خدمات سایت


متن کامل خبر

روند رو به انفجار تهران

آرشیو
رشد بی رویه و غیر اصولی تهران زندگی در این کلان شهر را هر روز بدتر و بدتر می کند.
1392/10/16 04:38:53 ب.ظ

رشد بی رویه و غیر اصولی تهران زندگی در این کلان شهر را هر روز بدتر و بدتر می کند. آلودگی و ترافیک زندگی ما را سخت و بشدت خطر زا کرده و رخدادهای قابل انتظاری مانند زلزله و فرونشست زمین می تواند بزرگترین تراژدی تاریخ را رقم بزند. ولی دریغ از کوچکترین تدبیر توسط مدیران شهری، مدیرانی که گویا اصلا تهرانی نیستند و از گذشته این شهر خاطره ای ندارند. آنها دست به فروش آسمان شهر زده اند تا با بتن و میلگرد شهری بسازند نه برای زندگی که برای پول درآوردن. نوشته زیر قبلا در فیسبوک آقای دکتر نصرالله پورجوادی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران و رئیس سابق مرکز نشر دانشگاهی منتشر شده بود. بخوانید که چگونه یک استاد علوم انسانی به آینده زندگی انسانها در تهران می اندیشد، انتظاری که باید از پزشکان، زیست شناسان، مهندسان و بخصوص مدیران داشت.

 

تعطیلی بود. رفتم در بند و از آنجا به گلاب دره. رفتم بالای تپه ها، کوچه و پس کوچه ها، و سرازیر شدم به طرف تجریش. هر جا را که می دیدی ساختمان سازی بود. برج برج برج. یکی پس از دیگری. در کوچه های باریک و تنگ و خیابانهای فرعی، یا گود برداری کرده اند، یا در حال اسکلت سازی اند، یا نما کاری. برجهای بیست -سی طبقه. در کوچه های باریک که در قدیم به آنها کوچه های آشتی کنان می گفتند، ولی آنها امروز محل رفت و آمد اتومبیلهاشده اند وچه رفت و آمدنی! یک اتومبیل هم به زحمت می تواند از آنها عبور کند. در خیابانهای اصلی اتومبیلهای گران قیمت پارک شده است. در روزهای غیر تعطیل سر هر چهار راهی که در شمیران بایستی چند صد میلیارد تومان از مقابل شما عبور می کند، البته نه به صورت اسکناس بلکه به صورت آهن و پلاستیک . آدمی که خودش هفتاد کیلو بیشتر وزن ندارد، پنج شش تن آهن و آلومینیوم و آت و آشغالهای دیگر راه انداخته تو خیابانها و کمترین کاری که می کند آلوده کردن هواست و بیشترین کار زیر گرفتن مردم. محله های دیگر هم کم و بیش همینطور است.

اتوبان بعد از اتوبان و در کنار اتوبانها برجهائی است که مثل قارچ از زمین روئیده اند. چراغهائی که شبها در خیابانها و اتوبانهای تهران روشن می شوند از چراغهای شهرهای بزرگ آمریکا مثل شیکاگو و لس انجلس اگر بیشتر نباشد کمتر نیست. و چیزی که در تهران مطمئنا از شهرهای دیگر آمریکا و اروپا بیشتر است تعداد ساختمانها و برجهائی است که ساخته می شود و اخیرا مد شده که به آنها بگویند سازه. به نظر می رسد بیست در صد تهران در حال ساخت و ساز است.

