خدمات سایت


متن کامل خبر

چرا قرارداد پژو برای همکاری با ایران‌خودرو به سرانجام نمی رسد؟

آرشیو
در حالی حدود 8 ماه از اولین قرارداد با خودروسازان خارجی می‌گذرد، اما همچنان وضعیت اجرایی تعهدات آنها مشخص نیست.
1395/06/17 12:46:31 ب.ظ

سهم داخلی‌سازی خودرو به میزان 40درصد و صادرات 30درصدی، دو شرط اصلي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي قرارداد با خودروسازان خارجي بود. اين دو شرط در حالي مبنا قرار گرفت كه انتقادهاي فراواني به قراردادهای قبلی با خارجی‌ها وارد می‌شود؛ چراکه زمانی که پژو پس از تحریم‌ها قرارداد با ایران را به صورت یک‌طرفه رها و قطع کرد، هیچ بند و تبصره‌ای در قراردادها دیده نمی‌شد که بتواند جلوی پژو بایستد.

بر این اساس، داخلی‌سازی، یکی از شروط اصلی قرارداد با خودروسازان خارجی است. اما این‌که این شرط تا چه اندازه عملیاتی شود، خود یک موضوع است و به نظر می‌رسد در ابتدای راه با چالش مواجه شده است.

چندی پیش محمدرضا معتمد، مدیرعامل شرکت مشترک ایران‌خودرو - پژو (ایکاپ)، از تولید اولین محصول به نام پژو 2008 با ساخت داخل 20درصد از پایان امسال خبر داد. البته بنا به گفته وی، «این محصول در اسفندماه سال‌جاری تولید و در سال 96 به عمق ساخت داخل 40درصدی برسد.»

برخی قطعه‌سازان عنوان می‌کنند «هم‌اکنون تعداد قطعه‌سازان داخلی که مورد تایید شرکت پژو باشد، محدود بوده و این موضوع موجب می‌شود روند افزایش ساخت داخل قطعات محصولات جدید پژو در ایران با کندی همراه شود.»

اگرچه محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تایید تولید داخلی ۲۰درصدی محصولات جدید پژو، تاکید کرده که «در ابتدای تولید امکان دارد خودروساز با همزمانی تامین قطعات و اطمینان از تولید روبه‌رو شده و تولید مشترک خود را با 20درصد ساخت داخل انجام دهد، اما ظرف ٦ماه آینده به برنامه‌های خود در خصوص افزایش ساخت داخل تولیدات مشترک دست پیدا خواهیم کرد.»

منصور معظمی، معاون وزیر صنعت نیز عنوان کرده است: «خودروسازان خارجی به‌شرطی می‌توانند وارد ایران شوند که علاوه بر استفاده از توان قطعه‌سازان داخلی، محصولات خود را صادر کنند.»

به گفته وی، «شرکت‌هایی مانند پژو و سیتروئن و شرکت‌های دیگری که در آینده می‌آیند، حتما باید ۳۰ تا ۴۰درصد خودروهای تولیدی در ایران را صادر کنند.»

معظمی تاکید کرده است: «سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده حداکثری از توان داخلی در صنعت خودرو است. وجود ۴۰درصد ساخت داخل برای تمام خودروهای جدید ساخت ایران الزامی بوده و بر همین اساس وزات صنعت، معدن و تجارت با خودرو ساز مربوطه برخورد خواهد کرد.»

وی در عین حال متذکر شده است: «یکی از مسایل مهمی که در روزهای گذشته مطرح بوده، داخلی‌سازی 20درصدی پژو 2008 است که گروهی آن را در تضاد با سیاست و برنامه‌های وزارت صنعت می‌دانند، اما این موضوع فقط برای تولید یک خودرو در آغاز همکاری است. با این حال، با توجه به شرطی که وزارت صنعت گذاشته، باید با 40درصد داخلی‌سازی اتفاق بیفتد و تا 3 سال 80درصد برسد.»

معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرده است: «سیاست تولید وزارت صنعت حداکثر استفاده از توان داخلی است و این عدد برای خودروسازان یک الزام است که اگر از آن تبعیت نکنند، وزارتخانه با آنها برخورد می‌کند.»

