خدمات سایت


متن کامل خبر

دلایل ۴گانه کاهش نرخ ارز در بازار

آرشیو
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با اشاره به دلایل 4گانه کاهش نرخ ارز در بازار گفت: با توجه به هدایت عمده تقاضا‌های ارز و تقویت جانب عرضه، ارزش تخصیص ارز در اسفند در مقایسه با بازه زمانی مهر تا بهمن 5 برابر شده است.
1391/12/15 02:18:08 ب.ظ

صمد کریمی با اشاره به کاهش نرخ ارز در بازار اظهار داشت: همگرایی بیشتر نرخ ارز در مرکز مبادلات و بازار آزاد به دلایل مختلفی بوده که یکی از آنها هدایت عمده تقاضای ارز مربوط به گروه‌های کالایی به این مرکز بوده است.
وی افزود: علاوه بر این مساله تقویت جانب عرضه ارز و هدایت عمده منابع ارزی کشور به مرکز مبادلات ارزی از عوامل دیگر کاهش قیمت ارز در بازار است به طوری که از آغاز اسفندماه تاکنون در مقایسه با از ابتدای فعالیت مرکز تا بهمن ماه به طور میانگین از نظر تعداد بیش از 4 برابر و از لحاظ ارزش 5 برابر رشد عرضه ارز در مرکز مبادلات را شاهد هستیم.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی اقدام تاثیرگذار دیگر بر کاهش قیمت ارز را تعیین تکلیف تعهدات ارزی بانک‌ها عنوان کرد و گفت: سوم اسفندماه دستورالعمل تعیین تکلیف تعهدات ارزی به بانک‌ها ابلاغ شد و این کمک بزرگی برای رفع مشکلات مربوط به ایفای تعهدات بانک‌ها بود؛ همچنین تقاضای احتیاطی ناشی از عدم انجام تعهدات شکل نخواهد گرفت و سیستم بانکی کشور، تقاضاهای مشخص شده را براساس دستورالعمل ابلاغی پوشش خواهد داد.
14 اسفند موفق‌ترین روز مرکز مبادلات ارزی
وی ادامه داد: مساله تأثیرگذار دیگر، پوشش تقاضاهای فصلی در مرکز مبادلات بود؛ آمارها نشان می‌دهد که در فصل پایانی سال، تقاضای فصلی برای واردات کالا افزایش می‌یابد، به همین دلیل مرکز مبادلات در دهه اول اسفندماه بسیاری از تقاضاهای فصلی را پوشش داد و عملکرد مرکز نشان می‌دهد روز 14 اسفند موفق‌ترین روز عملکرد مرکز مبادلات ارزی بوده است.
کریمی آخرین عامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت‌ها را عوامل غیراقتصادی دانست و گفت: این عامل موجب کاهش انتظارات تورمی و کاهش معنادار تقاضای احتیاطی، سفته‌بازی و تبدیل دارایی‌ها شده است.
وی ادامه داد: دارندگان ارز ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را در بخش‌های مطمئن‌تر و بازارهای کم‌ریسک‌تر سرمایه‌گذاری کنند و با توجه به نوسان 5 برابری نرخ ارز در شبکه صرافی‌های مجاز نسبت به مرکز مبادلات، به هیچ عنوان به صاحبان سرمایه توصیه نمی‌کنیم که در این بازارها سرمایه‌گذاری کنند.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی تأکید کرد: در صورتی که بخواهیم این عوامل را تفکیک کنیم، عامل اول اقتصادی است، از پایداری برخوردار خواهد بود و با توجه به تصمیماتی که اتخاذ شده جانب عرضه ارز تقویت خواهد شد و بر این اساس در آینده با توجه به اینکه اغلب تقاضاها به سیستم بانکی هدایت شده است.
وی ادامه داد: براساس توافقات انجام شده با شرکت‌های پتروشیمی، آنها از عرضه ارز در مرکز مبادلات استقبال کرده‌اند.
کریمی افزود: در صورتی که عرضه ارز در مرکز را به سه فاز تقسیم کنیم در فاز اول منابع ارزی از محل 14.5 درصد درآمد شرکت نفت و 20 درصد منابع قابل تبدیل به ریال صندوق توسعه ملی تامین می‌شد و در فاز دوم سایر منابع وارد مرکز شده و امیدواریم در فاز سوم ارز صادرکنندگان غیر نفتی در مرکز مبادلات عرضه شود.
به گفته وی با این منابع ارزی و حجم مناسب صادرات غیرنفتی، تقاضای ارزی تولید را پوشش خواهد داد.
پشتوانه ارزی مرکز مبادلات مناسب است
کریمی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود پایداری عوامل اقتصادی براساس تصمیمات جدید به وجود بیاید و این مساله بر کاهش قیمت‌ها موثر بوده و خواهد بود؛ مساله دیگر هم عوامل غیراقتصادی است که بر بازار و کاهش قیمت ارز تأثیرگذار بوده است.
وی تصریح کرد: امیدواریم همگرایی بین قیمت بازار و مرکز مبادلات ارزی تقویت شده و با سرعت بیشتری در آینده ادامه یابد.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در پاسخ به این سؤال که آیا اطمینان از استمرار عرضه ارز در این حجم وجود دارد و در صورتی که منابع قابل عرضه صندوق توسعه ملی در مرکز مبادلات و سهم شرکت ملی نفت به اتمام برسد، آیا مرکز مبادلات پشتوانه ارزی مناسبی خواهد داشت؟ گفت: با توجه به اتخاذ تصمیم بزرگ ارزی مبنی بر عرضه عمده منابع ارزی کشور به مرکز مبادلات که شامل همه شرکت‌های مشمول بند 27 قانون بودجه و سازمان‌ها و نهادهای دولتی است، پشتوانه ارزی مناسبی وجود دارد و مشکلی از این بابت نیست.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 75

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

قیمت انواع سشوار image قیمت انواع سشوار 1402/12/02

بر اساس قیمت سشوار کرونر مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت سشوار جی اچ دی مبلغ ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد  image ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد 1402/12/02

قیمت بیت‌کوین تا ۵۳ هزار دلار افزایش یافت اما مدت زمان این صعود کوتاه بود و دوباره به زیر این سطح سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53