خدمات سایت


متن کامل خبر

تصاویری که زن ایرانی از سردترین و گرم‌ترین نقاط جهان ارائه داده: شبیه‌اند!

آرشیو
سوگل خلخالیان، زن جوانی که از سفر قطب جنوب برگشته است، می‌گوید: جز پنگوئن‌ها هیچ موجود زنده دیگری روی خشکی آن زندگی نمی‌کند.
1396/02/17 12:44:57 ب.ظ

سفر به سرزمین پنگوئن‌ها، در سرمای سفید و ساکت قطب جنوب، کاری است که بيشتر در فيلم‌ها آن را ديده‌ايم و خيلي‌ها فقط رويايش را دارند، اما سوگل خلخالیان، آن را تجربه کرده. خلخالیان اما نه تنها این تجربه را در روح و ذهنش حک کرده، بلکه آن را به تصویر کشیده تا دیگران هم در شگفتی‌های این منطقه شگفت‌انگيز اما دوردست سهیم شوند. و این تنها هم نیست. دوربین عکاسی او همانطور که سفیدی برف سردترين نقطه كره زمين را ثبت کرده، داغی و گرمای کویر لوت به عنوان گرمترين منطقه را هم ماندگار كرده و آنها را در نمایشگاهی از مقایسه این دو نقطه‌ی به ظاهر متضاد كنار هم قرار داده است.

خلخالیان درباره تجربه سفرش به قطب جنوب می‌گوید: علاقه‌ام به برف و سرما باعث شد به قطب شمال سفر کنم، آنجا با تماشای عکس‌ها و فیلم‌های همسفرانم که از قطب جنوب تهیه کرده بودند به شدت ترغیب شدم به این منطقه جذاب زمین سفر کنم و کنجکاوی‌ام نسبت به دیدن این قاره چندین برابر شد. براي رسيدن به قطب جنوب، سفرم از امارات آغاز شد و از آنجا به شهر بوینس آیرس در آرژانتین پرواز کردم. بعد از بوینس آیرس به شهری کوچک به نام اوسوایا که به آخرین شهر دنیا موسوم است و نزدیک‌ترین شهر به قطب جنوب است پرواز کردم. در آن شهر با همسفرانم در یک کافی شاپ قرار گذاشتیم و همه به سمت کشتی که قرار بود ما را به قطب جنوب ببرد رفتیم و سفرمان به این نقطه زیبا از زمین آغاز شد. مدت سفرمان هم تقریبا 15روز بود.

«آرامش این منطقه وصف شدنی نیست»، خلخالیان بر این جمله تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: این قاره شگفت‌انگیز تقریبا 200 سال است کشف شده و کاملا عاری از جمعیت است. جز پنگوئن‌ها هیچ موجود زنده دیگری روی خشکی آن زندگی نمی‌کند. وقتی وارد این منطقه بکر شدم حس کردم وارد سیاره‌ای دیگر شده‌ام. دسترسی به هیچ امکانات ارتباطی مدرن آنجا وجود ندارد. تلفن، اینترنت، تلویزیون و حتی انسانی برای گفت‌وگو دیده نمی‌شود. افراد کمی به آن منطقه سفر می‌کنند و حیوانات ترس از شکار ندارند بنابراین براحتی به ما نزدیک می‌شدند. نهنگ‌ها نزدیک می‌آمدند و با آرامش در اطرافمان حرکت می‌کردند. از دیدن این صحنه‌ها بسیار متاسف شدم که انسان‌ها سال‌ها قبل، از خلق و خوی این حیوان‌ها سوءاستفاده کرده و آنها را تنها بخاطر استفاده از روغنشان شکار کرده و در کوره‌های بزرگ می‌سوزاندند. متاسفانه می‌بینیم که پس از این همه سال تعداد نهنگ‌ها هنوز به اندازه سابق نشده است.

