خدمات سایت


متن کامل خبر

هشدار پدر زلزله‌شناسی ایران با اشاره به وقوع زلزله های اخیر؛ گوش به زنگ زلزله تهران باشید

آرشیو
۸۰ درصد ایران در معرض خطر زلزله شدید است و از ۶۰۰ شهر کشور می توان گفت فقط ۶ شهر در امان هستند/خروج دود از دهانه کوه آتش فشانی تفتان به دلیل حرکت صفحه زمین شناسی عمان به زیر گسل مکران در جنوب شرق کشور است و این حرکت مواد مذاب داخل کوه تفتان را با تغییراتی مواجه کرده است
1392/01/31 05:17:41 ب.ظ

ایلنا: پدر زلزله‌شناسی ایران با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران باید بیش از پیش گوش به زنگ زلزله تهران باشد از نهادهای مسئول خواست آمادگی کافی برای مقابله با بحران و پیامدهای زلزله پایتخت را داشته باشد.

بهرام عکاشه پدر زلزله‌شناسی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به این مطلب که تمام سرزمین ایران زلزله خیز است گفت: ۸۰ درصد ایران در معرض خطر زلزله شدید است و از ۶۰۰ شهر کشور فقط ۶ شهر در امان هستند.

وی افزود: پدیده‌ای که با آن مواجه‌ایم و تکرار زلزله‌ها در استان‌های مختلف نشانه این است که باید آمادگی بیشتری در ارتباط با زلزله داشت.

عکاشه در ارتباط با این موضوع که آیا وقوع این زلزله ها بر روی گسل تهران اثر داشته استه است اظهار داشت: وقوع زلزله چه در منطقه آذربایجان چه در تهران و قزوین و فیروزکوه و چه در زاگرس و شیراز یا بوشهر و همینطور در جنوب شرق ایران شهرهای سراوان و خاش به دلیل شرایط جغرافیایی همیشه محتمل است و باید تاکید کنم که همه این‌ مناطق زلزله خیز است البته دلیل زلزله خیز بودن آن‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: زلزله‌های اخیر ناشی از فشارهای زمین ساختی است و فشارهای زمین ساختی به دلیل حرکت صفحه شبه جزیره عربستان به سمت شرق، شبه قاره هند به سمت شمال غرب و صفحه دریای عمان به زیر صفحه منطقه سیستان و بلوچستان موجب زلزله‌ها شده است و همیشه باید در حالت آماده باش باشیم.

وی گفت: نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که در شرایط فعلی ستاد بحران کشور باید از الان بیشتر گوش به زنگ باشند چرا که فشارهای زمین ساختی باعث شده است که مقاومت سنگ‌ها کمتر شود.

عکاشه با اشاره به تفاوت زلزله زمین ساختی و آتش فشانی گفت: ‌خروج دود از دهانه کوه آتش فشانی تفتان به دلیل حرکت عمان به زیر جنوب شرق کشور است و این حرکت مواد مذاب داخل کوه تفتان را با تغییراتی مواجه کرده است البته نمی‌توان ادعا کرد که این کوه آتشفشان نیز فعال شده است اما این زلزله‌ها اثر خواهد گذاشت و من مجددا تاکید می‌کنم که ستاد بحران کشور باید بیش از پیش گوش به زنگ باشد.

منبع : ایلنا
به این خبر امتیاز بدهید :

نظرات ثبت شده برای این خبر

بینام
(1392/02/04)
به جان خودم یعنی اینا دیقا نشانه های اخرزمانه!باور نمیکنید یه سر به سایتای دینی بزنید مثلا یکی از نشانه ها همین زلزله های زیاد و باز شدن قسمت هایی از زمینه که فکر کنم خیلی شبیه باشه!

Captcha




ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 168

در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود image در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود 1402/10/11

در روزهایی که ما شاهد آلودگی وحشتناک هوا در شهرهای مختلف کشورمان هستیم آمریکا اعلام کرد که ۴۰ درصد از کل برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 200