خدمات سایت


متن کامل خبر

مقایسه جامع پردازنده‌های Core i3 و Core i5

آرشیو
در صورتی که به پردازنده‌ای با کارایی مناسب و البته با هزینه نه‌چندان زیاد نیاز دارید حتما نیم‌نگاهی به پردازنده‌های Core i3 و Core i5 اینتل داشته باشید.
1394/04/21 09:19:19 ق.ظ

ا این اوصاف هنگامی که به بازار مراجعه می‌کنید بهتر است با دید کافی نسبت به این دو مدل پردازنده اقدام به تصمیم‌گیری کنید. این پردازنده‌ها می‌توانند در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های از پیش آماده مورد استفاده قرارگیرند و یا به عنوان گزینه‌ای برای کسانی که به دنبال جمع‌آوری قطعات مناسب برای رایانه رومیزی خود هستند مدنظر قرارگیرند. شرکت اینتل ده‌ها مدل مختلف در هر خط تولید این محصولات داشته و از همین رو مقایسه تک به تک مدل‌ها منطقی به‌نظر نمی‌رسد و به نظر می‌رسد وجود یک راهنمای کلی به‌منظور انتخاب پردازنده مناسب، راهگشا باشد.

سرعت پردازنده

مقایسه مگاهرتز و گیگاهرتز هر پردازنده مدت‌هاست که به عنوان عاملی در جهت تشخیص کارایی به‌کار می‌رود اما این فرضیه در صورتی مورد استناد است که دو پردازنده از یک خانواده و با یک معماری مورد مقایسه قرارگیرند. خوشبختانه پردازنده‌های Core i3  و Core i5 شباهت‌های زیادی دارند و از همین‌رو مقایسه سرعت کلاک آن‌ها می‌تواند معیاری معتبر باشد.

معمولا پردازنده‌های Core i5 (البته نه همیشه) در مقایسه با همتایان Core i3 خود از فرکانس بالاتری بهره می‌برند و در محاسبات سنگین، خیلی سریع‌تر پاسخگو هستند. این قابلیت و توانایی را می‌توانید در هنگام انجام وظایف Single-Thread مانند رندرینگ یک فایل اکسل یا اعمال یک فیلتر در فتوشاپ مشاهده کنید. تقریبا در همه شرایط پردازنده‌های Core i5 در مقایسه با Core i3 توانایی پردازشی بالاتر و سریع‌تری دارند.

پردازنده‌های مجهز به قابلیت توربو بوست شرکت اینتل می‌توانند فرکانس‌های کلاک خود را تحت شرایط سنگین و سخت افزایش دهند تا فرایند پردازش، سریع‌تر به اتمام برسد. در سری Core i5 برخی مدل‌ها به قابلیت توربو بوست تجهیز شده‌اند ( از همان زمان معرفی در سال ۲۰۱۰) اما در سری Core i3 تقریبا هیچ یک از مدل‌ها از این قابلیت بهره نمی‌برند. این بدان‌معناست که پردازنده‌های Core i5 می‌توانند حتی سریع‌تر از آنچه سرعت کلاک پایه آن‌ها ادعا می‌کند به اجرای وظایف خود بپردازند.

دو هسته در مقابل چهار هسته

با توجه به توان پایین و خصوصیات اقتصادی سری Core i3 شرکت اینتل، تمامی پردازنده‌های نسل پنجم این سری از دو هسته در مدل‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ بهره می‌برند. پردازنده‌های سری Core i5 گران‌قیمت‌تر و قدرتمندتر هستند. نسخه‌های کوچک‌تر و با توان مصرفی بهینه‌تر مخصوص لپ‌تاپ‌ها در پردازنده‌های Core i5 منحصرا دو هسته‌ای بوده و حال آنکه پردازنده‌های Core i5 ویژه رایانه‌های رومیزی با ابعاد بزرگ‌تر و محدودیت‌های کمتر توان، تقریبا همگی چهار هسته‌ای هستند.

از سوی دیگر نرم‌افزارهای مورد استفاده باید به نحوی نوشته شده‌ باشند تا بتوانند از قابلیت پردازش چند هسته‌ای بهره ببرند. امروزه اکثر برنامه‌های اینچنینی که به توان پردازشی بالا نیاز دارند از این قابلیت بهره می‌برند. بازی‌های نیازمند به توان بالا و نرم‌افزارهایی با این ویژگی با استفاده از پردازنده‌های چهارهسته‌ای سریع‌تر اجرا می‌شوند و این مسئله باعث خواهد شد تراشه‌های دسکتاپ Core i5 در مقایسه با همتایان Core i3 خود در جایگاه بالاتری قرارگیرند.

