خدمات سایت


متن کامل خبر

چگونه از انفجار باتری موبایل جلوگیری کنیم؟

آرشیو
خوشبختانه انفجار باتری‌ وسایل الکترونیکی به‌ندرت اتفاق می‌افتد. اما بد نیست با دلایل و روش‌های پیشگیری از آن آشنا شویم.
1396/05/01 09:37:21 ق.ظ

اگر نگاهی به گوشه و کنار منزل یا دفتر کار خود بیندازید، متوجه وجود تعداد قابل توجهی از وسایل الکترونیکی نظیر گوشی‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها و پاوربانک‌ها می‌شوید که از باتری استفاده می‌کنند. اکثر اوقات این وسایل نه‌تنها زندگی ما را راحت‌تر می‌کنند، بلکه مشکل خاصی نیز برای ما ایجاد نمی‌کنند. اما این مسئله دائمی نیست و گاهی اوقات مشکلات مربوط به وسایل الکترونیکی موجب وارد آمدن خسارات سنگینی به دارنده‌ی آن وسایل می‌شوند. یک مثال آشنا در این زمینه، پرچم‌دار ناکام سری نوت سامسونگ، گلکسی نوت ۷ است. در ادامه، مروری خواهیم داشت بر روش‌های پیشگیری از مشکلات مربوط به باتری‌های وسایل الکترونیکی.

باتری‌های امروز ظرفیت ذخیره‌ی حجم بالایی از انرژی دارند. این باتری‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که این انرژی ذخیره‌شده را به آرامی و به شکل کنترل‌شده در اختیار وسایل الکترونیکی قرار دهند. اما مشکل زمانی رخ خواهد داد که انتقال انرژی از حالت کنترل‌شده خارج شود و با سرعتی زیادی صورت گیرد. در چنین شرایطی احتمال انفجار و آتش‌سوزی وجود خواهد داشت.

باید همواره متوجه این مسئله باشیم که یک باتری لیتیوم-یونی معیوب همواره در خطر انفجار است؛ نه انفجاری کوچک در حد ترکیدن یک ترقه‌، بلکه انفجاری که ممکن است موجب سوختن وسایل و تکه‌تکه شدن قطعات شیشه‌ای شود. شاید یک گوشی در حال سوختن و صفحه نمایش تکه‌تکه شده تنها خطرات این انفجار نباشد. خروج لیتیوم مذاب از باتری در کنار گازهای سمی تولیدشده از انفجار، دیگر خطرات مربوط به انفجار باتری‌ هستند.

فرآیند هشت مرحله‌ای تست باتری‌های سامسونگ

شاید این تصور را داشته باشید که هنگام انفجار باتری، وسیله‌ی الکترونیکی به‌اندازه‌ی کافی از شما دور است و در یک فضای باز حضور دارید؛ بدین ترتیب خطر زیادی در این رابطه شما را تهدید نمی‌کند. اما لحظه‌ای را در نظر بگیرید که گوشی شما در جیب شلوارتان منفجر می‌شود. یا زمانی که در هنگام رانندگی در اتوبان هستید و هم‌زمان گوشی خود را نیز شارژ می‌کنید، اما ناگهان گوشی‌تان منفجر شود. یا زمانی که در خواب هستید و گوشی را کنار تخت خود قرار داده‌اید. جای خوشبختی است که چنین اتفاقاتی به‌ندرت رخ می‌دهند.

دلایل مختلف انفجار باتری‌

به‌طور کلی، دلایل انفجار باتری‌ها به سه گروه تقسیم می‌شوند که به ترتیب توضیح داده شده‌اند.

عیوب مربوط به فرآیند تولید

استفاده از مواد تولیدی مشکل‌دار یا نامناسب و اشتباهات فرآیند تولید از جمله دلایل انفجار باتری‌ها است. همین عیوب دلیل انفجار باتری گوشی نوت ۷ سامسونگ بودند. بسیاری از رسانه‌ها انفجار باتری‌ را به عیوب مربوط به فرآیند تولید نسبت می‌دهند؛ اما در واقع، به لطف انواع کنترل‌های فنی و کیفی که توسط تولیدکنندگان معتبر صورت می‌گیرد، عیوب مربوط به فرآیند تولید جزو نادرترین دلایل انفجار باتری‌ها هستند.

