خدمات سایت


متن کامل خبر

در فیلم سینمایی ناصر حجازی: قلعه نویی، زرینچه و برومند خیانتکار شدند

آرشیو
اکران خصوصی فیلم "من ناصرحجازی هستم" روز گذشته در تالار ایوان شمس برگزار شد. ساخت این فیلم مستند دوسال به طول انجامید.
1394/06/29 04:22:21 ب.ظ

من ناصرحجازی هستم فیلمی است مستند که در آن ضمن پخش تصاویر فوتبالی و شخصی کمتر دیده شده و حتی دیده نشده از اسطوره ملی ایران، به بررسی زندگی ناصر حجازی در پنج فصل با نامهای : من رویایی دارم ، آخرین مرد مقاوم ، سهراب کشی ، استقلال تا استقلال و پرواز عقاب پرداخته است. در این فیلم پیرامون وقایع زندگی ناصر حجازی و خاطره نگاری از همبازی ها ، مربیان و شاگردان او گردآوری شده است. صدای شهاب حسینی، مهران مدیری، بهرام رادان، پرویز پرستویی، مسعود رایگان و رویا تیموریان هم روایت این فیلم را بر عهده داشتند که در بخش های مختلف گوینده نریشنهای بودند.

چه کسانی در مورد حجازی نظر دادند

در فیلم " من ناصر حجازی هستم " حشمت مهاجرانی ، جعفر کاشانی ، حسین کلانی ، علی پروین ،علی دایی، نصراله عبداللهی ، مهدی حاج محمد ، محمد رضا عادلخانی ، منصور رشیدی ، حسن روشن ، بیژن ذوالفقارنسب ، اصغر حاجیلو ، جهانگیر کوثری ، پرویز مظلومی ، محمد زادمهر ، سعید مراغه چیان ، بیژن طاهری ، رضا رجبی ، مرتضی فنونی زاده ، رضا فروزانی ، حسین ترابپور ، بهزاد غلامپور ، علی دایی ، بهنام ابوالقاسم پور، علیرضا اکبرپور ، پژمان جمشیدی ، علی موسوی ، ایوب اصغرخانی ، محمد خرمگاه ، محمد نوازی ، کریم باقری ، علی چینی ، علی کریمی ، وحید طالب لو ، مهدی سید صالحی ، مهرداد پولادی ، علی فتح الله زاده ، مهدی تاج ، حسین هدایتی ، امیر رضا خادم ، پرویز سیار ، هادی دزفولی ، اردشیر لارودی ،عادل فردوسی پور، شادروان ناصر احمدپور ، حمید رضا صدر ، امیر مهدی ژوله ، کیومرث پوراحمد ، حسن فتحی ، تهمینه میلانی ، خشایار الوند ، جمشید مشایخی ، نیکی کریمی ، سیامک انصاری ، رضا یزدانی ، عبدالرضا اکبری ، بهزاد فراهانی ، رسول نجفیان ، شهرام حقیقت دوست ، حمیدرضا آذرنگ حضور داشتند.

استقلالی های غایب!

پررنگ ترین افرد در این مستند علی پروین است کسی که سالها در تیم ملی در کنار او بازی کرده بود و البته علی فتح الله زاده که در چند مرحله به عنوان مدیر عامل از ناصر حجازی به عنوان سرمربی در تیمش استفاده کرده بود. عجیب ترین نکته این بود که بر خلاف انتظار در هیچ کجای فیلم اثری از مصاحبه با منصور پورحیدری، علیرضا منصوریان، مهدی پاشازاده و فرهاد مجیدی به چشم نمی خورد و معلوم نیست که آیا خانواده آن مرحوم از این آنها دعوت نکرده اند یا خود آنها علاقه ای به این کار نشان ندادند.

درخشش در تیم ملی

در بخش ابتدایی فیلم با نام " من رویایی دارم" به حضور ناصر حجازی در تیم ملی و روزهایی که او موفق شد با ارائه بازیهای قابل قبول مقابل طوفان زرد کره شمالی خودش را به عنوان دروازبان اول در تیم ملی مطرح کند بازی می گشت. شهاب حسینی این بخش را روایت می کرد و علی پروین و حشمت مهاجرانی هم در مورد چگونگی و عملکرد او در دروازه ایران صحبت می کردند.

