خدمات سایت


متن کامل خبر

آخرین تخمین از ذخایر طلای جهان: 10,000,000,000,000,000,000,000,000,000 دلار

آرشیو
تاکنون ستاره‌شناسان بر این باور بودند که همه طلای جهان از انفجارهای ابرستارگان باستانی به وجود آمده، اما واقعیت خشونت‌بار‌تر بوده و طلا حاصل برخورد دو ستاره نوترونی است.
1392/04/29 12:00:39 ب.ظ

 تا به حال ستاره شناسان بر این باور بودند که همه طلای موجود بر روی زمین و در جهان از انفجارهای اَبَرستارگان باستانی به وجود آمده است. اما مدرک جدیدی پیدا شده که نشان دهنده تولد بسیار خشونت بارتری برای با ارزش‌ترین فلز روی زمین است: برخورد دو ستاره نوترونی. متهم جدید، برخورد عظیم دو ستاره نوترونی است. این برخورد، یک درخشش کور کننده اما کوتاه مدت از فوران پرتوهای پرقدرت گاما (GRB)  به همراه یک ابر گرد و غبار ستاره‌ای تولید می‌کند که حاوی مخلوطی از عناصر سنگین است که مقدار فراوانی از طلا هم جزو آنهاست.
ستاره‌شناسان در روز 3 ژوئن/ 13 خرداد گذشته با استفاده از ماهواره شکارچی پرتو گامای ناسا به نام سویفت، انفجاری فوق‌العاده پرانرژی را در فاصله تقریبی 9/3 میلیارد سال نوری از زمین شناسایی و آن را GRB 130603B نام نهادند. طبق برآورد این گروه از ستاره‌شناسان، این مواد که جرمی برابر با حدود یک صدم جرم خورشید ما دارد (, بخشی از آن هم از جنس طلا است)، در نتیجه انفجار پرتو گاما به فضا پرتاب شده است.
ایدو برگر که نویسنده اصلی این مقاله جدید، و یک دانشمند اخترفیزیک در مرکز اخترفیزیک اسمیتسونیان دانشگاه هاروارد است، با همکاری اعضای گروهش، تابش نور فروسرخ حاصل از این انفجار را به مدت چندین روز تعقیب کردند تا این که به تدریج از دید محو شد. چنین تابشی تنها می‌تواند توسط عناصر سنگین رادیو اکتیو تولید شده باشد، که در ستارگان نوترونی به وفور یافت می‌شوند، و به باور اعضای این گروه، این امر بیان‌گر این است که که فورانگرهای گاما (GRB) یکی از محصولات ادغام دو ستاره نوترونی هستند.
با توجه به این که طلای حاصل از فقط یک GRB به تنهایی چندین برابر جرم ماه (خود ماه 81 برابر از زمین کم‌جرم‌تر است) است، و از آنجا که گمان می‌رود که تعداد بسیار زیادی از انفجارهایی از این دست از زمان مهبانگ (که حدود 13.8 میلیارد سال پیش اتفاق افتاده است) تا کنون رخ داده باشند، برگر و همکارانش ادعا می‌کنند که برخوردهای ستاره‌های نوترونی کارخانه‌های اصلی تولید طلا در گیتی هستند.
برگر در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: «طبق براورد ما، مقدار طلایی که در جریان ادغام دو ستاره نوترونی تولید و به بیرون پرتاب شده است، شاید تا 10 برابر جرم ماه باشد».
[توضیح مترجم: برای آن‌که به بزرگی این مقدار پی ببرید، جالب است بدانید تمام ذخایر طلایی که بشر در طول صدهاهزار سال گذشته روی زمین استخراج کرده، اندکی بیش از 8هزار مترمکعب حجم دارد که در مکعبی به اضلاع 20 متر جای می‌گیرد! قطر ماه حدود 3750 کیلومتر است]
به گفته برگر، با نرخ‌های امروز بازار، ارزش این مقدار طلا، برابر با 10 میلیارد میلیارد میلیارد دلار است، که معادل با یک رقم 1 و 28 صفر در پشت آن است.
برخلاف اَبَرستارگان، که در آنها از نابودی یک تک ستاره، عناصر سبک‌تر همانند کربن و آهن ایجاد می‌شوند، جی‌آر‌بی‌ها عظیم‌ترین رخدادهای کیهانی دنیا هستند و قدرت کافی را هم برای تولید فلزات باارزش دارند.


منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 77

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 97

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 183

در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود image در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود 1402/10/11

در روزهایی که ما شاهد آلودگی وحشتناک هوا در شهرهای مختلف کشورمان هستیم آمریکا اعلام کرد که ۴۰ درصد از کل برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 214

ناسا 120 سالگی اولین پرواز انسان توسط برادران رایت را جشن می‌گیرد image ناسا 120 سالگی اولین پرواز انسان توسط برادران رایت را جشن می‌گیرد 1402/09/26

برادران رایت در 17 دسامبر سال 1903 چهار پرواز را انجام دادند و باعث تحول کامل صنعت هوانوردی شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 103