طراحی معیوب و محصولات تقلبی

طراحی معیوب باتری یا استفاده از باتری‌های تقلبی مشکلی است که معمولا در مورد محصولات تقلبی مشاهده می‌شود. محصولاتی که از این مشکلات رنج می‌برند، توسط شرکت‌هایی تولید می‌شوند که آشنایی کاملی با طراحی و تولید باتری ندارند یا شرکت‌های سازنده‌ی آن‌ها درصدد کاهش مخارج خود هستند. متأسفانه چنین محصولاتی در فروشگاه‌های آنلاین مطرح جهانی نظیر Ebay و آمازون به‌وفور یافت می‌شوند. از طرفی به‌واسطه‌ی چاپ علائم و نشانه‌های استاندارد و کنترل کیفی روی این محصولات، تشخیص آن‌ها از محصولات اصلی برای کاربران عادی آسان نیست. بسیاری از این محصولات ارزان‌قیمت و تقلبی فاقد ویژگی‌های امنیتی هستند که در محصولات باکیفیت یافت می‌شوند.

محصولاتی که حین استفاده معیوب شده‌اند

شاید باور این مسئله برایتان سخت باشد؛ اما بزرگ‌ترین دلیل ناامنی باتری‌ها ما کاربران هستیم. پرت کردن وسایل الکترونیکی، خیس کردن آن‌ها، شارژ کردن آن‌ها با شارژر نامناسب و قرار دادن این وسایل در معرض آفتاب، از جمله اشتباهات کاربران هستند.

محصولاتی که توسط تولیدکنندگان معتبر تولید شده‌اند، اغلب دارای ویژگی‌های امنیتی هستند. این ویژگی‌های امنیتی موجب می‌شوند تا باتری‌ها در مقابل گرمای بیش از اندازه، شارژ و دشارژ شدن بیش از حد، اتصال کوتاه و استفاده از شارژر نامناسب مقاوم باشند. هرچند ویژگی‌های امنیتی به این معنی نیستند که این باتری‌ها دچار هیچ مشکلی نخواهند شد.

فروش باتری در فروشگاه اینترنتی آمازون

چگونه از باتری‌ها به‌درستی نگه‌داری کنیم؟

حتما از خود پرسیده‌اید که چگونه می‌توانیم باتری‌هایمان را از خطرات احتمالی در امان نگه داریم. قطعا تمام کاربران امکان خرید تجهیزات گران‌قیمت تست باتری ندارند. اما خوشبختانه بخش قابل توجهی از مشکلات تنها با وارسی چشمی قابل تشخیص هستند. ضمنا کافی‌ است از چند قاعده‌ی کلی پیروی کنید تا از بخش زیادی از خطرات مربوط به باتری‌ها در امان باشید.

اول از همه، سعی کنید از محصولات تولیدکنندگان معتبر استفاده کنید. این محصولات شاید مقداری گران‌تر از دیگر محصولات باشند، اما قطعا امنیت و سلامت شما و اطرافیانتان ارزشمندتر از چند دلار ناقابل است. اگر از eBay یا آمازون خرید می‌کنید، از خرید محصولات ارائه‌شده توسط فروشندگان نامعتبر خودداری کنید. همچنین اگر در حال حاضر از یک باتری ارزان‌قیمت یا بی‌کیفیت استفاده می‌کنید، استفاده از آن را متوقف کنید.

اگر دستگاه‌های مورد استفاده شما و باتری‌های آن‌ها بیش از حد داغ می‌شوند و باد کرده یا تغییر شکل داده‌اند، از آن‌ها استفاده نکنید. این مسئله در مورد شارژرها و سیم‌های برق نیز صدق می‌کند؛ حتی سیم‌های سالم اما کهنه و فرسوده نیز می‌توانند مشکل‌ساز شوند. خوشبختانه این‌ها مواردی هستند که صرفا با وارسی چشمی قابل تشخیص هستند. بهتر است این موارد را به‌طور سالانه بررسی کنید و قطعات و وسایل معیوب را تعویض کنید.

