خدمات سایت


متن کامل خبر

رایانه‌ای که می‌تواند مغز شما را مستقیما بخواند!

آرشیو
محققان هلندی با استفاده از مدل ریاضی ارتباط داده‌های اسکن اف.ام.آر.آی از مغز به پیکسل‌های مرتبط ، موفق شده‌اند حروفی را که داوطلبان می‌بینند مستقیما از ذهن آنها بخوانند.
1392/06/29 05:19:29 ب.ظ

محققان موفق شده‌اند با تحلیل ریاضی تصاویری که توسط ام.آر.آی (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) از مغز تهیه شده، افکار انسان را دقیق‌تر از همیشه بازسازی کنند. مدل ریاضی مورد استفاده توسط محققان دانشگاه رادبود نیجمگن در هلند، می‌تواند مشخص کند هر فرد دارد به کدام حرف از حروف الفبا نگاه می‌کند. این مقاله توسط نشریه «نورو ایمیج» پذیرفته‌شده و به زودی منتشر خواهد شد. محققان پیش از این از اف.ام.آر.آی (تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی) در بررسی نقش داشتن یک منطقه از مغز در فرایندهای شناختی متعدد استفاده می‌کردند. آنها به کمک این دستگاه به این سئوال ساده پاسخ می‌دادند که آیا یک منطقه خاص از مغز طی این فرایند روشن یا خاموش است؟ حالا محققان مرکز تحقیقاتی مغز و رفتارهای شناختی در دانشگاه رادبود وارد مراحل پیشرفته‌تری شده‌اند و تلاش می‌کنند از خلال داده‌هایی که توسط اف.ام.آر.آی در اختیار آنها قرار می‌گیرد، حدس بزنند که فرد مورد آزمایش دارد چه چیزی را می‌بیند.
این محققان در ابتدا به مدل ریاضی خود نشان دادند یک ووکسل از اسکن مغزی (کوچکترین جزء یک قطعه سه‌بعدی، در اینجا بخشی به ابعاد 2×2×2 میلی‌متر) چگونه به پیکسل‌های مشخصی پاسخ می‌دهد. آنها سپس با ادغام داده‌هایی که از ووکسل‌ها بر اساس پیکسل‌ها به دست آمده بود، تصویر دیده‌شده توسط فرد را بازسازی کردند. نتیجه یک تصویر تار با الگویی تشکیل‌شده از نقطه‌ها است. در این آزمون از حروفی استفاده شده که توسط انسان تحریر شده‌اند.

تجربه، بهره‌وری را بهبود می‌دهد
مرسل ون گروین که رهبری این گروه را به عهده داشته، می‌گوید: «پس از آن شیوه تازه‌ای را به کار گرفتیم و به مدل نشان دادیم هر یک از حروف چه شکلی می‌توانند داشته باشند. شناسایی حروف باعث شد بهره‌وری سیستم به شکل چشمگیری بهبود پیدا کند و مدل بتواند با مقایسه تصویر نه‌چندان مفهوم حروف با شکل اصلی آنها هر یک را درست شناسایی کند. به این می‌گویند یک بازسازی واقعی از تصاویر. نتایجی که ما به دست آوردیم، درست شبیه به همان شیوه ادغام اطلاعات پیشین با داده‌های حسی تازه است که توسط مغز به کار گرفته می‌شود. به عنوان مثال خودتان را در نظر بگیرید که تا وقنی با حروف آشنا نشده‌اید، انحناها و خطوطی که کلمات را تشکیل داده‌اند برای شما بی‌معنی خواهند بود. این دقیقا همان چیزی است که داریم برای به دست آوردن آن تلاش می‌کنیم؛ مدل‌هایی که بتوانند به ما نشان دهند در مغز واقعا چه اتفاقاتی دارد می‌افتد. امیدواریم بتوانیم این مدل‌ها را آنقدر گسترش بدهیم که روزی بشود از آنها برای بازسازی حافظه فرد و حتی تجارب ذهنی او مانند رؤیاها یا تصاویری که در ذهن مجسم کرده، استفاده کرد».
این گروه می‌خواهد به سراغ دستگاه‌هایی با وضوح بالاتر برود. یکی از اعضای گروه که روی پایان‌نامه‌ای با عنوان رمزگشایی از افکار کار می‌کند، می‌گوید: «دستگاه‌های اف.ام.آر.آی با وضوح بالاتر به ما کمک خواهند کرد تا مدل خود را با تصاویری با جزئیات بیشتر آشنا کنیم. ما در حال حاضر تصاویر حروف را با 1200 ووکسل در مغز مرتبط کرده‌ایم؛ با استفاده از دستگاه‌های قوی‌تر می‌توانیم تصویر چهره‌ها را با حدود 15هزار ووکسل ارتباط بدهیم».

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 168

در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود image در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود 1402/10/11

در روزهایی که ما شاهد آلودگی وحشتناک هوا در شهرهای مختلف کشورمان هستیم آمریکا اعلام کرد که ۴۰ درصد از کل برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 200