خدمات سایت


متن کامل خبر

سرنوشت ارج در انتظار ماست/ جلوی مافیای واردات را بگیرید

آرشیو
تولیدکنندگان لوازم خانگی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری با بیان سند راهبردی صنعت لوازم خانگی کشور خواستار رفع مشکلات این بخش شدند.
1395/03/30 05:00:39 ب.ظ

کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور به‌دنبال تعطیلی واحدهای تولیدی این بخش از جمله کارخانه ارج با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری درخواست‌های خود را برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی لوازم خانگی اعلام کردند.

در این نامه آمده است: همانگونه که مستحضرید خبر تکان‌دهنده و بهت‌آور تعطیلی قدیمی‌ترین کارخانه تولید لوازم خانگی کشور موجی از واکنش‌ها را در میان افکار عمومی برانگیخته است. نام‌های چون ارج و آزمایش یادآور حس خوب مصرف کالای ایرانی است.

ناگفته نماند این رویداد برای صاحبان صنعت و متولیان امر، وقوعش بسیار محتمل و طبیعی بود، چرا که سال‌هاست تولیدکنندگان از تریبون‌های مختلف و نامه‌نگاری‌های زیاد با مسؤولان امر، وقوع این دست حوادث را پیش‌بینی کرده و خواهان ورود فوری تصمیم‌گیران به مساله شده‌اند.

به‌طور قطع بحران امروز مجموعه‌های مورد اشاره ریشه در مسائلی چون نحوه واگذاری، صلاحیت خریدار، سوءمدیریت و عدم سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش تحقیق و توسعه برای به روز کردن تولیدات دارد اما عوامل کلان و پیچیده‌تری در بروز این دست رویدادها موثر است که در صورت چشم‌پوشی دیگر تولیدکنندگان لوازم خانگی این کشور را نیز درگیر خواهد کرد.

نفوذ بلامنازع مافیای واردکننده لوازم خانگی که بیشترین سهم را در واردات کشور به خود اختصاص داده‌اند، چالش عظیمی را پیش روی تولید ملی نمایان کرده و روز به روز بر عمق این فاجعه افزوده می‌شود. واردکنندگان با سوءاستفاده از صنعت مونتاژ و کسب منافع حداکثری، با در اختیار گرفتن بیشترین و بهترین فضاهای تبلیغات شهری و رسانه ملی و شبکه‌های خارجی فارسی‌زبان در همه لایه‌های و ارکان جامعه رخنه کرده و با صحنه‌سازی خطرناک و تشبیه‌سازی، برای بهره‌برداری از قوانین و آیین‌نامه‌ها، خود را به مسؤولان تولیدکننده معرفی می‌کنند.

این در حالی است که همین گروه، در بازار به کسوت کالای خارجی با عقبه یک برند جهانی معتبر بازاریابی می‌کنند. آنها به جای خط تولید مبادرت به راه‌اندازی خطوط مونتاژ بدون عمق ساخت داخل کرده‌اند و به همین دلیل بسترهای لازم جهت انتقال تکنولوژی، ایجاد و گسترش واحدهای تحقیق و توسعه و به تبع آن ایجاد اشتغال پایدار و عمق ساخت داخل در کشور پدید نمی‌آید.

جناب آقای رئیس‌جمهوری! ما با ورود سرمایه‌گذاران خارجی مخالفتی نداریم بلکه سخن بر سر انتقال دانش و فناوری و ورود آنها به حوزه‌هایی است که سرمایه‌گذاری در آنها مغفول مانده یا ناکافی است.

در صنعت لوازم خانگی که هزاران میلیارد سرمایه‌گذاری داخلی برای تجهیز و تکمیل خطوط مدرن تولیدی صورت پذیرفته و طبق آمار موثق تنها با یک شیفت‌کاری در سال، توان برآورده کردن بیش از نیاز بازار را دارند، هیچ منطقی ورود سرمایه‌گذاری جدید را در این حوزه توجیه نمی‌کند، چراکه آنها به جای تقویت تولید داخلی در پی مونتاژ هستند.

ورود سرمایه‌گذار خارجی زمانی ارزشمند و قابل دفاع می‌شود که با مشارکت تولیدکننده داخلی در بخش‌های استراتژیکی چون انتقال دانش فنی، تولید قطعات و توسعه صادرات همکاری داشته باشد.

