خدمات سایت


متن کامل خبر

خیره شدن به تلفن همراه در تخت خواب می‌تواند باعث نابینایی موقت شود

آرشیو
خیره شدن به تلفن همراه در محیط‌های تیره و تاریک همواره به‌عنوان یکی از مواردی که می‌تواند به‌سلامت چشم‌ها آسیب بزند شناخته شده است.
1395/04/05 11:13:30 ق.ظ

 به تلفن همراه و استفاده از گجت‌های الکترونیکی در ساعات پایانی شب و در محیط‌های تیره و تاریک همواره به‌عنوان یکی از مواردی که می‌تواند به‌سلامت چشم‌ها آسیب بزند، شناخته شده است و گزارشی که اخیرا منتشر شده نیز این موضوع را بار دیگر و به‌صورت متفاوتی اثبات می‌کند.

ماجرا از آن قرار است که دو خانم بیمار در ایالات متحده که از اختلالات چشمی رنج می‌برده‌اند، به یک چشم پزشک مطرح مراجعه می‌کنند. این دو خانم که البته نام و مشخصاتشان هم فاش نشده، به دکتر اعلام می‌کنند که از اختلالات، عدم هماهنگی بین چشمان و البته نابینایی‌های موقت که گاهی ممکن است تا چند دقیقه هم طول بکشند، رنج می‌برند.

دکتر بعد از انجام معاینات معمول و تست‌های مختلف، از آنها تمام رفتارهایی که ممکن است به چشمانشان آسیب زده و باعث این مشکل شده باشد را جویا می‌شود. آنها هم تمام عادات روزانه و روش های استفاده‌ی خود از وسایل مختلف که چشم‌ها و قوه‌ی بینایی را درگیر می‌کنند را به آن چشم پزشک توضیح می‌دهند و درنهایت نیز مشخص می‌شود که علت بروز تمام آن مشکلات، استفاده از گجت‌های الکترونیکی و خیره شدن به تلفن همراه در تخت خواب و هنگام استراحت بوده است.

از آنجا که معمولا علل این نوع بیماری‌های چشمی و اختلالات موقتی، وجود لخته‌های خون و اختلالات داخلی تشخیص داده می‌شود، از این دو بیمار که یکی از آنها ۲۲ ساله و دیگری ۴۰ ساله بوده است، انواع تست‌های کاردیوگرافی، سنجش مواد موجود در خون، تست تشخیص مقدار ویتامین A و حتی آنژیوگرافی در شرایط تشدید مغناطیسی صورت می‌گیرد، اما در کمال تعجب، هیچکدام از این موارد نشان دهنده‌ی اختلال و یا کمبود خاصی نبوده‌اند و اینجاست که دکتر تشخیص می‌دهد خیره شدن به صفحه‌ی تلفن همراه در هنگام خوابیدن باعث بروز این مشکلات برای آنها شده است.

خیره شدن به تلفن همراه دلیل اصلی کوری موقت

البته خیره شدن به تلفن همراه در شرایط عادی هم با اینکه به چشمان آسیب می‌زند و ممکن است باعث ابتلا به بیماری‌هایی نظیر خشکی چشم شود، اما یک عادت در نحوه‌ی خیره شدن به تلفن همراه در هر دوی این بیماران مشترک بوده است و آن هم خیره شدن تنها با استفاده از یک چشم بوده است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگامی‌که بر روی تخت خواب دراز کشیده‌اید و بر روی پهلوی خود قرار دارید، یک چشمتان را درون بالشت فرو ببرید و یا حتی آن را ببندید و با چشم دیگرتان به صفحه‌ی نمایشگر تلفن همراه، تبلت و یا لپ تاپ خیره شوید.

این دو بیمار نیز دقیقا همین عادت را داشته‌اند و انجام این کار باعث می‌شود که یکی از چشم‌ها به روشنایی عادت کند و چشم دیگر با تاریکی سازگار شود. در نتیجه هنگامی‌که چراغ‌ها خاموش می‌شوند و هر دو چشم را در معرض تاریکی قرار می‌دهیم، آن چشمی که با روشنایی سازگار شده بود و به آن حالت عادت کرده بود، دچار نابینایی موقت می‌شود و برای آن فرد، یک حالت کوری موقت ایجاد می‌شود و حس اختلال بینایی در چشمانش به وجود می‌آید.

