونی اعتبار ندارد و قاضی نمی تواند به آنها استناد کند چون ملاک قانون است."

رییس دیوان عدالت به سه موردی که وزارت کشور و استاندار می توانند در شهرداری و شورای شهر عزل و نصب داشته باشند اشاره کرد و گفت: "سوال ما این است که شورای شهر تهران که خودشان را نماینده تهران و ری و ... می دانستند چطور می شود در شش ماه باقی مانده فاقد صلاحیت می شود برای انتخاب شهردار؟ اگر هم بخواهد شهرداری جدا برای ری تعیین کند باید در شورای شهر تعیین شود. انچه که من بررسی کردم از منظر حقوقی می گویم با توجه به مستنداتی که دیدم و حرف هایی که از آقایان شنیده ام اینجا ظاهرا رای حقوقی همین است. اما می توانیم در خدمت استاندار و وزیر کشور و هر نماینده ای از طرف آنها باشیم تا حرف انها بشنویم. الان دستور موقت صادر کردیم و همیشگی نیست. انچه که من گفتم مبنی بر احتمال بوده."
 

جدا شدن شهرداری منطقه 20 از تهران است نه جدایی ری

در ادامه علیرضا دبیر هم به حرف های حسین طلا پاسخ داد و گفت: "به یاد ندارم گفته باشم 90 برابر درامد ری خرج انجا می شود. اگر گفتم هم اشتباه گفتم. اما باید بگویم جدایی شهرداری منطقه 20 از شهرداری تهران. نه جدایی ری از تهران. آقای طلا می دانند یک بودجه منطقه ای داریم و یک بودجه عام. برای اتوبان امام علی بیش از 300 میلیارد برای ری هزینه شده است. قانون اگر 25 سال است اجرا نشده حتما ایراد دارد و باید قانون اصلاح شود."

 

شهر ری مستقل باشد اما با مدیریت تهران
آخرین سخنان مرتضی طلایی هم چنین بود: "ما به مدیریت مستقل ری و شمیرانات اعتقاد داریم. اما مدیریت یکپارچه با مدیریت محلی تفاوت دارد. نکته ظریفی آقای تمدن بیان کردند. مدیریت یکپارچه باید در کالبد این کلانشهر باشد."

او همچنین گفت: "امیدواریم این تصمیم سیاسی نباشد. من با مردم ری و نخبگان آنجا جلسه داشتم و غیر از دو نفر کسی موافق نبود. ما باید تلاش کنیم این ذهنیت را از مردم بگیریم که ما دنبال کار سیاسی هستیم."
 

شهردار نباید انتخاب می شد

در پایان برنامه حسین طلا گفت: "ما هم معتقد به معرفی شهردار در مقطع فعلی نیستیم. شورای شهر فعلی کاملا درست است. اما حرف هایی که زده می شود برای انتخابات آینده است. ما فقط قانون را گفتیم. در اینکه شهردار معین کردند مجمع نمایندگان تهران اعلام کرد که صلاح نیست. همچنین در ارتباط با موضوع انتخابات آینده متن اظهار نظر شورای نگهبان را خواندم. در سال 81. ان روز هیچ کدام از ماها در این پست ها نبودیم. حرف این است که مدیریت یکپارچه باقی بماند هویت ها هم باقی بماند و قانون هم اجرا شود. ما همین را می خواهیم."

او گفت: اشکال این بود که می خواستند وسط کار شهردار معرفی کنند. حکم توقف که داده شده مربوط به انتخابات آینده نیست.

نماینده تهران درباره طرح دوفوریتی مجلس برای پیشگیری از جدایی ری از تهران هم گفت: در طرح دو فوریتی گفته اند هرگونه تغییر و تبدیل در حریم فعلی تهران و نقاط جغرافیایی ری و تجریش بدون مصوبه مجلس ممنوع است."

او سپس نقشه ای را نشان داد و گفت: "این نقشه آینده تهران است که بر اساس آن چیزی به اسم شهر ری و تجریش و اسلامشهر باقی نخواهد ماند و همه یک شهر می شود؛ تهران. همینطور پیش برود، انتخابات شورای شهر 12 شهر برگزار نخواهد شد و همه برای تهران می شود.

در پایان هم نتایج نظرسنجی برنامه نشان داد که 42.1 درصد از شرکت کننده ها توصیه کردند برای جدایی ری از تهران از تصمیمات سیاسی پرهیز شود.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 168

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 140

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 335

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 325

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 368

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 335

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 207