خدمات سایت


متن کامل خبر

راجع به برخی کابل و مبدل های پرکاربرد بیشتر بدانیم

آرشیو
حدود یک دهه قبل کسی تصور نمی‌کرد که روزی وصل کردن گوشی موبایل به تلویزیون، عملی و یا کاربردی باشد. اما امروزه اتصال گوشی موبایل به تلویزیون کاربردهای بسیاری دارد...
1396/06/05 02:38:56 ب.ظ

* اطلاعات این مقاله با کمک شرکت ایران کابل تهیه گردیده است.

حدود یک دهه قبل کسی تصور نمی‌کرد که روزی وصل کردن گوشی موبایل به تلویزیون، عملی و یا کاربردی باشد. اما امروزه اتصال گوشی موبایل به تلویزیون کاربردهای بسیاری دارد، شما می توانید هنگام اجرای بازی در موبایل خود از صفحه بزرگتری مثل تلویزیون استفاده کنید و یا به تماشای فیلم مورد علاقه خود بنشینید و یا استفاده‌های متعدد دیگری از این ارتباط ببرید.

 

یک مثال کاربردی دیگر برای اساتید، دانشجویان و یا مدیران در کنفرانسها، اتصال یک ویدئو پروژکتور به لپ تاپ یا سیستم کامپیوتر رومیزی می باشد.

برای انواع این اتصالات بشکل کلی دو روش اتصال بی‌سیم( به شیوه های مختلف) و اتصال با کابلها و مبدلها وجود دارد.

در این مقاله ما به معرفی کلی یکسری از کابل و مبدل های پرکاربرد می‌پردازیم:

-          کابلHDMI :

رابط HDMI ( High-Definition Multimedia Interface ) رابط دیجیتالی است که صوت و تصویر را همزمان انتقال می‌دهد.

دستگاه‌هایی که از رابط  HDMI استفاده می‌کنند، صدا و تصویر را با حداقل افت کیفیت منتقل کرده و همچنین صدای 7.۱ کانال دالبی رانیز می‌توانند از این طریق انتقال دهند.

پخش فیلم های سه بعدی نیز با توجه به دقت تصویر بالا و حساسیت این تصاویر به کیفیت رابط انتقال دهنده تصویر، نیازمند HDMI می‌باشد.

نمایشگرهای جدید و ویدئو‌پروژکتورهای جدید همگی از رابط HDMI استفاده می‌کنند. همچنین طول آن می تواند به 50 متر برسد.

کابل HDMI

-          کابل VGA :

کابل VGA یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین رابط‌های انتقال تصویر است. از جمله کاربردهای آن می‌توان به استفاده گسترده درویدئو پروژکتورها و رایانه‌های قدیمی اشاره کرد.

اگر قصد دارید از کامپیوترهای رومیزی برای اتصال به ویدئو پروژکتور استفاده کنید، کابل VGA بهترین گزینه ی انتخابی شما خواهد بود.کامپیوترها، اغلب لپ تاپ‌ها و تلویزیون‌های HD همگی از کابل VGA پشتیبانی می‌کنند.

کابل VGA

-          مبدل VGAبه HDMIو HDMIبه VGA

با تغییرات گسترده‌ای که در تکنولوژی تصویر و ویدئو صورت گرفته، هر روز از فناوری آنالوگ (VGA) فاصله بیشتری گرفته و به دنیای اتصال دیجیتال با HDMI نزدیک‌تر می‌شویم.

مبدل VGA به HDMI در مواقعی که لازم باشد تصاویری را از یک دستگاهی مثل کامپیوتر، تلویزیون یا برخی دوربین‌ها و... که فقط از پورت VGA پشتیبانی می‌کند به نمایشگری که فقط از پورت HDMI پشتیبانی می‌کند انتقال دهیم، استفاده می‌شود.

در مقابل کاربرد مبدلHDMI به VGA  زمانی است که قصد داشته باشیم تصویر را از نمایشگری که فقط از پورتHDMI  پشتیبانی می‌کند انتقال دهیم به دستگاهی که فقط از پورت VGA پشتیبانی می‌کند، انتقال دهیم.


