خدمات سایت


متن کامل خبر

مروری بر زندگی هنری فورد، موسس خودروسازی فورد

آرشیو
هنری فورد در جولای سال 1863 میلادی در نزدیکی Dearborn ایالت میشیگان آمریکا متولد شد و بعد از معرفی خودروی Ford Model T در سال 1908 میلادی...
1396/01/16 09:09:44 ب.ظ

هنری فورد در جولای سال 1863 میلادی در نزدیکی Dearborn ایالت میشیگان آمریکا متولد شد و بعد از معرفی خودروی Ford Model T در سال 1908 میلادی، به فکر ایجاد خط مونتاژ خودرو افتاد که این ایده وی صنعت خودروسازی دنیا را به کلی دگرگون ساخت.

به دنبال احداث کارخانه مذکور، فورد توانست میلیون ها اتومبیل را به فروش برساند و عنوان مشهورترین شرکت در صنعت خودروسازی دنیا را به خود اختصاص دهد. در ادامه سلطه فورد بر بازار خودروی جهانی پایان یافت اما تاثیری که این شرکت روی دیگر پیشرفت های تکنولوژیکی دنیا و زیرساخت های آمریکا داشت همچنان به قوت خود باقی است.

سال های نخست زندگی

هنری فورد، تولید کننده مشهور خودرو، در 30 جولای سال 1863 میلادی و در مزرعه خانوادگی شان واقع در Wayne County در نزدیکی منطقه Dearborn میشیگان متولد شد. وقتی 13 سال داشت پدرش یک ساعت جیبی به وی هدیه داد که فورد جوان بلافاصله بعد از گرفتنش آن را از هم جدا کرد و مجددا سر هم نمود. او با این کار به شدت دوستان و همسایگانشان را تحت تاثیر قرار داد و از آن زمان بود که سیل درخواست ها برای تعمیر ساعت به سمتش روانه شد.

کار در مزرعه ابدا فورد جوان را راضی نمی کرد و به همین خاطر زمانی که تنها 16سال داشت خانه را ترک گفت تا در یک کارگاه کشتی سازی واقع در دیترویت به عنوان شاگرد مکانیک مشغول به کار شود.

در سال های بعد، او یاد گرفت که چطور با مهارت تمام با موتورهای بخار کار کند و آنها را تعمیر نماید و همزمان در رشته دفترداری نیز تحصیل می کرد.

سال های نخست زندگی کاری

1896 Quadricycle.

در سال 1888 میلادی، فورد با کلارا آلا براینت ازدواج کرد و برای مدت زمان محدودی مجددا به سراغ کشاورزی رفت تا هزینه زندگی همسر و پسرش ادسل را تامین نماید. سه سال بعد، او به عنوان مهندس در شرکت روشنایی ادیسون استخدام شد و در سال 1893 به خاطر استعداد و نبوغ ذاتی اش توانست به سمت مهندس ارشد در آن شرکت دست پیدا کند.

فورد در تمام این سال ها و همزمان با کار تمام وقت خود روی ساخت نوعی درشکه بدون اسب کار می کرد تا اینکه عاقبت در سال 1896 میلادی، نخستین نمونه اولیه از آن را با نام چهارچرخه فورد (Ford Quadricycle) ارائه کرد.

در همان سال او جلساتی با مدیران ارشد ادیسون داشت و به تدریج ایده هایش در مورد یک اتومبیل را برای توماس ادیسون مطرح نمود. فورد بسیار با استعداد بود و در اندک زمانی توانست نسخه دوم از درشکه خود را بسازد.

شرکت فورد موتور

در سال 1903 میلادی، هنری فورد بعد از چندسال فعالیت در شرکت های مختلف و تهیه نمونه های اولیه از خودروی خود شرکت فورد موتور را پایه گذاری کرد. یک ماه بعد از تاسیس شرکت نخستین خودروی فورد با نام مدل A تولید شد که اتومبیلی دو سیلندر با 8 اسب بخار بود.

در آن زمان روزانه تنها چند خودرو در کارخانه فورد مونتاژ می شدند و گروه هایی متشکل از دو تا سه نفر قطعاتی را که از شرکت های دیگر خریداری شده بود، سر هم می کردند.