برخی ( اما نه همه) پردازنده‌ها از قابلیت Hyper-Threading بهره می‌برند که در واقع تکنولوژی ارائه شده توسط اینتل است که به برنامه‌ریزی موثرتر وظایف پردازنده منجر خواهد شد. این قابلیت به ویژه برای معماری‌های چند هسته‌ای کاربرد بسیار زیادی دارد. اگرچه این قابلیت عملکرد کلی رایانه را بهبود می‌بخشد اما توانایی و عملکرد آن در برنامه‌هایی مانند ویرایشگرهای مالتی مدیا که به توان بیشتری نیاز دارند مشهودتر است. Hyper-Threading در برخی پردازنده‌های Core i5 مانند مدل‌های نسل دوم ( مدل‌هایی با پیشوند Core i5-2XXX) و بعد از آن مورد استفاده قرار گرفته است اما همه پردازنده‌های این نسل و نسل‌های بعد از آن از این قابلیت بهره‌مند نشده‌اند. پیش از هر چیز باید مطمئن شوید که بایوس مادربورد شما از این قابلیت به‌منظور بهره‌گیری حداکثری از توانایی‌ها پشتیبانی می‌کند.

توان مصرفی

پردازنده‌های Core i5 عموما قدرتمندتر از نمونه‌های Core i3 هستند اما معمولا به توان الکتریکی بیشتری نیز نیاز دارند. برخی از مدل‌های تولیدی پردازنده‌های اینتل ( به‌ویژه آن‌هایی که از برچسب‌های M,U,UM در نام خود برخوردارند) به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا مصرف توان در آن‌ها بهینه‌تر شده باشد اما به‌طور کلی پردازنده‌های i5 در مقایسه با i3 در اجرای وظایف یکسان، توان بیشتری مصرف می‌کنند.

با این اوصاف این مسئله با توجه به عدم استفاده از باتری در رایانه‌های رومیزی، مشکلی برای این دسته از کاربران به شمار نمی‌آید اما در خصوص لپ‌تاپ‌ها، کاربران همواره به دنبال پردازنده‌هایی با مصرف توان کمتر هستند تا برای مدت زمان بیشتری بتوانند از باتری لپ‌تاپ خود استفاده کنند.

با این اوصاف علی‌رغم بهره‌گیری i3 از توان مصرفی کمتر، این مدل ممکن است برای پردازش‌های سنگین گزینه مطلوبی نباشد. از طرف دیگر یک پردازنده Core i5 با به پایان رساندن وظایف محوله در مدت زمان کمتر ممکن است به مقدار مشابه توان الکتریکی نیاز داشته باشد.

گرما

هرچه توان مصرفی پردازنده بیشتر و البته سرعت کلاک آن بالاتر باشد، طبیعتا گرمای بیشتری نیز تولید خواهد کرد. به همین دلیل و با توجه به توضیحاتی که در قسمت قبل بیان شد پردازنده‌های Core i3 معمولا در مقایسه با نمونه‌های Core i5 خود خنک‌تر هستند. البته این مورد هم برای رایانه‌های رومیزی یک مشکل به حساب نمی‌آید، مگر اینکه قصد جمع‌کردن یک سیستم قدرتمند جهت اجرای بازی‌های ویدئویی و یا پردازش‌های سنگین صوت و تصویر را داشته باشید اما در لپ‌تاپ‌ها استفاده از پردازنده‌های قدرتمند ممکن است در استفاده طولانی مدت و سنگین منجر به تولید گرمای زیاد شود

قیمت

به طور کلی پردازنده‌های Core i5 در مقایسه با Core i3 گران‌تر هستند. در هنگام خرید یک پردازنده مستقل برای استفاده در رایانه‌های رومیزی، قیمت آن‌ بسته به نسل پردازنده و توانایی‌های آن ممکن است متفاوت باشد اما در شرایط معمول یک پردازنده i5 در مقایسه با همتای i3 خود چیزی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ دلار گران‌تر خواهد بود. این تفاوت قیمت ممکن است بسته به قابلیت‌های جانبی مانند Hyper-Threading و یا بهره‌گیری از حافظه اضافه کش L2 و L3 و گزینه‌های افزایش کارایی که معمولا در پردازنده‌های با توان پایین‌تر موجود نیست تغییر کند.

پردازنده‌های مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها معمولا توسط کاربران قابل تعویض نیستند اما هنگامی که تولیدکنندگان گزینه‌هایی را به منظور امکان انتخاب پردازنده‌های Core i3 یا Core i5 در اختیار کاربران قرار می‌دهند این گزینه‌های به روز رسانی معمولا با تفاوت قیمتی با شروع از ۱۰۰ دلار پیش روی کاربران قرار می‌گیرند. در صورتی که این به روز رسانی پردازنده به به روز رسانی دیگر قطعات رایانه مرتبط باشد و یا به عنوان مثال به بهره‌گیری از رم بیشتر، فضای ذخیره‌سازی بالاتر و یا صفحه‌نمایشی با رزولوشن بالاتر نیازمند باشد این تفاوت قیمت از این هم بیشتر خواهد بود.

