خدمات سایت


متن کامل خبر

زندگینامه جک ما، کارآفرین چینی موسس گروه علی بابا

آرشیو
ما یون (Ma Yun) معروف به جک ما (Jack ma) مدیرعامل شرکت علی بابا از جمله افراد موفق در حوزه کارآفرینی و فناوری اطلاعات است که...
1396/08/30 10:37:44 ق.ظ

ما یون (Ma Yun) معروف به جک ما (Jack ma) مدیرعامل شرکت علی بابا از جمله افراد موفق در حوزه کارآفرینی و فناوری اطلاعات است که نام او به عنوان چهارمین فرد در فهرست باهوش ترین مدیران دنیای فناوری به ثبت رسیده است.

جک ما یکی از نمادهای کارآفرینی و موفقیت در جهان است. او را می‌توان یکی از تأثیرگذارترین تاجران قرن حاضر نامید. او در لیست پنجاه نفره‌ی برترین رهبران سال ۲۰۱۷ وب‌سایت فورچن، مقاوم دوم را به خود اختصاص داد

تولد و تحصیل

ما یون متولد ۱۵ اکتبر سال ۱۹۶۴ در شهر هانگژو چین است. این شهر در جنوب شرقی چین واقع شده است. او یک برادر بزرگ‌تر و یک خواهر کوچک‌تر داشت. ما و برادر و خواهرش در دورانی رشد یافتند که حکومت کمونیستی در کشور چین حاکم بود و این کشور را در انزوا فرو برده بود. خانواده‌ی یون ثروت زیادی نداشتند و نمی‌توانستند فرزندان خود را آنطور که باید و شاید از لحاظ مالی تأمین کنند.

ما برای ادامه‌ی تحصیل در مقاطع دانشگاهی تلاش زیادی کرد. او چهار سال پیاپی در امتحانات سالیانه‌ی ورودی دانشگاه در چین شرکت کرد و در نهایت در مؤسسه‌ی تربیت معلم هانگژو مشغول به تحصیل شد. او در سال ۱۹۸۸ با مدرک کارشناسی زبان انگلیسی فارغ‌التحصیل شد. جک ما بعدا در دانشکده‌ی کسب و کار چان کونگ نیز شروع به تحصیل کرد و در سال ۲۰۰۶ مدرک تجارت خود را از این دانشگاه دریافت کرد.

جک که فردی اجتماعی با ارتباطات قوی بود، در دوران دانشگاه به‌عنوان رئیس انجمن دانشجویان فعالیت می‌کرد. پس از فارغ‌التحصیلی او شغل‌های زیادی را امتحان کرد و در نهایت به‌عنوان استاد زبان انگلیسی و تجارت جهانی در دانشگاه دیانزی هانگژو مشغول به کار شد. حقوقی که ما در اولین شغل خود دریافت می‌کرد برابر با ۱۲ دلار در ماه بود. شاگردان ما در آن زمان، او را معلمی مهربان و دلسوز می‌دانند.

آشنایی با اینترنت و ورود به دنیای تجارت الکترونیک

موسس علی بابا پیش از آشنایی با فناوری اینترنت و شروع حرفه‌ی اصلی، شغل‌های متعددی را امتحان کرد و در اکثر آن‌ها ناموفق بود. جک برای کار در نمایندگی KFC اقدام کرد و از میان ۲۴ نفر، تنها او در پذیرش رد شد. او چندین بار برای کار در دانشگاه هاروارد اقدام کرد که در آن نیز ناموفق بود. او در یکی از مصاحبه‌هایش تعداد شغل‌هایی را که امتحان کرده است، ۳۰ عدد ذکر کرد.

اولین آشنایی این مدیر موفق چینی با اینترنت به سال ۱۹۹۴ مربوط می‌شود. یک سال بعد و در ابتدای سال ۱۹۹۵، او به همراه چند دوست خود به آمریکا سفر کرد و آنجا بیشتر با اینترنت آشنا شد. ما در اولین استفاده از اینترنت، نام چند نوشیدنی را جستجو کرد و در کمال تعجب دید در نتایج نشان داده‌شده، اثری از وب‌سایت‌های چینی نیست. در جستجوی بعدی، او اطلاعاتی در مورد کشور چین جستجو کرد و باز هم وب‌سایت چینی پیدا نکرد. در نهایت او و دوستانش تصمیم گرفتند یک وب‌سایت در مورد کشور چین تأسیس کنند.

