خدمات سایت


متن کامل خبر

کارت های اعتباری خرید کالا با شرایط جذاب در راهند / طرحی جدید برای نبرد با رکود در راه است

آرشیو
سال 95 در حالی به نیمه خود نزدیک می شود که به نظر می رسد دولت قصد دارد برنامه های ویژه ای را در عرصه اقتصادی در نیمه دوم سال به اجرا بگذارد.
1395/05/30 01:20:35 ب.ظ

پیش از این بانک مرکزی برنامه های مختلفی را در راستای مقابله با رکود اقتصادی به اجرا گذاشت که ملاحظات مختلف و محدودیت های در نظر گرفته شده در این طرح ها نتوانست اهداف موردنظر را به سرانجام برساند و عمده این ملاحظات مربوط به دغدغه کاهش تورم بود که دولت را از تزریق نقدینگی پرشتاب به اقتصاد کشور بازمی داشت. در نتیجه سیاست بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار چه در طرح هایی مثل خرید خودرو و کالای ایرانی و چه در تسهیلات اعطایی کالا و مسکن، تزریق قطره چکانی پول به اقتصاد بود؛ سیاستی که از قضا تورم تک رقمی را برای اقتصاد کشور به دنبال داشت و وعده رئیس جمهوری در این باره را محقق کرد . با این وجود تبعات رکود آزار دهنده اقتصادی در همه بخش ها لمس می شود و به نظر می رسد دولت قصد دارد تا با رسیدن به تورم تک رقمی، این بار به مصاف رکود برود و با سرعت بخشیدن به روند تزریق نقدینگی به جامعه شرایطی را فراهم کند که چرخ های بخش تولید به گردش درآید

 

در این راستا بانک مرکزی بخشنامه جدیدی را در این باره مبنی بر صدور کارت های اعتباری به شبکه بانکی ابلاغ کرد. 

بر این اساس، کارت های اعتباری در سه سطح برنزی  (تا سقف 100میلیون ریال)، نقره ای  (تا سقف 300میلیون ریال) و طلایی  (تا سقف 500میلیون ریال) برحسب توان بازپرداخت اقساط متقاضیان صادر خواهد شد. 

ویژگی های طرح جدید بانک مرکزی

بانک مرکزی از قول فرشاد حیدری، معاون نظارتی خبر داده است که این کارت ها برای تأمین تسهیلات خرد و ایجاد رضایت بیشتر هموطنان گرامی در استفاده از تسهیلات خرد بانکی است و برای هر متقاضی واجد شرایط، براساس اعتبار سنجی و بررسی توان پرداخت شهروندان، یک کارت اعتباری اعطا می شود. 

با استفاده از کارت های اعتباری، معاملات به صورت واقعی تر انجام شده و از انجام معاملات صوری جلوگیری می شود، چرا که این کارت ها سبب حذف دریافت فاکتور توسط شهروندان و ارائه آن به بانک ها برای دریافت تسهیلات خواهد شد و رفت و آمد به بانک ها را کاهش خواهد داد. رواج سریع تر کارت های اعتباری موجب افزایش سطح رضایت مردم از نظام بانکی می شود و هموطنان می توانند نیازهای مالی خود را برای خرید کالاها و خدمات تأمین کنند. این کارت ها علاوه بر امکان خرید کالا، امکان خرید و تأمین انواع خدمات از جمله خدمات آموزشی، درمانی، بیمه ای، حمل و نقل و. . . را برای مردم فراهم می کند. 

نحوه استفاده از کارت های اعتباری به این صورت خواهد بود که شهروندان در طول ماه نسبت به خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود اقدام می کنند و چنانچه قادر به پرداخت بدهی خود در پایان ماه نباشند، مانده بدهی آنان به مدت 12 تا 36 ماه تقسیط می شود. 

کارت های اعتباری به تدریج جایگزین تسهیلات خرد مانند تسهیلات خرید خودرو، کالای مصرفی بادوام، جعاله و. . . می شود. 

براساس بخشنامه ابلاغی به شبکه بانکی کشور، بانک ها موظف شده اند تا پایان شهریور  سال جاری، اقدام های لازم برای اجرایی شدن این خدمت جدید را فراهم و کارت های اعتباری را به مشتریان ارائه کنند. 

به گفته حیدری، كارت های اعتباری براساس عقد مرابحه و نرخ سود آن بر پایه نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار خواهد بود. 

چند درس از طرح های پیشین

اما تفاوت مهم این طرح این است که برخلاف طرح پیشین این کارت های اعتباری فقط مختص کالای ایرانی نیست و کلیه کالاها و خدمات را شامل می شود. این ویژگی موجب می شود تا درصد استقبال از این طرح به میزان زیادی افزایش پیدا کند چرا که مشتری می تواند بنابر سلیقه و توان مالی خود هر کالایی را آزادانه انتخاب کرده و خرید کند. بنابراین می توان انتظار داشت در صورتی که بانک مرکزی شرایط محدود کننده جدیدی در این باره وضع نکند، این طرح بتواند با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شود. 

در گزارش بانک مرکزی در این باره گرچه برخی از شرایط تسهیلات اعلام شده است، اما جزییات طرح هنوز اعلام نشده و معلوم نیست که بانک ها در ازای این کارت های اعتباری چه ضمانتی را از متقاضی درخواست خواهند کرد. در حال حاضر یکی از مشکلات مهم تسهیلات خرد سخت گیری شدید بانک ها درباره ضامن کارمند رسمی با نامه کسر از حقوق است که این مانع، بسیاری از مشتریان بانک ها را از رسیدن به تسهیلات خرد باز داشته است. 