همزمان با فعالیت شرکت، خود فورد تمام وقت و انرژی اش را صرف ساخت ماشینی می کرد که ضمن مقرون به صرفگی اطمینان پذیری بالایی هم داشته باشد تا اینکه نهایتا در اکتبر سال 1908 میلادی خودروی Model T را معرفی نمود و تا چندین سال شرکتش سود صد در صدی داشت.

مدل تی که بیشتر با نام Tin Lizzie شناخته می شد با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شد و طولی نکشید که حجم سفارشات آن از میزان قابل تولیدش بالاتر رفت. همین مساله فورد را به فکر پیاده سازی تکنیک های تولید انبوه انداخت که در نهایت صنعت آمریکا را متحول نمود.

سود کلی شرکت بالا بود و به همین خاطر نامش زبان زد خاص و عام شد. اما شخص فورد بیشتر به خاطر مطرح نمودن یک ایده انقلابی شهرت یافت: تولید یک خودروی ارزان قیمت توسط کارگران ماهری که حقوق مستمر دریافت می کردند.

وی در سال 1914 میلادی، ایده توسعه خط مونتاژ متحرک برای تولید انبوه ماشین را مطرح کرد. همزمان ایده پرداخت دستمزد 5 دلار در روز (معادل 110 دلار در ماه سال 2011) را به عنوان بهترین روش برای نگه داشتن بهترین کارکنان در شرکتش را مطرح کرد.

به این ترتیب، خودروی مدل تی که هم راندنش ساده بود و هم تعمیرش ارزان، در سال 1918 میلادی نیمی از تمامی خودروهای موجود در خیابان های آمریکا را تشکیل می داد.

خودروی مدل A کوپه

در سال 1919 میلادی، فورد پسرش Edsel را بر کرسی ریاست هیئت مدیره شرکت نشاند اما باز هم کنترل کلیه امور در اختیار خودش بود. در ادامه وی با جمعی از سهامدارانش وارد دعواهای حقوقی شد تا اینکه در سال 1920 میلادی تمام سهم سهامداران اقلیت آن را خریداری کرد و فرایندهای تولیدی شرکت را به یک مجموعه صنعتی تازه انتقال داد که در حاشیه رودخانه Rouge در میشیگان بنا کرده بود.

مجموعه جدید از واحدهای مختلفی شامل کارخانه شیشه سازی، فولاد، خط مونتاژ و دیگر قطعات مورد نیاز برای تولید ماشین تشکیل می شد. در همان سال فورد تولید مدل تی را متوقف کرد و نسخه جدیدتری از مدل A را معرفی کرد که ضمن برخورداری از قدرت بیشتر به ترمزهای بهتری هم تجهیز شده بود. تا آن زمان فورد مجموعا 15 میلیون دستگاه خودروی مدل تی را تولید و عنوان بزرگ ترین خودروساز دنیا را به خود اختصاص داده بود.

در هر حال مدل A جدید نتوانست موفقیت مدل تی را تکرار کند و در سال 1931 میلادی تولید آن متوقف شد. یک سال بعد، فورد اولین موتور V-8 خود را معرفی کرد اما تا سال 1936رفته رفته جایگاه خود را در صنعت خودروسازی دنیا از دست داد و به رتبه سوم جدول جهانی تنزل کرد.


فلسفه و فعالیت های بشردوستانه


هنری فورد از نقطه نظر اجتماعی هم به خاطر دیدگاه های جنجالی اش شهرت دارد. در حوزه کسب و کار گفته می شود که او سود شرکت را با برخی از کارکنانش که دست کم شش ماه برایش کار کرده بودند و به نحوی زندگی خود را وقف کار کرده بودند تقسیم می کرد.

جالب است بدانید که شرکت موتورسازی فورد، واحدی به نام دپارتمان اجتماعی داشت که روی فعالیت های غیرمتعارف کارکنان نظیر نوشیدن الکل، قمار و غیره نظارت می کرد و در صورت تشخیص ناهنجاری های رفتاری در آنها، اخراجشان می کرد.