جک ما اولین وب‌سایت خود را با طراحی بسیار ساده منتشر کرد. وب‌سایت او در ساعت ۹:۴۰ راه‌اندازی شد و او تا ساعت ۱۲:۳۰ تعدادی ایمیل از افراد مختلف دریافت کرد که می‌خواستند بیشتر در موردش بدانند. اینجا بود که این نابغه‌ی کسب و کار، متوجه ظرفیت بالای اینترنت شد.

در آوریل سال ۱۹۹۵، جک ما به همراه همسر و یکی از دوستانش،‌اقدام به تأسیس یک شرکت کردند. آن‌ها با دریافت کمکی ۲۰ هزار دلاری، شرکتی برای طراحی وب‌سایت راه‌اندازی کردند. نام این شرکت، «China Yellow Pages» بود. در سه سال اول، شرکت آن‌ها درآمدی بالغ بر ۸۰۰ هزار دلار داشت. نکته‌ی جالب فعالیت جک ما در فضای اینترنت این است که او هیچ‌گاه یک خط کد هم ننوشته و حتی اولین کامپیوتر خود را در ۳۳ سالگی خریده است.

جک ما در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹، در شرکتی از زیرمجموعه‌های مرکز تجارت الکترونیک بین‌المللی چین به‌عنوان مدیر مشغول به فعالیت بود. این مرکز زیرمجموعه‌ای از وزارت اقتصاد و تجارت خارجی چین است. او در سال ۱۹۹۹ از این شغل دولتی استعفا داد و برای تأسیس شرکت علی بابا به هانگژو بازگشت. او علی بابا را به همراه ۱۸ نفر از دوستانش در آپارتمان شخصی خود تأسیس کرد. اولین سرمایه‌ی آن‌ها برای تأسیس این وب‌سایت خرید و فروش B2B حدود ۵۰۰ هزار یوآن بود.

طبق گزارشات منتشرشده، انتخاب نام علی بابا برای وب‌سایت، زمانی که ما در سان‌فرانسیسکو بود به ذهن او خطور کرد. او از داستان «علی بابا و چهل دزد» در کتاب هزار و یک شب، به‌عنوان الهامی برای انتخاب نام Alibaba برای شرکتش یاد می‌کند.

در اکتبر سال ۱۹۹۹ و ژانویه‌ی سال ۲۰۰۰، علی بابا دو بار و در مجموع ۲۵ میلیون دلار سرمایه‌ی خارجی جذب کرد. ۲۰ میلیون دلار از این سرمایه را شرکت ارتباطی سافت‌بانک ژاپن به او داده بود. برنامه‌ی توسعه‌ای این وب‌سایت توسعه‌ی تجارت الکترونیک در داخل کشور چین و پس از آن ایجاد پلتفرمی برای شرکت‌های کوچک و متوسط برای ارتباط با تجارت جهانی بود. تیمی که جک برای توسعه‌ی کسب و کار تشکیل داده بود، روحیه‌ی بالایی داشتند؛ چرا که او همیشه به آن‌ها امید می‌داد و از جوانی و شور و اشتیاق آن‌ها به‌عنوان موتور محرکه‌ی شرکت یاد می‌کرد. کار در علی بابا همیشه برای جک یک تفریح بود. او جوایز جالبی را در نقاط عطف پیشرفت شرکت به کارمندانش اهدا می‌کرد.

در سال ۲۰۰۳ چند وب‌سایت تجارت الکترونیک دیگر تأسیس کرد. Taobao، Alipay، Ali mama و Lynx، وب‌سایت‌هایی بودند که در سال ۲۰۰۳ به گروه علی بابا پیوستند. با پیشرفت سریع وب‌سایت تائوبائو، ای‌بی پیشنهاد خرید آن را به جک ارائه کرد اما او این پیشنهاد را نپذیرفت. مدتی بعد، او یک سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری از کمک موسس یاهو یعنی جری یانگ پذیرفت و ۴۰ درصد از سهام شرکت را به او داد.

