خدمات سایت


متن کامل خبر

رئیس مرکز تحقیقات سرطان: دکل های تلفن همراه سرطان زا هستند/ ایران، بالاترین رشد سرطان در جهان

آرشیو
رئیس مرکز تحقیقات سرطان در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با سرطان درباره وضعیت سرطان در کشور جدیدترین آمار رارائه کرد و گفت: دکل های تلفن همراه سرطان زا هستند.
1392/11/09 09:42:28 ب.ظ

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: زنان یزدی و مردان اراکی بیشترین مبتلایان به سرطان هستند.

او درباره رشد سرطان در کشور گفت: به کار بردن اصطلاح "سونامی" برای وضعیت سرطان در کشور غلط است چون نه ناگهانی ایجاد می‌شود و نه به طور کامل برطرف می‌شود.

اکبری گفت: ایران بیشترین رشد سرطان در جهان را دارد اما معداد مبتلایان در کشور، یک پنجم کشورهای غربی است. 

به گفته او در ایران 132 نفر از هر 100 هزار مرد ایرانی به سرطان مبتلا می‌شود و در زنان این شاخص 23 نفر در هر 100 هزار است.


مهمترین اظهارات او در این نشست در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
شایع ترین سرطان ها - شایع‌ترین سرطان در زنان، پستان و شایع‌ترین سرطان در مردان، معده است اما کشنده‌ترین نوع، سرطان معده شناخته شده است.
- با توجه به پیشگیری‌های انجام شده آمار ابتلای مردان به سرطان معده در حال کاهش است اما سرطان‌های روده و پروستات در حال افزایش بوده و در زنان سرطان‌های تخمدان و رحم در حال افزایش است.

دلیل رشد سرطان در کشور
- دلیل رشد سرطان افزایش سن است چرا که عامل سن 70 درصد علت سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که شاخص امید به زندگی در زنان از 56 به 75.5 و در مردان به 72 سال رسیده است. این به این معنی است که وارد سن سرطان شده‌ایم.
- عامل بعدی ریسک فاکتورها هستند. سازمان جهانی بهداشت از 15 سال پیش برای تحقیق در این زمینه کارکرد و به تازگی اعلام کرده آلودگی هوا سرطان‌زا است در حالی که برای آن میلیاردها دلار هزینه کرده‌ است.

آلودگی هوا و سرطان
- متأسفانه با اینکه می‌گوییم مصرف سیگار خطرناک است اما فقط خانواده فرد را درگیر می‌کند در حالی که آلودگی هوا چه بخواهیم یا نخواهیم همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در مطالعه‌ای که به تازگی انجام داده‌ایم به نتیجه عجیبی دست یافته‌ایم.در این مطالعه بر روی زندگی افرادی تحقیق کردیم که 6 ماه از عمرشان را به دلیل شغلشان به طور ثابت در چهارراه‌ها ساکن بودند، نتیجه این مطالعه این بود که آلودگی هوا ژن این افراد را تغییر داده است.
- قبلاً افراد تحت تأثیر منواکسید کربن بودند اما اکنون ذرات معلق در هوا به وسیله آلودگی اتومبیل‌ها که در سوختشان موجود است در درجه اول اهمیت است و سپس سوخت نیروگاه‌ها عامل اصلی آلودگی محسوب می‌شود.
- در تحقیقی که در زمینه آلودگی هوا در سال 80 انجام شد، در این مطالعه کشوری آلودگی درون خانگی مهمترین دلیل آلودگی بوده که در روستانشینان به دلیل اینکه در یک اتاق گرمازایی و تنور و زندگی با هم بوده، بیشتر بوده اما اکنون آلودگی برون خانه‌ای جایگاه اول را پیدا کرده است.
- بیماری‌های قلبی- عروقی، تصادفات و حوادث، سرطان‌ها، بیماریهای زمان تولد و ریوی 5 علت شایع مرگ و میر در کشور است و ثابت شده که آلودگی هوا مانند مصرف بیش از اندازه نمک و روغن، سرطان‌زا است.

