خدمات سایت


متن کامل خبر

آخرین خبرها از زلزله ۷.۵ ریشتری سراوان؛ ۴۰ کشته تکذیب شد/ مرگ یک زن در خاش/ مردم امشب بیرون از خانه باشند/ زلزله بدون پس لرزه

آرشیو
زلزله 7.8 ریشتری سراوان در سیستان و بلوچستان تاکنون کشته ای نداشنه است.
1392/01/28 12:37:40 ق.ظ

ه گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ساعت 15:14 امروز سه شنبه 27 فروردین 92، زلزله ای به قدرت 7.8 ریشتر سراوان در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند.
مرکز این زمین لرزه در فاصله 81 کیلومتری سراوان، 83 کیلومتری خاش و 1314 کیلومتری تهران و در حوالی مرز ایران و پاکستان است.
کانون این زمین لرزه در عمق 95 کیلومتری سطح زمین ثبت شده است.
این درحالی است که مرکز زمین شناسی آمریکا، قدرت این زلزله را 7.8 ریشتر و عمق 82 کیلومتری سطح زمین اعلام کرده است.

نکته اینکه از ساعت 15:14 امروز که زلزله 7.5 ریشتری در سراوان سیستان و بلوچستان ثبت شده، تاکنون (18:34 سه شنبه 27 فروردین) هیچ پس لرزه ای نداشته است.

 

یک کشته در خاش

با وجود اینکه عمق زیاد زلزله موجب شد تلفات آن با وجود شدت زمین لرزه، کم باشد، اما ریزش کوه در خاش موجب مرگ یک زن شد. حمیدرضا پشنگ، نماینده خاش این خبر را اعلام کرده است.

او همچنین به خبرآنلاین گفت که میزان خرابی ها رد منطاق شهری 30 درصد و در مناطق روستایی 40 درصد است.

 این درحالی است که رییس اورژانس کشور به فارس گفته است زلزله فقط 8 مصدوم داشته است. محمد تقی طالبیان گفت: خوشبختانه به علت این کانون زلزله در عمق 95 کیلومتری زمین بوده و با توجه به کپرنشینی مناطق زلزله زده تعداد مصدومان زلزله 7.5 ریشتری سیستان و بلوچستان کم بوده و آمار اورژانس نشان می‌دهد که فقط 8 مصدوم داشته است.

وی ادامه داد: هنوز 26 آمبولانس،یک دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز به تجهیزات نجات، و یک اتاق عمل سیار در منطقه زلزله زده مستقر است و اورژانسهای 115 کرمان، بم، جیرفت، بندرعباس ‌و زابل نیز برای امدادرسانی در صورت لزوم به حالت آماده باش هستند.

رئیس اورژانس کشور گفت:‌ این زلزله فقط 8 مصدوم داشت که 4 نفر آنها سرپایی درمان شدند و 4 نفر دیگر نیز به بیمارستان رازی سراوان منتقل شدند.

وی همچنین از آماده باش بیمارستانهای کرمان برای پذیرش مصدومان این حادثه در صورت لزوم خبر داد.

 

عمق زلزله 63 کیلومتر بود

مهدی زارع، معاون پژوهشگاه زلزله شناسی درباره زلزله امروز سراوان به خبرآنلاین گفت: بزرگای گشتاوری زلزله ١٥:١٤ امروز ٢٧-١-٩٢ به ٧.٧ اصلاح شد و ژرفای زلزله گشت (سیستان و بلوچستان) بر پایه محاسبات ما در پژوهشگاه زلزله ٦٣ کیلومتر بوده و با توجه به سازوکار کششی این زلزله و روند گسلش تقریبا شرقی-غربی (بر پایه براورد های زلزله شناختی) احتمالا با پهنه فرورانش مکران (فرورانش صفحه اقیانوسی اقیانوس هند به زیر صفحه قاره ای مکران در جنوب شرق ایران) مربوط بوده است.

اودلیل گسترده بودن زلزله را چنین گفت: زلزله به دلیل بزرگای بیش از ٧.٥ و ژرفای نسبتا زیاد در گستره وسیعی در تقریبا تمام نواحی جنوب ایران،‬ ‫غرب پاکستان و جنوب غرب افغانستان تا کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج فارس حس شده است، و تکانهای شدید به ویژه در برج ها و ساختمانهای بلند حتی در فاصله حدود ١٠٠٠ کیلومتری در امارات موجب ‫وحشت مردم شده است.
 

زلزله خسارت جانی نداشت

ایسنا نوشت: حاتم نارویی ، استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران استان در محل استانداری، با بیان اینکه خوشبختانه زلزله هیچ‌گونه خسارات جانی در بر نداشته است، گفت: اکثر انشعابات آب و برق تلفن روستاهای اطراف محل زلزله، به جزء موارد محدودی از روستاها که خط ارتباطی آنها فعلا قطع می باشد، سالم گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: این زمین لرزه در نوار مرزی ایران و پاکستان که خالی از سکنه بوده رخ داده است.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: در زلزله امروز که در محل روستای گشت شهرستان سراوان در 65کیلومتری مرز بین پاکستان و ایران رخ داد؛ خوشبختانه محدوده وقوع این زمین لرزه خالی از سکنه بوده است و زلزله خسارتی دربر نداشته است.

