خدمات سایت


  • مسیر جاری:

متن کامل خبر

از کجا بدانیم خواب کافی داریم یا نه؟

آرشیو
احتمالاً تا به حال برای شما هم پیش آمده است که خسته و کوفته از خواب بیدار شده باشید و ندانید آیا علت آن کابوس شبانه بوده است یا اینکه صرفاً چند دقیقه بیشتر باید بخوابید.
1394/11/24 04:58:40 ب.ظ

 به گفته ی پاتریک فولر، محقق خواب و استادیار دانشکده ی پزشکی دانشگاه هاروارد، راه هایی برای یافتن پاسخ این سؤال وجود دارد.

خوشبختانه هیچ یک از این راه ها نیازمند اتصال مقدار زیادی سیم به سر، و پایش الگو های خواب به مدت چند روز روی مانیتور نیست. به گفته ی فولر، اگر به جای آنکه مجبور باشید به سختی خودتان را از رختخواب جدا کنید، خود به خود و بدون کمک ساعت زنگدار از خواب بیدار شدید به احتمال زیاد خواب کافی و مناسبی را تجربه کرده اید.

دانشمندان از اوایل قرن بیستم به مطالعه روی خواب مشغول بوده اند. با این حال ما هنوز به هیچ وجه نمی دانیم چرا به خواب احتیاج داریم. نظریه های مختلفی در این باره وجود دارد. برخی از آنها معتقدند این کار به ما اجازه می دهد استراحت کنیم و در طول روز فعال تر باشیم. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند بدن ما در خواب به بازسازی عضلات و بافت های خود می پردازد، پروتئین سنتز می کند و به ترشح هورمون رشد می پردازد. پژوهش های تازه نیز نشان می دهند خواب به مغز کمک می کند سموم از بین برنده ی سلول های خود را که در طول روز در آن جمع می شوند، از خود بیرون براند.

اما شاید قابل قبول ترین نظریه این باشد که خواب به شکل دهی و سازماندهی مغز کمک می کند که این، در نهایت به یادگیری و به یاد سپاری چیز های مختلف کمک خواهد کرد.

به هر صورت با اینکه هنوز به درستی علت خوابیدن را نمی دانیم، خوب می دانیم خواب درست و کافی چه احساسی باید داشته باشد. به گفته ی فولر، خواب باید نیروبخش باشد و به شما احساس تازه شدن ببخشد و شما را برای آغاز یک روز جدید آماده کند.

با این تفاسیر اگر دیدید بعد از بیرون آمدن از رختخواب و شروع کار، مغزتان بدون آنکه لازم باشد ده لیوان قهوه بنوشید، به ویژه در نیمه ی نخست روز در اوج کارایی خود قرار دارد، به احتمال زیاد از خواب کافی برخوردار بوده اید.

البته اوج کارایی مغز شما با دیگران متفاوت خواهد بود، بنابراین آنچه گفته شد معیاری کاملاً شخصی است. به گفته ی فولر اگر قرار بود آزمایش کنترل شده ای در این زمینه روی انسان ها انجام دهیم، سعی می کردیم با چند تستِ شناختی بفهمیم هر فرد به صورت روزانه کارهای خود را با چه سطحی از عملکرد انجام می دهد. به این ترتیب اگر به هر شکلی این میزان دچار افت می شد، جدا از هر مسئله ی دیگر می شد گفت فرد دچار نقصان خواب شده است.

واضح است که کسی چنین مطالعه ی کنترل شده ای روی خودش انجام نمی دهد. ترفند کار اینجاست که ببینیم آیا سطح انرژی مان در هر روز، از سطح معمول خود کمتر شده یا نه. اگر پاسخ مثبت است احتمال آن می رود که در کیفیت یا کمیت خواب ما مشکلی وجود داشته باشد.

از طرف دیگر اگر در باقی روز و نیمه ی دوم آن دچار خواب آلودگی شدید، نگران نباشید؛ این طبیعی است.

فولر در این باره می گوید: «همه ی ما در برخی مواقع روز کمی دچار خواب آلودگی می شویم. اگر به سراغ کارتان رفتید و حس کردید با انرژی همیشگی به کارهایتان مشغولید، به احتمال زیاد مشکلی نخواهید داشت».

خواب یکی از اولیه ترین و ضروری ترین کارهایی است که هر انسانی می تواند انجام دهد؛ ادامه ی حیات ما بدون خواب به معنای واقعی کلمه امکانپذیر نیست. با این حال بهره مندی از خواب کافی برای بسیاری از افراد بسیار چالش برانگیز است.

فولر اعتقاد دارد هر کسی باید برای خواب خود برنامه ی مشخص و ثابتی داشته باشد. او می گوید انحراف از این برنامه می تواند فرد را با بدخلقی و خستگی روزانه مواجه کند.



به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • استراحت,
  • خواب کافی,
  • خواب آلودگی,
  • اختلال در خواب,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد image اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد 1402/12/01

دو کامپیوتر شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ی ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

اولین داروی سلول‌درمانی سرطان پوست ملانوما توسط FDA آمریکا تأیید شد image اولین داروی سلول‌درمانی سرطان پوست ملانوما توسط FDA آمریکا تأیید شد 1402/11/29

این دارو Amtagvi نام دارد و بر پایه سلول‌های سیستم ایمنی بیمار عمل می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد image اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد 1402/11/25

از زمان عرضه‌ی ویژن پرو به بازار ۴۰۰ اپلیکیشن اختصاصی جدید برای این هدست ساخته شده‌ است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد image تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد 1402/11/23

سایپا که قصد عرضه نسخه هیبرید تویوتا کرولا در بازار تا انتهای امسال را دارد، نمونه‌های اولیه این سدان وارداتی ژاپنی را به ایران آورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 160

دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد image دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد 1402/11/09

مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه را ابلاغ کرد

امتیاز:
تعداد بازدید: 75

آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل image آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل 1402/11/08

استیو جابز ۱۴ سال قبل با معرفی اولین نسل آیپد، پایه‌های عرضه‌ی گسترده‌ی تبلت‌ها را بنیان‌گذاری کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 100