خدمات سایت


متن کامل خبر

احتمال وقوع زلزله مرگبار در تهران، استانبول و لس‌آنجلس

آرشیو
موج ویرانگری از زلزله‌ها در سراسر جهان در سال ۲۰۱۶ دانشمندان را برآن داشته تا به پیش‌بینی درباره زلزله‌های احتمالی در جهان دست بزنند و بر اساس آخرین اظهارات، در تهران، استانبول و لس‌آنجلس احتمال وقوع زلزله مرگبار بیش از نقاط دیگر دنیا وجود دارد.
1395/06/06 06:16:51 ب.ظ

بر اساس اعلام زلزله‌شناسان در سال جاری تنش میان لایه‌های تحتانی زمین و صفحات تکتونیکی نسبت به قبل افزایش یافته است.

افزایش این تنش‌ها در حال حاضر مناطقی در جنوب شرق آسیا، آمریکای جنوبی و اروپا را تحت تاثیر قرار داده که زلزله‌ اخیر ایتالیا نمونه‌ای از آنها است.

این مهم احتمال بروز زمین‌لزره‌هایی از این دست را در نقاط دیگری از کره‌زمین محتمل‌تر ساخته و موجب برخی نگرانی‌ها در سطح جهان شده است.

به گفته این زلزله‌شناسان لس‌آنجلس، تهران و استانبول سه کلان‌شهر جهان با بیشترین احتمال وقوع زلزله هستند.

در این میان تهران به دلیل قرار گرفتن در میان سه گسل بزرگ یکی از مراکز زلزله احتمالی است و جمعیت بالای این شهر و عدم رعایت نکات و موارد ایمنی در سیستم شهرسازی آن، میزان آسیب‌پذیری این کلان‌شهر را در برابر زلزله احتمالی بیشتر کرده است.

اکسپرس با اشاره به گفت‌وگوی اخیر «بهرام عکاشه»، زلزله‌شناس و استاد دانشگاه آزاد با رویترز از قول این کارشناس می‌نویسد: طی 50 سال آینده احتمال وقوع زمین‌لرزه با حداقل قدرت 6 در مقیاس امواج دورنی زمین ریشتر در تهران 90 درصد است و زلزله احتمالی ممکن است 50 سال دیگر یا همین امشب رخ دهد.

استانبول که در قرن بیستم، صد هزار نفر در آن به دلیل وقوع زمین لرزه‌های کوچک و بزرگ جان خود را از دست داده‌اند گزینه دیگر زلزله‌شناسان است.

جمعیت بالای این شهر و زندگی آنها درخانه‌های بدون ایمنی کافی نگران کننده است.

بر اساس تحقیقی که در سال 2000 انجام شد، استانبول تا سال 2030 شاهد یک زمین‌لرزه 7 ریشتری خواهد بود.

«لس‌آنجلس» گزینه بعدی زلزله‌شناسان است؛ شهری که روی گسلی خطرناک به نام«سن آندریاس» (San Andreas) قرار دارد و همین موضوع وقوع زمین‌لرزه را در این شهر محتمل‌تر می‌کند.

بر اساس اعلام مرکز آزمایشات ناسا، وقوع لرزه‌های کوچک در لایه‌های زیرین این شهر موجب افزایش فشار بین این لایه‌ها شده که بخشی از این فشار که از زمین‌لرزه‌های قبلی باقی‌مانده قطعا تا آوریل سال 2018 به وقوع زمین لرزه‌ دیگری در این شهر خواهد انجامید.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • زلزله تهران,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند image OMODA & JAECOO از اولین ربات بیونیک و Gait-walking جهان رونمایی می‌کند 1403/02/01

در ۲۵ آوریل و همزمان با نمایشگاه بین المللی خودرو پکن، از سبک جدیدی از هارمونی نوآوری در خانواده سریNew Energy رونمایی خواهد شد، محصولی که می تواند نُت جدیدی در سمفونی "محصول جدید + فن آوری نو+ اکوسیستم پویا" باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ image چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ 1403/01/25

بسیاری انتظار داشتند که بهترین تانک روسیه یعنی T-14 آرماتا در اوکراین خودنمایی کند. هرچند اینگونه نشد و تانک تی 90 این کشور نیز حسابی در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

هواوی احتمالاً 23 فروردین‌ماه از خودرو و کامپیوترهای جدید خود رونمایی می‌کند image هواوی احتمالاً 23 فروردین‌ماه از خودرو و کامپیوترهای جدید خود رونمایی می‌کند 1403/01/20

هواوی ظاهراً قصد دارد در تاریخ ۲۳ فروردین‌ماه (۱۱ آوریل)‌ از محصولات جدید خود ازجمله خودروی جدید و کامپیوترهای شخصی رونمایی کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 67

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 94

اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد image اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد 1402/11/25

از زمان عرضه‌ی ویژن پرو به بازار ۴۰۰ اپلیکیشن اختصاصی جدید برای این هدست ساخته شده‌ است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 84

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 101

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 84