خدمات سایت


متن کامل خبر

سریع‌ ترین دوربین دنیا حرکت نور را به تصویر می‌کشد

آرشیو
محققان سوئدی موفق به ساخت سریع‌ترین دوربین دنیا با قابلیت ثبت ۵ تریلیون فریم بر ثانیه شدند. این دوربین قادر است حتی از حرکت نور فیلم‌برداری کند.
1396/02/17 05:21:15 ب.ظ

سریع‌ترین دوربین دنیا با نام FRAME (مخفف عبارت Frequency Recognition Algorithm for Multiple Exposures) که توسط دانشگاه لوند سوئد توسعه پیدا کرده است، با ثبت ۵ تریلیون (۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) فریم بر ثانیه می‌تواند رویدادهایی با طول ۰.۲ تریلیونم ثانیه را ثبت کند و حتی حرکت نور را به تصویر بکشد.


برای مقایسه، دوربین RX10 II سونی و تلفن هوشمند اکسپریا XZ تنها قادرند ویدئوهایی با سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کنند. چنین سرعتی برای ثبت وقایعی که تماشای آن‌ها در ویدئوهای معمولی ۲۴ تا ۳۰ فریم بر ثانیه ممکن نیست، (مانند ترکیدن بادکنک یا بال زدن یک حشره) کافی است. در مقیاس حرفه‌ای، دوربین Phantom v2512 حدود ۱۰۰ هزار برابر از دوربین‌های سونی سریع‌تر است و می‌تواند ویدئوهایی با سرعت یک میلیون فریم بر ثانیه ضبط کند. با چنین سرعتی می‌توانید لحظات نابی مانند تغییر شکل گلوله هنگام برخورد با اجسام را به ثبت برسانید. دوربین FRAME اما از Phantom v2512 هم سریع‌تر است؛ ۵ میلیون بار سریع‌تر!

دانشمندان می‌گویند با استفاده از این دوربین می‌توان رویدادهایی در شیمی، فیزیک، بیولوژی و پزشکی را به ثبت رساند که تا پیش از این مشاهده‌ی آن‌ها ممکن نبوده است؛ رویدادهایی که وقوع آن‌ها تنها یک فمتوثانیه طول می‌کشد.

اما یک فمتوثانیه چقدر است؟ برای درک بهتر کوتاهی این بازه‌ی زمانی، بد نیست از یک مقایسه استفاده کنیم: تعداد فمتوثانیه‌های موجود در یک ثانیه (۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) بسیار بسیار بیشتر از تعداد ثانیه‌های موجود در متوسط طول عمر یک انسان (۲,۴۹۱,۳۴۴,۰۰۰) است.

این اولین باری نیست که محققان توانسته‌اند به سرعت بالای یک تریلیون بر ثانیه برای ثبت تصاویر دست پیدا کنند. پیش از این، در سال ۲۰۱۱ محققان دانشگاه MIT توانسته بودند دوربینی با سرعت ۱ تریلیون بر ثانیه توسعه بدهند و در سال ۲۰۱۴ محققان ژاپنی دانشگاه توکیو تکنیکی برای فیلم‌برداری با سرعت ۴.۴ تریلیون بر ثانیه پیشنهاد داده بودند.

اما روش جدید استفاده‌شده در FRAME به‌صورت بالقوه بسیار سریع‌تر از روش‌های پیشین است. در حالی که ویدئوهای آزمایشی منتشرشده توسط دانشگاه لوند با سرعت ۵ تریلیون فریم بر ثانیه به ثبت رسیده‌اند، محققان ادعا می‌کنند با استفاده از این تکنیک، ثبت ویدئوهایی تا هزار برابر سریع‌تر از این نیز ممکن خواهد بود.

