خدمات سایت


متن کامل خبر

مهدی میرمهدی: بازار کالاهای کامپیوتری یخ زده است

آرشیو
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی تعرفه‌های واردات لپ‌تاپ، نوسانات اخیر نرخ ارز را باعث خنثی شدن این کاهش تعرفه و درنهایت ارزان نشدن لپ‌تاپ ارزیابی کرده و ...
1397/01/21 06:12:04 ب.ظ


رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی تعرفه‌های واردات لپ‌تاپ، نوسانات اخیر نرخ ارز را باعث خنثی شدن این کاهش تعرفه و درنهایت ارزان نشدن لپ‌تاپ ارزیابی کرده و خبر از کسادی کل این بازار در ایام قبل و بعد نوروز می‌دهد.

«مهدی میرمهدی» رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفتگو با دیجیاتو از ضربه بزرگ تحولات دلار به بازار کالاهای کامپیوتری می‌گوید و معتقد است که این بازار نسبت به بازار موبایل هم بیشتر صدمه دیده است:

    «متاسفانه همکاران و فعالین صنف ما کالاهایی را با اعتبار خود خرید کرده‌اند و حالا که زمان موعد پرداختی‌شان است نمی‌دانند باید چه کنند. آنها اجناس را به دلار از تامین‌کننده برمی‌دارند و به اعتبار خودشان قرار می‌شود که مثلا یک ماه بعد همان هزینه اصلی را به دلار پرداخت کنند، خریدی که با فکر دلار 4200 تومنی صورت گرفته و با آن نرخ فروش رفته ولی الان باید با دلار 6 هزار تومانی بازپس داده شود.»


میرمهدی اشاره می‌کند که بسیاری از کالاها به ویژه در زمره لپ‌تاپ دیگر فروش آنچنانی ندارد و از مغازه‌دارانی می‌گوید که در روز یک فاکتور فروش صادر می‌کنند و نه بیشتر. او این مسائل را ورشکستگی اهالی این صنف می‌داند و خبر می‌دهد که بسیاری از فعالان متضرر شده‌اند:

    «بازار حتی قبل از عید سرد بود چرا که لپ‌تاپ امروزه تبدیل به یک کالای لوکس شده و دیگر وجهه کالای دانشجویی را ندارد. فروشندگان ما دچار کمبود نقدینگی شده‌اند و کالاهایشان در انبار به صورت دپو در آمده چرا که هیچ مصرف‌کننده‌ای وجود ندارد. امکان مرجوعیت بسیاری از این کالاها نیز وجود ندارد و از همین رو بازار یخ زده است.»

به گفته میرمهدی خرید و فروش در بازار صنف رایانه مانند بازار موبایل قفل نشده ولی متاسفانه مشتری برای کالاها وجود ندارد تا فروشندگان اجناسشان را ولو با ضرر بفروشند.



رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران این موضوع را که برخی مردم می‌گویند مگر اجناس با دلار جدید خریده شده که با قیمت جدید فروخته می‌شود را یک اشتباه محاسباتی ناشی از ناآگاهی خریداران و مصرف‌کنندگان می‌داند و آن را این‌گونه تشریح می‌کند:

    «اگر 10هزار هارد صد دلاری از تامین‌کننده گرفته شده باشد، چیزی این وسط از سمت واردکنندگان به صورت نقد به تامین‌کننده داده نمی‌شود بلکه آنها با اعتبار و چک به دلار خرید می‌کنند و الان باید کالایی را که با دلار 4200 خریده‌اند با نرخ فعلی تسویه نمایند.»
  

وی با اشاره به بازار بسیار کم رونق شب عید برای فروشندگان لپ‌تاپ و رایانه، اظهار کرد:

    «مشتریان عمده سیستم‌های رایانه‌ای شرکت‌ها و ادارات دولتی و خصوصی هستند که حالا افزایش هزینه‌های پرسنلی آن‌ها و یا شاید کاهش اعتباراتشان باعث شده تا میزان خرید آن‌ها از بازار تجهیزات رایانه‌ای نیز کاهش پیدا کند و خرید آن‌ها صرفا محدود به خرید لوازم بسیار ضروری شده است.»

بازار دلار کماکان در نوسان به سر می‌برد و قرار است دولت با سیاست‌های جدید خود وارد عمل شده تا بتواند به آن سروسامانی داده و نرخ ارز را به نرخ ثابتی تبدیل کند، امری که زمان نشان می‌دهد چقدر موفقیت آمیز خواهد بود و آیا شاهد بازگشت رونق به بازارهای سرد کالاهای دیجیتال من‌جمله موبایل و اجناس کامپیوتری خواهیم بود یا خیر.

منبع : دیجیاتو
به این خبر امتیاز بدهید :
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد image چین پردازنده‌های اینتل و AMD را در کامپیوترهای دولتی ممنوع کرد 1403/01/05

چین دستورالعمل ممنوعیت استفاده از پردازنده‌های اینتل و AMD در کامپیوترهای دولتی را صادر کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 35

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 74

آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد image آنر لپ‌تاپ جدیدی با رم ۲۴ گیگابایتی می‌سازد 1402/12/27

لپ‌تاپ مجیک‌بوک ۲۰۲۴ آنر از رم مدرن ۲۴ گیگابایتی استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود image لینکدین به استقبال «بازی‌های درون‌برنامه‌ای» می‌رود 1402/12/27

لینکدین برای افزایش کاربران و بهینه‌سازی فضای شغلی پلتفرم خود، به‌سراغ بازی‌های درون‌برنامه‌ای می‌رود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 77

نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 image نقشه راه اپل افشا شد؛ عرضه عینک واقعیت افزوده و آیپد تاشو در سال 2027 1402/12/27

احتمال دارد عینک واقعیت افزوده اپل در کنار یک آیپد 20 اینچی تاشو در سال 2027 از راه برسد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 72

پوکو X6 Neo با دوربین 108 مگاپیکسلی و قیمت 240 دلاری معرفی شد image پوکو X6 Neo با دوربین 108 مگاپیکسلی و قیمت 240 دلاری معرفی شد 1402/12/23

پوکو X6 Neo از رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند و به پردازنده دایمنسیتی 6080 مدیاتک مجهز است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 104

کلاهبرداری اینترنتی با پوشش قالیشویی در اینستاگرام! image کلاهبرداری اینترنتی با پوشش قالیشویی در اینستاگرام! 1402/12/23

رییس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و دستگیری یک کلاهبردار اینستاگرامی که تحت عنوان قالیشویی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد، خبر داد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 102

بخشی از مشخصات فنی شیائومی میکس فولد 4 فاش شد image بخشی از مشخصات فنی شیائومی میکس فولد 4 فاش شد 1402/12/23

این گوشی احتمالاً در نمایشگر داخلی چین‌خوردگی کمتری خواهد داشت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 96

تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد image تاریخ پایان پشتیبانی از نسخه 21H2 ویندوز ۱۰ اعلام شد 1402/12/23

اگر همچنان از نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود سیستم‌عامل خود را به نسخه‌های جدیدتر ارتقاء دهید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 80

اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد image اپل پلتفرم تبلیغاتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌سازد 1402/12/22

اپل برای ساخت تبلیغات در بخش‌های متنوعی از اپ‌ استور، از هوش مصنوعی کمک خواهد گرفت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 110