مبدل VGA به HDMI

-          کارتPCI و PCIe

PCI Express که گاهاً PCIe هم نوشته می‌شود، جایگزین درگاه PCI است.در واقع PCI مخفف Peripheral Component   Interconnet  و به مفهوم رابط اجزای جانبی است. این درگاه بسیار کاربردی است، زیرا امکان اتصال کارت های جانبی متنوع را فراهم میکند. امروزه PCI Express جایگزین PCI شده و اتصال لوازم جانبی مختلف اعم از مودم، کارت‌های پردازش صدا، کارت‌های شبکه با سرعت بالا، کارت‌هایی برای اضافه کردن پورت‌هایUSB و ... به راحتی صورت می‌گیرد.

کارت  PCIe

-          پورتUSB Type C  و کابل و مبدلهای مرتبط

USB Type C  جدیدترین درگاه ارتباطی USB است که ابتدا فقط بر روی برند اپل استفاده میشد ولی به تدریج و با فراگیر شدن استفاده از این پورت کم کم تعداد دستگاههایی که از این پورت استفاده میکنند رو به افزایش است. این پورت متقارن و کوچک بوده و با آن، استفاده از وسایل جانبی تسهیل میگردد، چرا که می‌تواند مثلاً به جای دیسپلی‌پورت، MHL و تاندربولت ۳ مورد استفاده قرار گیرد، در حالیکه این پورت، کوچکتر بوده و نصب آن بر روی گوشی های موبایل و تبلت‌ها براحتی ممکن است.

پورت قدیمی و معمولی USB را USB نوع A می‌گویند، نسخه‌ی مربعی شکل هم USB نوع B است که بیشتر برای اتصال انواع دستگاه‌های چاپ و اسکن استفاده می‌شود.

کابل‌های USB، پرکاربردترین کابل‌هایی هستند که  تقریبا در تمام تجهیزات دیجیتالی ( کامپیوتر، موبایل، تبلت، لپ تاپ ، پرینتر... ) طراحی درگاه‌ها بر مبنی آنها صورت گرفته است. به همین دلیل امروزه شامل تنوع بسیاری هستند، از قبیل Type A ، Type B و نسخه‌های MINI و MICRO و تبدیل‌های متفاوت. مسلما این تنوع مقداری انتخاب و کار با این مبدل و کابل‌ها را پیچیده کرده است.

ولی در عین حال بسیاری از مشکلات ناشی از این پیچیدگی که باعث شده بود تا مجموعه‌ای از اشکال مختلف کانکتور USB در دستگاه‌های مختلف داشته باشیم با کابل کوچک و دوطرفه  USB Type C  مرتفع شده است.

ضمنا کابل USB Type C مثل USB 2 , USB 3 نامتقارن نیست که در نتیجه هنگام اتصال، سعی و خطا کنیم تا جهت درست را پیدا کنیم.

مزیت دیگر آن اینست که تقریباً هم ‌اندازه‌ی MICRO USB بوده و لذا در طراحی لپ‌تاپ‌های بسیار باریک، (اولترابوک‌ها)، و تبلت‌ها، از آن بیشتر استفاده می‌شود.


تصاویر سرکابل (کانکتور) و درگاه برخی انواع USB

مشکلی که سد راه اتصال USB-C به نسخه‌های پیشین وجود دارد، شکل ظاهری آن است و می‌توان این مشکل را توسط یک مبدل برطرف کرد و آن را به دستگاه‌های دیگر متصل کرد.

مبدل USB Type CبهVGA

در این مبدل یک درگاه VGA و یک کانکتور USB-C وجود دارد.این مبدل برای اتصال دستگاههایی با پورت USB Type C  به دستگاههای قدیمی‌تر که فقط از پورت VGA پشتیبانی می‌کنند، می‌باشد. از کاربردهای بسیار متداول این مبدل، اتصال مک‌بوک و دیگر دستگاه‌های مجهز به درگاه USB-C به ویدئوپروژکتور است.


مبدلUSB Type CبهHDMI

از این مبدل برای اتصال وسایلی که دارای پورت TYPE C هستند به پورت HDMI استفاده می‌شود. می‌توانید دستگاه خود را به نمایشگرهایی مثل تلویزیون و یا ویدئوپروژکتور متصل کنید و  از امکانات صفحه نمایش بزرگ لذت ببرید.

مبدل USB Type C به HDMI

مسلماً تنوع کابل و مبدل‌ها بسیار بیش از اینها بوده و این گزارش به معرفی بخش اندکی از بازه گسترده انواع کابل و مبدل‌ها پرداخته است.

