خدمات سایت


متن کامل خبر

بسته ارزی جدید رونمایی شد؛ کالاهای اساسی تا پایان سال گران نمی‌شوند

آرشیو
عبدالناصر همتی به‌عنوان رئیس جدید بانک مرکزی دیشب در گفتگوی ویژه‌ی خبری، معاملات ارزی را آزاد اعلام و بسته‌ی جدید ارزی را معرفی کرد.
1397/05/15 11:40:50 ق.ظ

همتی شرایط اقتصادی حال را خوب ارزیابی و اعلام کرد:

کشور از لحاظ طراز ارزی، مثبت است. بنابراین بازار را باز می‌کنیم و اجازه می‌دهیم فعالان به‌خوبی با هم کار کنند. در جلسه‌ی شورای هماهنگی اقتصاد سران قوا گزارش‌ها را طرح کردیم و جواب مثبت دادند طرح در جامعه اجرا شود. از آنجا که این طرح اثر مثبتی در بازار ارز و سکه داشته، با شکل‌گیری بازارهای پیش‌بینی‌شده، شاهد ثبات در بازار ارز خواهیم بود.

یک بازار خواهیم داشت، اما کالاهای اصلی و ضروری مانند دارو و تجهیزات پزشکی باید به قیمت ثابت به‌دست مردم برسد. مسئولان وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان مکلف شدند لیست‌ کالاهای ضروری -که از کالاهای اساسی هم جلوتر است- و دارو و تجهیزات پزشکی را تهیه کنند. این تخصیصی است که دولت بانک مرکزی را مجاز به تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی این کالاها کرده و نباید تا پایان فروردین ۹۸ قیمت کالا تغییر کند. مسئولان این بخش‌ها باید از لحظه‌ی تامین و توزیع تا رسیدن به‌دست مردم نظارت کنند.

 وی برای جلوگیری از فساد در نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت که وقتی این طرح اجرا شد، همه‌ی کالاها در این بخش بود. ۴۰ تا ۵۰ میلیارد ثبت سفارش بود، چون تعداد زیاد شد، از کنترل خارج شد. تعداد اقلام وارداتی خیلی زیاد بود. برای کنترل کارامد، محدود به کالاهای ضروری و اساسی مردم شد. با رانت در این کالاها برخورد می‌شود.

بانک مرکزی

به گفته‌ی وی، بازار دوم یا بازار سرمایه یا بازار اصلی، عمق زیادی دارد.

در دوره‌ی قبل، ۲۰ درصد از صادرکنندگان کوچک در بازار ثانویه حضور داشتند و قیمت ارز شکل می‌گرفت که البته شکل نگرفت و در حد ۴۰۰ میلیون دلار معامله شد. غیر از کالاهای اساسی، بقیه کالاها باید در این بازار وارد شوند که دو بخش دارد؛ یک بخش واردکننده‌ها هستند که براساس برنامه‌ریزی وزارت صمت و بر مبنای ثبت سفارش ضروری برای کشور شکل می‌گیرد و همه در این بازار می‌آیند. بخش دوم، عرضه است که شامل پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها، گاز، فلزات و فرآورده‌های نفتی است. اینها عرضه‌ی ارز را دارند و شکل‌گیری قیمت ارز براساس عرضه و تقاضا است. البته به همین شکل رها نمی‌شود. در نرخ دخالت نمی‌کنیم ولی بانک مرکزی در اینجا حضور خواهد داشت و در مواقع ضروری، وارد می‌شود و ارز به بازار می‌آورد که مدیریت‌شده و شناور است.

رئیس جدید بانک مرکزی درباره‌ی ارزآوری صادرکنندگان به این بازار گفت:

دوره اول آنها ارز به این بازار نیاوردند، فکر می‌کردند اگر ارز خود را نگه دارند می‌توانند گران‌تر بفروشند. اما حالا مابه‌تفاوت را با بازاری که شکل می‌گیرد باید به خزانه برگردانند. در دولت بحث شد و رئیس جمهور تصمیماتی گرفتند و حتما در بازار این نظارت شکل می‌گیرد. در این بازار صادرکنندگان و واردکنندگان حضور دارند، اگر خریدار این نرخ را نخرید، فروشنده مجبور است نرخ را کاهش دهد. نرخی که در بازار شکل می‌گیرد با توجه به وزنی که دارد، نرخ صرافی‌ها را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. امیدواریم بانک مرکزی ذخایر ارزی خود را اضافه کند. سیاست من هم افزایش ذخایر ارزی است.