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • خودرو,
  • ایران خودرو,
  • خودروسازان,
  • پژو,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




کابین مرسدس بنز S کلاس ۲۰۲۱ رونمایی شد  image کابین مرسدس بنز S کلاس ۲۰۲۱ رونمایی شد 1399/05/25

پیش از معرفی رسمی جدیدترین مدل از مرسدس بنز کلاس S، شرکت سازنده اقدام به انتشار تصاویری از فضای داخلی این خودرو کرده که فراتر از انتظار است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2759

قرعه کشی برای خرید خودرو به قیمت کارخانه ای؛ راهکار شورای رقابت برای تنظیم بازار image قرعه کشی برای خرید خودرو به قیمت کارخانه ای؛ راهکار شورای رقابت برای تنظیم بازار 1399/02/22

باورش سخت است اما پس از کشمکش های بسیار بر سر نحوه قیمت گذاری خودرو، بااخره شورای رقابت در اقدامی تاریخی راهکار را در قرعه کشی کردن ثبت نام خودروهای کارخانه ای عنوان کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2632

تولید پیشرانه ۱۰۰۰ اسب‌ بخاری دوج Hellephant شروع شد image تولید پیشرانه ۱۰۰۰ اسب‌ بخاری دوج Hellephant شروع شد 1398/10/09

دوج تولید پیشرانه‌ی ۶/۹۸ لیتری هشت سیلندر سوپرشارژ هلفنت را شروع کرد. این پیشرانه ۱،۰۰۰ اسب‌بخار قدرت دارد و قیمتش سی هزار دلار است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2249

فروش ایرانخودرو در 30 آذر و شرایط آن image فروش ایرانخودرو در 30 آذر و شرایط آن 1398/09/28

شرایط فروش اینترنتی ایران خودرو در 30 آذر 98 اعلام شد. ایران خودرو در این طرح فروش دو خودرو پژو پارس TU5 و پژو 405 جی ال ایکس را به صورت اقساطی در ۳۰ آذر ۹۸ به فروش می‌رساند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2755

شرایط فروش پژو پارس برای آذر اعلام شد image شرایط فروش پژو پارس برای آذر اعلام شد 1398/08/30

شرایط فروش پژو پارس TU5 در 2 آذر 98 اعلام شد. شرکت ایران خودرو در این طرح فروش پژو پارس TU5 را به صورت اقساطی از روز شنبه ۲ آذر ۹۸ به فروش می‌رساند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3295

قیمت پراید افزایش یافت image قیمت پراید افزایش یافت 1398/08/30

قیمت پراید تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین و شرایطی که در کشور به وجود آمده است بازهم روند افزایشی پیدا کرد. در ادامه جدیدترین قیمت انواع خودرو را مورد برررسی قرار می‌دهیم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1822

خودروهای اقساطی ایران خودرو با شرایط جدید در آبان image خودروهای اقساطی ایران خودرو با شرایط جدید در آبان 1398/07/29

شرایط فروش ایران خودرو به صورت اقساطی در 1 آبان 98 اعلام شد. شرکت ایران خودرو پژو پارس سال، پژو 405 دوگانه سوز، پژو 206 صندوق دار و پژو پارس TU5 را از ۱ آبان به بازار عرضه می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2794

قیمت محصولات سایپا در شهریور 98 image قیمت محصولات سایپا در شهریور 98 1398/06/30

شرایط فروش سایپا به صورت نقد و اقساط در 30 و 31 شهریور 98 اعلام شد. شرکت سایپا خودروهای سایپا 151، سراتو 2000 و تیبا رینگ فولادی و آلومینیومی را در روزهای ۳۰ و ۳۱ شهریور به فروش می‌رساند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2465

شرایط فروش اقساطی ایزان خودرو در شهریور ماه image شرایط فروش اقساطی ایزان خودرو در شهریور ماه 1398/06/26

شرایط فروش ایران خودرو به صورت اقساطی در 27 شهریور 98 اعلام شد. شرکت ایران خودرو در این طرح خودروهای دنا پلاس و سمند ال ایکس EF7 بنزینی را در روز چهارشنبه ۲۷ شهریور به بازار عرضه می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2340

جدیدترین شرایط فروش اقساطی سایپا اعلام شد image جدیدترین شرایط فروش اقساطی سایپا اعلام شد 1398/06/09

شرایط فروش سایپا به صورت نقد و اقساط در 9 و 10 شهریور 98 اعلام شد. سایپا خودروهای سایپا 151، ساینا رینگ آلومینیومی و فولادی، سراتو 2000، تیبا رینگ آلومینیومی و فولادی را در ۹ و ۱۰ شهریور به صورت نقد و اقساط فروش می‌رساند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2135