حضور در منچستر یونایتد

عملکرد درخشان ناصر حجازی در جام جهانی 78 آرژآنتین در نهایت باعث شد حجازی به منچستر دعوت شود. در دیدار ایران و هلند در رقابتهای جهانی به گفته علی پروین اگر حجازی نبود ایران باید 33 بر صفر زمین را ترک می کرد. درخشش او در دروازه ایران باعث شد تا چند بازیکن تیم ملی هلند که در منچستر یونایتد بازی می کردند به مسوولان وقت باشگاه تعریف حجازی را بکنند و در نهایت حجازی در بحبوحه انقلاب 57 ایران را به مقصد انگلیس ترک کند. در فیلم برای اولین بار عکسهایی حجازی در فرودگاه و تمرینات منچستر به نمایش در آمد. ولی در نهایت با تعطیلی فدراسیون فوتبال هیچ مسوولی نبود که بتواند به حجازی رضایتنامه حضور در انگلیس را بدهد و او ناکام به ایران برگشت. علی پروین معتقد است که حضور او در انگلیس می توانست تاریخ جدیدی در فوتبال ایران باز کند.

حذف حجازی از تیم ملی

در بخشی از این مستند در مورد اینکه چگونه ناصر حجازی در 29 سالگی با قانون حذف بازیکنان بالای 27 سال، از تیم ملی کنار گذاشته شد صحبت شد . اینکه ناصر حجازی پس از آن در استقلال بازی کرد و بعد از جدایی پورحیدری در سه پست مربی، کاپیتان و بازیکن در این تیم فعالیت می کرد، در دورانی که قرار بود باشگاه استقلال منحل شود. نکته جالب این بخش این بود که در دوره ای منصور پورحیدری از استقلال جدا شد و به کویت رفت. پس از بازگشت او به ایران از زبان مرحوم حجازی روایت شده بود که آقای پورحیدری در تمرینات ما حاضر می شد و زمانی که بازی داشتیم به ورزشگاه می آمد و بازی ها را تماشا می کرد. در نهایت رفتم به ایشان گفتم آقا منصور برگرد من موقتی مربی تیم بودم حالا که شما برگشتی خودت مربی باش و در نهایت در آن سال استقلال در آسیا با مربیگری پورحیدری و حضور حجازی درون دروازه به مقام قهرمانی رسید.
ناراحتی حجازی از باخت پرسپولیس داستان حذف حجازی از تیم ملی چند سال بعد در استقلال تکرار شد و او که شنیده بود در هند به فوتبالیستها دستمزد خوبی می دهند با فروش ماشین پیکانش با پولی اندک راهی هند شد و پس از مدتی که به دنبال تیم می گشت. با کاپیتان تیم محمدان بنگلادش که روزی مقابل او بازی کرده بود آشنا شد، در نهایت باعث شد که او به تیم محمدان بنگلادش بپیوندد. مسوولان این تیم زمانی که شنیدند، ناصر حجازی در تیم ملی و استقلال بازی خداحافظی نداشته برای او یک بازی خداحافظی ترتیب دادند. این تیم موفق شد در لیگ بنگلادش به قهرمانی برسد و راهی رقابتهای آسیایی شد. نکته این بخش، پخش شدن فیلم و عکس های بازی محمدان بنگلادش و پرسپولیس در رقابتهای باشگاههای آسیا بود که در نهایت تیم محمدان موفق شده بود پرسپولیس را با حساب دو بر یک، شکست دهد و به دور بعد راه پیدا کند. در پایان این دیدار بیژن طاهری که یکی از گلهای محمدان را به ثمر رسانده بود، روایت می کند که بعد از بازی به خانه ناصر حجازی رفتم و احساس کردم انگار از برد خوشحال نیست، از او پرسیدم که ناصرخان خوشحال نیستی؟ و او پاسخ داد: راستش را بخواهی نه! برای محمدان خوشحالم ولی چرا باید یک تیم ایرانی از بنگلادش ببازد . اینجا بود که حضار در سالن برای اولین بار در طول فیلم طرز فکر حجازی را تشویق کردند. قلعه نویی، زرینچه و برومند عاملان اصلی توطئه علیه حجازی در بخش دیگری از این فیلم به افرادی که در مقاطع مختلف لفظ خیانتکار در مورد آنها به کار برده شد، اشاره شد. استناد این توطئه ها به بیستم اردیبهشت ماه سال 1378 و دیدار استقلال و سایپا باز می گرد. بازی که استقلال نتیجه 3 بر یک برده را با شکست 4 بر 3 عوض کرد تا ناصر حجازی شبانه از این تیم کنار گذشته شود. به روایت فیلم اولین خیانت را امیرقلعه نویی انجام داد، او که اولین سالهای مربیگری اش را کنار حجازی گذرانده بود به امید مربی شدن در استقلال بر علیه او مصاحبه کرد ولی در نهایت او هم مجبور به ترک استقلال شد و البته کلید اختلافات او با حجازی که تا روزهای پایانی عمر او نیز ادامه داشت، خورده شد و در بخشهایی دیگر این فیلم هم به بازگشت مجدد ناصر حجازی به استقلال در سال 86 بود که باز هم از توطئه های پنهان قلعه نویی برای برکناری حجازی از مربیگری استقلال مطرح شد. در آن زمان زرینچه و ابراهیم طالبی به صورت موقت عهده دار هدایت باشگاه استقلال شدند. اشاره بعدی به یکی از معروف ترین مصاحبه های ناصر حجازی درباره دیدار با سایپا بود، او در این مورد گفت: 3 بر یک‌ جلو بودیم‌ به‌ اصغر حاجیلو گفتم‌ به‌ جواد زرینچه‌ بگوید برود دفاع‌ آخر و خط‌ دفاعى‌ را جمع‌ و جور کند تا با همین‌ نتیجه‌ کار را تمام‌ کنیم، اما زرینچه‌ براى‌ اولین‌ بار روى‌ حرف‌ من‌ حرف‌ زده‌ بود و به‌ حاجیلو گفت به‌ حجازى‌ بگو من‌ همینجا (پیستون‌ راست) بازى‌ مى‌کنم‌ و اگر دوست‌ ندارى‌ تعویضم‌ کن. تیر سوم هم به سمت برومند گرفته شد که بعد از عملکرد ضعیف در بازی مقابل دالیان چین در رقابتهای آسیایی فرصتی دوباره به او داده شد. البته زرینچه و برومند هرگز زیر بار توطئه علیه حجازی نرفتند. اما صحبتهای کامل کننده پژمان جمشیدی و بهنام ابوالقاسم پور که در آن دیدار دو گل به ثمر رسانده بود جای هیچ گونه شکی را به جا نمی گذاشت تا اینکه نصرالله عبدالهی که در دور بعد از حجازی سرپرست استقلال بود، گفت: از آنجایی که من بعدا با همان بازیکنان دوره حجازی کار کردم از آنها بعید نبود که علیه حجازی توطئه کرده باشند.
در گذشت حجازی در قسمت پایانی این فیلم که به بیماری و در نهایت درگذشت حجازی اشاره داشت، به روزهای بیماری و مبارزه ناصر حجازی با این بیماری اشاره شده بود و اینکه او تا روزهای آخر حتی در بدترین شرایط هم دست از تلاش و کار نکشید و صحبت حسین کلانی در بخشی از فیلم که گفته بود ناصر دق کرد همین و بس ! در اپیزود آخر خانواده آن مرحوم زودتر از اتمام فیلم سالن را ترک کردند. نام بخش آخر تیتر روزنامه گل در روز در گذشت ناصر حجازی بود"عقاب از شهر کلاغها پرید" و شعری هم با همین مضمون سروده شده بود که در تیتراژ پایانی فیلم با صدای رضا یزدانی پخش شد.
منبع : ورزش 3
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 160

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 130

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 320

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 310

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 346

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 318

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 200

وزیر علوم: آموزش در سال تحصیلی جدید کاملا حضوری است image وزیر علوم: آموزش در سال تحصیلی جدید کاملا حضوری است 1401/06/22

در سال تحصیلی جدید بر اساس برنامه آموزشی برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 422