 وی درباره‌ی گروه‌هایی که می‌توانند ارز مطالبه کنند گفت که گروه دو و سه نخواهیم داشت و آنهایی که در وزارت صمت ثبت سفارش کنند، می‌توانند ارز دریافت کنند. البته وزارت صمت تصمیم می‌گیرد یک کالا ضروری است تا در سیستم ثبت سفارش کند.

همتی در رابطه با کالاهای واسطه‌ای که ۷۵ درصد واردات را تشکیل می‌دهد و اینکه آیا منجر به افزایش نرخ ارز خواهد شد یا خیر، اعلام کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی دست تولیدکننده نمی‌رسید. هر چیزی که در آن نرخ دستوری باشد، در آن رانت و فساد می‌شود. ارز را می‌گرفتند و گرانتر می‌فروختند. این اتفاق افتاده است. مردم از ما می خواهند شفاف شویم. به دستور رئیس جمهور، با توجه به نیاز کشور، ارز اختصاص داده خواهد شد.

 وی گفت:

قاچاق اعلام کردن ارز، برای ما دردسر شده است. رئیس جمهور تصمیم گرفتند این موضوع لغو شود. خرید و فروش ارز در صرافی‌ها مجاز است. امیدوارم فعالیت صرافی‌ها که چند وقت است متوقف شده، به سیستم بانکی کمک کند تا بتوانیم بازار را شفاف کنیم و نیازهای واقعی مردم را با نرخ ارز بازار ثانویه تامین کنیم. صرافی‌ها که خرید و فروش خرد می‌کنند باید خودشان را در بازار ثانویه وارد کنند. در ۴ ماه اول امسال ۱۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر سال ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم.

پول

عبدالناصر همتی اعلام کرد که نظارت بر صرافی‌ها توسط سیستم سنا صورت می‌گیرد، بازار دوم که متعلق به حواله و صادرات و واردات است از شبکه‌ی نیما صورت می‌گیرد.

در واقع وزن بازار دوم ۹۵ درصد و وزن بازار صرافی ۵ درصد است. اینجا با یکدیگر ادغام می‌شوند و نرخ ارز مشخص می‌شود. بر این اساس در حدی که مردم برای نیازهای روزمره و سفر نیاز دارند، می‌توانند از بازار صرافی‌ها بخرند که حدود ۵ درصد از نرخ بازار ثانویه بالاتر است. در طول چند ماه گذشته به‌خاطر جوی که ایجاد شد، انتظارات بالا رفت. وقتی گرایش در بازار ایجاد می‌شود نرخ بالا می‌رود. وقتی هم خرید و فروش ارز قاچاق شد، فشار روی سکه رفت و حالا که ارز آزاد می‌شود، نرخ سکه هم فرو خواهد ریخت. اینها قبلا اثر روی تورم گذاشته و بخشی از تورم را شکل داده است. آثار تورمی را در جامعه می‌بینیم که خانه، اتومبیل و موبایل گران شده است. اگر واقعا نرخ در بازار شکل بگیرد، کمک می‌کند همین نرخ شکل‌گرفته را کنترل کنیم. بانک مرکزی روی فعالیت‌های بازار ارز سوار می‌شود. قبلا در کنارش بودیم و از کنترل ما خارج شد، الان سوار می‌شویم و کنترل می‌کنیم.

همتی همچنین تاکید کرد که خروج ارز حواله‌ای و صرافی دیگر اتفاق نمی‌افتد.

ورود ارز به کشور توسط صرافی‌ها را آزاد کردیم و صرافی‌ها می‌توانند هم طلا و هم اسکناس را با مجوز ما وارد کنند. البته اشخاص حقیقی و مردم می‌توانند این کار را بکنند. طلا یک تعرفه و ارزش افزوده‌ای داشت که ۱۳ درصد به آن اضافه می‌شد. امروز تصویب شد هر شخصی آماده‌ی وارد کردن طلا باشد، از تعرفه و ارزش افزوده معاف است. برای بازار مالی به‌طور جدی برنامه داریم و با کارشناسان و رییس بورس صحبت کردیم. کنترل بازار ثانویه را از طریق بازار باز و بازار مالی خواهیم داشت. در یکی دو هفته‌ی آینده تصمیمات خوبی برای بورس و بازار مالی خواهیم داشت.

رییس کل بانک مرکزی وعده داد که از روز سه‌شنبه بسته‌ی جدید ارزی کار می‌شود.

