خدمات سایت


متن کامل خبر

نگاهی به شبکه‌های مغزی دخیل در نام‌گذاری اشیا

آرشیو
دانشمندان متوجه شدند که در زمان فکر کردن به نام یک شی و به زبان آوردن آن، نواحی و شبکه‌‌های خاصی از مغز فعال می‌شوند.
1397/05/29 03:31:59 ب.ظ

دانشمندان مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هیوستون، گروهی از شبکه‌های مغزی را شناسایی و بازنمایی کردند که مسئول فکر کردن انسان به نام یک مورد یا شی، پیش از بیان فکر به‌صورت گفتاری هستند. این بررسی، نخستین بار در ماه جولای و در ژورنال Brain منتشر شد. یافته‌های پژوهش حاضر، نشان‌دهنده‌ی پیشرفت علم در درک چگونگی ارتباط‌دهی معنا با کلمات در مغز است و طرح‌ریزی برای انجام جراحی‌های مغزی را بهبود می‌بخشد.

این کشف جدید توضیح می‌دهد که چرا افراد مبتلا به بیماری‌های نوروژنیک (بیماری‌های تحلیل‌برنده‌ی عصبی)، اغلب در یادآوری نام‌ها با مشکل روبرو می‌شوند. حدود ۵/۷ میلیون شهروند آمریکایی در تمام سنین، مبتلا به بیماری فراموشی‌آور آلزایمر هستند. نام‌پریشی، با پدیده‌ی نوک‌زبانی در میان افراد سالم و ناتوانی در یادآوری موارد تعریف می‌شود.

نیتین تِندون، دکترای پزشکی، نویسنده‌ی ارشد این پژوهش و استاد بخش جراحی مغز ویویان اسمیت در دانشکده‌ی پزشکی مک گاورن در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس شهر هیوستون می‌گوید:

    نام‌گذاری، یکی از روندهای اصلی در بررسی‌های مربوط به نام‌پریشی بوده است؛ اما فرآیندهایی که عموما در کسری از ثانیه باعث نام نهادن روی موردی می‌شوند، به‌درستی شناخته نشده‌اند. ما نواحی مشخصی از مغز را که با دقت میلی‌متری مسئول نام‌دهی به اشیا هستند، مشخص کردیم و رفتار آن‌ها را با معیار میلی‌ثانیه‌ای بررسی کردیم.


تَندون به‌همراهی مرکز هرمان مچر نیوفورس تگزاس، مرکز پزشکی تگزاس، مدیریت یک پروژه‌ی مربوط به صرع را برعهده دارد و همچنین عضو هیئت علمی مرکز سرطانی ام.دی. آندرسون در دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم زیست پزشکی و مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس شهر هیوستون است. او در ادامه می‌گوید:

    نقش لوب گیجگاهی بازال در فرآیندهای معنایی، دست‌کم گرفته می‌شود. این اطلاعات جدید برای طراحی رویکردهای بهتر در درمان صرع و جراحی تومور و کاهش عوارض جانبی این فرآیندهای جراحی برای جراحان مفید خواهد بود.

تندون اضافه می‌کند که یافته‌های این پژوهش به‌علت طرح نگاشت‌های همگرا با استفاده از سه تکنیک قدرتمند الکتروفیزیولوژی، تصویربرداری و تحریک مغز، ارزشمند هستند.


۷۱ نفر در این پژوهش شرکت کردند و فعالیت مغزی آن‌ها برای بررسی تشنج‌های مربوط به صرع در زمان نگاه کردن به تصویر یک شی و شناسایی آن یا گوش سپردن به توصیف شفاهی یک جسم و نام بردن آن، کنترل شد. پژوهشگران از این داده‌های مغزی برای شناسایی محل شبکه‌های مغزی مسئول در فرآیندهای خاص استفاده کردند.

دانشمندان با استفاده از الکتروکورتیکوگرافیت و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی، نواحی و شبکه‌های مغزی دخیل در فرآیند نام‌گذاری را نقطه‌گذاری و مشخص کردند. این رویه، سپس با استفاده از تکنیک بازنمایی پیش از عمل جراحی به نام تحریک مستقیم قشری تایید شد؛ در این تکنیک، برخی نواحی از مغز به‌طور موقت غیرفعال می‌شوند.

کیِفِر فورسِت، نویسنده‌ی اصلی پژوهش حاضر و دانشجوی ارشد و دکترای دانشکده تحصیلات تکمیلی ام.دی. آندرسون مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هیوستون می‌گوید:

    ارزش این بررسی در تعداد بالای بیماران شرکت‌کننده در آن است که فرآیند نام‌گذاری را از طریق دو مسیر متفاوت انجام دادند و به سه روش متمایز مورد بررسی قرار گرفتند.

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • پزشکی,
  • آلزایمر,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد image محققان فرانسوی: مصرف بلندمدت داروهای هورمونی زنان احتمالاً می‌تواند خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهد 1403/01/09

مصرف برخی از داروهای هورمونی رایج ضدبارداری به مدت یک سال یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4

ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد image ترسناک‌ترین هلیکوپتر چینی‌ ها برای اولین بار در آسمان شکار شد 1403/01/05

هلیکوپتر تهاجمی جدید چینی ها برای اولین بار در آسمان دیده شده و احتمالا توانایی‌های جذابی دارد. در ادامه با هلیکوپتر سنگین Z-21 آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 35

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! image استخراج طلا از قطعات کامپیوتر با پروتئین وی! 1402/12/13

پروتئین مورد استفاده‌ی بدن‌سازان، هزینه‌ی استخراج طلا از زباله‌های الکترونیکی را تا ۵۰ برابر کاهش می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 34

توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند image توسعه حسگرهای چهره‌ پوشیدنی که می‌توانند احساسات ما را درک کنند 1402/12/07

تیمی در کره، سیستم قابل پوشش و کشش صورت ایجاد کرده‌اند که از بررسی اصطکاک و لرزش پوست برای ارزیابی احساسات انسان استفاده می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 32

شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد image شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد 1402/12/02

ایلان ماسک از موفقیت اولین آزمایش انسانی نورالینک خبر داد و اعلام کرد به‌لطف تراشه این شرکت، بیمار نوعی توانایی ابرانسانی پیدا کرده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 69

سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! image سورپرایز فضانورد ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی: بفرمایید قورمه سبزی! 1402/11/24

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا به همکارانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی قورمه سبزی تعارف کرد و ظاهرا آن‌ها هم طرفدار این غذا شده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 56

ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد image ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد 1402/11/15

پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 46

این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد image این دستگاه عجیب، از هوا آب می‌گیرد 1402/10/19

کمپانی Genesis System در خلال رویداد CES 2024 از یک دستگاه عجیب رونمایی کرد که قادر است از رطوبت هوا آب تولید کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 168

در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود image در روزهای آلوده ایران، ۴۰ درصد از کل برق آمریکا بدون انتشار هرگونه آلاینده تأمین می‌شود 1402/10/11

در روزهایی که ما شاهد آلودگی وحشتناک هوا در شهرهای مختلف کشورمان هستیم آمریکا اعلام کرد که ۴۰ درصد از کل برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 200

فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد! image فضانورد ایرانی در میان زمین و فضا، کیف ابزار خود را گم کرد! 1402/08/14

کیف ابزار یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی تبار ناسا در جریان یک راهپیمایی در بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی، گم شد. البته فضانوردان با چنین اتفاقاتی چندان بیگانه نیستند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 147