خدمات سایت


متن کامل خبر

هر آنچه که باید در مورد صفحات نمایش منعطف بدانیم

آرشیو
منظور سامسونگ و ال‌جی از صفحات نمایش انعطاف‌پذیر چیست؟ صفحات نمایش انعطاف‌پذیر چه تفاوتی با تلفن‌های خم شونده دارند؟ شاید تکاپوی اخیر کمپانی‌های فعال در زمینه‌ی تولید صفحات نمایش منعطف این سوال را برای شما نیز پیش آورده باشد که استفاده از صفحه‌ی نمایش چه مزایایی دارد؟
1392/09/24 01:08:45 ق.ظ

منظور سامسونگ و ال‌جی از صفحات نمایش انعطاف‌پذیر چیست؟ صفحات نمایش انعطاف‌پذیر چه تفاوتی با تلفن‌های خم شونده دارند؟ شاید تکاپوی اخیر کمپانی‌های فعال در زمینه‌ی تولید صفحات نمایش منعطف این سوال را برای شما نیز پیش آورده باشد که استفاده از صفحه‌ی نمایش چه مزایایی دارد؟ فناوری به‌کار برده شده در صفحات نمایش منعطف چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی گذرا به تمامی نکات مبهم در مورد صفحات نمایش منعطف داشته باشیم.

سامسونگ، ال‌جی و برخی تولیدکنندگان دیگر در طی سال‌های اخیر صفحات نمایش انعطاف‌پذیری را معرفی نموده‌اند و حتی نمونه‌هایی از تلفن‌های هوشمند منعطف را نیز معرفی کرده‌‌اند، اما در ماه‌های اخیر برای اولین بار هر دوکمپانی نمونه‌ای تجاری از این نوع تلفن‌های هوشمند را وارد بازار کردند.

سامسونگ با گلکسی راند و ال‌جی با جی‌فلکس سوالات بسیاری را میان کاربران و علاقمندان به فناوری ایجاد کرده‌اند که از جمله‌ی آن می‌توان سوالاتی چون موارد زیر اشاره کرد:

  • معنای واقعی صفحه‌ی نمایش منعطف چیست؟
  • استفاده از صفحات نمایش با قابلیت تاشو چه مزایایی داشته و چه امکاناتی را در اختیار تلفن‌های هوشمندو گجت‌های دیگر قرار خواهد داد؟

ما سعی کرده‌این تا پاسخ این پرسش‌ها را یافته و مخاطبان خود را با مفاهیم بنیادی در مورد صفحات نمایش منعطف آشنا کنیم.

صفحه‌ی نمایش منعطف چیست؟

بطورکلی صفحه‌‌ی نمایش به پنلی اطلاق می‌شود که کاربران از طریق محتوای نمایش داده شده در آن تلفن همراه خود را کنترل کرده واز قابلیت‌های آن استفاده می‌کنند. اما در حقیقت، صفحه‌ی نمایش به یک پنل الکترونیکی اطلاق می‌شود که در زیر یک محافظ شیشه‌ای یا پلاستیکی قرار می‌گیرد که کاربران آن را لمس می‌کنند و این قطعه از تلفن‌ها یا گجت‌ها وظیفه‌ی نمایش محتوای دیجیتال را برعهده دارند.

در نتیجه منظور از صفحات نمایش خمیده که عمدتا توسط ال‌جی و سانسونگ تولید می‌شود، دیودهایی از جنس مواد عالی(کربنی) است که به عبور جریان الکتریکی واکنش نشان داده و از خود نور ساطع می‌کنند. مجموعه‌ای از این دیودها که در ساختارهای منظمی کنارهم قرار گرفته‌اند، زیر پوششی شیشه‌ای که آن نیز انعطاف‌پذیر است قرار گرفته و ساختار کلی صفحات نمایش انعطاف‌پذیر را تشکیل می‌دهند.

کمپانی‌های چون ال‌جی و سامسونگ، سال‌های متمادی را برای تولید این صفحات نمایش صرف کرده‌اند که در نهایت ماحصل این تحقیقات را در محصولات خود به‌کار برده‌اند. تلفن‌های‌همراه عرضه شده توسط سامسونگ و ال‌جی که نام خمیده را با خود یدک می‌شوند قادر به خم شدن یا تا خوردن نیستند، بلکه دارای صفحات نمایش انعطاف‌پذیر می‌باشند که برای اولین بار توسط سامسونگ با گلکسی راند و سپس به فاصله‌ی کوتاهی توسط ال‌جی با جی‌فلکس به بازار عرضه شده است.

