خدمات سایت


متن کامل خبر

طرح خرید اعتباری کالا به بازار لوازم خانگی آسیب زد

آرشیو
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با تشریح دردسرهای طرح کارت اعتباری کالا گفت: این طرح به جز آسیب و لطمه و همچنین جوسازی منفی برای تشدید رکود در بازار لوازم خانگی، هیچ دستاوردی برای تولیدکنندگان نداشته است.
1395/03/03 04:17:51 ب.ظ

محمدرضا فریوری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اجرای طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته و در عین حال هیچ اتفاقی برای رفع رکود در این صنعت نیافته است.

وی توضیح داد: برخی نمایندگی‌های فروش نسبت به عرضه کالا با کارت اعتباری اقدام کردند اما با گذشت بیش از سه هفته از کشیدن کارت در دستگاه‌های کارت‌خوان این نمایندگی‌ها، هنوز پولی به حساب‌‌ تولیدکنندگان واریز نشده است.

رئیس انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه اجرای طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری بسیار ضعیف بوده است، افزود: گفته می‌شود حدود 80‌هزار کارت اعتباری برای فروش کالا صادر شده که با نواقص اجرایی زیادی همراه بوده است.

وی تصریح کرد: قرار بود فروش لوازم خانگی در این طرح براساس کد کالا و با نرخ تعیین شده در سایت صورت گیرد، اما این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یک خریدار برای یک محصول 500 هزار تومانی، پنج میلیون تومان کارت کشیده و حالا خواستار دریافت مبلغ اضافه آن است.

فریوری توضیح داد: سقف اعتبار کارت‌های ارائه شده در طرح فروش اقساطی کالا 6 میلیون تومان تعیین شده و همین مسئله باعث شده تا برخی خریداران غیرعمدی و یا عمدی با همکاری نمایندگی‌های فروش نسبت به خرید یک کالای با قیمت پایین اقدام کنند اما کارت را با مبلغ بالاتری در دستگاه بکشند.

وی با بیان اینکه به اندازه مبلغ موجود در کارت اعتباری، امکان پرداخت وام به ازای کالای خریداری شده به مشتریان وجود دارد، گفت: نظارت دقیقی بر اجرای این طرح وجود ندارد و ممکن است خریدار یک کالای 500 هزار تومانی از وام پنج یا شش میلیون تومانی استفاده کند.

وی افزود: در برخی موارد نیز مشاهده شده که یک خریدار برای خرید چهار محصول یکسان کارت کشیده، در حالی که خریدار واقعی هیچ‌گاه از یک محصول 4 عدد خریداری نمی‌کند و ممکن است واسطه‌ها و دلالان برای این خرید اقدام کرده باشند.
رئیس انجمن لوازم خانگی اظهار داشت: در یکی از موارد، خریدار برای یک سینک ظرفشویی آشپزخانه با قیمت 150 هزار تومان، 5 میلیون تومان کارت کشیده و گفته است یا سینک 5 میلیون تومانی به من بدهید و یا اینکه بقیه پول مرا پس دهید. این در حالی است که اصلاً سینک 5 میلیون تومانی تولید نمی‌شود.

خون رنگین خودروسازان
وی با بیان اینکه اجرای طرح فروش اقساطی کالا به جزء آسیب و لطمه و همچنین جوسازی منفی برای تشدید رکود در بازار لوازم خانگی، هیچ دستاوردی برای تولیدکنندگان نداشته است، گفت: نمی‌دانیم چه تفاوتی بین خودروسازان و دیگر تولیدکنندگان وجود دارد که فروش اعتباری خودرو در 4 روز انجام شد و دولت حدود 3هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار این صنعت قرار داد، اما اجرای طرح فروش اقساطی کالا با تأخیر و مشکلات زیادی همراه شده است.

فریوری با انتقاد از عملکرد سیستم بانکی در اجرای طرح فروش اقساطی کالا، گفت: بانک‌ها نگاه تولیدگرایانه به اقتصاد ملی ندارند و کمکی به تولیدکنندگان نمی‌کنند.

گفتنی است از همان ابتدای مطرح شدن ایده این طرح انتقادات از آن هم آغاز شد. در همین ارتباط آذر ماه سال گذشته معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از انجام نشدن کار کارشناسی در مراحل اولیه اجرای طرح خرید 10 میلیون تومانی اعتباری کالا گفته بود در اجرای این طرح کار کارشناسی دقیقی انجام نشده است.

وی افزود دولت هنوز نمی‌داند که باید این کارت اعتباری را به کارمندان دولت، بازنشستگان و یا به کارگران بدهد، حتی به نظر می‌رسد دولت در همان ابتدا که در خصوص اجرای این طرح حرف زد هم نمی‌دانست که باید چگونه آن را اجرا کند.

در ادامه این طرح تغییراتی کرد اما باز هم عملیاتی نشد تا اینکه سرانجام مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در این خصوص اظهار داشت: تاکنون بانک‌ها درخواستی برای تأمین اعتبار صدور کارت اعتباری از بانک مرکزی نداشته اند.

علاوه بر اظهارات معاون بانک مرکزی که از فروکش کردن این طرح دولت خبر می‌دهد، خبرها نیز از همان ابتدا نشان می‌داد طرح کارت اعتباری خرید کالا که قرار بود رونق را به بازار برگرداند با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال به بن بست خورده است.