مهمترین و شاید تنها کار سازندگی در ایران امروزه ساختمان سازی است. تهران هر پنج سال دو برابر می شود. زمانی که من نوجوان بودم سه راه شاه ( که امروز به آن چهار راه جمهوری می گویند) و دور و بر دانشگاه تهران همه جزو شمال شهر بود. در بچگی کنار نهر کرج (که بعدا شد بلوار الیزابت) وقتی می ایستادم و به طرف شمال نگاه می کردم تا چشم کار می کرد بیابان خدا بود. تهران در پنجاه- شصت سال گذشته ده برابر، بیست برابر، یا صد برابر شده . و فقط هم از طول و عرض رشد نکرده ، ارتفاع آنهم سی چهل برابر شده است. من نمی دانم چند نفر از این کارشناسان شهرداری که تراکم شهر من را فروخته اند و مرا در انبوهی از آهن و پلاستیک و آلومینیوم و خاک و گل محصور کرده اند خودشان تهرانی اند؟ فروش تراکم یکی از پردرآمد ترین کاسبی ها برای شهرداری بعد از انقلاب بوده است، کاری که گویا از زمان کرباسچی شروع شد.

شنیدم بیش از هر کس سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکاست که در بارۀ فروش تراکم در تهران تحقیق کرده و مقاله نوشته است. در بارۀ جمع آوری زباله در تهران هم تحقیق کرده و نمی دانم کدام بخش از وزارت خارجۀ آمریکا مشغول تحقیق در بارۀ آلودگی هواست. برای کسی که یک روز هم در تهران نبوده چه اهمیتی دارد که بداند شهرداری تهران چقدر در سال تراکم می فروشد یا چقدر زباله دفن می کند و کجا؟ چقدر بر تعداد اتومبیلها افزوده می شود ؟ روزی چند نفر بر اثر آلودگی هوا می میرند؟ کی آبی که تهرانیها با آن خودشان را می شویند تبدیل به سیلی خواهد شد و جنوب تهران را غرق خواهد کرد؟ کی جمعیت ایران دو برابر خواهد شد؟ بدم نمی آید بدانم پیش بینی وزارت خارجۀ آمریکا در مورد انفجار جمعیت در ایران و انفجار تهران کی است؟

اگر ساخت و سازها به همین منوال پیش رود تهران در بیست سال آینده دو برابر خواهد شد و با کنار گذاشتن تنظیم خانواده جمعیت آنهم دو برابر خواهد شد. دو برابر زباله ، دو برابر اتو مبیل، دو برابر آلودگی، دو برابر دهانهای باز که حتی هوا هم ندارند که تنفس کنند چه برسد به آب و نان. من مطمئنم که این رشد تصاعدی بدین وضع نمی تواند تا چند سال دیگر ادامه پیدا کند. فواره تا بی نهایت نمی تواند بالا رود.

 

این نوشته امروز دوشنبه 16 دی ماه در روزنامه آفتاب یزد هم منتشر شده است. 

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1

وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم image وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم 1403/01/29

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد گفت: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

رانندگان تازه‌کار تنها مقصر چهار درصد از تصادفات رانندگی کشور هستند image رانندگان تازه‌کار تنها مقصر چهار درصد از تصادفات رانندگی کشور هستند 1403/01/28

«سردار سید تیمور حسینی»، رئیس پلیس راهور فراجا آمار قابل‌توجهی از تصادفات رانندگی کشور طی نوروز 1403 منتشر کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

هفت خودروی جدید وارد سامانه یکپارچه خودروهای داخلی شدند image هفت خودروی جدید وارد سامانه یکپارچه خودروهای داخلی شدند 1403/01/25

طی روزهای پایانی هفته گذشته، هفت خودروی جدید در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی بارگذاری شدند که فروش آن‌ها به‌زودی آغاز می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

هواوی احتمالاً 23 فروردین‌ماه از خودرو و کامپیوترهای جدید خود رونمایی می‌کند image هواوی احتمالاً 23 فروردین‌ماه از خودرو و کامپیوترهای جدید خود رونمایی می‌کند 1403/01/20

هواوی ظاهراً قصد دارد در تاریخ ۲۳ فروردین‌ماه (۱۱ آوریل)‌ از محصولات جدید خود ازجمله خودروی جدید و کامپیوترهای شخصی رونمایی کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45