فورد همچنین از طرفداران سرسخت صلح بود و به شدت با جنگ جهانی اول مخالفت می کرد؛ در همین راستا حتی بودجه ساخت یک کشتی صلح را تامین کرد و آن را به اروپا فرستاد.

بعدها در سال 1936 میلادی، فورد و خانواده اش بنیاد فورد را تاسیس کردند تا کمک هایشان را از طریق آن به حوزه های آموزش، تحقیق و توسعه اختصاص دهند.

هنری فورد در هفتم آوریل سال 1947 میلادی و در سن 83 سالگی در اثر خونریزی مغزی دیده از جهان فرو بست. او در دورانی که اقتصاد آمریکا به شدت آسیب پذیر و ضعیف بود، سهم قابل توجهی در بازسازی اش داشت و به همین خاطر حالا تحت عنوان یکی از پیشروترین تجار آمریکایی از وی یاد می شود.

منبع : دیجیاتو
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • فرهنگی,
  • زندگی نامه,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




ورود مجدد بلیزر برقی به بازار خودرو image ورود مجدد بلیزر برقی به بازار خودرو 1402/12/19

جنرال موتورز خودروی بلیزر برقی خود را بعد از برطرف کردن مشکلاتی که وجود داشت، آماده عرضه به مشتریان خود کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

دستگیری مردی که می‌خواست ماشین خودران گوگل را به‌سرقت ببرد! image دستگیری مردی که می‌خواست ماشین خودران گوگل را به‌سرقت ببرد! 1402/12/16

شخصی در ایالت کالیفرنیای آمریکا در تلاش بود یکی از خودروهای خودران گوگل را به‌سرقت ببرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا image قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا 1402/12/14

بررسی قیمت روز و جدید انواع خودروهای ایرانی در تاریخ ۱۴ اسفند. برای مشاهده قیمت صفر ماشین های ایرانی وارد سایت اقتصادآنلاین شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

فروش خودروهای دنده دستی به‌طرز عجیبی افزایش یافته است! image فروش خودروهای دنده دستی به‌طرز عجیبی افزایش یافته است! 1402/12/08

شرایط در بازار خودرو جهان تغییر کرده و اکنون فروش خودروهای دنده دستی به طرز عجیبی در مقایسه با خودروهای اتوماتیک، افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

 لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا به‌روز شد image لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا به‌روز شد 1402/11/29

بررسی قیمت روز و جدید انواع خودروهای ایرانی در تاریخ ۲۹ بهمن ماه. برای مشاهده قیمت صفر ماشین های ایرانی وارد سایت اقتصادآنلاین شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد image تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد 1402/11/23

سایپا که قصد عرضه نسخه هیبرید تویوتا کرولا در بازار تا انتهای امسال را دارد، نمونه‌های اولیه این سدان وارداتی ژاپنی را به ایران آورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68

شرایط جدید فروش لاستیک دولتی اعلام شد image شرایط جدید فروش لاستیک دولتی اعلام شد 1402/11/21

سامانه جامع تجارت اعلام کرد: با هماهنگی صورت گرفته با فراجا برای استعلام اطلاعات خودرو، از تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳ در زمان ثبت اسناد فروش به مصرف کننده تایر سواری، شماره برگ سبز خودرو و ۵ رقم انتهای شماره شاسی به صورت الزامی دریافت می شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 67

قیمت لیفان در بازار خودرو image قیمت لیفان در بازار خودرو 1402/11/18

بررسی قیمت روز و جدید انواع خودرو لیفان در تاریخ ۱۸ بهمن. برای مشاهده قیمت کارخانه ماشین لیفان وارد سایت اقتصادآنلاین شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 64

سونامی سرقت خودرو در کانادا؛ ماشین های دزدیده شده را به خاورمیانه می‌آورند image سونامی سرقت خودرو در کانادا؛ ماشین های دزدیده شده را به خاورمیانه می‌آورند 1402/11/15

موجی از سرقت خودرو در کانادا باعث نگرانی مسئولان دولت این کشور شده است. این خودروها پس از دزدیده شدن، به خاورمیانه و آفریقا آورده می‌شوند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 49