وی افزود: فقط در حوزه شهرستان سراوان تخریب چند دیوار خشت و گلی مشاهده شده که آن هم خوشبختانه خسارتی برجای نگذاشته است.

وی ادامه داد: در پی گزارشات، در روستای گشت دو نفر مجروح بر اثر این حادثه داشته ایم که سرپایی مداوا شده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: قطعی آب و برق و خطوط مخابراتی در منطقه زلزله، تنها 20 دقیقه بوده و آن هم به علت سیستم اتوماتیک که در چنین مواقعی خودبه خود این انشعابات قطع می شود رخ داده است و اکنون آب و برق و تلفن این مناطق وصل می باشد.

وی افزود: ستاد بحران در استانداری تشکیل شده و در این رابطه در پی تماسهایی که از طرف ریاست جمهور و وزارت کشور گرفته شده، همین موارد گزارش شده است.

حاتم نارویی با تکذیب اخباری مبنی بر کشته شدن 40 تن در این زلزله، تاکید کرد: بعضی از سایت ها تلفات زیادی را از این زلزله اعلام نموده اند که به این سایت های خبری توصیه می شود تنها اخباری که از ستاد بحران استان اعلام می گردد اکتفا کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان در خاتمه همچنین یادآور شد: امکان دارد به طور طبیعی این زمین لرزه پس لرزه هایی نیز داشته باشد و مردم باید در این زمینه هوشیار باشند.

 

مردم سیستان و بلوچستان امشب بیرون از خانه باشند
فارس نوشت: معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تا به این لحظه 5 نفر مجروح شدند. با توجه به پس لرزه‌های احتمالی چادر تهیه شده است تا مردم امشب بیرون از خانه باشند.
مرتضی اکبرپور درباره آخرین اقدامات و تلفات ناشی از زلزله 7.7 ریشتری در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تا به این لحظه 5 نفر مجروح شدند و خوشبختانه گزارشی از کشته شدن تا این لحظه نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه خسارات مالی نیز اندک گزارش شده است، گفت: دو شهرستان سراوان و خاش نزدیک‌ترین شهرستان‌ها به زلزله‌ بوده‌اند که در 84 کیلومتری شهرستان خاش زلزله به وقوع پیوسته است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور افزود: روستاهایی که در اطراف کانون زلزله است روستای گشت و کوه‌سفید است که حدود 100 خانوار جمعیت دارد.

وی با بیان اینکه امداد و نجات در شهرستان‌های زلزله‌زده تا 2 ساعت دیگر به اتمام می‌رسد، گفت: 19 تیم به محل اعزام شده و استان‌های هرمزگان و کرمان نیز ضمن آماده‌باش بخشی از نیروهای امدادونجات خود را به منطقه اعزام کردند.

اکبرپور با بیان اینکه پس‌لرزه زلزله 7.7 ریشتری مطمئناً خسارات بیشتری خواهد داشت، گفت: چادرهایی برای مردم منطقه تهیه شده است تا امشب را بیرون از خانه‌های خود باشند.

 

اگر کانون زمین لرزه داخل دریا بود سونامی بزرگی رخ می داد
ایرنا نوشت: یک کارشناس زمین شناسی گفت: اگر کانون زمین لرزه سیستان و بلوچستان داخل دریا بود بدون شک سونامی بزرگی رخ می داد.
ˈعبداله عباسیˈ در باره وقوع زلزله سیستان و بلوچستان اظهار داشت: زلزله سیستان و بلوچستان بسیار قوی بود و اگر در دریا رخ می داد، می توانست موج های بزرگی در دریای عمان ایجاد کند.
وی با بیان این که تاکنون خسارات زیادی در منطقه گزارش نشده، افزود: تعداد آبادی ها و جمعیت در منطقه زلزله زده زیاد نیست و بیشتر اهالی چادرنشین و کپر نشین هستند بنابراین امیدواریم شاهد خسارات زیاد در منطقه نباشیم.
عباسی گفت: تاکنون گسل مسبب زلزله سیستان و بلوچستان مشخص نشده، اما با توجه به ساز و کار زمین لرزه و فرو رانش گسل مکران در دریای عمان، بدون شک سیستم کششی بوده است.
وی در باره پس لرزه ها اظهار داشت: معمولا بعد از وقوع یک زلزله بزرگ، شاهد وقوع پس لرزه هایی خواهیم بود که امیدواریم پس لرزه ها با شدت کمی همراه باشند.
عباسی اظهار داشت: به طور کلی ایران از لحاظ زمین شناسی در جایی قرار گرفته که از اطراف تحت تاثیر تغییرات زمین شناسی و جنبایی زمین قرار می گیرد؛ از این رو پوسته زمین تا حدی می تواند فشارهای اطراف را تحمل کند که بعد از مدتی این فشارها در قالب انرژی آزاد می شود که پیامد آن مانند زلزله قابل رویت است.