با تکرار این مورد در چند شب و به‌صورت روتین، این اختلالات شدت بیشتری پیدا می‌کنند و درنهایت کار به جایی می‌رسد که فرد در طول روز و هنگامی‌که هیچ عاملی باعث ایجاد فشار و اذیت در چشمانش نمی‌شود هم آنها را تجربه کند و یک احساس ناخوشایند اختلال‌گونه برایش رخ دهد. جالب است بدانید که دکترهای چشم پزشک در جهان حتی برای این بیماری یک نام هم انتخاب کرده‌اند و آن را «نابینایی موقت ناشی از تلفن همراه هوشمند» (transient smartphone blindness) صدا می‌زنند.

در تصویر زیر شما می‌توانید نتایج آزمایش‌های تصویری از چشمان این دو بیمار را مشاهده کنید و متوجه شوید که نور دریافتی و میزان عادت به روشنایی و تاریکی محیط در هرکدام از آن چشم‌ها چگونه بوده است:

بنابراین اگر شما هم چنین عادتی دارید و به‌خصوص در محیط‌های تاریک و قبل از خواب، از اسمارت فون خود به این شکل و در این حالت استفاده می‌کنید، شاید بهتر باشد که هر چه سریع‌تر این عادت را از سر خود خارج کنید تا چنین اختلالاتی به سراغتان نیاید و بتوانید از قوه‌ی بینایی خود به‌طور کامل و بدون هیچ مشکلی بهره ببرید.

به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • تلفن همراه,
  • بینایی,
  • کوری موقت,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




قابلیت Private Space در اندروید 15، امنیت شما را چند برابر می‌کند image قابلیت Private Space در اندروید 15، امنیت شما را چند برابر می‌کند 1403/01/29

گوگل با معرفی قابلیت Private Space در اندروید 15 کمک می‌کند به امکانات امنیتی جدیدی در اپلیکیشن‌ها و نوتیفیکیشن‌ها دست پیدا کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 21

مدل لوکس آیفون ۱۵ پرو با الهام از پدرخوانده و پیکی بلایندرز رونمایی شد image مدل لوکس آیفون ۱۵ پرو با الهام از پدرخوانده و پیکی بلایندرز رونمایی شد 1403/01/29

برند کاویار نسخه‌ی لوکس آیفون ۱۵ پرو را برای علاقه‌مندان به فیلم‌های معروف پدرخوانده معرفی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 27

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد image محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد 1403/01/27

محققان در یک پژوهش چند ساله با آزمایش روی 8623 فرد توانستند ارتباط بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده را دریابند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 35

پیکسل 8a پیش از معرفی رسمی، در وب‌سایت یک اپراتور آمریکایی ظاهر شد image پیکسل 8a پیش از معرفی رسمی، در وب‌سایت یک اپراتور آمریکایی ظاهر شد 1403/01/26

اطلاعات پیکسل 8a این‌بار توسط یک اپراتور آمریکایی برملا شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

گوشی ارزان جدید نوبیا با نمایشگر ۱۲۰ هرتز و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی رونمایی شد image گوشی ارزان جدید نوبیا با نمایشگر ۱۲۰ هرتز و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی رونمایی شد 1403/01/22

گوشی جدید نوبیا با تمرکز بر بخش دوربین و قیمت مقرون‌به‌صرفه از راه رسید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

هواوی احتمالاً 23 فروردین‌ماه از خودرو و کامپیوترهای جدید خود رونمایی می‌کند image هواوی احتمالاً 23 فروردین‌ماه از خودرو و کامپیوترهای جدید خود رونمایی می‌کند 1403/01/20

هواوی ظاهراً قصد دارد در تاریخ ۲۳ فروردین‌ماه (۱۱ آوریل)‌ از محصولات جدید خود ازجمله خودروی جدید و کامپیوترهای شخصی رونمایی کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد image وزارت ارتباطات با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو مخالفت کرد 1403/01/19

وزیر ارتباطات ضمن مخالفت با دستورالعمل توزیع آنلاین دارو سازمان غذا و دارو، پیشنهاد کرده است که این دستورالعمل در کارگروه اقتصاد دیجیتال تدوین شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 33