از گرم شدن بیش از حد دستگاه‌ها جلوگیری کنید. شارژ کردن گوشی‌تان درحالی‌که گوشی در کیف ورزشی‌تان قرار دارد یا رها کردن گوشی روی داشبورد ماشین ایده‌های خوبی نیستند. همچنین دستگاه‌هایی را که در حال شارژ شدن هستند، هیچ‌گاه به حال خود رها نکنید. بسیاری از ما عادت داریم دستگاه‌های خود را در زمان شارژ در منزل رها کنیم؛ اما یک باتری لیتیوم-یونی می‌تواند به‌سرعت میزهای چوبی و مبلمان منزل ما را به تلی از آتش بدل کند. به‌علاوه اگر شرکت سازنده از شما خواسته است دستگاه خود را برگردانید، این کار را انجام دهید؛ به خاطر داشته باشید، امنیت شوخی‌بردار نیست.

اگر خوش‌شانس نبودید و دستگاه شما آتش گرفت، بیش از هر چیز سعی نکنید با استفاده از آب آتش را خاموش کنید. تنها از کپسول ضد حریق کلاس D یا پتوی ضد آتش استفاده کنید. از فوت کردن به سمت آتش نیز خودداری کنید. همچنین در این موارد سعی کنید قهرمان‌بازی را کنار بگذارید و فورا با آتش‌نشانی تماس بگیرید.

در نهایت لازم است یادآوری کنیم که وسایل برقی معمولا بسیار امن هستند و نیاز نیست بیش از حد نگران آتش گرفتن آن‌ها باشید. اما با خرید محصولات معتبر و نگه‌داری صحیح از آن‌ها، قطعا خیال شما راحت‌تر خواهد بود.

منبع : Zoomit
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • گوشی موبایل,
  • باتری موبایل,
  • انفجار باتری موبایل,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




پوکو X6 Neo با دوربین 108 مگاپیکسلی و قیمت 240 دلاری معرفی شد image پوکو X6 Neo با دوربین 108 مگاپیکسلی و قیمت 240 دلاری معرفی شد 1402/12/23

پوکو X6 Neo از رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند و به پردازنده دایمنسیتی 6080 مدیاتک مجهز است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 107

بخشی از مشخصات فنی شیائومی میکس فولد 4 فاش شد image بخشی از مشخصات فنی شیائومی میکس فولد 4 فاش شد 1402/12/23

این گوشی احتمالاً در نمایشگر داخلی چین‌خوردگی کمتری خواهد داشت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 98

تاریخ معرفی رسمی گوشی پوکو X۶ نئو مشخص شد image تاریخ معرفی رسمی گوشی پوکو X۶ نئو مشخص شد 1402/12/20

گوشی جدید پوکو شاید همان ردمی نوت ۱۳R پرو باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

اپلیکیشن اینستاگرام از نظر میزان دانلود، تیک‌تاک را پشت‌سر گذاشت image اپلیکیشن اینستاگرام از نظر میزان دانلود، تیک‌تاک را پشت‌سر گذاشت 1402/12/19

در بین سال‌های 2018 تا 2022، رتبه اول در اختیار تیک‌تاک بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37

مشخصات و قیمت ایسوس ذن‌فون 11 اولترا فاش شد image مشخصات و قیمت ایسوس ذن‌فون 11 اولترا فاش شد 1402/12/19

ایسوس ذن‌فون 11 اولترا به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 و دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی مجهز می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

۲ مشکل امنیتی بزرگ در آیفون؛ آپدیت iOS 17.4 را همین حالا نصب کنید image ۲ مشکل امنیتی بزرگ در آیفون؛ آپدیت iOS 17.4 را همین حالا نصب کنید 1402/12/16

اپل با انتشار iOS 17.4 و iPadOS 17.4 دو آسیب‌پذیری امنیتی مهم را در این سیستم‌های عامل برطرف کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 47

آپدیت وان یو آی ۶.۱ سامسونگ برای این گوشی ها منتشر می‌شود + تاریخ عرضه image آپدیت وان یو آی ۶.۱ سامسونگ برای این گوشی ها منتشر می‌شود + تاریخ عرضه 1402/12/09

اگر یکی از گوشی های معرفی شده در این متن را در اختیار دارید، به‌زودی آپدیت وان یو آی ۶.۱ سامسونگ را دریافت خواهید کرد. اطلاعات تکمیلی را در ادامه مطالعه فرمایید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 66

آنر اولین گوشی تاشوی عمودی خود را در سال 2024 عرضه خواهد کرد image آنر اولین گوشی تاشوی عمودی خود را در سال 2024 عرضه خواهد کرد 1402/12/09

آنر قصد دارد در این گوشی از قابلیت‌های هوش مصنوعی نیز استفاده کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 47