خدمات سایت


متن کامل خبر

داستان خلق یکی از معروف‌ترین لوگوهای ایران

آرشیو
بیش از ۲۰ سال است که ایستگاه‌ها و ماشین‌های آتش‌نشانی را با نشانه‌ای ساده اما تاثیرگذار می‌شناسیم. نشانه‌ای که با طرحی ساده و البته هنرمندانه، یکی از معروف‌ترین لوگوهای طراحی‌شده توسط مرتضی ممیز است.
1395/07/07 02:35:53 ب.ظ

هفتم مهرماه «روز آتش‌نشانی و ایمنی» در ایران است. این سازمان نیز مانند دیگر

سازمان‌های مهم کشور که باید با نشانه‌ای برای عموم مردم شناخته شوند، لوگو دارد. لوگوی این سازمان را زنده‌یاد مرتضی ممیز  هنرمند گرافیست و استاد دانشگاه  در سال ۱۳۷۴ طراحی کرد.

لوگوی آتش‌نشانی طراحی ساده‌ای از یک چارچوب سیاه‌رنگ و شعله‌ای سرخ است. ممیز ساده‌ترین فرم‌ها را برای این نشانه انتخاب کرده، اما سادگی همین فرم‌ها القاکننده‌ی آن چیزی است که مورد نظر ممیز بوده و او توانسته با در نظر گرفتن فرم، آنچه را که در ذهن داشته، به مخاطب برساند. در کنار هم قرار گرفتن دو رنگ قرمز و مشکی نیز در موفق بودن لوگو تاثیرگذار بوده و احاطه‌ی رنگ سیاه به سرخی و خطرناکی آتش را به تصویر کشیده است.

ممیز درباره‌ی خلق این اثر گفته است: «برای آن که شعله را طراحی کنم تلاش زیادی کردم. اول خواستم شعله‌ی سرکشی را طراحی کنم؛ بعد فکر کردم شعله حالت شعاری پیدا می‌کند و بالاخره فکر کردم اگر شعله فرمی قوی و چشم‌گیر داشته باشد هم نیت اولیه‌ی مرا مطرح می‌کند و هم جنبه‌ی اخطار و توجه را به خوبی القا می‌کند. چارچوب سیاه رنگ روحیه‌ تسلط و کنترل آتش را تداعی می‌کند.»

در عصر حاضر لوگوها و نشانه‌ها تاثیر مهمی در معرفی و تبلیغ سازمان‌ها و شرکت‌ها و نهادها و... دارد. لوگوها را هر روز در محل کار و زندگی، خیابان‌ها، تلویزیون و روی وسایل‌مان می‌بینیم و آن‌ها را می‌شناسیم. برخی از این لوگوها آن‌قدر موفق بوده‌اند که با آمدن اسم آن شرکت یا سازمان به سرعت شکل لوگوی آن در ذهن تداعی می‌شود.

در دنیای تکنولوژی و سرعت که همه چیز به شکل خلاصه و مینیمال به مخاطب ارائه می‌شود، یک لوگوی موفق لوگویی است که بتواند با ساده‌ترین خطوط و رنگ‌ها، فرمی را تشکیل بدهد که در کمترین زمان بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذارد و آن را در ذهن او به خاطره‌ای تصویری تبدیل کند.

مرتضی ممیز یکی از موفق‌ترین گرافیست‌های ایران در طراحی لوگو و نشانه بود. برخی از لوگوهای او از جمله نشانه استاندارد ایران، سازمان چای، سازمان آتش‌نشانی و سایپا جزو معروف‌ترین لوگوهای ایرانی هستند.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • هنرهای تجسمی,
  • گرافیک,
  • لوگو,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




از جعبه های دستمال کاغذی هم استفاده کنید! image از جعبه های دستمال کاغذی هم استفاده کنید! 1397/08/21

تابحال به این فکر کرده اید که با جعبه های دستمال کاغذی می توانید بسیاری از وسایل کاربردی مورد نیازتان را بسازید؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 2679

