خدمات سایت


متن کامل خبر

دلیل بیشتر بودن میزان میگرن در خانم ها نسبت به آقایان

آرشیو
میگرن باعث ایجاد درد زیاد در افراد مبتلا خواهد شد، اما میگرن در زنان می‌تواند به مراتب رنج بیشتری را ایجاد کند. در این مقاله قصد داریم علت درد بیشتر میگرن در زنان را بررسی کنیم.
1397/08/07 09:06:26 ب.ظ

میگرن می‌تواند مردان، زنان و کودکان را تحت تاثیر قرار دهد، اما شرایط این مشکل در هر کدام از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. اکثر کسانی که از حملات میگرنی مزمن رنج می‌برند، زنان هستند. بر اساس اعلام بنیاد تحقیقات میگرن، 85 درصد از افراد مبتلا به میگرن مزمن را زنان تشکیل می‌دهند. محققان آزمایش‌های زیادی در این رابطه انجام داده‌اند و این مسئله را با قاطعیت تایید می‌کنند. در ادامه علاوه بر ارائه اطلاعات در رابطه با دلایل ایجاد درد بیشتر در زنان، نظر پزشکان را در رابطه با این موضوع ذکر خواهیم کرد.

الیزابت لودر (Elizabeth Loder)، استاد عصب‌شناسی دانشکده هاروارد و مدیر بخش سردرد بیمارستان زنان بریگهام اظهار داشت:

محققان برای اولین بار اعلام کردند که میگرن در زنان، اجتناب‌ناپذیر است. این مسئله صحت دارد، میگرن بیش از حد بر روی زنان تاثیر می‌گذارد.

میگرن از سردرد، وحشتناک‌تر است. این مشکل اغلب در یک سمت سر و بعضی وقت‌ها در هر دو سمت سر احساس می‌شود. میگرن یک بیماری ناتوان‌کننده عصبی با طیف وسیعی از علائم بوده که شامل اختلال در دید، تهوع، استفراغ، سرگیجه، حساسیت به نور، صدا، عطر و برای بعضی افراد هم ضعف موقت در یک سمت را ایجاد می‌کند. این مشکلات می‌تواند چندین ساعت، گاهی تا چند روز هم ادامه داشته باشد.

چیزی در حدود 25 درصد از مبتلایان به میگرن، اورا (Aura) را تجربه کرده‌اند؛ اورا مجموعه‌ای از اختلالات بصری و حسی همانند ضعف در دید، نقاط کور یا سوزش و بی‌حسی دست و صورت است. میگرن همراه با اورا می‌تواند خطر سکته مغزی ایسکمیک را در زنان زیر 50 سال افزایش دهد؛ به ویژه اگر آن‌ها از قرص‌های ضدبارداری یا دخانیات هم استفاده کنند.

ارائه آمار جهانی از میگرن

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، این بیماری می‌تواند از بین هر 7 فرد بزرگسال، 1 نفر را مبتلا کند. بنیاد تحقیقات ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که تقریبا 40 میلیون آمریکایی از میگرن رنج می‌برند و 28 میلیون نفر آن‌ها را زنان و دختران تشکیل می‌دهند.

مطابق با گزارش اخیر انجمن تحقیقات سلامت زنان، این بیماری هزینه‌ای حدود 78 میلیارد دلار در هر سال دارد. این موضوع باعث می‌شود تا زنان مبتلا، حدود 80 درصد از درآمدشان را صرف درمان کنند.

جانین کلیتون (Janine Clayton)، مدیر دفتر تحقیقاتی بهداشت زنان در موسسه ملی سلامت ایالات متحده آمریکا (NIH) اظهار داشت:

ما پاسخی برای این که چرا میگرن در زنان به نسبت مردان شایع‌تر است، نداریم؛ اما زنان نسبت به مردان در رابطه با تمامی دردها، از حساسیت بالاتری برخوردارند.

مارک گرین (Mark W. Green)، استاد علوم اعصاب و بیهوشی و همچنین مدیر مرکز آسیب‌های ناشی از سردرد اظهار داشت:

میگرن با فعالیت‌های روزمره بدتر می‌شود، به همین دلیل بیشتر افراد مبتلا تمایل به استراحت کردن دارند. آن‌ها نسبت به نور و صدا از خود حساسیت نشان می‌دهند و در این شرایط، کار کردن یا هر نوع فعالیتی دشوار است.