او به گرم شدن زمین و اثر آن بر قطب شمال و جنوب هم اشاره می‌کند، اتفاقی که این روزها فعالان محيط زيست نسبت به آن هشدار مي‌دهند اما خيلي‌ها هنوز آن را جدی نگرفته‌اند: درباره گرم شدن زمین خیلی شنیده بودم اما برای اولین بار این فاجعه را از نزدیک در قطب شمال دیدم. قطب‌ها از یخ تشکیل شده‌اند و پدیده گرم شدن زمین در این بخش بسیار محسوس است. وقتی در سفرم به قطب، پراکندگی یخ‌ها را روی آب دیدم متوجه شدم مساله بسیار جدی‌تر از آن است که ما فقط به صورت اخبار به آن گوش می‌دهیم. همه ما به نوعی در گرم شدن زمین و از بین رفتن لایه ازن و صدماتی که به طبیعت زده می‌شود سهیم هستیم. چندی پیش وقتی به کشورهایی مانند چین و تایوان سفر کردم متوجه شدم تولید بیش از اندازه و راه‌اندازی کارخانه‌ها و بی‌توجهی به حفظ محیط‌زیست چقدر این کشورها را به آلودگی‌های مختلف ازجمله آلودگی هوا دچار کرده و تازه فهمیدم اکسیژن بزرگترین ثروت در دنیاست. شاید برایتان عجیب باشد بگویم که بزرگترین عامل گرم شدن زمین مصرف بیش از حد گوشت قرمز است. به این علت که برای تولید هر کیلو گوشت قرمز پانزده هزار لیتر آب مصرف و مقادیر زیادی گاز دی‌اکسیدکربن از مدفوع گاو و گوسفند تولید می‌شود. اینها همه از علل گرم شدن کره زمین هستند. باید این فرهنگ را به مردم انتقال دهیم که مصرف کمتر گوشت قرمز هم به سلامت انسان کمک می‌کند و هم از مصرف این میزان آب و تولید کارخانه‌های آلوده کننده می‌کاهد.

خلخالیان درباره ایده عکاسی از کویر و قطب و در کنار هم گذاشتن عکس این دو منطقه کاملا متفاوت هم توضیح می‌دهد: بعد از بازگشت از سفر قطب جنوب که سردترین نقطه زمین است، کنجکاو شدم بدانم که گرمترین نقطه زمین کجاست و درنهایت تعجبم متوجه شدم گرمترین نقطه زمین در کشور خودمان است. گرمترین نقطه زمین منطقه گندم‌بریان در کویر لوت و نزدیک کالوت‌های شهداد است که به لحاظ بصری منطقه‌ای بسیار زیباست و نظیر این منطقه فقط در آریزونای آمریکا وجود دارد. به سرعت برای سفر به این منطقه آماده شدم و عکس‌هایی از کویر گرفتم که بسیار شبیه عکس‌های قطب جنوب بودند. بعد هم تصمیم گرفتم نمایشگاه عکسی از این «شباهت‌ در تفاوت‌ها» را برگزار کنم تا عده بیشتری با این زیبایی‌ها آشنا شوند.

اما سوگل خلخالیان، در کنار برپایی این نمایشگاه، هدف بزرگتری هم داشت؛ امضای طوماری برای کمپین درخواست عضویت ایران در «سیستم پیمان جنوب»: کره زمین، فارغ از همه مرزبندی‌های سیاسی و فرهنگی، زیستگاه خاکی همه ما انسان‌هاست؛ سیاره‌ای کوچک و باشکوه که امکان حیات را برای همه ما و دیگر جانداران فراهم کرده. این میراث مشترک، قاره جنوبگان (Antarctica) است. این سرزمین وسیع، اهمیتی جهانی دارد و بر اقلیم و محیطزیست ما بسیار موثراست؛ جنوبگان مهمترین منبع آب شیرین کره زمین نیز هست و در عین حال آزمایشگاه طبیعی بزرگی است که می‌تواند برای شناخت تهدیدهای زیست‌محیطی، کمبود منابع آبی، تغییرات اقلیمی و کشف تاریخ تکوین حیات و بسیاری دیگر از موضوعات علمی و پژوهشی، اطلاعات ارزشمندی در اختیار دانشمندان و محققان قرار دهد. برای تحقق این موارد و دستیابی به آن و حفاظت و صیانت از مالکیت عمومی ساکنان زمین بر قطب جنوب، سیستم پیمان جنوبگان (Antarctic Treaty System) که روابط بین‌الملل در "تنها قاره خالی از انسان بومی" را تنظیم می‌کند، در سال 1959 به امضای 12 کشور رسید و امروزه به امضای 53 کشور رسیده است. این پیمان، جنوبگان را به عنوان منطقه‌ای تنها برای تحقیقات علمی و بدون هرگونه فعالیت نظامی و پرهیز از ادعای مالکیت، به رسمیت می‌شناسد. بسیاری از کشورهای آسیایی و همسایگان شرقی و غربی ایران، عضو این پیمان هستند و پروتکل حفاظت از محیط زیست جنوبگان را نیز امضا کرده‌اند و در آن قاره، پایگاه دائمی دارند؛ اما ایران با وجود موقعیت جغرافیایی ویژه و نیز سابقه حضور ایرانی‌ها در قطب جنوب، سهمی در این پیمان نداشته است.