وقوع زلزله در عمق ۹۵ کیلومتری زمین از خسارات زلزله کاست
فارس نوشت: معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: به دلیل اینکه زلزله در عمق 95 کیلومتری زمین رخ داده خسارت چندانی در پی نداشته است.
مرتضی مرادی‌پور اظهار داشت: با توجه به اینکه شدت زلزله 7.5 ریشتر گزارش شده توقع داشتیم تا مناطق مسکونی و بافت فرسوده خسارت زیادی دیده باشد اما چون زلزله در عمق 95 کیلومتری زمین رخ داده خسارت در حد زلزله‌های 4 ریشتری است.
وی ادامه داد: لحظه به لحظه تیم‌های امدادی برای بررسی و ارائه خدمات اسکان و تغذیه و اضطراری افزایش یافته و تا این لحظه 32 تیم از هشت استان اطراف و 17 تیم سگ زنده‌یاب به محل اعزام شده‌اند.


منطقه زلزله‌زده سر‌اوان خالی از سکنه زلزله بوده
فاستاندار سیستان و بلوچستان گفت: زلزله سراوان تاکنون هیچگونه خسارت جانی نداشته و تنها ۳ نفر در سراوان و ۲ نفر در گشت مجروح شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند.
حاتم نارویی اظهار داشت: ستاد بحران استان تشکیل جلسه داده و در حال آماده‌باش است، همچنین در شهرستان‌های زلزله‌زده نیز این ستاد تشکیل جلسه داده است.
وی گفت: در شهرستان سراوان تعدادی از دیوارها و خانه‌هایی که بافت قدیمی داشته‌اند تخریب شده است.
نارویی بیان کرد: زلزله به مرکزیت گُشت بوده و با توجه به اینکه آن منطقه خالی از سکنه می‌باشد خوشبختانه خساراتی به دنبال نداشته است. آب و برق مناطق زلزله‌زده به مدت 20 دقیقه قطع شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته مشکل آب و برق در این مناطق برطرف شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای هلال‌احمر، بسیج و سپاه در شهرستان سراوان مستقر شده‌اند و مدیران استانی نیز در صورت ضرورت آمادگی دارند تا به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند.


آخرین گزارش ها از زلزله سراوان
رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان از خسارات اندک زلزله در روستای تاریخی ˈگشتˈ واقع در مسیر خاش - سراوان خبر داد.
دکتر راشدی اعلام کرد که در یکی از مراکز درمانی روستای ˈگشتˈ در حدود هفتاد کلیومتری شمال سراوان مستقر شده و تنها تعدادی مجروح به این درمانگاه مراجعه و به صورت سرپایی درمان شده اند.
در همین حال گزارش های تایید نشده از کشته شدن تعدادی از اهالی منطقه در این زمینه لرزه خبر می دهد.

 

معاون استاندار سیستان و بلوچستان: خطر سونامی در چابهار وجود ندارد
ایسنا نوشت: نخعی، معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران گفت: در پی زمین‌لرزه سراوان و با توجه به احساس شدن این زمین لرزه در دیگر مناطق سیستان و بلوچستان، از جمله شهرستان چابهار خطر وقوع سونامی در سواحل چابهار وجود ندارد.

وی گفت: محور گسل زمین لرزه رخ داده، خلاف جهت شهرستان چابهار است.

نخعی تاکید کرد: احتمال بروز پس لرزه در شهرستان سراوان وجود دارد و با توجه به این، مردم باید در این زمینه آگاه باشند و آمادگی داشته باشند.

 

مجروحیت 12 نفر در زلزله سراوان
فارس نوشت: سرپرست مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر زلزله امروز سراوان تاکنون 12 نفر مجروح شده‌اند که 8 نفر به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

رضا اربابی اظهار داشت: تمامی دستگاه‌های امدادی، پزشکی و اورژانس در مناطق زلزله زده مستقر شده‌اند و تاکنون خسارات جانی در منطقه گزارش نشده است.

وی افزود: تاکنون براثر این حادثه 12 نفر مجروح شده‌اند که از این تعداد 8 نفر مداوا و 4 نفر در بیمارستان بستری هستند.

اربابی خاطرنشان کرد: برآورد خسارات مادی زلزله نیاز به زمان دارد که در اسرع وقت خسارات بررسی و اعلام می‌شوند.


پس لرزه‌های زلزله سراوان زیر ۵ ریشتر خواهد بود
فارس نوشت: رئیس بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران علت اصلی وقوع زلزله امروز سیستان و بلوچستان را فشار صفحه عربستان بر فلات ایران دانست.