مردم در دوره‌ای،  سپرده‌ی ارزی پیش بانک‌ها داشتند؛ به خیال اینکه به آنها سود ارزی می‌دهند و بعد که خواستند سپرده‌شان را بگیرند بانک‌ها گفتند ارز نداریم و ریال می‌دهیم و برخی بانک‌ها به مردم جفا کردند. اکنون بانک مرکزی مجاز شده است سپرده‌های مردم را جذب کند. بانک‌های عامل مجاز شدند از طرف بانک مرکزی سپرده‌های ارزی مردم را جذب کنند و سودشان را به‌صورت ارز بگیرند. مردمی که ارز را به خانه برده‌اند می‌توانند به بانک مرکزی بسپارند و سودش را هم به‌صورت ارز بگیرند و این را روسای سه قوه هم تضمین کرده‌اند. مردم هم به دولت کمک کنند. دولت، دولت مردم است. تلاشش برای رفاه مردم است. دولت جلوی مشکلات بین‌المللی ایستاده و مردم هم باید به دولت کمک کنند. نرخ ارز در ترکیه پایین افتاد و مردم دلار را آتش زدند. ما باید به قدرت ایران زمین اهمیت بدهیم.

همتی تاکید کرد که شما نمی‌توانید جلوی قاچاق را بگیرید. اگر نیاز باشد توضیح بیشتری به مردم می‌دهیم. هر چند رئیس بانک مرکزی نباید حرف بزند، بیشتر باید بیانیه بدهد. جایی که لازم باشد به مردم توضیح می‌دهیم. خودم شخصا در این شرایط سخت آمدم و این مسئولیت را قبول کردم و تمام داشته‌های علمی و تجربی خود را به‌خدمت می‌گیرم تا اعتماد مردم را به بانک مرکزی برگردانم. بانک مرکزی باید قلب اقتصاد کشور باشد.

 وی اعلام کرد:

ارز مسافرتی از این به بعد آزاد است. کسانی که حواله گرفته‌اند با نرخ قبلی می‌توانند ارز موردنیاز خود را دریافت کنند.

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • اقتصاد ایران,
  • رییس بانک مرکزی,
  • بسته ارزی,
  • بسته ارزی جدید,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




بیت کوین رکورد زد image بیت کوین رکورد زد 1403/02/04

صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین بلک راک در آستانه شکستن نقطه عطف بزرگ پس از جریان ورودی ۶۹ روزه قرار گرفته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 11

سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم image سقوط سنگین ارزش بیت کوین و اتریوم 1403/01/25

ارزش اتریوم حدود ۱۰ درصد و بیت‌کوین تقریبا پنج درصد سقوط کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 48

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 59

خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند image خلافکاران عاشق این ارز دیجیتال هستند 1403/01/22

کارشناسان بازارهای مالی همیشه نسبت به احتمال سوءاستفاده خلافکاران از انواع ارز دیجیتال هشدار داده بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی به واقعیت بدل شده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

هواوی احتمالاً 23 فروردین‌ماه از خودرو و کامپیوترهای جدید خود رونمایی می‌کند image هواوی احتمالاً 23 فروردین‌ماه از خودرو و کامپیوترهای جدید خود رونمایی می‌کند 1403/01/20

هواوی ظاهراً قصد دارد در تاریخ ۲۳ فروردین‌ماه (۱۱ آوریل)‌ از محصولات جدید خود ازجمله خودروی جدید و کامپیوترهای شخصی رونمایی کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 53

زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد image زمان حذف دسته چک‌های کاغذی مشخص شد 1403/01/20

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط مشتریان بانک‌ها خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تسهیل دسترسی آحاد جامعه به تسهیلات خرد است و این نیازمند نظام اعتبارسنجی است تا افراد بتوانند بدون نیاز به ضامن و... به تسهیلات خرد دسترسی داشته باشند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 52

قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد image قیمت ارز دیجیتال ۲۷ اسفند / بیت‌کوین سقوط کرد 1402/12/27

قیمت ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات پرطرفدار و در حال تغییر است. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال به سایت اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 220

ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد image ارزش بازار بیت کوین از نقره بیشتر شد 1402/12/22

ارزش بازار بیت کوین با عبور از قیمت تاریخی 71 هزار دلار، حالا بیشتر از نقره شده و هشتمین دارایی باارزش جهان محسوب می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 76

بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا image بایننس دوباره به دردسر افتاد؛ متهم‌شدن بزرگترین صرافی رمزارز به نقض قوانین آمریکا 1402/12/20

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز دنیا باری دیگر به دردسر افتاده؛ اما Binance دقیقاً به چه جرمی متهم شده و چه پاسخی در دفاع از خود داده است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 50

مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 71