نتیجه‌گیری

پردازنده‌های Core i3 در مقایسه با پردازنده‌های Core i5 از قدرت و سرعت پایین‌تری برخوردارند اما توانایی اجرای محدوده وسیعی از برنامه‌های استاندارد موجود برای رایانه‌ها را به سادگی دارند. در صورتی که نیازهای شما در خصوص استفاده از رایانه به مرور وب، ویرایش مستندات و یا حتی مشاهده ویدئو تحت وب خلاصه می‌شود، پردازنده‌های Core i3 به‌طور کامل نیازهای شما را برآورده خواهند کرد و پرداخت هزینه‌های اضافی و مصرف توان بالاتر در مدل‌های Core i5 برای شما آنچنان که باید و شاید ارزشمند نخواهد بود. در صورتی که به دنبال خرید لپ‌تاپی با قیمت پایین‌تر و البته مصرف توان کمتر هستید بهتر است به دنبال گزینه‌ای مجهز به پردازنده Core i3 باشید.

در صورتی که قصد دارید از رایانه خود به‌منظور اجرای بازی‌های سه‌بعدی جدید، ویرایش محتویات صوتی و تصویری و یا اجرای ویدئوهای ۴K استفاده کنید بسته به بودجه خود به دنبال پردازنده‌ای با حداکثر توان عملیاتی باشید. در این حالت هزینه بالاتر و مصرف توان بیشتر در Core i5 به‌صرفه خواهد بود. این توان عملیاتی بالاتر به‌ویژه در ترکیب با مقدار حافظه رم بالاتر و یک کارت گرافیکی مستقل بیشتر به چشم خواهد آمد. این گزینه شما را از به روز رسانی‌های آتی در خصوص نیاز به سخت‌افزار قوی‌تر در جهت اجرای روان برنامه‌های مختلف نیز بی‌نیاز خواهد کرد.

در صورتی که قصد دارید مدل‌های خاصی از پردازنده‌های Core i3 یا Core i5 را در مقابل یکدیگر قرار دهید، ابزار موجود در CPUBoss بهترین راه‌حل برای شما خواهد بود. تنها کافی است مدل دو پردازنده را وارد کنید و این ابزار مقایسه شانه به شانه‌ای را از مشخصات، کارایی، بنچمارک‌ها و قیمت به شما نشان خواهد داد. پایگاه داده‌ای ARK اینتل که به شما امکان جستجوی پردازنده‌ها بر مبنای سری، معماری و یا قابلیت‌های ویژه آن‌را می‌دهد نیز به عنوان مرجعی کامل، قابل استناد است.

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد image پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد 1403/01/29

مدیرعامل تلگرام در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه این پیام‌رسان احتمالاً تا یک سال دیگر از مرز 1 میلیارد می‌گذرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 23

واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد image واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد 1403/01/28

واتساپ میزبان قابلیت جدیدی شده است تا بتوانید به‌راحتی هر‌کدام از چت‌ها را پیدا کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد image وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد 1403/01/26

این حافظه 368 ترابایتی که داخل جعبه عرضه می‌شود، به یک پردازنده 12 هسته‌ای مجهز شده است و تقریباً 13 کیلوگرم وزن دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

کارمندان تسلا نگران آغاز تعدیل نیرو هستند image کارمندان تسلا نگران آغاز تعدیل نیرو هستند 1403/01/26

شایعات مربوط به اخراج نیروی‌ کار در تسلا، موجی از نگرانی را در میان کارمندان این خودروساز به‌راه انداخته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 49

هیولای رام‌نشدنی انویدیا؛ کارت گرافیک RTX 4090 به ذوب‌ شدن ادامه می‌دهد image هیولای رام‌نشدنی انویدیا؛ کارت گرافیک RTX 4090 به ذوب‌ شدن ادامه می‌دهد 1403/01/26

برخی از مدل‌های کارت‌ گرافیک RTX 4090 انویدیا همچنان از فاجعه‌ی ذوب‌شدن کانکتور پاور رنج می‌برند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

تصاویر جدید هندزفری‌های مورد انتظار ناتینگ لو رفت image تصاویر جدید هندزفری‌های مورد انتظار ناتینگ لو رفت 1403/01/25

تصاویر جدید هندزفری‌های آينده‌ی ناتینگ، رنگ‌های مختلف آن‌ها را به‌نمایش می‌گذارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

ایسر از دو لپ تاپ گیمینگ 14 اینچی جدید رونمایی کرد image ایسر از دو لپ تاپ گیمینگ 14 اینچی جدید رونمایی کرد 1403/01/22

همچنین نسخه به‌روزشده لپ تاپ 16 اینچی Nitro ایسر نیز معرفی شده که می‌توان آن را با پردازنده نسل فعلی اینتل Core یا AMD خرید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37