خدمات سایت


متن کامل خبر

چه نوع تربیتی کودکان را به دروغ گفتن ترغیب می کند؟

آرشیو
کارشناسان در مطالعات مختلف به بررسی این موضوع پرداختند که چه نوع روش تربیتی والدین بیشتر کودکان را به دروغ گفتن ترغیب می‌کند.
1395/09/18 07:14:26 ب.ظ

تمامی کودکان در برخی مواقع دروغ می‌گویند. در حقیقت زمانیکه کودک توانایی را پیدا می‌کند تا ماهرانه دروغ بگوید به سطحی از هوش دست پیدا کرده‌ است.

به گفته لاورنس کوتنر از روانشناسان آمریکایی، عناصر ضروری برای گفتن ساده‌ترین دروغ‌ها رشد احساسی، هوشی، اجتماعی و عصب شناختی است.

کوتنر افزود: درصورتیکه منطق یک کودک را بررسی کنید متوجه می‌شوید آنان در تشخیص انجام یک کار بد و اینکه آدم بدی شناخته شوند، مشکل دارند. به طور مثال کودک سه ساله‌ای را در نظر بگیرید که کنار دیواری ایستاده که با مربا کثیف شده‌ است. زمانیکه با این پرسش روبرو می‌شود که "تو دیوار را کثیف کرده‌ای؟" در پاسخ می‌گوید "نه". اگر این کودک در پاسخ به این سوال بگوید این کار را انجام داده‌ است باید تعجب کرد.

این روانشناس تاکید کرد: با بزرگتر شدن، کودکان متوجه اثرات کارهایشان می‌شوند و به فهم و درک بیشتری دست پیدا می‌کنند و در نتیجه دروغ گفتن‌شان پیچیده‌تر می‌شود.

در بررسی انجام شده در سال 2011 روانشناسان یک نوع بازی را در دو مدرسه مختلف در آفریقای غربی اجرا کردند. یکی از این مدارس از قوانین انضباطی سخت و دیگری از قوانین راحت‌تری برخوردار بود. در طول این مطالعه از کودکان درخواست شد تا بدون نگاه کردن حدس بزنند چه شیئی پشت سر آنان در حال صدا کردن است. در زمان انجام تست بزرگسالان داخل اتاق حضور نداشتند.

زمانیکه بزرگسالان به اتاق بازگشتند از کودکان خواستند حدس خود را گفته و بگویند آیا به شئ مد نظر نگاه کرده‌اند؟

محققان دریافتند کودکانی که در فضاهای انضباطی سخت و جدی بوده‌اند بیشتر احتمال دارد، دروغ گویند. اگرچه این مطالعه در محیط تحصیلی انجام شد اما کوتنر معتقد است روش تربیتی سخت و خشن والدین هم می‌تواند نتیجه مشابهی داشته باشد.

کوتنر گفت: بر اساس تحقیقات انجام گرفته روش تربیتی سخت و خشن، درونی‌سازی اصول و رفتارهای اخلاقی را ارتقا نمی‌دهد و می‌تواند کودکان را به انجام رفتارهای اشتباه و نادرست ترغیب کند. همچنین درصورتیکه کودکان جایگزینی برای دروغگویی پیدا نکنند به این نتیجه می‌رسند که انتخاب دیگر نخواهند داشت.

کوتنر همچنین در پاسخ به این پرسش که روش تربیتی می‌تواند بر دروغگویی کودک تاثیر بگذارد، می‌گوید: نمی‌توان به طور قطع در این رابطه اظهار نظر کرد. والدین باید برای کودک خود قوانینی وضع کرده و از آنان انتظاراتی داشته باشند اما نباید رفتار اقتدارگرایانه داشته باشند.

اگر فرزندی دارید که دروغ می‌گوید باید به او کمک کرد تا انتخاب بهتری داشته باشد. در واقع باید به او کمک کرد تا در برابر آنچه او را وادار به دروغ گفتن می‌کند مقاومت نشان دهد.
منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • اجتماعی,
  • تربیت فرزند,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند image ۶ عادت نادرستی که اعتبار و وجه شغلی شما را به نابودی میکشاند 1399/04/29

هرقدر هم که از نظر تخصص و مهارت در سطح بالایی قرار داشته باشید، برخی اشتباهات رفتاری کوچک می‌تواند به قیمت نابودی اعتبار شغلی‌تان تمام شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2849

این غذاها را در آنتالیا امتحان کنید image این غذاها را در آنتالیا امتحان کنید 1398/05/30

آنتالیا طی سالیان اخیر پیشرفت چشم‌گیری هم در زمینه گردشگری و هم خوراک داشته است. ازاین‌رو بهترین غذاهای آنتالیا را در اینجا فهرست کرده‌ایم.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2757

نیم درجه تفاوت در دمای جهان، چگونه آینده‌ای متفاوت برای بشر رقم می‌زند؟  image نیم درجه تفاوت در دمای جهان، چگونه آینده‌ای متفاوت برای بشر رقم می‌زند؟ 1397/08/05

با محدود کردن گرمایش هوا به ۱/۵ درجه به‌جای ۲ درجه سانتی‌‌گراد، می‌توان از رویارویی با آینده‌‌ای هولناک پیشگیری کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1908

بازاریابی ویروسی چیست  image بازاریابی ویروسی چیست 1397/07/07

امروزه ‌بازاریابی ویروسی با مزایایی همچون هزینه‌ی کم‌تر و تاثیر‌گذاری بیش‌تر، به گزینه‌ای ایده‌آل برای استراتژی تبلیغاتی استارتاپ‌ها و شرکت‌ نوپا تبدیل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1698

امکان رصد و پایش انواع تشعشعات و پارازیت برای شهروندان تهران و شیراز مهیا شد image امکان رصد و پایش انواع تشعشعات و پارازیت برای شهروندان تهران و شیراز مهیا شد 1397/06/05

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری اثر تجمعی شدت میدان امواج الکترومغناطیسی بر روی پایگاه اینترنتی این سازمان خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4981

3 روش کاهش استرس در جلسات کاری image 3 روش کاهش استرس در جلسات کاری 1397/05/15

مذاکرات عضو جدایی ناپذیر هر کسب‌وکاری است. هرقدر ذهن در طول مذاکرات آرام‌تر باشد میزان استرس کم‌تر شده و خلاقیت فرد تقویت می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2003

عوامل موفقیت در کسب و کار image عوامل موفقیت در کسب و کار 1397/05/11

کارمندی که به کارفرما و به محیط کار خود اعتماد داشته باشد از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و این کلید اصلی موفقیت هر کسب‌وکاری است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1964

اگر مدیرتان به پیشرفت شما کمک نمی‌کند؛ بهترین کار چیست؟ image اگر مدیرتان به پیشرفت شما کمک نمی‌کند؛ بهترین کار چیست؟ 1397/05/10

اگر در حال حاضر از حمایت مدیر یا رئیس خود برخوردار نیستید، به این معنا نیست که راه دیگری برای پیشرفت شغلی و توسعه‌ی مهارت‌های حرفه‌ای خود پیش رو ندارید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 1760

چگونه فشار کاری را کنترل کنیم؟ image چگونه فشار کاری را کنترل کنیم؟ 1397/04/28

فشار کاری به دلایل مختلف روند افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با برخی اقدامات می‌توان بهترین عملکرد را در این شرایط نیز به دست آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 2084