تفاوت صفحات نمایش منعطف جدید با صفحات نمایش خمیده‌ی قبلی چیست؟

گلکسی نکسوس یا نکسوس S که توسط سامسونگ تولید شده بود، دارای خمیدگی جزئی بود که هدف از آن بیشتر حفظ ارگونومی تلفن‌همراه در زمان انجام مکالمه بود که در این حالت تلفن‌همراه کمی به صورت کاربر چسبیده و کیفیت مکالمات به‌دلیل نزدیک شدن میکروفون بالاتر می‌رفت. نکته‌ی قابل ذکر در مورد خمیدگی جزئی تلفن مربوز به شیشه‌ی رویی صفحه‌ی نمایش بود و در آن از OLED استفاده نشده بود.

آیا گلکسی راند و جی‌فلکس خم می‌شوند؟

پاسخ این سوال منفی است. تلفن‌های هوشمند نامبرده، از صفحات نمایشی بهره می‌برند که قادرند در زمان خم شدن نیز کارایی خود را حفظ کنند، اما این قابلیت به‌معنای قابلیت خم شدن تلفن‌ها در دست نیست. این تلفن‌ها بصورت محسوسی خم شده‌اند، اما جنس آن‌ها بگونه‌ای است که نمی‌توان این تلفن‌ها را خم کرد.

در اینصورت چرا این تلفن‌های همراه منعطف خوانده می‌شوند؟

بخشی از ابهام موجود در مورد این تلفن‌های همراه، مربوط به واژه‌ی انعطاف‌پذیر است. همانطور که در موارد فوق نیز ذکر شد، انعطاف‌پذیری می‌تواند مربوط به OLED یا LCD بوده یا منظور محافظ شیشه‌ای یا هردوی آن‌ها باشد.

علاوه بر این، صفحات نمایش منعطف نیز انواع مختلفی دارند. در مورد گلکسی راند و ال‌جی جی‌فلکس، صفحه‌ی نمایش مورد استفاده دارای قابلیت فرم‌پذیری است که به معنای این است که این صفحه‌ی نمایش صاف نیست. داشتن انحنا، اصطلاح دیگری است که برای توصیف این نوع صفحات نمایش استفاده می‌شود.

کمپانی‌های سازنده‌ی این نوع تلفن‌های همراه، صفحات نمایش این تلفن‌ها را خم می‌کنند و پس از مقداری خمیدگی، صفحه‌ی نمایش را در این میزان خمیدگی نگه داشته و تلفن‌همراه را در این حالت تولید می‌کنند. نوع دیگری از انعطاف‌پذیری، قابلیت خمیدگی یا به اصطلاح قابلیت انعطاف بالا است که می‌توان کارت‌های اعتباری را به‌عنوان مصداق بارز این ویژگی عنوان کرد که هرچند تا حدودی خم می‌شوند، اما بصورت کامل تا نمی‌شوند.

گروه سوم مربوط به صفحات نمایش با قابلیت خم شدن است که با شنیدن نام قابلیت خم شدن، تصویر این نوع صفحه‌های نمایش به ذهن خطور می‌کند. و در آخر، صفحات نمایش با قابلیت رول شدن است که به‌عنوان غایت نهایی صفحات نمایش تعیین شده‌اند. برای داشتن تصویر ذهنی از اینگونه صفحات نمایش، بهتر است طاق‌های پارچه را در نظر داشته باشید.

سامسونگ خبر از عرضه‌ی تلفن‌های هوشمندی با این قابلیت داده است که در سال 2015 میلادی به بازار عرضه خواهد کرد، اما هنوز تصاویری از این تلفن‌همراه در دست نیست.

چرا باید از صفحات نمایش منعطف استفاده کرد؟ مزایای این صفحه‌های نمایش چیست؟

هنوز مزایای استفاده از صفحات‌نمایش منحنی مشابه آنچه که در گلکسی راند و جی‌فلکس به‌کار برده شده است، روشن نیست. اما می‌توان یکی از این مزایا را افزایش خوانایی و کاهش بازتابش نور در این نوع صفحات نمایش خواند.

مزایایی برای صفحات نمایشی که قابلیت خم شدن را دارند، وجود دارد. برای مثال، امکان آسیب‌ دیدن تلفن‌های هوسمند با صفحات نمایش خمیده بسیار کم است، می‌توان علت این امر را استفاده از پلاستیک عنوان کرد که منعطف‌تر از شیشه‌ی به‌کار برده شده در انواع دیگر است. علاوه بر موارد ذکر شده، پلاستیک منجر به باریک‌تر شدن و کاهش وزن ابزار‌ها نیز می‌شود. همچنین مزیت دیگر استفاده از پلاستیک در تغییر شکل ابزار‌های دیجیتال است، بطوریکه می‌توان این گجت‌ها را در شکل‌هایی به‌غیر از مستطیل‌های شناخته شده تولید کرد.