خلخالیان در توضیح لزوم پیوستن ایران به این پیمان توضیح می‌دهد: ایران از راه مکران دسترسی مستقیم به قطب جنوب دارد و پیشگام حضور آسیا در قطب جنوب بوده؛ عبدالله امیدوار جهانگرد ایرانی، به عنوان اولین نماینده از ایران و آسیا، در سال 1345 و تنها 5 سال پس از اجرا شدن پیمان جنوبگان، قدم به قاره جنوبگان گذاشته است. حالا ما امضاکنندگان این کمپین از دولت ایران و نیز سازمان‌های مرتبط داخلی و بین‌المللی خواستار چند موضوع هستیم؛ اول عضویت ایران در سیستم پیمان جنوبگان، دوم امضای پروتکل حفاظت از محیط زیست جنوبگان و سوم به رسمیت شناختن حق ایران در پژوهش‌های میدانی و تاسیس پایگاه دائمی علمی در آن سرزمین.

سوگل خلخالیان آرزو می‌کند: در سیاره زمین با وجود کشمکش‌های سیاسی و فرهنگی، هنوز سرزمینی مانده که بدون در نظر داشتن نژاد، فرهنگ، ملیت و ... به همه انسان‌ها تعلق دارد؛ ای کاش صلح در این سرزمین باقی بماند و به سایر نقاط کره زمین هم برسد.

نمایشگاه عکس‌های سوگل خلخالیان با عنوان «از قطب جنوب تا لوت؛ شباهت در تفاوت‌ها» تا 18 اردیبهشت در گالری آریانا برپاست.

منبع : خبرآنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • محیط زیست,
  • فرهنگی,
  • سوگل خلخالیان,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند image رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیمه می‌شوند 1402/08/28

طبق مصوبه مجلس، ارائه‌دهندگان خدمات حمل و نقل بار و مسافر که از طریق سکوهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 162

امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد image امضای الکترونیکی برای تمام خدمات ثبتی اجباری شد 1402/08/16

با تصویب مجلس، احراز هویت اشخاصی که امضای آن‌ها برای دریافت تمامی خدمات ثبتی لازم است، منوط به اخذ گواهی امضای الکترونیکی می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 131

حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی image حضور مسئولان در رسانه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین مرکز ملی فضای مجازی 1402/01/20

معاون مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مرکز طرحی برای ضابطه‌مند کردن حضور و فعالیت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌های اجتماعی تدوین کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 321

امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند image امارات از ابتدای 2024 استفاده از کیسه‌های خرید پلاستیکی یک‌بار‌مصرف را ممنوع می‌کند 1401/10/21

امارات از سال آینده قانونی را اجرا می‌کند که خود مقدمه‌ساز قانون بزرگ‌تری برای مقابله با تولید زباله‌های پلاستیکی است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 312

غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل image غیرحضوری شدن مدارس؛ اسماً آنلاین، رسماً تعطیل 1401/09/23

«شاد» کند است، پلتفرم‌های بین‌المللی اختلال دارند، سرعت اینترنت کم شده و دانلود و آپلود کردن زمان‌بر؛ در این شرایط چطور می‌شود کلاس آنلاین برگزار کرد؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 347

فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه image فعالیت در فضای مجازی زیر ذره‌بین کمیته انضباطی دانشگاه 1401/09/07

توییتر تلگرام شیوه‌نامه‌ی انضباطی جدید دانشجویان با تبصره‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها را به‌ویژه در فضای مجازی محدودتر و جرم‌انگاری کرده ابلاغ شد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 320

پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود image پژوهشی جدید: پول واقعاً می‌تواند باعث شادی شود 1401/08/22

نکته قابل توجه اینکه، در خانواده‌هایی با درآمد بیشتر از 123 هزار دلار، این افزایش شادی مشاهده نشده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 182

سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ image سوال مهم قبل از پرواز خارجی/ چگونه متوجه شویم که ممنوع‌الخروج هستیم؟ 1401/08/02

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا توضیحاتی درباره نحوه اطلاع از ممنوع‌الخروج بودن از کشور ارائه کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 202