خدمات سایت


متن کامل خبر

پژوهشگران با متصل نمودن مغز تعدادی موش، موفق به ساخت نوعی کامپیوتر طبیعی شدند

آرشیو
شبکه ای از مغزهای متصل به هم متعلق به موش ها که تحت عنوان Brainet از آن یاد می شود.
1394/04/22 10:05:54 ق.ظ


سال هاست که دانشمندان روی اینترفیس های مغز-به-مغز کار می کنند.میگوئل نیکوللیس از عصب شناسان مرکز پزشکی دانشگاه دوک است که در این حوزه فعالیتهای زیادی را انجام داده و به خاطر تحقیقاتش در این زمینه به خوبی شناخته می شود.

تیم تحت سرپرستی وی اخیرا شبکه ای از مغزهای متصل به هم متعلق به موشها را ایجاد کرده اند که تحت عنوان  Brainetاز آن یاد می شود. در این شبکه الکترون های میکروسکوپی مستقیما در داخل ناحیه کورتکس مغزی این جوندگان کار گذاری شده و هر کدام به صورت آنیاطلاعات را با دیگری تبادل می کردند و از این طریق نوعی کامپیوتر اورگانیک یا طبیعی را به وجود آوردند.

این موش ها موفق شدند که با همراهی هم برخی مسائل محاسباتی را حل کنندکه از آن جمله می توان به پردازش تصویر و ذخیره سازی و یادآوری اطلاعات اشاره نمود.

نیکوللیس نخستین بار مغز سه میمون را به یکدیگر متصل نمود و با استفاده از آنها توانست بازوی یک میمون مجازی را حرکت دهد. روش کار به این صورت بود که هرحیوان در یک اتاق جداگانه قرار داده می شد اما مغز های آنها با یکدیگر ارتباط داشت و می توانستند براساس آنچه در مانیتور مقابل به خود می دیدند اطلاعاتشان را با یکدیگر مبادله نمایند.

این حیوانات پس از انجام مجموعه ای از آزمایشات و تجربیات (دانشمندان نخست آنها را در گروه های دوتایی قرار داده و سپس تلاش کردند که ذهن هر سه آنها رابه هم متصل نمایند) موفق شدند بازوی حیوان مجازی را به سمت هدف مورد نظر خود حرکت دهند.

هر زمان که این سه میمون وظیفه محول شده را به درستی و با موفقیت انجام می دادند، به آنها آب میوه جایزه داده می شد. بر اثر گذشت زمان و با تمرین وممارست این حیوانات هماهنگی بیشتری با یکدیگر پیدا کردند.

این پژوهشگران در مرحله بعدی به ایده «ابر مغز» دست پیدا کردند و آزمایشات خود در این رابطه را روی گروهی از موش ها دنبال نمودند. در این مرحله موشها به صورت دو به دو در گروه هایی جای داده شدند و زمانی که یکی از این گروه ها مساله ای را حل می کرد فعالیت مغزی آنها از طریق شبیه سازی الکتریکی به گروه دیگری انتقال داده می شد.

گروه دوم به محض دریافت سیگنال های الکتریکی برای حل مساله، به شکلی آسان تر موفق به حل آن می شدند. گروه های متصل به هم موش ها یاد گرفتند که الگوهای فعالیت مغزی را تشخیص دهند و از این طریق فعالیت ها و وظایف محول شده خود را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند و زمانی که یک محرک خاص به آنها داده می شد فعالیت هایشان را با یکدیگر یکسان سازی نمایند.

در یکی از تست ها، نوعی محرک الکتریکی به این موش ها داده شد که به افزایش و کاهش دما و فشار هوا ارتباط پیدا می کرد و براساس همین کلیدها و محرک ها،موش ها توانستند شانس بارش باران را با دقت ۴۱ درصد پیش بینی کنند.

نتایج حاصل از این آزمایشات نشان داده که عملکرد موش ها به صورت گروهی به مراتب بهتر از عملکردشان در حالت تک نفره و مجزا است.

نیکللیس در جریان آزمایشات خود دریافت که موش ها روشی را برای تقسیم حجم کاری پیدا می کنند و به این ترتیب امکان آنکه یکی بیشتر از دیگری تحت فشار قرار بگیرد وجود نخواهد داشت.

این آزمایش همچنین می تواند به عنوان روشی برای مطالعه رفتارهای اجتماعی در میان حیوانات مورد استفاده قرار گیرد. پژوهشگران بر این باورند که این دستگاه محاسباتی می تواند عاقبت در درمان بیماران صرعی و افرادی که پیشتر یک سکته را پشت سر گذاشته اند موثر واقع شود.

 

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد image وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد 1403/01/19

وزیر ارتباطات ضمن مخالفت با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو، پیشنهاد کرده است که این دستورالعمل در کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33

محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 58

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 78

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 79