شاید نشکن بودن تنها مزیت استفاده از پلاستیک در این نوع صفحات نمایش نباشد، چراکه در صورت وارد‌ آمدن فشار بیشتری، پلاستیک نیز تاب تحمل خود را از دست داده و آسیب می‌بیند. از سوی دیگر، متخصصان قادر به ساخت شیشه‌های منعطف نیز شده‌اند.

اما هنوز سوالاتی در مورد چرایی استفاده از صفحات نمایش خمیده باقی مانده است. چرا نمی توان از صفحات نمایش معمولی با روکش پلاستیکی استفاده کرد؟ شاید پاسخ این سوال در قابلیت‌هایی باشد که با استفاده از صفحات نمایش منعطف، تلفن‌های هوشمند به دست می‌آورند.

تصور کنید که می‌توانید تبلت یا تلفن‌همراه خود را تا کرده و در جیب خود قرار دهید، یا قادرید تبلت خود را همچون یک نقشه از جیب خود در آورده و روی زمین پهن کنید. این قابلیت استفاده از صفحات نمایش را در البسه یا وسابل زینتی نیز ممکن می‌کند. شاید کاربردهای بالقوه‌ی دیگری برای صفحات نمایش خمیده وجود داشته باشد که به‌دلیل عدم تکمیل و ارائه‌‌ی این فناوری بصورت کامل، با آن آشنا نیستیم.

هرچند برخی از علاقمندان به فناوری و دنیای گجت‌ها اعتقادی به صفحات نمایش خمیده ندارند، اما شماری دیگر مزایای بسیاری در استفاده از این صفحات نمایش عنوان می‌کنند. پل‌سمنزا، تحلیل‌گر موسسه‌ی تحقیقاتی NPD که در زمینه‌ی صفحات نمایش مشغول به تحقیق است، از علاقمندان و طرفداران تولید صفحات نمایش خمیده است، وی در این‌باره می‌گوید:

از نظر من، کسانی که صفحات نمایش خمیده را توسعه می‌دهند، از اهمیت کار خود و ارزشی که صفحات نمایش دارند، اطلاعی ندارند.

موانع موجود در راه تولید تلفن‌های‌هوشمند خمیده چیست؟

یک تلفن‌هوشمند منعطف علاوه بر صفحه‌ی نمایش منعطف به ملزومات دیگری نیز نیاز دارد تا قادر به انعطاف‌پذیری باشد. هم‌اکنون باتری‌ها و مدار‌های الکترونیکی به کار برده شده در تلفن‌های هوشمند قابلیت انعطاف‌پذیری را ندارند. علاوه بر موارد ذکر شده، دوام قطعات انعطاف‌پذیر مورد استفاده در این تلفن‌های هوشمند نیز یکی دیگر از مسائل پیشروی تولیدکنندگان است. براساس طراحی انجام شده، باید صفحه‌ی نمایش مناسب، قاب و کیس پلاستیکی یا شیشه‌ای، باتری و سیلیکون متناسب و منعطف نیز در سایر قسمت‌های تلفن‌همراه به‌کار گرفته شود.

برخی از موارد ذکر شده، هم‌اکنون در حال توسعه هستند. اخیرا ال‌جی سه نوع باتری انباشته، خمیده و سیمی و سامسونگ نیز از باتری انعطاف‌پذیر جامد خود برای استفاده در تلفن‌های همراه منعطف، پرده برداشتند که می‌توان در تلفن‌های هوشمند منعطف از آن‌ها استفاده کرد. گذر زمان قدرت و بازده این باتری‌ها را مشخص خواهد کرد که آیا این باری‌های قادر خواهند بود تا انرژی مورد نیاز برای یک تلفن‌هوشمند را تهیه کنند یا نه؟

از سویی دیگر می‌توان ابزار‌هایی طراحی کرد که حاوی یک قسمت ثابت و مستحکم بوده که قطعات غیرمنعطف و ثابت را در خود جا دهند، در حالی که باقی‌مانده‌ی تلفن‌همراه اختصاص به مواد و بخش‌های انعطاف‌پذیر داشته باشد. مطمئنا تمامی این طرح‌ها قابلیت تولید را خواهند داشت، چراکه سامسونگ نیز نمونه‌هایی از این ابزار‌ها را طراحی کرده و به‌نمایش گذاشته است.

