خدمات سایت


متن کامل خبر

چند درصد ایرانی‌ها با دایل آپ به اینترنت متصل می‌شوند؟!

آرشیو
شاید از نظر عده‌ی بسیاری اینترنت دایل آپ دیگر چندان در بین مردم رواج نداشته باشد اما بنا بر برخی آمارهای منتشر شده همچنان استفاده از این روش سومین شیوه پرطرفدار برای ورود به دنیای مجازی محسوب می شود.
1392/09/01 09:37:05 ب.ظ

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ،تا پایان سال 1391 شش میلیون و 934 هزار و 760 نفر از کاربران اینترنت کشور برای اتصال شیوه دایل آپ را مورد استفاده قرار داده اند که این موضوع به این معنی است که هنوز هم 9.23 درصد از کاربران بوسیله اینترنت دایل آپ به شبکه جهانی وب متصل می‌شوند .

طبق آمارهای منتشره تا پایان سال 91 این شیوه سومین روش اتصال به اینترنت در کشور بوده است. این درحالی است که در سال 90 تعداد کاربرانی که از طریق اینترنت دایل‌آپ به اینترنت متصل می‌شدند شش میلیون و 934 هزار و 760 نفر بوده و روش دایل آپ به عنوان دومین روش اتصال به اینترنت در بین کاربران ایرانی رواج داشته است.

اما در فاصله ای نه چندان دور و تنها همین چهار یا پنج سال پیش یعنی در سال87 این روش پرطرفدار ترین شیوه اتصال به اینترنت به شمار می رفت و شش میلیون و 782 هزار و 240 نفر از این راه برای گشت و گذار در دنیای مجازی استفاده می کردند.طی سال های پس از آن نیز با وجود روی کار آمدن و گسترش استفاده از شیوه های دیگری مانند اینترنت موبایلی یا همان GPRSنیز تعداد کاربران دایل آپی حداقل از نظر تعداد فرقی نکرد که البته با توجه به افزایش ضریب نفوذ اینترنت طی این سال ها شاید این رقم دیگر به معنای بازار گرم دایل آپ نباشد اما در هر صورت از نظر تعداد افراد این شیوه همچنان همان میزان کاربر سال های رواج خود را حفظ کرده است.

اکنون به منظور دستیابی به شبکه اینترنت از گزینه‌های پرشماری استفاده می‌شود و کاربران از فیبر نوری و ADSLگرفته تا اینترنت موبایل شیوه های مختلفی برای دسترسی به اینترنت دارند که یکی از این گزینه‌ها، گزینه شماره‌گیری (Dial-Up) به شرکت خدمات اینترنتی (ISP) محسوب میشود. از این روش، در سازمان‌های کوچک و برخی کاربران خانگی استفاده می‌کنند به این صورت که یک خط اختصاصی به یک شبکه محلی متصل می‌شود و در واقع سرویسی است که با شماره‌گیری خط تلفن معمولی شما را به اینترنت متصل می‌کند.

مودم‌های شماره‌گیر جدید معمولاً دارای حداکثر سرعت تئوری ۵۶ کیلوبیت بر ثانیه هستند اگرچه در اکثر موارد به علت اتفاقاتی که در این شبکه‌ها رخ می‌دهد این سرعت به حداکثر 53 کیلوبیت بر ثانیه کاهش پیدا می‌کند.

روش نام‌برده در گذشته برای سازمان‌های بزرگی که دارای کاربران متعدد با نوع استفاده متنوع از اینترنت بودند، راه حل مناسبی بود. سازمان‌ها و نهادهایی هم که تمایل به راه‌اندازی وبگاه و یا سرویس پست الکترونیکی و سایر سرویس‌های اختصاصی خود در اینترنت را دارند هم می‌توانند از گزینه استفاده کنند.

اما در این بین هنگامی که به سراغ دکه‌های روزنامه فروشی و یا مغازه‌ها می‌رویم و از آن‌ها در رابطه با وضعیت خرید کارت‌های اینترنت دایل‌ آپ می‌پرسیم پاسخ اکثر آن‌ها این است که کارت‌هایشان دیر به دیر فروش می‌رود. در این رابطه یک مغازه دار اعتقاد داشت: مردم همانند سابق به سراغ کارت‌های اینترنت دایل‌آپ نمی‌آیند اما هنوز هم عده‌ای وجود دارند که از طریق خرید کارت به اینترنت متصل می‌شوند. ما خودمان در مغازه دو مدل کارت اینترنتی مطعلق به دو شرکت اینرتنتی مختلف داریم که یکی از آن‌ها دو هزار تومان و دیگری چهار هزار تومان است. کاربرانی که هر دو کارت را خریداری کرده‌اند در رابطه با سرعت هر دو می‌گوییند چندان بالا نیست. درحقیقت فرقی که این دو کارت با یکدیگر دارند در خدماتی است که به مشتریانشان ارائه می‌دهند. یکی از آن‌ها روی کارت خود نوشته 100 ساعت اینترنت شبانه و روی دیگری نوشته 50 ساعت اینترنت شبانه.

اما این تنها روش اتصال اینترنت دایل آپ نیست. شرکت‌هایی نیز وجود دارند که اینترنت دایل آپ خود را هوشمند معرفی می‌کنند و با ارائه تنها یک شماره به کاربرانشان آن‌ها به شبکه جهانی اینترنت متصل می‌کنند. در پایان ماه با توجه به قیمتی که برای هر دقیقه روی کارت اینترنت نوشته شده هزینه مدت زمان استفاده شده در طی یک ماه روی قبض تلفن خانه حساب می‌شود.