علاوه بر این در گزارش بانک مرکزی قید نشده است که بانک مرکزی چه میزان اعتبار برای این طرح در نظر گرفته و معلوم نیست که قرار است به چه تعداد از متقاضیان کارت اعتباری تعلق گیرد. بانک مرکزی باید از تکرار تجربه فروش ویژه خودرو توسط نمایندگی های خودروسازان که منجر به هجوم مردم به این نمایندگی ها شد، خودداری کند. سازوکارهای اجرای این طرح باید به گونه ای باشد که از هرنوع شتاب زدگی و ایجاد صف های طویل جلوگیری شود. 

با این وجود باید منتظر بود تا طی هفته آینده خبرهای کامل تری از شرایط کارت های اعتباری خرید کالا منتشر شود و ابعاد مختلف طرح مورد کارشناسی اقتصاددانان و رسانه ها قرار گیرد.

 

به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • کارت خرید کالای ایرانی,
  • کارت اعتباری خرید کالا,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ال جی ماه آتی  اولین دستگاه باغبانی خانگی خود را معرفی میکند image ال جی ماه آتی اولین دستگاه باغبانی خانگی خود را معرفی میکند 1398/10/07

کمپانی LG قصد دارد در نمایشگاه CES 2020 از دستگاه باغبانی خانگی خود رونمایی کند. به کمک این وسیله می توان سبزیجات مختلف را داخل منزل پرورش داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2457

راهنمای خرید شوفاژ برقی image راهنمای خرید شوفاژ برقی 1398/09/15

روزهای سرد سال فرار رسیده و در آستانه فصل زمستان هستیم. هر آنچه که بیش از همه چیز در این فصل اهمیت دارد، تجهیز خانه و یا محل کار به سیستم های گرمایشی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2377

یخچال میکی موسی هم رسید image یخچال میکی موسی هم رسید 1398/08/14

شرکت اسمگ که در زمینه تولید لوازم خانگی های لوکس و متمایز فعالیت می کند، طی یک همکاری مشترک با شرکت دیزنی قرار است تا یخچال فریزر الهام گرفته از میکی موس را برای بزرگداشت این شخصیت کارتونی پرطرفدار روانه بازار کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2668

پرطرفدارترین یخچال فریزرهای 2019 کدامند؟ image پرطرفدارترین یخچال فریزرهای 2019 کدامند؟ 1398/08/04

کمتر از ۲ ماه دیگر تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی مانده است. سالی که برای بازار لوازم خانگی ایران پر از حاشیه و گرانی بود و دست بسیاری از خریداران لوازم خانگی که قصد خرید جهیزیه داشتند، به دلیل افزایش قیمت بی سابقه در ایران بازار، از خرید محصول کوتاه ماند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4467

اسمگ با ظاهری تازه در آشپزخانه  شما ظاهر می‌شود image اسمگ با ظاهری تازه در آشپزخانه شما ظاهر می‌شود 1398/07/18

شرکت اسمگ (Smeg) یکی از شرکت های ایتالیایی فعال در حوزه ی لوازم خانگی برقی است. اخیرا اسمگ به ارائه مجموعه جدیدی از لوازم آشپزخانه خود با روکش رزگلد پرداخته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3246

خربد همزن برقی تا 500 هزار تومان image خربد همزن برقی تا 500 هزار تومان 1398/07/14

همزن برقی وسیله ای برای مخلوط کردن یا همزدن مواد غذایی است که با سرعت های مختلف به کار می رود

امتیاز:
تعداد بازدید: 2932

موارد مهم برای داشتن لباسشویی سالم image موارد مهم برای داشتن لباسشویی سالم 1398/07/14

مراقبت از لباسشویی از جمله مواردی است که دغدغه بسیاری از افراد بوده و در واقع نگهداری صحیح از این سری محصولات خانگی به افزایش طول عمر آن ها کمک می کند. رعایت نکات ذیل می تواند عمر لباسشویی را زیاد کرده و به علاوه منجربه تمیزی بیشتر لباس هاشود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1797

هوش مصنوعی در ماشین لباسشویی‌های ال جی عرضه شد image هوش مصنوعی در ماشین لباسشویی‌های ال جی عرضه شد 1398/07/08

شرکت ال جی از گسترش خط تولید ماشین لباسشویی های جدید خود با هوش مصنوعی و موتور Direct Drive خبر داد. این ماشین لباسشویی های در جلو هوشمند افزایش رفاه کاربران خود را به همراه دارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2759

آشنایی با غذاساز مدل مدل HR7778  فیلیپس image آشنایی با غذاساز مدل مدل HR7778 فیلیپس 1398/07/05

شرکت فیلیپس از سال ۱۸۹۱ میلادی آغاز به کار کرده است. فیلیپس در زمینه‌های مختلفی ازجمله ابزار سلامت، آرایشی و بهداشتی، لوازم شخصی، لوازم ‌خانگی و … فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2424

ماشین لباسشویی بکو WMY71283 CW را بشناسید image ماشین لباسشویی بکو WMY71283 CW را بشناسید 1398/06/28

بکو تولید کننده لوازم خانگی ترکیه ای است که به معرفی یک ماشین لباسشویی مدل WMY71283 CW پرداخته است. این لباسشویی بکو بسیار کم‌مصرف بوده و دارای رتبه‌بندی انرژی +++A است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1944