یکی دیگر از موانع موجود، تولید انبوه تلفن‌های هوشمند منطعف در تیراژ بالا است. مطمئنا قیمت اولیه این ابزار‌ها در ابتدای تولید بسیار بیشتر از آن چیزی خواهد بود که تلفن‌های هوشمند معمولی، در ابتدای تولید داشتند، اما به‌طور قطع با افزایش تولید این تلفن‌های هوشمند، تولیدکنندگان راه‌هایی را برای تولید ارزان‌تر این تلفن‌های هوشمند خواهند یافت.

یکی از مصداق‌های بارز در این مورد، گلکسی راند و جی‌فلکس هست که علی‌رغم عدم بهره‌گیری از قابلیت انعطاف‌پذیری به‌طور کامل، پروسه‌ی پیچیده و هزینه‌بری را برای تولید به سازندگان تحمیل می‌کنند.

کدامیک برای تولید صفحات نمایش منعطف مناسب‌تر است، OLED یا LCD ؟

تمامی کمپانی‌های سازنده‌ی صفحات نمایش منعطف، محصولات خود را با استفاده از OLED تولید می‌کنند. LCD نیز قابلیت خم شدن را دارا است، اما بنا به دلایلی که می‌تواند سخت بودن پروسه‌ی خم‌کردن آن یا کیفیت پایین‌تر آن نسبت به OLED باشد، از LCD استفاده نکرده‌اند.

LCD یا صفحات نمایش کریستال مایع، پرکاربردترین صغحات نمایش موجود در بازار هستند. روند کار این صفحات بدین‌گونه است که کریستال مایع بین دو لایه‌ی شیشه‌ای قرار می‌گیرد و با عبور جریان الکتریکی از آن، لایه‌ی کریستال مایع با ساطع کردن نور از خود، محتویات دیجیتال را نمایش می‌دهد. این صفحات نیازمند تراشه‌هایی هستند که با ساطع کردن نور پس زمینه، منجر به واکنش لایه‌ی میانی شده و در نتیجه تصویر روی صفحه‌ی نمایش نقش ببندد. خم کردن صفحات نمایش LCD امکان‌پذیر است، اما باید با دقت خاصی انجام پذیرد تا فاصله‌ی دوشیشه‌‌ای که کریستال را بین خود دارند، بصورت ثابت حفظ شود.

در مقابل، OLED نیازی به داشتن تراشه برای ساطع‌کردن نور نداشته و تنها نیازمند بهره‌گیری از یک از سطح شیشیه‌ای یا پلاستیکی هستند تا به‌عنوان یک لایه‌ی میزبان مورد‌ استفاده قرار گیرد. این دو عامل صفحات نمایش OLED را به بهترین گزینه برای تبدیل شدن به صفحات نمایش خمیده قرار می‌دهد. OLED‌ها با استقاده از عبور جریان از مواد کربنی که روی لایه‌ی شیشیه‌ای یا پلاستیی قرار گرفته‌اند، روشن می‌شوند. از‌این رو شکل پذیری این صفحات نمایش بسیار ساده است. معمولا کمپانی‌های سازنده‌ی صفحات نمایش یک لایه‌ی شیشه‌ای یا پلاستیکی را برای حفاظت از مواد کربنی، روی آن قرار می‌دهند.

آیا صفحه‌ی نمایش تلفن‌های هوشمند منعطف از شیشه ساخته می‌شوند؟

سامسونگ اطلاعاتی در این مورد ارائه نکرده، همچنین Corning، تولیدکننده ی شیشیه‌های گوریلا‌گلس نیز از اظهار نظر در این مورد امتناع کرده است. اما می‌توان براساس گمانه‌زنی‌ها، پلاستیک پلیمری را ماده‌ای عنوان کرد که سامسونگ به کار برده است، اما برای مثال در گلکسی راند، سامسونگ یک لایه‌ شیشه‌ی باریک را که کمی خمیده شده، مورد استفاده قرار داده است.

آیا همه‌ی تولیدکنندگان در صفحات نمایش خمیده از پلاستیک استفاده خواهند کرد؟

استفاده از پلاستیک قابلیت انعطاف‌پذیری را برای تمامی تلفن‌های هوشمند ارزانی خواهد داشت، اما پلاستیک نیز مشکلات خاص خود را دارد. از جمله‌ی مشکلات استفاده از پلاستیک در صفحه‌ی نمایش می‌توان به کاهش شفافیت صفحه‌ی نمایش و همچنین ایجاد مشکلاتی در پاسخ‌دهی صفحه‌ی نمایش به لمس‌های صورت‌گرفته عنوان کرد.

