خدمات سایت


متن کامل خبر

یازده واقعیت فاش نشده در مورد بدن انسان

آرشیو
گزارشی به سراغ یازده مورد از واقعیت‌های علمی جالب توجه در مورد بدن انسان می‌رویم که در سال‌های اخیر کشف شده‌اند.
1396/04/13 09:59:32 ق.ظ

بدن انسان یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌هایی است که ما تا به حال شناخته‌ایم. از طرفی هم علوم زیستی به‌سرعت در حال پیشرفت هستند و هر روز از رازهای جدیدی در بدن انسان پرده برمی‌دارند. در گزارشی می‌خواهیم به یازده مورد از واقعیت‌های علمی اشاره کنیم که شاید تا چند سال پیش هیچ‌کس از آن‌ها آگاهی نداشت و امروزه به‌عنوان واقعیت‌های علمی جدید پذیرفته شده‌اند.

۱. بعد از اینکه یک فرد می‌میرد، صدها ژن جدید پا به عرصه حیات می‌گذارند و عملکردشان تا تقریبا چهار روز پس از مرگ فرد ادامه می‌یابد. به این مورد باید گزارش جدید منتشرشده در ماه مارس سال جاری میلادی را هم اضافه کنیم که در آن به وجود فعالیت‌های مغزی در یک جسد تا حدود ۱۰ دقیقه پس از مرگش اشاره شده بود. همه‌ی این رویدادها در کنار هم نشان می‌دهد که مرگ به آن شکلی که ما می‌شناسیم هنوز هم در هاله‌ای از ابهام مانده و دربردارنده‌ی نشانه‌هایی از زندگی در خود است.

۲. اندازه‌ی کبد در حین پیاده‌روی‌های چندساعته تا نصف اندازه‌ی اولیه می‌تواند افزایش یابد. پژوهشی جدید پیشنهاد می‌کند که کبد دارای گنجایش لازم برای رشد به مقدار ۵۰ درصد اندازه اولیه‌‌‌اش در طول روز است؛ پیش از اینکه دوباره در ساعات پایانی شب و حین خواب به‌ اندازه‌ی اولیه‌شان بازگردد. کبد‌ تنها اندام‌ است که ما چنین نوسانی در آن‌ سراغ داریم.

۳. ریشه‌ی عارضه‌ی اگزما یا پوست‌افروختگی سرانجام شناسایی شده است. دانشمندان یک سری از مسیرهای ساختاری مولکولی و پروتئینی را مورد بررسی دقیق قرار داده‌اند و در واقع مواردی را که به این مشکل پوستی تاب‌نیاوردنی منتهی می‌شوند، ردیابی کرده‌اند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که برافروختگی پروتئین‌های مویی تنها عامل دخیل در این رویداد نیستند که ما پیش از این در ذهن داشتیم.

۴. ما یک اشتباه بزرگ داشته‌ایم. بیضه‌ها در مردها تنها مربوط به سیستم جنسی و عملکرد آن نیستند. بیضه‌ها با سیستم ایمنی هم ارتباط دارند. پژوهشگران یک روزنه‌ی بسیار کوچک در این مورد کشف کرده‌اند که باعث می‌شود بیضه‌ها بتوانند سیگنال‌هایی یک‌طرفه را به سیستم ایمنی بدن ارسال کنند و شاید هم همین روند بتواند توضیح دهد که چرا برخی از مردان از ناباروری رنج می‌برند و اینکه چرا برخی از واکسن‌های خاص در حوزه‌ی سرطان هنوز هم نتیجه‌بخش نبوده‌اند.

۵. علت‌های منجر به عارضه‌ی ریزش مو و سفید شدن مو با همدیگر مرتبط هستند و برای نخستین بار دانشمندان موفق شده‌اند  سلول‌های دخیل در این روندها را شناسایی کنند.

۶. یک اندام کاملا جدید با شاکله‌ی متمایز به‌تازگی در طبقه‌بندی‌ها جای باز کرده‌ است. پژوهشگران در واقع میان‌روده را به‌عنوان یک اندام مستقل به‌حساب می‌آورند. میان‌روده اندامی است که در سیستم گوارشی ما در تمام مدت پژوهش‌های مختلف وجود داشته؛ اما از توجهات به دور مانده بود. البته ما هنوز در نیمه‌ی راه هستیم و نمی‌دانیم این اندام به‌طور دقیق چه کاری انجام می‌دهد.

۷. یک کارکرد دور از انتظار برای شش‌ها شناسایی شده است. پژوهشگران دریافته‌اند که شش‌ها تنها در زمینه‌ی فرایند تنفس نقش ندارند. آن‌ها همچنین در تولید خون هم نقشی کلیدی بر عهده دارند و می‌توانند در هر ساعت بیش از ۱۰ میلیون سلول پلاکت تولید کنند. این رقم در واقع با اکثریت پلاکت‌هایی برابری می‌کند که در یک چرخه در زمان مشخص حضور دارند.

۸. آپاندیس شاید آن محصول جانبی بلااستفاده و به یادگار مانده از دوران تکامل انسان نباشد. آپاندیس بر خلاف دندان عقل، ممکن است دارای یک عملکرد بیولوژیکی مهم باشد و از این‌رو به‌عنوان پدیده‌ای به شمار می‌رود که بدنمان هنوز تمایلی به صرف‌نظر کردن از آن ندارد.