محمدرضا قیطانچی در مورد علت وقوع زلزله در منطقه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این منطقه در کوه‌های زاگرس واقع شده که ناحیه‌ای گسل‌خورده و مرز بین صفحه فلات ایران و صفحه عربستان است.

وی با تأکید بر اینکه زلزله امروز ناشی از فشار صفحه عربستان به فلات ایران بوده افزود: با نزدیک شدن این دو صفحه به هم زلزله‌های زیادی در منطقه رخ می‌دهد که شدت آن طبق داده‌های ما چندان زیاد نیست.

قیطانچی خاطرنشان کرد: معمولاً در طی سال، زلزله‌های زیادی در این منطقه با شدت کم ثبت می‌شود ولی زلزله‌ای با شدت 7.5 ریشتر غیر منتظره بود.

رئیس بخش زلزله‌‌شناسی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه چقدر احتمال وقوع مجدد پس‌لرزه‌‌های این چنینی در منطقه وجود دارد گفت: بعید به نظر می‌رسد که پس لرزه‌ای با شدت بیش از 5 ریشتر در منطقه مجدداً رخ دهد چرا که خصوصیات ژئوفیزیکی منطقه متوسط و متوسط رو به پایین است.

وی با بیان اینکه نباید مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را در برابر زلزله نفی کرد افزود: امیدواریم حداقل‌ها را در ساختمان‌سازی‌ها لحاظ کنیم تا با اتفاقات شبیه این زلزله دچار آسیب‌های گسترده نشویم.

 

تیم جستجوی سگهای تجسس جمعیت هلال احمر فارس به سراوان اعزام شدند
مهر نوشت: در پی وقوع زمین لرزه استان سیستان و بلوچستان تیم جستجوی سگهای تجسس جمعیت هلال احمر فارس به مناطق زلزله زده اعزام شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در پی وقوع زمین لرزه 7.7 درجه در مقیاس امواج درونی زمین ( ریشتر ) شهر سروان استان سیستان و بلوچستان، تیم جستجوی سگ های تجسس جمعیت هلال احمر فارس و پنج تیم عملیاتی از جمعیت هلال احمر شهرستانهای فسا، دارب، استهبان، نی ریز و لار به این استان اعزام شدند.

در پی وقوع این زمین لرزه استانهای فارس، بوشهر و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به لرزه درآمدند.

این زمین لرزه در 95 کیلومتری اعماق زمین رخ داده که مرکز آن در فاصله 81 کیلومتری شهر سراوان، 83 کیلومتری شهر خاش و 85 کیلومتری شهر سوران گزارش شده است.

 

تلفات زمین لرزه در پاکستان به 7 نفر افزایش یافت
رسانه های خارجی از افزایش شمار کشته های زلزله امروز در پاکستان به 7 نفر خبر دادند.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "شینهوا"، رسانه های محلی پاکستان از کشته شدن حداقل 7 نفر و زخمی شدن چندین نفر دیگر در منطقه "مشخل "و" پنجگور" در 517 کیلومتری شهر کویته، در پی وقوع زلزله بعد از ظهر امروز خبر دادند.

با توجه به این گزارش، حال شماری از مجروحان وخیم اعلام شده است.

همچنین خبرهای رسیده حکایت از تخریب چند ساختمان در شهر کراچی دارد که طی آن 5 نفر زخمی شده اند.

 
7 استان دیگر هم نامحسوس لرزید
مهر نوشت: روز سه شنبه 8 استان کشور لرزید که مهمترین آن زلزله 7/7 دهم ریشتری سیستان و بلوچستان بوده است که بر اساس آخرین هنوز تلفات و خسارات این حادثه به طور رسمی اعلام نشده ولی خبرها از 5 مجروح و ویرانی 10 روستا حکایت دارد. این اخبار تا ساعت 18 و 30 دقیقه گزارش شده است.

مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران بر اساس آخرین گزارشات خود اعلام کرد: از بامداد روز سه شنبه تا ساعت 18 بیش از 7 استان کشور بر اثر وقوع زمین لرزه لرزید.

بر اساس این گزارش آمار استانهای قربانی حادثه زلزله عبارتند از:

منطقه کاکی بوشهر: 3 و 6 دهم ریشتر
منطقه مجن سمنان: 2 و نیم دهم ریشتر
مشهد: 1 و 7 دهم ریشتر
منطقه پاریز کرمان: 2 و 3 دهم ریشتر
منطقه فریدون شهراصفهان: 2 و 9 دهم ریشتر
منطقه شهرری تهران: 2 ریشتر
منطقه بافق یزد: 2 و 2 دهم ریشتر
منطقه سراوان بوشهر: 7/7 دهم ریشتر
هر چند زلزله ها در 7 استان نامحسوس بوده ولی زلزله 7/7 دهم ریشتری در استان سیستان و بلوچستان تمامی کارشناسان، زمین شناسان و تیمهای بحران و امدادی کشور و حاشیه خلیج فارس و مرزهای شرقی کشور را متحیر کرد.

