خدمات سایت


متن کامل خبر

کنسرت شهرام ناظری و شجاعت دادستان تفت برای اجرای قانون

آرشیو
این اتفاق کم‌سابقه در حواشی اخیر، از اصل برگزاری کنسرت پراهمیت‌تر است، چرا که دیگر مسئله صرفاً برگزاری کنسرت موسیقی نیست، بلکه استقرار و اجرای قانون در سراسر کشور و جلوگیری از اجرا یا عدم اجرای یک قانون واحد در نقاط مختلف کشور و جلوگیری از بخش بخش شدن حاکمیت در کشور است.
1395/06/06 05:08:12 ب.ظ

کنسرت حافظ و شهرام ناظری در شرایطی به میزبانی تفت برگزار شد که اگر شجاعت و ایستادگی دادستانی یزد برای اجرای قانون نبود، احتمالاً این کنسرت نیز لغو می‌شد؛ مسئله مهمی که عملاً ثمره‌اش حاکمیت قانونی بود اما از سوی افکارعمومی مورد توجه قرار نگرفت.

اجراهای زنده موسیقی در سال‌های گذشته در سراسر ایران همواره برگزار شده و اگرچه کنسرت‌های پاپ و راک در مواردی لغو شده اما مشکلی جدی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی سنتی در دو دهه اخیر -به استثنای چند سال اخیر- وجود نداشت و نوای اساتید موسیقی اصیل ایران در تمام نقاط ایران شنیده می‌شود.

اکرچه ممکن است در موسیقی پاپ حرکاتی از سوی برخی از حاضران انجام شود که مصادیق اعتراض باشد اما اعتراض به برگزاری کنسرت‌های موسیقی سنتی چندان قابل درک نیست. سوای دستگاه‌های موسیقی مرسوم در موسیقیِ سنتی حال حاضر ایران که حکم غنا را ندارد، اشعار مورد استفاده توسط خوانندگان سنتی کشورمان نیز عمدتاً از شاعران کهن نیز فردوسی، سعدی، حافظ، مولوی و... است که در کتب درسی مقاطع مختلف تحصیلی تدریس می‌شود.

مخاطبان حاضر در کنسرت‌های موسیقی سنتی و کلاسیک نیز در سالن‌های اجرای موسیقی، معمولاً کوچک‌ترین حرکت موزون و صدای خاصی که مصداق مفسده باشد، ندارند، چرا که نفس این اجرا همراه با سکوت حاضران است و اگر حتی دو نفر در حتی چنین کنسرت‌هایی با هم دیالوگ داشته باشند با تذکر اطرافیان مواجه می‌شوند! بنابراین نمی‌توان تصور کرد گروهی که در سکوت کامل نشسته‌اند و به اجرای موسیقی سنتی گوش می‌دهند، مجلس لهو و لعب به راه انداخته باشند.

با این حال، برگزاری کنسرت‌های موسیقی اکنون در حال تبدیل شدن به مسئله‌ای حاشیه‌ای و صرفاً یک نشانه برای برقراری حاکمیت سراسری در کشور است. در واقع برگزاری یا عدم برگزاری کنسرت موسیقی به نشانه‌ای برای قدرت دولت به عنوان یکی از ارکان حاکمیت برای اعمال قانون تبدیل شده و با عدم برگزاری کنسرت‌های موسیقی که شورای تامین هر استان (متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و امنیتی) با آنها موافقت می‌کند، بحث به چالش کشیدن اجرای قانون به میان می‌آید.

در همین راستا در آخر هفته‌ای که سپری شد، شهرام ناظری به همراه حافظ ناظری در تور کنسرت آلبوم «ناگفته» که یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی بومی در جهان شده، به تفتِ یزد سفر کرده بودند و قرار بود ساعت 20 پنجشنبه چهارم شهریورماه به میزبانی سالن قدس شهر تفت برگزار شود. اندکی پیش از برگزاری این کنسرت در شهر بنرهایی نصب شد که حاکی از تدارک برای تجمع اعتراض عده‌ای به برگزاری کنسرت ناظری‌ها در تفتِ یزد بود.