پیش از بلوغ، پسران بیشتر از دختران میگرن را تجربه می‌کنند و سپس معادله تغییر خواهد کرد؛ به گونه‌ای که دختران و زنان تا بعد از یائسگی دچار میگرن می‌شوند. این مشکل برای بیشتر زنان پس از یائسگی، آسان‌تر خواهد شد. به همین علت اکثر کارشناسان معتقدند که نوسانات هورمونی در زنان یک عامل مهم تاثیرگذار است، مخصوصا اگر در دوره قاعدگی زنان، هورمون استروژن کاهش یابد. بیشتر حملات میگرنی از چند روز بعد یا قبل قاعدگی رخ می‌دهند.

مارک گرین می‌گوید:

در دوران قاعدگی و تخمک‌گذاری، سطوح استروژن به سرعت کاهش می‌یابد که می‌تواند یک مشکل باشد. پس از یائسگی، زمانی که سطح استروژن پایین می‌ماند و سقوط نمی‌کند، بیشتر زنان بهبود خواهند یافت. سقوط استروژن می‌تواند موجب تحریک‌پذیری قشر مغز شود؛ میگرن نیز به دلیل این تحریک‌پذیری ایجاد خواهد شد. معمولا این مشکل ژنتیکی است.

یکی از مطالعات انجام شده اخیر نشان می‌دهد که استروژن بالا می‌تواند با ایجاد میگرن در مردان مرتبط باشد، اگرچه دانشمندان معتقدند که باید آزمایش‌های بیشتری صورت گیرد. میگرن می‌تواند توسط عواملی همانند استرس، تغییر الگوی خواب، صداهای بلند، نور، بوی‌های قوی و حتی غذاها و نوشیدنی‌ها ایجاد شود.

الیزابت لودر گفت:

در تجربه بالینی من، در رابطه با عطرهای سنگین زیاد شنیده‌ام. زنان تمایلی به راه رفتن در فروشگاه‌های بزرگ ندارند تا با اشخاصی که قصد فروش عطر دارند، مواجه نشوند. علاوه بر این، زنان با چالش‌های متفاوت‌تری نسبت به مردان در محیط‌های کار و زندگی شخصی مواجه هستند. ما می‌دانیم که استرس می‌تواند تاثیر منفی بر روند اختلال داشته باشد.

اکثر کارشناسان معتقدند که احتمالا میگرن نتیجه واکنش مغز به یک تعامل پیچیده هورمونی، ژنتیکی و عوامل محیطی است.

مایکل اوشینسکی (Michael Oshinsky)، مدیر بخش درد و میگرن در موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی بیان کرد:

میگرن یک اختلال هورمونی نیست. اینطور فکر کنید که این بیماری یک اختلال متنوع است، هر بیمار باید آن را مطابق با معیارهای خود تشخیص دهد.

در حالی که او با سایر متخصصان در رابطه با نقش هورمون‌ها در ایجاد میگرن موافق است، اما می‌گوید:

راه‌های مشابه زیادی وجود دارند که باعث ایجاد اختلال در مغز شده و در نهایت موجب حمله میگرنی می‌شوند. این یک اختلال در مغز و اعصاب است.

دکتر الیزابت خاطر نشان کرد که افراد زیادی با دوره منظم هورمونی دچار میگرن نمی‌شوند؛ بنابراین ممکن است که این دوره توسط بسیاری از عوامل داخلی و خارجی تنظیم شود. تاثیرات هورمونی می‌توانند بر روی نورون‌های مشخصی از مغز، در رابطه با فعال بودن یا نبودنشان تاثیر بگذارند. این یک مشکل عصبی است.

میگرن

اینا بلفر (Inna Belfer)، متخصص مغز و اعصاب در مرکز ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا با این موضوع موافق بوده و می‌گوید:

زمانی که شما به میگرن فکر می‌کنید، یک وضعیت حساس ایجاد می‌شود. شما دارای گروهی از نورون‌ها هستید که به علت برخی از دلایل، شروع به حمله عصبی می‌کنند و بنا بر برخی دلایل دیگر، آرام می‌شوند.

