خدمات سایت


متن کامل خبر

ورود دولت به بازار لامپ ولوازم برقي/طرح جمع‌آوري پرمصرف‌ها آغازشد

آرشیو
با جدي شدن بحران احتمالي خاموشي‌هاي گسترده تابستاني و كسري ۳۰۰۰ مگاوات توليد و مصرف برق، طرح جديد جمع‌آوري لامپ و لوازم خانگي پرمصرف و فاقد برچسب انرژي در بازار توسط وزارت نيرو كليد خورد.
1395/03/05 11:49:57 ق.ظ

گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان می‌دهد که با وجود افزایش بارش‌های بهاری و بالا رفتن ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های برقآبی، موضوع خاموشی‌ها برای تابستان سال جاری جدی است.

مصطفی رجبی‌ معاون مدیریت شبکه برق ایران روز گذشته در گفتگویی با تشریح سه سناریوی تامین برق تابستانی، گفته است: در صورتی‌که افزایش دمای هوای تابستان نامتعارف باشد، احتمال اعمال خاموشی‌های پراکنده و حتی گسترده وجود دارد.

بر این اساس برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد پیک مصرف برق برای روزهای گرم خرداد و تیر ماه امسال از مرز ۵۴ هزار مگاوات عبور می کند که این میزان فراتر از ارزیابی‌های اولیه وزارت نیرو است.

در این بین همزمان با تسریع برای راه‌اندازی واحدهای جدید نیروگاه‌های برق، طرح‌های دیگری همچون کاهش ساعت کاری کارکنان دولتی در برخی از استان‌های جنوب کشور، اجرای طرح ذخیره عملیاتی به منظور تعطیل کردن برخی از صنایع و کارخانه‌ها در روزهای پیک مصرف و کاهش تلفات در بخش توزیع و انتقال از مهمترین سناریوهای در دست اجرا برای مدیریت شبکه برق کشور خواهد بود.

از سوی دیگر گرمای نصف و نیمه بهاری هفته گذشته در کشور هم منجر به افزایش حدود چهار هزار مگاواتی پیک مصرف برق ایران شد و برای نخستین بار در سال‌جاری پیک مصرف برق روزانه با پیشی گرفتن از پیک شبانه از مرز ۴۰ هزار مگاوات عبور کرد.

محسابات انجام گرفته در سطح صنعت برق نشان می‌دهد که با افزایش یک درجه ای دمای هوا در روزهای تیر و مرداد ماه سال جاری پیک مصرف برق ایران حدود ۵۰۰ تا ۷۵۰ مگاوات جهش می یابد که با احتساب افزایش تعداد مشترکان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، خبرهای خوشی برای تامین پایدار و مطمئن برق تابستانی به گوش نمی‌رسد.

همزمان با پیش بینی برای اوج گیری پیک مصرف برق تابستانی، مجموعه وزارت نیرو یک تاکتیک جدید برای مهار جهش مصرف برق تابستانی کشور در دستور کار قرار داده و قصد دارد با استفاده از مصوبات دولت و ورود به بازار تولید و عرضه انواع لامپ و لوازم خانگی و جمع آوری لامپ و لوازم خانگی پرمصرف، فاقد برچسب انرژی و بی استاندارد به نوعی روشی جدید برای مدیریت پیک مصرف برق برای تابستان سال جاری را عملیاتی کند.

از این رو هفته گذشته هیات دولت لایحه‌ای را تصویب و ابلاغ کرد که بر اساس این مصوبه تولید و یا واردات لامپ‌های رشته‌ای با مصرف بیش از ۴۰ وات ممنوع شد.

همزمان با صدور این مصوبه برقی در دولت، با توافق سه جانبه‌ای در صنعت برق، طرح جمع آوری لامپ‌های فاقد استاندارد، پرمصرف و بی‌کیفیت برق از بازار کلید خورد.

از این رو تفاهم نامه سه جانبه‌ای بین سازمان بهره وری انرژی ایران به نمایندگی از وزارت نیرو، اداره کل استاندارد استان تهران و دو تشکل صنفی تولیدکننده لامپ و لوازم خانگی امضا شده که با این توافق به زودی طرح جمع آوری لوازم برقی خانگی غیر استاندارد و لامپ‌های برق فاقد استاندارد و کیفیت از بازار تهران عملیاتی خواهد شد.

بر این اساس پیش بینی می‌شود با این توافق سه جانبه و در راستای سیاست کاهش عرضه محصولات کم بازده و غیراستاندارد در بازار، استفاده از منابع روشنایی پر بازده، حذف عرضه منابع روشنایی کم بازده و غیر استاندارد به زودی با تکمیل لیست لامپ‌های غیر استاندارد جمع آوری آنها در بازار آغاز شود.