سرانجام در اواخر فروردین امسال رئيس سابق سازمان بسیج اقتصادی در واکنش به وعده اجرای این طرح در سال 95 خاطرنشان کرد: بهتر است دولت وعده اعطای کارت اعتباری خرید کالا به مردم ندهد چرا که این طرح در سال 95 اجرایی نخواهد شد.

جواد اسماعیلی درباره وعده مجدد دولت در خصوص اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا اظهار داشت: همان‌طور که انتظار می‌رفت، دولت نتوانست طرح وام 10 میلیون تومانی خرید کالا را در سال گذشته اجرا کند و ناچار شده امسال بار دیگر برای اجرای آن وعده بدهد. بهتر است دولت این وعده را به مردم ندهد زیرا طرح اعتباری کالا در سال 95 هم اجرایی نخواهد شد.

هر چند دولت می‌گوید هدف از اجرای این طرح که به اعتقاد صاحبنظران غیرکارشناسی بوده و هر روز خبر جدیدی درباره آن منتشر می‌شود رونق بخشیدن به تولید بوده است، ظاهر امر چیز دیگری را نشان می‌دهد وگر نه اینطور مردم را در سردرگمی و تولیدکنندگان را در تنگنا قرار نمی‌داد.

به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • کارت اعتباری خرید کالا,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




نقش روبات های الگوریتمی در ریزش بورس image نقش روبات های الگوریتمی در ریزش بورس 1399/07/02

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: افت پی در پی شاخص بورس سهامداران را بی‌تاب کرده است.روز گذشته سهامداران انگشت اتهام را به معاملات الگوریتمی نشانه گرفتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3189

افزایش نرخ دلار تا کجا ادامه دارد؟ image افزایش نرخ دلار تا کجا ادامه دارد؟ 1399/03/24

بازار ارز امروز در حالی فعالیت خود را آعاز کرد که هنوز ضربه روز پنجشنبه برای بسیاری از خریداران و فروشندگان، عادی نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3884

ارزش روز سهام عدالت چقدر است؟ image ارزش روز سهام عدالت چقدر است؟ 1399/03/11

در حالی که برخی کارشناسان پیش بینی می کردند با آزاد سازی سهام عدالت بخش مهمی از دارندگان این سهام فروش را بر نگهداری آن ترجیح دهند، اما رفتار مردم در اولین روزهای فراهم شدن امکان فروش، نشان داد بخش مهمی از دارندگان ترجیح می‌دهند فعلا برای فروش دست نگه دارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3606

بانک مرکزی: مشکلات فنی رمز دوم پویا به‌زودی برطرف می‌شود  image بانک مرکزی: مشکلات فنی رمز دوم پویا به‌زودی برطرف می‌شود 1398/11/28

بانک مرکزی اعلام کرد اقدامات اصلاحی برای رفع كاستی‌های موجود در برخی بانک‌ها آغاز شده است و در روزهای آتی، شاهد بهبود مشکلات رمز دوم پویا خواهیم بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2523

کاهش فروش و ثبت‌نام؛ مهم‌ترین عامل افزایش قیمت خودرو image کاهش فروش و ثبت‌نام؛ مهم‌ترین عامل افزایش قیمت خودرو 1398/11/07

فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو ایران، عرضه‌ی کم درمقابل تقاضاى فراوان را عامل افزایش قیمت خودرو دانست و رکود سنگینی برای بازار خودرو در سال آینده پیش‌بینی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2286

ال جی ماه آتی  اولین دستگاه باغبانی خانگی خود را معرفی میکند image ال جی ماه آتی اولین دستگاه باغبانی خانگی خود را معرفی میکند 1398/10/07

کمپانی LG قصد دارد در نمایشگاه CES 2020 از دستگاه باغبانی خانگی خود رونمایی کند. به کمک این وسیله می توان سبزیجات مختلف را داخل منزل پرورش داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2457

راهنمای خرید شوفاژ برقی image راهنمای خرید شوفاژ برقی 1398/09/15

روزهای سرد سال فرار رسیده و در آستانه فصل زمستان هستیم. هر آنچه که بیش از همه چیز در این فصل اهمیت دارد، تجهیز خانه و یا محل کار به سیستم های گرمایشی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2377

دریافت رمز یکبار مصرف از طریق پیامک image دریافت رمز یکبار مصرف از طریق پیامک 1398/09/11

طبق اطلاعیه جدید بانک مرکزی کاربرانی که نمی‌توانند از گوشی های موبایل هوشمند مراحل دریافت رمز دوم یکبار مصرف را انجام دهند، از این پس قادر خواهند بود از طریق پیامک رمز دوم پویا را دریافت کنند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3328

زیان قطع اینترنت چقدر بود؟ image زیان قطع اینترنت چقدر بود؟ 1398/09/11

سازمان تنظیم مقررات خسارات وارد شده به اپراتورها را ۱۰۸۰ میلیارد تومان اعلام کرده است و بیشترین خسارت به ایرانسل وارد شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2596

تغییر در حوزه مسکن در 1 سال اخیر چگونه بود image تغییر در حوزه مسکن در 1 سال اخیر چگونه بود 1398/08/30

گزارش مرکز آمار ایران، قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی، قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی و متوسط مبلغ اجاره برای...

امتیاز:
تعداد بازدید: 2372