خدمات سایت


متن کامل خبر

روحانی: مسکن مهر و هدفمندی یارانه‌ها عامل اصلی تورم/ تورم44 درصدی در ماه آغازین فعالیت دولت یازدهم

آرشیو
رییس جمهور طراحی و اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را از عوامل اصلی ایجاد تورم در کشور دانست.
1392/09/17 11:57:53 ق.ظ

حسن روحانی رییس جمهور در ادامه نطق خود هنگام ارائه لایحه بودجه‌ سال 93 به بیان عوامل تشدید رکود تورمی پرداخت و گفت: وابستگی بالای اقتصاد کشور به واردات بی رویه در کنار شرایط تورمی داخل و افزایش آسیب پذیری تولید، محیط نامناسب کسب و کار برآمده از مداخلات متعدد دولت در اقتصاد و پیش‌بینی ناپذیری رفتار دولت که ضعف بخش حصوصی را در پی داشت، افزایش شدید هزینه واحدهای تولیدی بویژه با توجه به بروز جهش بزرگ در نرخ ارز و قیمت انرژی، مشکلات متعدد نظام بانکی به دلیل تحمیل سیاست‌ها و تکالیف زیاد از جانب دولت که موجب بروز پدید مطالبات سنگین معوق و محدودیت شدیدی در امکان تامین منابع برای بنگاه‌های اقتصادی شد از عوامل تشدید کننده این رکود تورمی بوده اند.

وی افزود: مجموعه عوامل مذکور در کنار بروز اختلال‌های جدی در نظام مالکیتی بنگاه های اقتصادی به دنیال اجرای نامناسب سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، محیط بی ثبات اقتصاد کلان برآمده از تورم بالا و شتابان و نوسانات بزرگ نرخ ارز منجر به آن شد که تولید ناخالص داخلی سرانه در سال گذشته بیش از 6 درصد کاهش یابد و از این طریق معیشت مردم بویژه گروه های کم درآمد تحت فشار قرار گرفت.

رییس جمهور با بیان اینکه کاهش 21 درصدی سرمایه گذاری در سال گذشته از عوامل اصلی انتقال شرایط رکود از سال 91 به سال 92 بود، خاطرنشان کرد: تورم بالا به عنوان دومین تورم اقتصادی ایران آهنگی کاملا شتابان و لجام گسیخته داشت و روند افزایشی آن نگران کننده بود. تورم جدای از اثرات نامناسبی که بر فعالیت بنگاه های اقتصادی می گذارد به طور آزار دهنده زندگی و معیشت خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

روحانی با اشاره به اینکه دولت کار خود را با تورم 44 درصدی آغاز کرد، خاطرنشان کرد: قرار گرفتن تورم در مقدار نزدیک به 44 درصد دراولین ماه شروع به کار دولت پدیده ای تلخ در شیرینی آغاز فعالیت های خدمتگذاری دولت یازدهم بود.و همین تلخی موجب گردید که تورم به عنوان عاجلترین و مهمترین مساله مورد توجه دولت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: رشد بالای حجم نقدینگی ناشی از خلق پول توسط بانک مرزکزی عامل اصلی برور تورم بالا در اقتصاد کشور محسوب می شود. افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با ایفای نقش مسلط تامین مالی مسکن مهر طی سال های اخیر افزایش شدید پایه پولی را به دنبال داشته است.

رییس گفت گفت: نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از جنبه های مختلف رکود تورمی را در کشور تشدید نمود، عدم توجه به تفکیک خانوارها، پرداخت یارانه به میزان حدود 7/1 برابرمقدار وصول شده از فروش انرژی، عدم توجه به وضعیت بنگاه های اقتصادی پس از افزایش شدید هزینه‌ها، نادیده گرفتن اثرات اقتصاد کلان و شوک قیمت انرژی و اثرات جانبی بر بازار ارزی و پول ضعف‌های طراحی و اجرای این طرح بود.

وی تاکید کرد: حجم بالای بدهی‌ها، انبوه طرح‌های نیمه تمام، محدودیت در درسترسی به منابع آب، افزایش قابل توجه برداشت منابع نفت و گاز میادین مشترک از طرف کشورهای همسایه و تخریب وسیع منابع طبیعی و زیر ساخت های زیست مهمی به عنوان مشکلات عمده کشور در شرایط حاضر محسوب می شود.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت با شناسایی دقیق مشکلات و محدودیت‌ها از یک طرف و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها از طرف دیگر راه‌های برون رفت از وضع موجود را مورد بررسی قرار داده است، گفت: سرمایه‌ها و زیرساخت‌های موجود و همچنین شرایط مساعد ترانزیتی، ‌توان بالای پیمانکاری فنی، تنوع اقلیمی گسترده و وسعت سرزمینی ذخایر معدنی غنی و وجود ذخایر عظیم نفت و گاز و نیروی انسانی و جوانان تحصیلکرده و وجود ظرفیت‌های مناسب برای انجام پژوهش‌های علمی از جمله عناوین مهم مرتبط با ظرفیت‌های کشور مرتبط می‌شوند.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 209

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 76

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 71

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 50