بر اساس این گزارش، ساعت 15 و 14 دقیقه و 17 ثانیه روز سه شنبه 27 فروردین ماه زلزله ای به بزرگی 7/7 دهم ریشتر در 16 ایستگاه زلزله نگاری ثبت شد. این زلزله در عمق 95 کیلومتری زمین و نزدیک مرزهای شرقی کشور رخ داد. وقوع این زلزله در 50 سال اخیر بی سابقه بوده و مدت آن 40 ثانیه ثبت شده است. ولی مرتضی مرادی‌پور معاون عملیاتی سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور می گوید: با توجه به اینکه شدت زلزله 7.7 دهم ریشتر گزارش شده توقع داشتیم تا مناطق مسکونی و بافت فرسوده خسارت زیادی دیده باشد اما چون زلزله در عمق 95 کیلومتری زمین رخ داده خسارت در حد زلزله‌های 4 ریشتری است.

همچنین مسئولان استانی گزارش داده اند وقوع این زلزله در منطقه خالی از سکنه بوده و مرکز دقیق وقوع زلزله منطقه ما بین گشت و سراوان بوده است.


افغانستان هم لرزید

همچنین منابع خبری افغانستان اعلام کردند این زمین لرزه شهرهای قندهار و نیمروز را لرزانده و موجب وحشت شهروندان افغان در این مناطق شهری شده است و تیمهای امدادی افغانستان آماده باش هستند.

مرتضی تمدن استاندار تهران با ابراض تاسف از این حادثه اعلام کرد: استانداری تهران آماده ارائه هرگونه کمک به زلزله زدگان منطقه سراوان و گشت از استان سیستان و بلوچستان است.


تاکنون فقط ۶ مجروح سطحی در زلزله سراوان
فارس نوشت: معاون اورژانس کشور گفت: زلزله استان سیستان و بلوچستان خوشبختانه آسیب چندانی در پی نداشته و در منطقه گشت که کانون زلزله بوده فقط ۳ مجروح سطحی داشتیم، ۳ مجروح دیگر نیز در روستاهای اطراف بود بنابراین بحرانی در کار نیست.

محمد سرور اطلاعاتی که مسئولان مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان سیستان و بلوچستان ارائه کرده‌اند نشان می‌دهد که تا این لحظه که حدود ۳ ساعت از زمان وقوع زلزله گذشته است در منطقه گشت که کانون زلزله بوده است ققط ۳مجروح سطحی سرپایی داشتیم.
وی ادامه داد: گزارشهای دریافتی هم نشان می‌دهد که حدود ۳ نفر مجروح سطحی دیگر نیز در روستاهای اطراف بوده است. شهر سراوان و خاش هیچ آسیب انسانی نداشته‌اند.
سرور گفت: ابعاد خسارات این زلزله نشان می‌دهد که این حادثه به عنوان بحران تلقی نمی‌شود و مأموران محلی قادر به کنترل و مدیریت آن هستند و نیازی به اعزام نیرو و امکانات از استانهای دیگر نیست.
وی ادامه داد: با این حال به علت پراکندگی منطقه و جمعیت کم تراکم آن ارزیای روستاهای اطراف باید ادامه پیدا کند و در ساعات آتی گزارشهای تکمیلی ارائه می شود.

 
اعزام 40 دستگاه آمبولانس به شهرستان سراوان
فارس نوشت: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در پی زلزله 7.7 ریشتری سراوان 40 دستگاه آمبولانس برای امداد‌رسانی به شهرستان سراوان اعزام شدند.

مصطفی ده‌مرده‌ای عصر امروز در جلسه ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: تمامی نیروهای درمانی بیمارستان سراوان و بیمارستان‌های زاهدان و خاش و مراکز درمان روستایی برای امداد‌رسانی به مجروحان احتمالی آماده باش هستند.

وی افزود: یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس ICU دار دارای امکانات اطاق عمل و در مجموع 40 آمبولانس برای امداد‌رسانی به مجروحان به شهرستان سراوان اعزام و در حال آماده‌باش هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اعزام اعضای ستاد بحران دانشگاه از جمله رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و رئیس ستاد بحران دانشگاه به منطقه گفت: این افراد به همراه تعدادی از اعضای ستاد بحران دانشگاه و گروه‌های ارزیاب مشغول بررسی مناطق زلزله‌زده حد‌فاصل شهرستان‌های خاش و سراوان هستند.

ده‌مرده‌ای بیان داشت: خوشبختانه کمبود نیرو و امکانات برای امداد‌رسانی به مجروحان وجود ندارد.

وی افزود: آمار رسمی مبنی بر تعداد تلفات احتمالی این زلزله دردست نیست.

 

نیروگاه بوشهر از استاندارد کافی برخوردار است
معاون سازمان انرژی اتمی کشور گفت: نیروگاه بوشهر از استاندارد کافی برای مقابله با زلزله برخوردار است.