از سوی دیگر مطابق با این تفاهم تمامی لوازم برقی خانگی پرمصرف و فاقد برچسب انرژی و یا یا دارای انحراف بازده نسبت به برچسب انرژی هم از سطح بازار لوازم برقی کشور با اولویت تهران جمع آوری خواهد شد.

این درحالی است که با تصمیم هیئت دولت، صدور پروانه تولید جدید لامپ‌های التهابی رشته‌ای بالای (۴۰) وات و همچنین ثبت سفارش و ورود این نوع لامپ‌ها ممنوع شده بود.

در همین حال بانک صنعت و معدن مکلف شد نسبت به اعطای تسهیلات لازم به منظور تغییر خطوط تولید لامپ‌های التهابی رشته‌ای بالای (۴۰) وات به لامپ‌های پربازده با برچسب انرژی حداقل B اقدام کند، به نحوی که خطوط مذکور تا هشت ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این تصویب ‌نامه جمع‌آوری شوند.

به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • برچسب انرژی,
  • برق,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




نقش روبات های الگوریتمی در ریزش بورس image نقش روبات های الگوریتمی در ریزش بورس 1399/07/02

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: افت پی در پی شاخص بورس سهامداران را بی‌تاب کرده است.روز گذشته سهامداران انگشت اتهام را به معاملات الگوریتمی نشانه گرفتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3209

افزایش نرخ دلار تا کجا ادامه دارد؟ image افزایش نرخ دلار تا کجا ادامه دارد؟ 1399/03/24

بازار ارز امروز در حالی فعالیت خود را آعاز کرد که هنوز ضربه روز پنجشنبه برای بسیاری از خریداران و فروشندگان، عادی نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3903

ارزش روز سهام عدالت چقدر است؟ image ارزش روز سهام عدالت چقدر است؟ 1399/03/11

در حالی که برخی کارشناسان پیش بینی می کردند با آزاد سازی سهام عدالت بخش مهمی از دارندگان این سهام فروش را بر نگهداری آن ترجیح دهند، اما رفتار مردم در اولین روزهای فراهم شدن امکان فروش، نشان داد بخش مهمی از دارندگان ترجیح می‌دهند فعلا برای فروش دست نگه دارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3630

بانک مرکزی: مشکلات فنی رمز دوم پویا به‌زودی برطرف می‌شود  image بانک مرکزی: مشکلات فنی رمز دوم پویا به‌زودی برطرف می‌شود 1398/11/28

بانک مرکزی اعلام کرد اقدامات اصلاحی برای رفع كاستی‌های موجود در برخی بانک‌ها آغاز شده است و در روزهای آتی، شاهد بهبود مشکلات رمز دوم پویا خواهیم بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2545

کاهش فروش و ثبت‌نام؛ مهم‌ترین عامل افزایش قیمت خودرو image کاهش فروش و ثبت‌نام؛ مهم‌ترین عامل افزایش قیمت خودرو 1398/11/07

فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو ایران، عرضه‌ی کم درمقابل تقاضاى فراوان را عامل افزایش قیمت خودرو دانست و رکود سنگینی برای بازار خودرو در سال آینده پیش‌بینی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2296

ال جی ماه آتی  اولین دستگاه باغبانی خانگی خود را معرفی میکند image ال جی ماه آتی اولین دستگاه باغبانی خانگی خود را معرفی میکند 1398/10/07

کمپانی LG قصد دارد در نمایشگاه CES 2020 از دستگاه باغبانی خانگی خود رونمایی کند. به کمک این وسیله می توان سبزیجات مختلف را داخل منزل پرورش داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2479

راهنمای خرید شوفاژ برقی image راهنمای خرید شوفاژ برقی 1398/09/15

روزهای سرد سال فرار رسیده و در آستانه فصل زمستان هستیم. هر آنچه که بیش از همه چیز در این فصل اهمیت دارد، تجهیز خانه و یا محل کار به سیستم های گرمایشی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2405

دریافت رمز یکبار مصرف از طریق پیامک image دریافت رمز یکبار مصرف از طریق پیامک 1398/09/11

طبق اطلاعیه جدید بانک مرکزی کاربرانی که نمی‌توانند از گوشی های موبایل هوشمند مراحل دریافت رمز دوم یکبار مصرف را انجام دهند، از این پس قادر خواهند بود از طریق پیامک رمز دوم پویا را دریافت کنند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3355

زیان قطع اینترنت چقدر بود؟ image زیان قطع اینترنت چقدر بود؟ 1398/09/11

سازمان تنظیم مقررات خسارات وارد شده به اپراتورها را ۱۰۸۰ میلیارد تومان اعلام کرده است و بیشترین خسارت به ایرانسل وارد شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2615

تغییر در حوزه مسکن در 1 سال اخیر چگونه بود image تغییر در حوزه مسکن در 1 سال اخیر چگونه بود 1398/08/30

گزارش مرکز آمار ایران، قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی، قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی و متوسط مبلغ اجاره برای...

امتیاز:
تعداد بازدید: 2389