این تجمع در مقابل در ورودی سالن‌ قدس تفت با حضور چندده نفر برگزار شد و منجر به حضور دادستان تفت در محل برگزاری کنسرت شد. طبیعتاً مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد استان یزد که در محل حضور داشتند، توان مقابله با کنسرت را نداشتند و تعویق زمان برگزاری کنسرت نیز احتمال لغو این مراسم را افزایش داده بود اما در نهایت با ایستادگی مهدی زارعی دادستان تفت این کنسرت موسیقی سنتی برگزار شد.

این اتفاق کم‌سابقه در حواشی اخیر، از اصل برگزاری کنسرت پراهمیت‌تر است، چرا که دیگر مسئله صرفاً برگزاری کنسرت موسیقی نیست، بلکه استقرار و اجرای قانون در سراسر کشور و جلوگیری از اجرا یا عدم اجرای یک قانون واحد در نقاط مختلف کشور و جلوگیری از بخش بخش شدن حاکمیت در کشور است. حرکت دادستان تفت از این جهت بسیار حائز اهمیت و ارزشمد است و باید به پاس ایستادگی‌اش به او خسته نباشید گفت.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • کنسرت شهرام ناظری,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




هواوی احتمالاً 23 فروردین‌ماه از خودرو و کامپیوترهای جدید خود رونمایی می‌کند image هواوی احتمالاً 23 فروردین‌ماه از خودرو و کامپیوترهای جدید خود رونمایی می‌کند 1403/01/20

هواوی ظاهراً قصد دارد در تاریخ ۲۳ فروردین‌ماه (۱۱ آوریل)‌ از محصولات جدید خود ازجمله خودروی جدید و کامپیوترهای شخصی رونمایی کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد image ثبت درخواست کارت سوخت در آستانه محدودیت‌های جدید با اختلال مواجه شد 1403/01/20

در حالی که چند روز تا ایجاد محدودیت‌های جدید برای سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها زمان داریم، ثبت درخواست کارت سوخت با اختلال مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد image اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد 1402/11/25

از زمان عرضه‌ی ویژن پرو به بازار ۴۰۰ اپلیکیشن اختصاصی جدید برای این هدست ساخته شده‌ است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 78

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 173

آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل image آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل 1402/11/08

استیو جابز ۱۴ سال قبل با معرفی اولین نسل آیپد، پایه‌های عرضه‌ی گسترده‌ی تبلت‌ها را بنیان‌گذاری کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 107

افزایش قیمت دوج کوین image افزایش قیمت دوج کوین 1402/11/02

دوج‌کوین همزمان با شایعاتی که در بستر شبکه اجتماعی ایکس دست به دست می‌شود، به بازدهی روزانه ۱۰ درصدی رسید

امتیاز:
تعداد بازدید: 120

دولت چین با هک کردن آیفون به دنبال دستگیری معترضان است! image دولت چین با هک کردن آیفون به دنبال دستگیری معترضان است! 1402/10/20

دولت چین مدعی شده با هک کردن آیفون های اپل، مظنونین و معترضان را به‌دام بیاندازد و دستگیر کند. اما مگر هک آیفون امکان‌پذیر است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 88

نسخه جدید دیسکورد موبایل منتشر شد؛ تغییر طراحی با تمرکز روی قابلیت‌های پیام‌رسانی image نسخه جدید دیسکورد موبایل منتشر شد؛ تغییر طراحی با تمرکز روی قابلیت‌های پیام‌رسانی 1402/09/15

در این نسخه یک نوار به پایین اپلیکیشن اضافه شده است و همچنین این آپدیت مجموعه‌ای از بهبودهای عملکردی را شامل می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 183