پارازیت و سرطان 
تاکنون ثابت نشده که موج‌های الکترومغناطیسی سرطان‌زا باشند. این امواج اثرات مخرب دارند، باعث سردرد شده و ذهن را خسته می‌کنند اما سرطان‌زا نیستند.
- امواج یون‌زا سرطان‌زا هستند. تاکنون مطالعات در این زمینه فقط بر روی حیوانات انجام شده الته از دو سال پیش مطالعه‌ای بر روی پارازیت‌ها انجام شد و مشخص شد که امواج با غلظت زیاد که از سوی ماهواره‌ها فرستاده می‌شوند در منازل به مقدار کمی دریافت می‌شوند و این میزان اثر سرطان‌زایی ندارد.
- البته طبق مطالعه جهانی دکل‌های فشارقوی مانند دکل‌های تلفن همراه سرطان‌زا بوده و زندگی در کنار آنها خطرناک است.

هزینه درمان سرطان - هزینه‌های سرطان بسیار زیاد است به طوری که 6 میلیارد دلار سالانه هزینه مستقیم سرطان می‌شود که البته این هزینه‌ها به جز هزینه زیرمیزی، اسکان و حمل و نقل بیمار و خانواده آنها است.
- در سرطان به طور متوسط 80 درصد هزینه‌ها از جیب پرداخت می‌شود به طور طبیعی 4.6 درصد افرادی که بیمار می‌شوند به زیر خط فقر می‌روند و 10 درصد بیماران وارد وضعیت اقتصادی فلاکت‌بار می‌شوند که در سرطان‌ها این آمار دو برابر است.
- گران‌ترین بیماری در تشخیص و درمان، سرطان است و باید کار حاکمیتی کرد و ضمن توانمند کردن مردم، زمینه آن را نیز فراهم کنیم به طوری که ایمن کردن غذا کار مردم نیست و باید از طریق حاکمیت دنبال شود.
- هزاران طعم دهنده وجود دارد که باید کاری کنیم ترکیبات آنها مفید شوند و در این میان مهمترین مشکل، اعتقاد سیاستگذاران است که با دعوا و کار حسی نمی‌توانیم جلوی بیماری‌های غیر واگیر را بگیریم.
- می‌توان کارهایی برای کاهش سرطان انجام داد به شرط آنکه سیاست سلامت در پشت آن وجود داشته باشد و از پتانسیل‌های دینی هم باید در این زمینه استفاده کنیم.
- خیرین برای ساخت و تجهیز بخش سرطان در بیمارستان شهدای تجریش 100 میلیارد تومان و برای بیمارستانی در جنوب تهران 100 میلیارد تومان دیگر کمک کردند.
- موقوفات الحسنی به حمایت حاج حمید کاشانی و با حمایت آستان قدس رضوی به پروژه‌های تحقیقاتی و آموزشی مرکز سرطان انجام گرفته که این نخستین بار است توسط یک فرد چنین وقف‌هایی انجام می‌شود.

 

سرطان کودکان -60 درصد بیماری‌های سن بلوغ به بالا به دلیل عواملی است که در نوجوانی و کودکی ایجاد شده و در سنین بالا دیده می‌شود.کودکان آماده‌ترین افراد هستند که تحت تأثیر بیماری قرار می‌گیرند، با این وجود مرگ کودکان در کشور بر اثر سرطان از کشورهای غربی کمتر است اما روند رشد مانند یکدیگر است.
پیشگیری از سرطان اطلاع‌رسانی به مردم بسیار مهم است اما در این میان نیاز داریم که رسانه‌ها کمک کنند تا اگر اتفاقی افتاد و ما جرئت انتشار تحقیقات را داشتیم و مردم هم توان با خبر شدن را داشتند به آنها اطلاع دهیم، زمانی می‌گفتند دادن شیر ابتدایی‌ (آغوز) مادر به نوزاد مفید نیست اما اکنون مشخص شده اگر به نوزاد داده شود میزان ابتلای کودک به سرطان و بیماری‌های قلبی در بزرگسالی کاهش می یابد.
- سرطان‌هایی که در کودکان رخ می‌دهد به دلیل عوامل اپیدیولوژیک است چرا که سرطان‌ها بیماری ژنتیکی و ارثی نیستند بلکه با تغییر ژنتیکی حاصل می‌شوند. سرطان‌های کودکان به گونه‌ای است که 50 درصد کودکان مبتلا در کشور بر اثر آن می‌میرند در حالی که در دنیا 30 درصد است.
منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد image وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد 1403/01/19

وزیر ارتباطات ضمن مخالفت با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو، پیشنهاد کرده است که این دستورالعمل در کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39