یکی دیگر از مشکلات موجود برای استفاده از پلاستیک در صفحه‌ی نمایش، نفوذپذیری این ماده است که برخی مواد همچون آب را از خود عبور می‌دهند. برای ممانعت از این امر می‌توان پلاستیک مورد استفاده را با استفاده از مواد پوششی عایق کرد. راهکار دیگری که می‌توان در برای ممانعت از نفوذ آب استفاده کرد و همچنین خاصیت انعطاف‌پذیری پلاستیک را نیز به‌همراه داشت، ترکیب آن با شیشیه و ساخت یک ماده‌ی ترکیبی است. بسیاری از مشکلات دیگری نیز وجود دارند که می‌توان با سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه ی تحقیقات و طراحی و تولید بر آن‌ها فائق آمد.

سریرام‌پریوامبا، مدیربازاریابی یکی از کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی تولید صفحات نمایش منعطف در دره‌ی سیلیکون در این مورد می‌گوید:

همه‌ی این مشکلات را می‌توان با سرمایه‌گذاری بیشتر حل کرد.

کاربرد دیگر صفحات نمایش منعطف چیست؟

اگرچه استفاده از صفحات نمایش منعطف در در تلفن‌های هوشمند کاربردها و مزایای فراوانی دارد، اما می‌توان کاربردهای دیگری را برای آن نام‌برد که به اندازه‌ی اهمیت آن در تلفن‌های هوشمند پرکابرد است. یکی از این کابردها را می‌توان استفاده از این صفحات نمایش در ساعت‌های هوشمند یا به بیان بهتر دست‌بند‌های هوشمند عنوان کرد. همچنین گجت‌های پوشیدنی نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده از صفحات نمایش منعطف است. از موارد دیگر استفاده از صفحات نمایش منعطف در داشبورد خودروها است که به‌طور حتم معماری داخلی خودروها را متحول خواهند ساخت.

منبع : zoomit
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




قابلیت Private Space در اندروید 15، امنیت شما را چند برابر می‌کند image قابلیت Private Space در اندروید 15، امنیت شما را چند برابر می‌کند 1403/01/29

گوگل با معرفی قابلیت Private Space در اندروید 15 کمک می‌کند به امکانات امنیتی جدیدی در اپلیکیشن‌ها و نوتیفیکیشن‌ها دست پیدا کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 10

مدل لوکس آیفون ۱۵ پرو با الهام از پدرخوانده و پیکی بلایندرز رونمایی شد image مدل لوکس آیفون ۱۵ پرو با الهام از پدرخوانده و پیکی بلایندرز رونمایی شد 1403/01/29

برند کاویار نسخه‌ی لوکس آیفون ۱۵ پرو را برای علاقه‌مندان به فیلم‌های معروف پدرخوانده معرفی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 12

پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد image پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد 1403/01/29

مدیرعامل تلگرام در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه این پیام‌رسان احتمالاً تا یک سال دیگر از مرز 1 میلیارد می‌گذرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 10

واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد image واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد 1403/01/28

واتساپ میزبان قابلیت جدیدی شده است تا بتوانید به‌راحتی هر‌کدام از چت‌ها را پیدا کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 19

وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد image وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد 1403/01/26

این حافظه 368 ترابایتی که داخل جعبه عرضه می‌شود، به یک پردازنده 12 هسته‌ای مجهز شده است و تقریباً 13 کیلوگرم وزن دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

کارمندان تسلا نگران آغاز تعدیل نیرو هستند image کارمندان تسلا نگران آغاز تعدیل نیرو هستند 1403/01/26

شایعات مربوط به اخراج نیروی‌ کار در تسلا، موجی از نگرانی را در میان کارمندان این خودروساز به‌راه انداخته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

پیکسل 8a پیش از معرفی رسمی، در وب‌سایت یک اپراتور آمریکایی ظاهر شد image پیکسل 8a پیش از معرفی رسمی، در وب‌سایت یک اپراتور آمریکایی ظاهر شد 1403/01/26

اطلاعات پیکسل 8a این‌بار توسط یک اپراتور آمریکایی برملا شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 35

هیولای رام‌نشدنی انویدیا؛ کارت گرافیک RTX 4090 به ذوب‌ شدن ادامه می‌دهد image هیولای رام‌نشدنی انویدیا؛ کارت گرافیک RTX 4090 به ذوب‌ شدن ادامه می‌دهد 1403/01/26

برخی از مدل‌های کارت‌ گرافیک RTX 4090 انویدیا همچنان از فاجعه‌ی ذوب‌شدن کانکتور پاور رنج می‌برند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 36

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37