احمدیان معاون سازمان انرژی اتمی ایران، عصر امروز در همایش فناوری هسته‌ای هزینه یا فرصت در دانشگاه صنعتی شریف، گفت: تأسیسات حساسی مانند نیروگاه‌های هسته‌ای با مطالعات کافی انجام می‌شود و نیروگاه بوشهر نیز برای مقاومت در برابر زلزله‌های بالاتر از 8 ریشتر طراحی شده است.

وی افزود: زلزله بوشهر تاثیری بر تاسیسات نیروگاه بوشهر نداشته است.

احمدیان در رابطه با اینکه تولید انرژی برق یکی از دوشاخه صنعت هسته‌ای محسوب می‌شو، گفت: بحث تولید انرژی در رأکتورها بعد از جنگ جهانی دوم برای کاربرد زیردریایی مطرح شد و درحال حاضر 440 رأکتور برای تولید برق در دنیا فعالیت دارند و 384 هزار و 500 مگاوات برق نیز از این طریق تولید می‌شود.

وی گفت: در کشور ما هم پیش از انقلاب بحث برق هسته‌ای مطرح شد و برای توزیع 23 هزار مگاوات برق هسته‌ای برنامه داشتیم که در زمان انقلاب نیروگاه بوشهر پیشرفت کرد ولی به دلایلی ساختار رأکتورها متوقف شد.

وی افزود: درحال حاضر مسیر پروژه ساخت رأکتور 360 مگاواتی را با اتکاء به توانمندی داخلی پیگیری می‌کنیم و پروژه‌ای را نیز با همکاری کارشناسان خارجی در دست داریم.

احمدیان افزود: در حال حاضر در مرحله شناسایی ظرفیت‌های داخلی هستیم تا برای دستیابی کشور به اهداف مورد نیاز در حوزه برق هسته‌ای از این ظرفیت‌ها بهره‌گیری کنیم.

وی اظهارداشت: در رابطه با بحث انرژی هسته‌ای یکی از مسائل، وضعیت منابع سوخت برای استفاده از رأکتورها است.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا می‌شود بجای انرژی هسته‌ای از انرژی پاک‌تری استفاده کرد، گفت: بازنگری در استانداردها و تأمین ایمنی نیروگاه‌ها توسط کارشناسان انجام می‌شود ولی اینطور نیست که انرژی هسته‌ای به طور کامل کنار گذاشته شود.


فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان در زلزله امروز هیچ آسیبی ندیدند
مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان گفت: به دنبال وقوع زلزله 7.5 ریشتری عصر امروز در شهرستان‌های سراوان و خاش، هیچ آسیبی به فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان وارد نشده است.

حسن اعرابی‌مقدم با اعلام این خبر اظهار داشت: در حال حاضر همه پرسنل فرودگاه زاهدان با حضور در بخش‌های مختلف در آماده‌باش به‌سر می‌برند.

وی ادامه داد: فرودگاه سراوان آمادگی انجام هرگونه عملیات و پروازهای امدادی را دارد.

بنابراین گزارش به دنبال وقوع این زلزله محمد نخعی مدیرکل فرودگاه‌های کرمان نیز از آماده‌باش همه فرودگاه‌های این استان جهت پذیرش هواپیما و امدادرسانی به زلزله‌زدگان خبر داد.

به گفته نخعی فرودگاه‌های کرمان، بم، سیرجان، جیرفت و رفسنجان در آماده‌باش به سر می‌برند.

بنابراین گزارش بعد از ظهر امروز زمین لرزه‌‌ای به بزرگی 7.5 ریشتر حوالی سراوان در استان سیستان و بلوچستان را تکان داد.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت این زمین لرزه را 15 و 14دقیقه و 17 ثانیه اعلام کرد.

گفته می شود، این زمین لرزه در منطقه خلیج فارس و دهلی نو نیز احساس شده است.

این زلزله در عمق 18 کیلومتری زمین روی داده است.

کانون زلزله در فاصله 81 کیلومتری شهر سراوان، 83 کیلومتری شهر خاش و 85 کیلومتری شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان روی داده است؛ این بزرگترین زلزله در 40 سال گذشته است.

 

آسمان مناطق زلزله‌زده سیستان و بلوچستان فردا و پس‌فردا نیمه ابری است

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی در دو روز آینده آسمانی نیمه ابری همراه با وزش باد و بارش پراکنده برای مناطق سیستان و بلوچستان انتظار می‌رود.

سازمان هواشناسی کشور در مورد وضعیت جوی مناطق زلزله‌زده (سراوان)، اعلام کرد که آسمان مناطق زلزله‌زده نیمه ابری همراه با وزش باد و بارش پراکنده در روز چهارشنبه پیش‌بینی شده است.
بر اساس اعلام این سازمان، در روز پنجشنبه آسمان سیستان و بلوچستان نیمه ابری، در پاره‌ای نقاط رگبار و رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی شده است.
بر اساس این گزارش، نوسانات دمایی در این مناطق حدود 21 تا 31 درجه خواهد بود و روز پنجشنبه نیز مردم مناطق زلزله‌زده دمایی حدود 23 تا 29 درجه را خواهند داشت.

