خدمات سایت


متن کامل خبر

بنادر ترکیه در حال پر کردن جای "دوبی" برای ایران

آرشیو
امارات که در منطقه خلیج فارس بالاترین مبادلات بازرگانی و اقتصادی را با ایران دارد پیش از این بارها درباره نقض تحریم های شورای امنیت درباره ایران هشدار داده است. امارات همچنین 40 شرکت اماراتی و خارجی را به دلیل نقض تحریم های بین المللی ایران ، تعطیل کرده بود.
1389/09/18 06:32:13 ق.ظ

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، ایران در مواجهه با تحریم های بین المللی به صورت فزاینده ای، تجارت بین الملل خود را از بنادر جنوب خلیج فارس به ترکیه منتقل می کند.

هدف ایران از این اقدامات، کاهش تکیه بر بنادر کشورهای جنوب خلیج فارس در زمینه مبادلات و بازرگانی است.

بهمن حسین پور سفیر ایران در ترکیه در سفر به بنادر این کشور در ساحل دریای سیاه با هدف آشنایی با تسهیلات و امکانات موجود در آنها گفت: ما می خواهیم بخش بیشتری از بازرگانی و مبادلات ایران از خلیج فارس به ترکیه منتقل شود لذا خواهان استفاده از بنادر شما هستیم.

سفیر ایران که از بنادر ترکیه در ساحل دریای مدیترانه و دریای سیاه نیز دیدار کرده است اضافه کرد: مقامات دو کشور ایران و ترکیه از این اقدامات حمایت می کنند.

پیش از این، اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکا که در سایت ویکی لیکس فاش شده بودند نشان دادند که سران کشورهای جنوب خلیج فارس نسبت به برنامه هسته ای ایران نگرانی دارند و حتی بخشی از آنها آمریکا را به حمله نظامی به ایران تشویق کرده اند.

امارات نیز که در منطقه خلیج فارس بالاترین مبادلات بازرگانی و اقتصادی را با ایران دارد پیش از این بارها درباره نقض تحریم های شورای امنیت درباره ایران هشدار داده است. امارات همچنین 40 شرکت اماراتی و خارجی را به دلیل نقض تحریم های بین المللی ایران ، تعطیل کرده بود.

چندی پیش نیز بانک مرکزی امارات به تمامی بانک ها و موسسات پولی - اعتباری مستقر در این کشور دستور داد تا ضمن توقیف حساب اشخاص حقیقی و حقوقی موجود در فهرست سیاه تحریم ایران، از مبادلات با آنها خودداری کنند.

امارات و به ویژه منطقه دبی یکی از مهمترین کانال های ورود کالا و خدمات به ایران به شمار می رود به همین دلیل آمریکا نیز با حساسیت ویژه ای اعمال تحریم ها را در این کشور پی گیری می کند.

در همین چارچوب پیش از این معاون خزانه داری آمریکا به امارات سفر کرد و ضمن هشدار به مقامات این کشور درباره نادیده گرفتن تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، بازرگانان اماراتی را تهدید به مجازات کرد.

منع مبادلات ارزی با ایران نیز از دیگر مواردی است که مقامات آمریکایی بر اجرای آن در امارات تاکید دارند و برخی منابع خبری از اجرایی شدن آن خبر می دهند.

همین منابع خبری، اختلال در ارزش برابری ریال ایران در برابر دلار آمریکا را نیز حاصل چنین اتفاقاتی می دانند.

رویترز در این باره می نویسد: دولت امارات با وجود اینکه درباره تحریم ایران به صورت علنی زیاد سخن نمی گوید اما به آرامی نقش خود را به عنوان شریان حیاتی تجاری - مالی ایران کاهش داده است. نقشی که برای مدت زمان زیادی ادامه داشت.

ترکیه از جمله اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و برای عضویت دراتحادیه اروپا نیز تلاش می کند اما در عین حال از روابط سیاسی و اقتصادی گسترده و نزدیکی با ایران نیز برخوردار است.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز قبل از این ابراز امیداوری کرده بود حجم تجارت با ایران که در سال 2008 به 10 میلیارد دلار رسیده بود در پنج سال به سه برابر افزایش یابد.

البته نگرانی هایی نیز در غرب وجود دارد که ایران با استفاده از ترکیه ، تحریم های بین المللی را دور بزند و آنکارا نقشی مهمی را در دور کردن تحریم های ایران از تاثیرگذاری ایفا کند.

با این حال ترکیه بارها اعلام کرده است همزمان با نزدیکی سیاسی - اقتصادی با ایران به اجرای تحریم های شورای امنیت علیه تهران پایبند است.

ترکیه به عنوان یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت در اوایل امسال به افزایش تحریم های ایران رای منفی داده بود.

آنکارا با وجود اینکه اعلام کرده تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران را معتبر نمی داند اما از صادرات بنزین به تهران را تحت فشارهای شدید واشنگتن متوقف کرد.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 44

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 183

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 73

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 63

قیمت انواع سشوار image قیمت انواع سشوار 1402/12/02

بر اساس قیمت سشوار کرونر مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت سشوار جی اچ دی مبلغ ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79