۹. مغز هنگامی که خواب کافی ندارد، به معنای واقعی کلمه شروع به خوردن بخش‌هایی از خود می‌کند. کم‌خوابی مزمن منجر به فرایندی می‌شود که شبیه آن معمولا در موقع رانندگی بیش از حد و خستگی ذهنی راننده و به خواب رفتن وی در حین رانندگی رخ می‌دهد. در این روند، مغز تشویق به حذف مقادیر زیادی از نورون‌ها و اتصالات سیناپسی می‌شود.

۱۰. دانشمندان حوزه‌ی اعصاب یک نقش کاملا جدید برای مخچه در مغز کشف کرده‌اند. برای مدت‌های طولانی چنین تصور می‌رفت که عملکردهای مخچه بیشتر در زمینه خودآگاهی و حفظ تعادل و نفس کشیدن باشند. اما واقعیت این است که مخچه می‌تواند در شکل دادن به رفتار انسانی هم نقش مهمی ایفا کند.

۱۱. باکتری‌های روده‌، ما را به نحوی ما را دچار مشکل می‌کنند که پیش از این تصور نمی‌کردیم. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که بیماری‌های مبتنی بر اعصاب و تخریب اعصاب همانند پارکینسون، شاید به‌جای آغاز پیدایش از مغز انسان، در واقع از روده‌ی انسان شروع می‌شوند. شواهدی رو به افزایشی وجود دارند مبنی بر اینکه میکروبیوم انسان می‌تواند در مبتلا شدن به این سندرم مزمن نقش داشته باشد.

با نشان‌ داده شدن علائمی از باکتری روده در کنترل اشتهای انسان و تغییر در ساختار ذهن ما و همچنین به راه انداختن برخی از عملکردهای مغزی که می‌تواند به سکته‌ی مغزی منجر شود، باید بپذیریم که این مسافران کوچک بدن ما یکی از نیروهایی هستند که نمی‌توانیم از آن‌ها چشم‌پوشی کنیم.

منبع : Zoomit
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • بدن انسان,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد image اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد 1402/11/25

از زمان عرضه‌ی ویژن پرو به بازار ۴۰۰ اپلیکیشن اختصاصی جدید برای این هدست ساخته شده‌ است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 161

آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل image آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل 1402/11/08

استیو جابز ۱۴ سال قبل با معرفی اولین نسل آیپد، پایه‌های عرضه‌ی گسترده‌ی تبلت‌ها را بنیان‌گذاری کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 100

افزایش قیمت دوج کوین image افزایش قیمت دوج کوین 1402/11/02

دوج‌کوین همزمان با شایعاتی که در بستر شبکه اجتماعی ایکس دست به دست می‌شود، به بازدهی روزانه ۱۰ درصدی رسید

امتیاز:
تعداد بازدید: 108

دولت چین با هک کردن آیفون به دنبال دستگیری معترضان است! image دولت چین با هک کردن آیفون به دنبال دستگیری معترضان است! 1402/10/20

دولت چین مدعی شده با هک کردن آیفون های اپل، مظنونین و معترضان را به‌دام بیاندازد و دستگیر کند. اما مگر هک آیفون امکان‌پذیر است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 81

نسخه جدید دیسکورد موبایل منتشر شد؛ تغییر طراحی با تمرکز روی قابلیت‌های پیام‌رسانی image نسخه جدید دیسکورد موبایل منتشر شد؛ تغییر طراحی با تمرکز روی قابلیت‌های پیام‌رسانی 1402/09/15

در این نسخه یک نوار به پایین اپلیکیشن اضافه شده است و همچنین این آپدیت مجموعه‌ای از بهبودهای عملکردی را شامل می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 170

تصاویر واقعی ردمی K70 و ردمی K70 پرو در آستانه رونمایی فاش شد image تصاویر واقعی ردمی K70 و ردمی K70 پرو در آستانه رونمایی فاش شد 1402/09/07

تصاویر فاش‌شده، جزئیات بیشتری درمورد گوشی‌های پرچمدار جدید شیائومی سری ردمی K70 به‌نمایش می‌گذارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 165

نماینده مجلس: فیلترشکن مصرف دیتا را دو برابر می‌کند؛ دیتا را دولت می‌فروشد و پول بیشتری به دولت می‌رسد image نماینده مجلس: فیلترشکن مصرف دیتا را دو برابر می‌کند؛ دیتا را دولت می‌فروشد و پول بیشتری به دولت می‌رسد 1402/08/28

رشیدی کوچی: فیلترینگ جواب نداده است و ما فقط مردم را مجبور کرده‌ایم که به سمت خرید فیلترشکن بروند. این داستان خیلی برای کشور تبعات دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 119

اپل، متا و تیک‌تاک از ورود سرویس‌های خود به فهرست DMA اتحادیه اروپا شکایت کردند image اپل، متا و تیک‌تاک از ورود سرویس‌های خود به فهرست DMA اتحادیه اروپا شکایت کردند 1402/08/27

اپل در واکنش به «دروازه‌دار» دانستن اپ استور و iMessage در لیست جدید ضدانحصار DMA، تصمیم اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 130

فراتر از انتظارات مایکروسافت؛ ویندوز 11 حالا تقریباً روی نیم میلیارد دستگاه فعال است image فراتر از انتظارات مایکروسافت؛ ویندوز 11 حالا تقریباً روی نیم میلیارد دستگاه فعال است 1402/07/26

ویندوز 11 موفق‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و اکنون روی بیش از 400 میلیون دستگاه درحال استفاده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 171