همچنین وزش باد نسبتا شدیدی در مناطق زلزله‌زده انتظار نمی‌رود و بالگردهای امدادی می‌توانند نسبت به انجام ماموریت خود اقدام کنند.

 

عکاشه: منطقه سراوان استعداد زلزله 8 ریشتری هم دارد

ایسنا نوشت: استاد پیش‌کسوت زلزله شناسی کشور گفت: با وجود این که زمین لرزه در جنوب شرق کشور در مقایسه با منطقه زاگرس کم اتفاق می‌افتد ولی این منطقه استعداد وقوع زلزله تا مرز هشت ریشتر را هم دارد.
دکتر بهرام عکاشه در گفت‌وگو بیان این‌که زلزله خیزی منطقه مکران متفاوت از زلزله خیزی منطقه زاگرس است افزود: به عقیده من مسبب زلزله 7.5 ریشتری گسل سراوان است که طول آن بیش از 200 کیلومتر است که تقریبا 80 سال پیش زمین لرزه‌ای به بزرگی حدود هشت ریشتر در این منطقه اتفاق افتاده است.
این استاد پیشکسوت زلزله شناسی ادامه داد: این موضوع نشان می دهد که منطقه در زلزله خیزی کم سابقه نیست و جای تعجب ندارد که زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.5 ریشتر در منطقه بین خاش و سراوان رخ دهد.
به گفته عکاشه، به دلیل این‌که پایگاه لرزه نگاری در طول دهه‌های گذشته در این منطقه نبوده است اطلاعات ریز زمین لرزه‌ای از آن نداریم.
وی تصریح کرد: منطقه سراوان، خاش و زاهدان از جمله مناطق زلزله خیز کشور هستند و عموما گسل‌های آن به شکل شمال غرب و جنوب شرقی است که بسیار گسل‌های توانمندی هستند.
این استاد پیشکسوت زلزله شناسی خاطرنشان کرد: شعاع احساس زمین لرزه سراوان بسیار زیاد است البته چون این منطقه دارای دانسیته جمعیت کمی است خسارات جانی آن در مقایسه با زلزله به مراتب کمتر خواهد بود اما از سوی دیگر با توجه به این‌که اکثر منازل این منطقه روستایی است فوق العاده کم مقاومت هستند.
عکاشه در خصوص علت عدم احساس زمین لرزه سراوان در شهرهایی منثل تهران با وجود احساس شدن آن در هند و پاکستان خاطرنشان کرد: گسل های این زلزله به سمت شمال غرب و جنوب شرق گسترش یافته اند و چون انرژی در امتداد گسل حرکت می کند بنابراین کشورهای مانند افغانستان و پاکستان و شمال منطقه مانند خراسان زمین لرزه را احساس کرده اند.

وی گفت: عامل این زلزله حرکت شبه قاره هند است که به سمت شمال غرب فشار وارد می کند در حالی که عامل زلزله های بوشهر و منطقه حرکت شبه جزیره عربستان به سمت شمال شرق است از سوی دیگر حدفاصل بین شرق و غرب بندرعباس، کرمان و بم است که این خط را جدا می کند. به همین دلیل زلزله خیزی این سه منطقه به سمت غرب کاملا متفاوت از منطقه شرق مانند سراوان، زاهدان و چابهار است.

عکاشه درباره زلزله های اخیر جنوب کشور گفت: این منطقه تحت فشارهای زمین ساختی است و زمانیکه نیروهای تجمع یافته، بیش از مقاومت گسلها باشند دوباره فعال خواهند شد.

 

آماده‌باش مراکز درمانی خاش و سراوان
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان با تکذیب خبر فوت شماری از هموطنان بر اثر زلزله سراوان، گفت: 40 دستگاه آمبولانس به منظور امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده مستقر است.

ده‌مرده با بیان اینکه فعلا مجروح شدن چند نفر از هموطنان قطعی شده است که به بیمارستان‌های سراوان و خاش مراجعه کرده‌اند، گفت: تمامی درمانگاه‌ها و مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی در منطقه در حالت آماده‌باش قرار دارند.
وی ادامه داد: شدت زلزله در شهرستان «گشت» که خالی از سکنه است، بالا بوده و آمار مجروحانی که تاکنون به ما رسیده، اندک است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امکانات درمانی استان کافی است، در عین حال گفت: بسیج جامعه پزشکی و هلال‌احمر نیز برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند و فعلا مشکل خاصی در منطقه وجود ندارد.
ده‌مرده خاطرنشان کرد: حداکثر ظرف دو ساعت آینده می‌توان آمار کامل‌تری از آسیب‌دیدگان زلزله سراوان را اعلام کرد.