فروش میلیاردی «دنیای ژوراسیک»  image فروش میلیاردی «دنیای ژوراسیک» 1397/04/16

فیلم «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط‌کرده» هم به باشگاه فیلم‌های با فروش بیش از یک میلیارد دلار پیوست.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1650

طرح تشویقی پاییزی 19 میهن مارکت image طرح تشویقی پاییزی 19 میهن مارکت 1396/06/28

آغاز طرح پاییزی 19 ویژه فروشندگان جدید و بازدید کنندگان سایت از اول مهر ماه تا پایان آبان ماه

امتیاز:
تعداد بازدید: 11350

جشن بزرگ آپارات در 24 شهریور ماه image جشن بزرگ آپارات در 24 شهریور ماه 1396/05/25

سروش صحت، کمال تبریزی و مزدک میرزایی به داوری بهترین تولیدات ویدیویی فضای مجازی می‌نشینند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1660

انتقاد تند کارگردان «عاشقانه» از سانسورهای مکرر این سریال image انتقاد تند کارگردان «عاشقانه» از سانسورهای مکرر این سریال 1396/03/16

منوچهر هادی از سانسورهای متعدد سریال «عاشقانه» گلایه کرد و نوشت: «ممیزی‌ها و سانسورهای تحمیلی دیگر تاب و توانم را گرفته و قدرت جنگیدن را ندارم.»

امتیاز:
تعداد بازدید: 2309

تبدیل سلفی های ناشیانه به پرتره های حرفه ای توسط اپلیکیشن ادوبی  image تبدیل سلفی های ناشیانه به پرتره های حرفه ای توسط اپلیکیشن ادوبی 1396/01/20

گرفتن یک عکس پرتره به دانش عکاسی نسبتاً زیادی نیاز دارد. آشنایی با نورپردازی ،دانستن تفاوت عملکرد لنزهای مختلف، و بر اساس اصول تصویر برداری بهترین زاویه ی ممکن را تشخیص دهید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 3320

افشین یداللهی شاعر و ترانه‌سرا درگذشت image افشین یداللهی شاعر و ترانه‌سرا درگذشت 1395/12/25

یداللهی از جمله ترانه سراهای شناخته شده کشور بود که بسیاری از آثارش به عنوان تیتراژ سریال های تلویزیون توسط خوانندگانی چون علیرضا قربانی خوانده شد. در این میان می‌توان به ترانه سریال محبوب «شب دهم» اشاره کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4002

حرف‌های جنجالی لیلا اوتادی در برنامه هفت درباره مافیای سینمای ایران image حرف‌های جنجالی لیلا اوتادی در برنامه هفت درباره مافیای سینمای ایران 1395/12/21

فیلم - لیلا اوتادی در برنامه «هفت» حضور پیدا کرد و ضمن اشاره به مافیای سینمای ایران که به دست یک دختر کوچولو افتاده است، اکثر خبرنگاران را نادان و بی‌تربیت خطاب کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1958

برندگان اسکار 2017؛ اصغر فرهادی برنده دومین جایزه اسکار شد و به تاریخ پیوست image برندگان اسکار 2017؛ اصغر فرهادی برنده دومین جایزه اسکار شد و به تاریخ پیوست 1395/12/09

مراسم اسکار 2017 صبح امروز برگزار شد و فیلم "فروشنده" اصغر فرهادی توانست در بخش بهترین فیلم خارجی برنده‌ی اسکار شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4199

هالیوودریپورتر از پیام جهانی فیلم فروشنده اصغر فرهادی نوشت image هالیوودریپورتر از پیام جهانی فیلم فروشنده اصغر فرهادی نوشت 1395/11/27

هالیوودریپورتر در گزارشی درباره حضور نداشتن اصغر فرهادی در اسکار هشتادونهم، فیلم «فروشنده» را حامل پیامی جهانی توصیف کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1744