امروز اگرچه ارج مانند گذشته فعال نیست اما شرکت‌های بزرگ و مدرن تولیدکننده لوازم خانگی در نقاط مختلف کشور فعال هستند و در عرصه تولید با حجم بالای سرمایه‌گذاری ایستاده‌اند تا سهم کالای ایرانی در بازار را از برندهای وارداتی بازپس گیرند. در همین راستا کانون انجمن‌های تولیدکننده لوازم خانگی کشور در عملیاتی‌ترین و موثرترین گام ممکن، سند راهبردی و چشم‌انداز صنعت لوازم خانگی کشور را که با نظر وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و کارشناسان و صاحبنظران این عرصه تهیه و تنظیم شده، به پیوست تقدیم می‌دارد.

در همین حال محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار گفت: درخواست ما این است که برای همه واحدهای تولیدی کشور، مالیات قطعی شده سال 1393، با افزایشی معادل شاخص تورم تولیدکننده، ملاک تعیین مالیات در سال 1394 قرار گیرد.

 

مافیای واردات جوسازی می‌کنند

در شرایطی که تعطیلی کارخانه ارج و شایعاتی درباره دیگر واحدهای تولیدی قدیمی مانند پارس‌الکتریک فضای صنعتی و خبری کشور را تحت تاثیر قرار داده است سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی عامل این جوسازی‌ را مافیای لوازم خانگی خارجی در ایران می‌داند.

حمیدرضا غزنوی در گفت‌وگو با ‎‏«وطن‌امروز» با اشاره به اینکه نقش دولت‌ها در وضعیت فعلی تولید ناچیز و وضع دولت فعلی ناچیزتر از همه است، گفت: عواملی مانند سهامداری، بازار، واردات، فرهنگ مصرف و تکنولوژی تولید مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهد که در نهایت باعث ایجاد وضعیت کنونی می‌شود و انحراف اذهان مردم از این عوامل واقعی و تولید داخلی به سمت مقابله با دولت، کار شبکه مافیای بزرگ لوازم خانگی در ایران است.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه با اشاره به نقص قوانین و برخورد انحصاری با تبلیغات، عنوان کرد: در حالی که قوانین محدودکننده تبلیغات لوازم خانگی خارجی رعایت نمی‌شود، برندهای خارجی فضاهای شهری را در اختیار می‌گیرند و همچنین واردات بی‌رویه محصولات خارجی ذائقه مردم را به سمت مصرف این کالاها سوق می‌دهد، نمی‌توان انتظار داشت صنایع داخلی در این شرایط توان رقابت داشته باشند.

وی ادامه داد: وقتی مردم به دنبال برندهای خارجی باشند و به تولیدات داخلی پشت کنند باید روزی را هم ببینند که یک برند پرسابقه مانند ارج نابود شود و فرزندان آنها از کار بیکار شوند. گرچه ما به دنبال موج‌سواری به نفع محصولات خارجی روی اخبار ناراحت‌کننده تولیدکنندگان داخلی نیستیم اما با وجود این عوامل دولت‌ها می‌توانستند کاری کنند که این فضا به وجود نیاید ولی با این حال نباید تقصیرها را تماما به گردن آنها انداخت.

به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • لوازم خانگی,
  • تولیدکنندگان لوازم خانگی,

نظرات ثبت شده برای این خبر

Son of man
(1395/05/01)
باسلام ان شااالله باخرید کالای ایرانی عمل کننده به شعار سال 95 رهبری باشیم؛به خاطر آینده کشور؛ که با سهم خودمان از چنین اتفاقاتی در آینده پیشگیری کنیم.

Captcha




قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 77

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

شیائومی با پنکه هوشمند خود به استقبال بهار می‌رود image شیائومی با پنکه هوشمند خود به استقبال بهار می‌رود 1402/12/13

شیائومی از یک پنکه هوشمند جدید رونمایی کرده که با قابلیت‌های خود می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. در ادامه با Xiaomi Mijia Fan آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

لیست قیمت انواع هواپز image لیست قیمت انواع هواپز 1402/12/08

هواپز یکی از لوازم خانگی برقی کاربردی در آشپزخانه است که از هوای گرم برای پخت غذا استفاده می‌کند. در این روش ...

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54