یکی از پیشنهادهای میهن‌مارکت، برای گرفتن مشاوره و یا اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تر و تهیه انواع کابل و مبدل، شرکت ایران کابل می‌باشد.این شرکت عرضه کننده طیف وسیعی از کابل و مبدلهای صنعت IT و مرکز پخش برند PSPمی‌باشد. محصولات این برند دارای بسته بندی مناسب و شکیل و با ضمانت 24 ماهه طلائی شرکت ایران کابل عرضه می‌گردند.

مراجعه به وبسایت شرکت:  www.irankabl.com

منبع : میهن مارکت
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • کابل و مبدل ها,
  • USB Type C,
  • ایران کابل,
  • USB Type CبهVGA,
  • مبدلUSB Type CبهHDMI,
  • PCI و PCIe,

نظرات ثبت شده برای این خبر

104
(1396/06/29)
با عرض سلام خدمت شما عزیزان زحمت کش میهن مارکت بنده چند وقتی هست که دنبال راهی هستم برا اتصال کابل LAN به تبلتم(تبدیلی که یک طرفش پورت LANداشته باشه واز طرف دیگر به پورت ورودی تبلت وصل بشه) آیا چنین چیزی هست .اگه هست از کجا میتونم تهیه کنم. ممنون از شما

Captcha




باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد image باگ عجیب یوتیوب موزیک صدای کاربران آیفون را درآورد 1403/02/05

برخی کاربران نسخه‌ی iOS یوتیوب موزیک با باگ آزاردهنده‌ای در این برنامه مواجه شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 9

یخچال فریزر پایین عریض سامسونگ موفق به کسب رتبه‌بندی انرژی «A» اتحادیه اروپا شد image یخچال فریزر پایین عریض سامسونگ موفق به کسب رتبه‌بندی انرژی «A» اتحادیه اروپا شد 1403/02/05

یخچال فریزر پایین عریض سامسونگ توانست رتبه‌بندی انرژی «A» اتحادیه اروپا را دریافت کند. این یخچال سامسونگ با وجود ارائه فضای بیشتر، مصرف انرژی بسیار کمی دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 11

مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد image مجلس سنای آمریکا سرانجام لایحه «ممنوعیت یا فروش تیک تاک» را تصویب کرد 1403/02/05

اکنون «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای قانونی‌شدن لایحه، باید آن را امضا کند و ByteDance یک سال فرصت دارد تا تیک‌تاک را بفروشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 14

در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت image در آستانه رونمایی آیپد ایر ۲۰۲۴، موجودی مدل فعلی کاهش یافت 1403/02/04

موجودی مدل‌های فعلی آیپد در فروشگاه‌های اپل کاهش یافته است تا جای خود را به مدل‌های جدید بدهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 16

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید image بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید 1403/02/04

طرفداران بیلی آیلیش به‌زودی آهنگ خواننده‌ی محبوبشان را در قالب بازی فورتنایت می‌شوند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 18

هشدار وزارت راه به پلتفرم‌‌ها: بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود image هشدار وزارت راه به پلتفرم‌‌ها: بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود 1403/02/04

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن از انسداد پلتفرم‌های دیوار و شیپور در صورت عدم افزودن وب‌سرویس احراز هویت خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 21

مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد image مدل آزمایشی بسیار کمیاب GTX 2070 به تصویر کشیده شد 1403/02/03

یکی از نمونه‌های آزمایشی کارت گرافیک GTX 2070 پس از ۶ سال به نمایش درآمد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

بهترین هتل‌های نزدیک حرم حضرت معصومه (س) image بهترین هتل‌های نزدیک حرم حضرت معصومه (س) 1403/02/03

شهر قم دومین شهر مذهبی کشور ماست که همه‌روزه عده زیادی از افراد به آن سفر می‌کنند تا روح خود را در بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) به پرواز درآورند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 24

اسپیکر عرضه‌نشده اپل در دست بسکتبالیست معروف‌ دیده شد image اسپیکر عرضه‌نشده اپل در دست بسکتبالیست معروف‌ دیده شد 1403/02/02

ظاهراً اپل در حال احیای یکی از اسپیکرهای نمادین و معروف برند بیتس است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

نرم‌افزار گوگل چت احتمالاً به اسلک و مایکروسافت تیمز متصل می‌شود image نرم‌افزار گوگل چت احتمالاً به اسلک و مایکروسافت تیمز متصل می‌شود 1403/02/02

گوگل چت قرار است با نرم‌افزارهای مایکروسافت تیمز و اسلک ارتباط برقرار کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 26