در سال ۲۰۰۳ چند وب‌سایت تجارت الکترونیک دیگر تأسیس کرد. Taobao، Alipay، Ali mama و Lynx، وب‌سایت‌هایی بودند که در سال ۲۰۰۳ به گروه علی بابا پیوستند. با پیشرفت سریع وب‌سایت تائوبائو، ای‌بی پیشنهاد خرید آن را به جک ارائه کرد اما او این پیشنهاد را نپذیرفت. مدتی بعد، او یک سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری از کمک موسس یاهو یعنی جری یانگ پذیرفت و ۴۰ درصد از سهام شرکت را به او داد.

پس از این افزایش ارزش، علی بابا به یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان تبدیل شد. عرضه‌ی عمومی سهام این شرکت در تاریخ بازار بورس آمریکا بی‌سابقه بود. پس از این کسب سرمایه‌ی هنگفت، ما در مصاحبه‌ای گفت:

ما امروز پول به‌ دست نیاوردیم؛ بلکه امروز توانستیم اعتماد مردم را جلب کنیم.

زندگی شخصی

جک ما در دوران تحصیل با همسرش ژانگ یینگ آشنا شد. آن‌ها پس ار فارغ‌التحصیلی با هم ازدواج کردند و هر دو به‌عنوان معلم شروع به کار کردند. این زوج میلیاردر در حال حاضر صاحب یک پسر و یک دختر هستند. جک ما هیچ‌گاه خانواده‌ی خود را در مرکز توجه رسانه‌ها قرار نداده است.

جک ما پس از تبدیل شدن به یک میلیاردر چینی، خریدهای آنچنان بزرگی برای خودش انجام نداد و هنوز هم عاداتی ساده دارد. نویسندگی، هنرهای رزمی، مدیتیشن و تمرین تای‌چی، از سرگرمی‌های همیشگی او هستند. فعالیت‌های بشردوستانه و حفاظت از محیط زیست نیز از علایق این تاجر موفق هستند که فعالیت‌هایی جدی در آن‌ها دارد.

منبع : Zoomit
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • SUCCESSFUL PEOPLE,
  • بیوگرافی,
  • افراد مشهور,
  • ALI BABA,
  • علی بابا,
  • موسس گروه علی بابا,
  • زندگینامه موسس علی بابا,
  • زندگینامه افراد موفق,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 76

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد image شکست اپل و نتفلیکس در اسکار ۲۰۲۴؛ اوپنهایمر جایزه‌ها را درو کرد 1402/12/21

اپل و نتفلیکس بودجه‌ی سنگینی به فیلم‌های جدیدشان اختصاص دادند اما در مراسم اسکار ۲۰۲۴ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشتند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 57

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند image پلیس فتا با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی برخورد می‌کند 1402/12/19

رییس پلیس فتا تهران: بر اساس قانون خرید، فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی ممنوع است و پلیس با افراد متخلف قاطعانه برخورد می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! image بیت کوین رکورد شکست قیمت شیبا دوبرابر شد! 1402/12/15

بیت کوین به رقم شگفت انگیز ۶۸ هزار دلار رسید؛ بیت کوین در ۲۴ ساعت ۷.۵۲ درصد رشد داشته است همچنین قیمت این ارز محبوب در یک هفته نزدیک به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 42

در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید image در آستانه هاوینگ بیت کوین، این ۱۰ رمزارز را زیر نظر بگیرید 1402/12/13

بسیاری از کارشناسان شروع بول‌ران بیت کوین را اعلام کرده‌اند و باور دارند قبل‌ از رویداد هاوینگ می‌توان از برخی آلت‌کوین‌ها سود خوبی به‌دست ‌‌آورد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ image اینترنت ثابت چقدر گران شد؟ 1402/12/07

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: موضوع افزایش تعرفه باند پهن یا دیتا برای بخش ثابت و سیار بوده که در بخش سیار زودتر بارگذاری کردند اما اپراتورهای ثابت‌ بعد از اپراتورهای سیار اقدام کردند که بین ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

قیمت انواع سشوار image قیمت انواع سشوار 1402/12/02

بر اساس قیمت سشوار کرونر مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است این در حالیست که قیمت سشوار جی اچ دی مبلغ ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد  image ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد ارزش بیت‌کوین به زیر ۵۳ هزار دلار سقوط کرد 1402/12/02

قیمت بیت‌کوین تا ۵۳ هزار دلار افزایش یافت اما مدت زمان این صعود کوتاه بود و دوباره به زیر این سطح سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53