الیاس کریستنسون، از محققان پروژه‌ی FRAME در دانشگاه لوند می‌گوید:

تا پیش از این برای ثبت وقایعی با سرعتی چنین بالا، تنها روش موجود «عکاسی منقطع» از پروسه‌ی واقعه بود. به این صورت که با انجام چندین باره‌ی یک آزمایش، تصاویر متعددی ضبط می‌شد و سپس با ترکیب این تصاویر با یکدیگر، ویدئویی از وقوع فرآیند به دست می‌آمد. مشکل اینجا است که احتمال اینکه پروسه در تکرار مجدد دقیقا یکسان با آزمایش اول باشد، بسیار بعید است.

برای نشان دادن قابلیت‌های دوربین جدید، محققان لوند ویدئویی از حرکت نور در مسیری به اندازه‌ی ضخامت یک برگ کاغذ به ثبت رسانده‌اند. (طی چنین مسافتی برای نور تنها یک پیکوثانیه طول می‌کشد.)

همان‌طور که انتظار می‌رود، اساس کار و ساختار این دوربین با دوربین‌های متداول موجود در بازار بسیار متفاوت است. محققان لوند، نحوه‌ی عملکرد دوربین فوق سریع خود را به زبان ساده، این‌گونه توضیح می‌دهند:

در حال حاضر، دوربین‌های فوق سریع تصاویر را «یک‌به‌یک» و «به‌ترتیب» ثبت می‌کنند. تکنولوژی جدید ما بر اساس یک الگوریتم ابتکاری است که در آن چندین تصویر کدگذاری شده در یک عکس به ثبت می‌رسند. سپس طی فرایندی مجزا، این تصاویر به ویدئو تبدیل می‌شوند.

به‌طور خلاصه، روش ما به این صورت است که سوژه‌ی مورد نظر (برای مثال یک واکنش شیمیایی) را در معرض نور لیزری قرار می‌دهیم که هر پالس آن داری یک کد مخصوص به خود است. سوژه، نور کدگذاری شده را انعکاس می‌دهد و تصویر با استفاده از آن به ثبت می‌رسد. بعدها با استفاده از یک کلید کدگشا، تصاویر با ترتیب زمانی خود مرتب می‌شوند و ویدئو تولید می‌شود.

هم‌اکنون یک شرکت آلمانی در حال تجاری‌سازی این پروژه است. انتظار می‌رود دوربین فوق سریع FRAME تا ۲ سال دیگر برای خرید در دسترس مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های دنیا قرار بگیرد.

به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • تکنولوژی,
  • دوربین,

نظرات ثبت شده برای این خبر

جاهد
(1396/03/09)
به نظر من كارش درست. بهش فخر ميكنم. ساكن هر ايالات كه باشد.

Captcha




کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

تلویزیون 4K پیشرفته جدید A4E با قیمت باورنکردنی از راه رسید image تلویزیون 4K پیشرفته جدید A4E با قیمت باورنکردنی از راه رسید 1403/01/14

تلویزیون‌های جدید Skyworth با ویژگی‌های جذاب مثل نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و قیمت رقابتی در ابعاد متنوع از راه رسیدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 43

مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 63

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 62

اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد image اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد 1402/12/01

دو کامپیوتر شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ی ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 67

تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد image تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد 1402/11/23

سایپا که قصد عرضه نسخه هیبرید تویوتا کرولا در بازار تا انتهای امسال را دارد، نمونه‌های اولیه این سدان وارداتی ژاپنی را به ایران آورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 122

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 171

دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد image دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد 1402/11/09

مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه را ابلاغ کرد

امتیاز:
تعداد بازدید: 92

سم آلتمن به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است image سم آلتمن به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است 1402/10/30

سم آلتمن می‌خواهد با جذب میلیاردها دلار سرمایه و ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی وابستگی خود به انویدیا را کاهش دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 125

اولین تلویزیون QDEL دنیا بی‌سروصدا رونمایی شد image اولین تلویزیون QDEL دنیا بی‌سروصدا رونمایی شد 1402/10/26

فناوری QDEL تلویزیون شارپ مزیت‌های OLED را با برخی ویژگی‌های جذاب دیگر یکجا ارائه می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 103