 

ترک برداشتن دیوار منازل مسکونی
ایرنا نوشت: بر اساس آخرین گزارش های گروه های ارزیاب جمعیت هلال احمر از زمین لرزه 5/7 ریشتری شهرستان سراوان واقع در استان سیستان و بلوچستان، تا کنون 6نفر بر اثر این زمین لرزه مصدوم شده و دیوار منازل مسکونی این شهرستان ترک برداشته است.

هم اکنون 10 گروه ارزیاب شامل 50 نیروی عملیاتی در منطقه زلزله زده استان سیستان و بلوچستان حضور دارند.

گروه های یاد شده خسارت های زمین لرزه به وقوع پیوسته در 25 روستا را ارزیابی کرده اند که از این تعداد 15 روستا مربوط به منطقه گشت و 10 روستا نیز مربوط به شهرستان سراوان بوده است.

 

زلزله 7.5 ریشتری سیستان و بلوچستان دور از انتظار نبود
ایرنا نوشت: رییس اسبق ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت : از آنجا که زمین لرزه امروز سیستان و بلوچستان جزء گسل های شناخته شده منطقه شرق است وقوع زلزله 5 / 7 ریشتری در این منطقه دور از انتظار نبود.

بنابر اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری، ساعت 15 و 14 دقیقه و 17 ثانیه عصر سه شنبه زمین لرزه ای به بزرگی 5/7 ریشتر در عرض شمالی 04/28 و طول شرقی 03/62 شهرستان سراوان واقع در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند.

دکتر ˈنصرالله کمالیانˈ روزسه شنبه درگفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود : تقریبا هر 10 سال یکبار زلزله ای بالای هفت ریشتر را در کشور داریم.

وی با اشاره به زلزله امروز سیستان و بلوچستان گفت: این زلزله یا بر اثر فشار صفحات زمین ساختی است که از شبه قاره هند به ایران وارد شده است و یا احتمالا زیر راندگی از صفحه اقیانوس هند به طرف ایران است و به عنوان یکی از زمین لرزه های شدید چند 10 سال اخیر ایران به شمار می آید.

این استاد زلزله شناسی دانشگاه تهران گفت: از آنجا که این زمین لرزه شدید است می تواند تا شعاع 500 کیلومتری را تحت تاثیر خود قرار داده و آن مناطق را بلرزاند . به همین دلیل ساکنین پاکستان ، افغانستان و برخی کشورهای خلیج فارس نیز این زمین لرزه را حس کرده اند.

وی در خصوص پس لرزه های این زمین لرزه اظهارداشت که قطعا زمین لرزه یاد شده پس لرزه های زیادی ، احتمالا به قدرت شش ریشتری را در پی خواهد داشت و تعداد پس لرزه ها به 300 تا 400 پس لرزه نیز خواهد رسید.

 

خطوط ارتباطی، آب و برق منطقه وصل است
ایسنا نوشت: مرعشی مدیرکل امنیتی استان سیستان و بلوچستان نیز با اعلام اینکه آرامش به طور کامل در مناطق زلزله‌زده برقرار است، در عین حال به مردم توصیه کرد که با توجه به احتمال وقوع پس‌لرزه، امشب را در خانه‌هایی که احتمال ریزش دیوار ندارد، ساکن باشند.

وی با بیان اینکه در 20 کیلومتری منطقه «گشت» عشایر و مردم چادرنشین مستقر هستند، گفت: در شهر سراوان نیز به عنوان نزدیک‌ترین شهر به کانون زلزله، صرفا تعدادی مسکن دچار آسیب جزئی شده است. بنابراین اوضاع در این مناطق آرام است.

وی ادامه داد: از طریق امکانات هلال‌احمر شهرستان و استان، شرایطی فراهم شده که مردم بتوانند امشب در آرامش کامل به سر ببرند.

مرعشی با بیان اینکه فعلا ترافیک جاده‌ای در مسیرهای منتهی به مناطق زلزله‌زده وجود ندارد، درباره آمار مصدومان، اظهار کرد: آمار مصدومان بیش از تعدادی که استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرده، نیست و احتمالا آمار زخمی‌ها باید همان پنج نفری که پیشتر اعلام شده، باشد.

وی با بیان اینکه امدادگران استان خراسان جنوبی به مناطق زلزله‌زده رسیده‌اند، گفت: استاندار سیستان و بلوچستان نیز با هلی‌کوپتر به منطقه اعزام شده است.

مدیرکل امنیتی استان سیستان و بلوچستان افزود: تمام خطوط ارتباطی مناطق زلزله‌زده برقرار و آب و برق این مناطق وصل است و تنها در 20 دقیقه اول حادثه ارتباط مخابراتی قطع شده بود که مشکل رفع شده است.

منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 71

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 170

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 142

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 339

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 328

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 374

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 343

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 209