در این رابطه یک کارشناس اینترنتی می‌گوید: روش اینترنت هوشمند به این صورت برای ارائه دهنده آن‌ سود دارد که میزانی از مبلغ روی قبض تلفن به شرکت مذکور به عنوان سود داده می‌شود. این روش و درکل اینترنت دایل‌آپ در دنیا دیگر رایج نیست و به خاطره‌ها پیوسته است اما ما در ایران بیشتر در مناطقی که از لحاظ مالی با مشکلاتی مواجه هستند از این طریق به اینترنت اتصال پیدا می‌کینم.

هنگامی که این موضوع را با یکی از کاربران ساکن تهران به نام خشیار موذنی که هنوز هم از طریق اینترنت دایل‌آپ اتصال پیدا می‌کند، مطرح کردیم پاسخ داد: من خودم از اینترنت دایل آپ استفاده می‌کنم و همانند گذشته سرعت این سرویس چندان تعریفی ندارد. من تنها از خبرخوان در اینترنت استفاده می‌کنم، به همین دلیل نیازی به سرعت بالا ندارم و از موبایلم برای سایر خدمات اینترنتی کمک می‌گیرم. البته چند وقت پیش تمایل به خرید یک سرویس 128 کیلوبیت از مخابرات منطقه داشتم که به دلیل پر بودن سرویس‌های این شرکت قادر به انجام این عمل نشدم.

اما کاربری دیگری که در استان خراسان جنوبی زندگی می‌کند رضا برزگر نام دارد دلایل استفاده از اینترنت دایل‌آپ را به نحوه دیگری برایمان بازگو کرد: متاسفانه درآمد خانواده ما خیلی زیاد نیست. با توجه به اینکه یک خانواده هشت نفری هستیم به سختی با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم می‌کنیم. من پسر بزرگ خانواده هستم و با پس‌انداز‌هایی که کردم توانستم یک کامپیوتر شخصی آن‌هم با امکانات قدیمی تهیه کنم. اگر می‌خواستیم به اینترنت از طریق ADSL متصل شویم باید هزینه‌هایی مانند مجهز کردن خطوط تلفن به این تکنولوژی و هزینه دستگاه مودم را نیز متحمل می‌شدیم. درحال حاضر فقط از اینترنت برای اخبار و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنم چراکه سرعت و قیمت اینترنت دایل‌آپ در کشور چیزی بیشتر از این را به من اجازه نمی‌دهد.

در هر حال اگرچه هنوز هم چیزی در حدود هفت میلیون نفر از کاربران ایرانی از اینترنت دایل‌آپ استفاده می‌کنند اما این روش اتصال به اینترنت در دنیا چندان رایج نیست و تعداد شرکت‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند رو به کاهش است چراکه کاربران دیگر تحمل انتظار کشیدن و خیره شدن به پیام "سایت در حال بارگذاری است" را ندارند. به علاوه با بوجود آمدن سرویس‌های حجمی پرسرعت که قیمتی پایین دارند بسیاری از کاربران تمایل به استفاده از اینترنت پرسرعت را پیدا کرده‌اند و دایل‌آپ را به حال خود رها کرده‌اند. شاید تنها هزینه‌ای که برای بعضی از کاربران سنگین باشد خرید یک مودم ثانویه است.

 

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




تعداد کاربران هوش مصنوعی Galaxy AI سامسونگ به‌زودی از ۱۰۰ میلیون نفر عبور می‌کند image تعداد کاربران هوش مصنوعی Galaxy AI سامسونگ به‌زودی از ۱۰۰ میلیون نفر عبور می‌کند 1403/01/09

هوش مصنوعی سامسونگ تنها برای مدل‌های منتخب عرضه می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2

ریش‌تراش ارزان ۲۰۲۴ شیائومی با قابلیت‌های هوشمند معرفی شد image ریش‌تراش ارزان ۲۰۲۴ شیائومی با قابلیت‌های هوشمند معرفی شد 1403/01/09

شیائومی از ریش‌تراش مقرون‌به‌صرفه‌ی Mijia S200 با قابلیت‌های هوشمند و موتور قدرتمند رونمایی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4

چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد image چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد 1403/01/05

چین دستورالعمل ممنوعیت استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در کامپیوترهای دولتی را صادر کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد image آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد 1402/12/27

لپ‌تاپ مجیک‌بوک ۲۰۲۴ آنر از رم مدرن ۲۴ گیگابایتی استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 82

لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود image لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود 1402/12/27

لینکدین برای افزایش کاربران و بهینه‌سازی فضای شغلی پلتفرم خود، به‌سراغ بازی‌های درون‌برنامه‌ای می‌رود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79

نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 image نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 1402/12/27

احتمال دارد عینک واقعیت افزوده اپل در کنار یک آیپد 20 اینچی تاشو در سال 2027 از راه برسد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 74

کلاهبرداری اینترنتی با پوشش قالیشویی در اینستاگرام! image کلاهبرداری اینترنتی با پوشش قالیشویی در اینستاگرام! 1402/12/23

رییس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و دستگیری یک کلاهبردار اینستاگرامی که تحت عنوان قالیشویی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد، خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 103

تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد image تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد 1402/12/23

اگر همچنان از نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود سیستم‌عامل خود را به نسخه‌های جدیدتر ارتقاء دهید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد image اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد 1402/12/22

اپل برای ساخت تبلیغات در بخش‌های متنوعی از اپ‌ استور، از هوش مصنوعی کمک خواهد گرفت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 111

اسنپدراگون 8 نسل 4 احتمالاً از تراشه A18 Pro اپل قوی‌تر خواهد بود image اسنپدراگون 8 نسل 4 احتمالاً از تراشه A18 Pro اپل قوی‌تر خواهد بود 1402/12/22

به‌نظر می‌رسد تراشه نسل بعدی کوالکام، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 4 از قدرت بالایی برخوردار باشد و حتی از A18 Pro اپل بهتر عمل کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 85