خدمات سایت


متن کامل خبر

با مصوبه شورای شهر، تراکم در تهران گران شد/ بازار مسکن راکد می ماند؟

آرشیو
شورای شهر تهران امروز تصویب کرد به طور متوسط 24 درصد به نرخ پایه تراکم در شهر اضافه شود، تصمیمی که تبعات قابل پیش بینی روی قیمت مسکن در تهران خواهد گذاشت
1392/11/06 11:04:38 ب.ظ

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ "شوک اجتماعی"، این دلیلی بود تا شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، به ناگهان، مصوبه شورای عالی و شهرسازی دولت قبلی را لغو نکند. شوک اجتماعی، همان تکانه های ناشی از گران شدن خانه و مسکن در تهران است. مصوبه دولت قبل، امکان تراکم سازی بیشتر و بیشتر در تهران را فراهم می کرد، تا جایی که برخی از کارشناسان می گفتند با این مصوبه، بارگزاری اسکان نزدیک به 2 میلیون نفر به تهران افزوده شده، ولی امروز شورای شهر، کاری کرد تا این "شوک اجتماعی" جلو بیفتد.

طبق مصوبه صحن غیرعلنی شورای شهر تهران، شهرداری پایتخت اجازه یافت تراکم فروشی را ادامه دهد، البته 24درصد گرانتر از پیش. با این حساب، نه تنها مجوز شورای شهرسازی و معماری دولت قبل در ساخت و ساز بیشتر در تهران، در مسیر ابطال است، بلکه شهرداری هم می تواند روی هر چه ساخت و ساز مشروع انجام می شود، نسبت به سال پیش، 24 درصد گرانتر، عوارض ساخت و ساز دریافت کند.

البته طبق مصوبه امروز شورای شهر تهران، تعرفه فروش تراکم در همه مناطق این شهر درندشت، یکسان نیست، بلکه در مناطق بالاشهری (یک، دو و سه) تراکم فروشی با اخذ عوارض ساخت و ساز بیشتر نسبت به مناطق جنوبی تر، به خصوص جنوب محور خیابان انقلاب، انجام خواهد شد. به بیان دیگر، ساختمانهای شمال شهر، گرانتر و گرانتر خواهند شد.

تراکم چطور گران شد

نماینده شهرداری تهران در جلسه امروز شورای شهر با اشاره به میزان تورم در شهر تهران بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی گفت: طی 10 سال گذشته یعنی از سال 81 تا 91 حدود 187 درصد تورم در شهر تهران داشتیم و ما اگر می خواستیم بر اساس نرخ تورم ارزش تراکم مجاز را بالا ببریم باید 120 درصد افزایش قیمت می دادیم. اما پیشنهاد شهرداری میانگین افزایش 50 درصدی است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه یکی از مخالفان پیشنهاد افزایش 50 درصدی بود. علیرضا دبیر در این خصوص گفت: ما نمایندگان منتخب مردم هستیم و مخالف این افزایش هستیم.

دبیر با تاکید بر اینکه ساختمان های پایین تر از محور انقلاب 180 درصد تراکم پایه رایگان دارند و ساختمان های بالاتر از محور انقلاب 120 درصد رایگان؛ به همکارانش تاکید کرد: تا کنون ارزش گذاری تراکم بر اساس تفکیک تهران به چهار منطقه انجام می شد و این با عدالت شهری در تضاد بود. در حالی که در بررسی های انجام شده در کمیسیون، با همکاری کمیسیون شهرسازی و شهرداری تهران قیمت گذاری به تفکیک 164 بلوک انجام شده است.

او توضیح داد: همانطور که قیمت ملک در نقاط مختلف شهر تهران متفاوت است؛ ارزش تراکم مازاد پایه مالی هم در همه نقاط شهر یکسان نخواهد بود و این ارزش گذاری به منظور رعایت عدالت شهری بر اساس ارزش ملک در 164 بلوک پایتخت تعیین شده به طوری که صاحبان املاکی که در مناطق کم برخوردار قرار دارند هزینه کمتری برای افزایش تراکم ساختمان شان تا سقف مجاز تعیین شده بپردازند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه از سال 89 تا کنون ارزش تراکم مازاد پایه مالی در شهر تهران افزایش پیدا نکرده گفت: ارزش تراکم مازاد پایه مالی به گونه ای تغییر کرده که این قیمت در محله های کم برخوردار، حداکثر 17 درصد افزایش قیمت داشته باشند.

در این جلسه بعضی از اعضای شورای شهر با پیشنهاد شهرداری که افزایش 50 درصدی قیمت تراکم‌مجاز بود موافق بودند. اما رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید داشت این افزایش قیمت نباید بعد از چهار سال به طور ناگهانی اعمال شود. آن هم در شرایطی که طی 11 سال تنها 13 درصد افزایش قیمت تراکم ایجاد شده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با پیشنهاد شهرداری و افزایش قیمت ناگهانی مخالفت کرد و پیشنهاد داد اعضای شورای شهر با نظر کمیسیون موافقت کنند. در نهایت این طرح به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 186

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 73

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52