دکتر اینا بلفر اعلام کرد که از سن 12 سالگی با این مشکل مواجه بوده و در هر ماه، چهار یا 5 بار دچار آن می‌شود. به گفته دکتر بلفر، میگرن می‌تواند برخی از افراد را از 5 ساعت تا 3 روز دچار مشکل کند. با عبور سن دکتر بلفر از 50 سال، تعداد دفعات این مشکل به 2 الی 3 بار در هر ماه کاهش پیدا کرده است.

او اظهار داشت:

هیچ دردی شبیه آن نیست. من می‌توانم کار کنم، اما میگرن همراه با اورا، حالت تهوع و حساسیت به نور نیز وجود دارد.

دکتر بلفر کماکان بوی کلر را از شیر آب استشمام می‌کند. این حس قبل از شروع علائم ایجاد می‌شود و او می‌داند که حمله میگرنی نزدیک است.

تحقیقات نشان می‌دهد که این مشکل تمایل زیادی به ایجاد شدن در خانواده‌ها دارد. دکتر اوشینسکی معتقد است که اگر یک نفر در بین دوقلو‌ها دچار میگرن شود، ممکن است نفر دوم نیز مبتلا به این مشکل باشد. بر اساس سایر تحقیقات، می‌توان گفت که جهش در برخی از ژن‌ها باعث ایجاد میگرن همی‌پلژی خانوادگی (نوعی میگرن که موجب ایجاد ضعف یا بی‌حس شدن یک سمت از بدن خواهد شد) می‌شود.

یکی از تحقیقات قابل توجه در این زمینه نشان می‌دهد که زنان در مقایسه با مردان، درد و حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهند؛ زنان در برابر میگرن، نسبت به مردان آسیب‌پذیرتر هستند.

دکتر بلفر می‌گوید:

ما دقیقا نمی‌دانیم که چگونه مغز در برابر میگرن واکنش‌های متفاوتی دارد، اما فکر می‌کنم تفاوت‌های جنسی باعث می‌شود که زنان نسبت به مردان، درد بیشتری را احساس و تجربه کنند.

با اینکه درمانی برای این مشکل وجود ندارد، اما داروهای تجویزی پزشکان و مکمل‌های خاص، ماساژ، تکنیک‌های ایجاد آرامش می‌توانند موجب پیشگیری یا درمان علائم شوند. پزشکان توصیه می‌کنند تا یک دفترچه خاطرات در رابطه با میگرن تهیه کرده و بدین ترتیب بتوانید عوامل محرک را شناسایی و از آن‌ها جلوگیری کنید.

بر اساس نتایج تحقیقات اخیر، افراد مبتلا به میگرن که از حساسیت به نور رنج می‌برند، ممکن است از شدت سردرد آن‌ها به دلیل قرار گرفتن در برابر نور سبز، کاسته شود.

دکتر بلفر اظهار داشت:

قرار دادن یک بطری آب گرم بر روی سر، شانه و گردن می‌تواند من را نجات دهد؛ در حالی که یکی از دوستانم نیاز به یخ دارد. من به شوهرم گفتم که اگر یک خانه جدید بگیریم، من یک اتاق با نور سبز می‌خواهم.

دکتر الیزابت لودر می‌گوید:

برای اکثر زنان، تسکین این درد با افزایش سن اتفاق خواهد افتاد. متاسفانه بدترین میگرن زمانی ایجاد می‌شود که زنان در تلاش هستند تا بین کار و مسئولیت‌های خانوادگی، تعادل ایجاد کنند. میگرن با گذشت زمان در زنان بهبود می‌یابد، اما شما هیچ وقت به شغلی که از دست داده‌اید، سال‌های مدرسه یا زمان‌های از دست رفته در کنار خانواده باز نخواهید گشت.

به نظر می‌رسد که تحقیقات بر روی میگرن و عوامل گوناگون ایجاد آن ادامه داشته باشد. قطعا دانشمندان در آینده و با انجام آزمایش‌های گوناگون، می‌توانند اطلاعات جدیدی از این مشکل به دست آورند.

منبع : گجت نیوز
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • سلامت,
  • پزشکی,
  • میگرن,
  • دلایل میگرن,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




هواوی احتمالاً 23 فروردین‌ماه از خودرو و کامپیوترهای جدید خود رونمایی می‌کند image هواوی احتمالاً 23 فروردین‌ماه از خودرو و کامپیوترهای جدید خود رونمایی می‌کند 1403/01/20

هواوی ظاهراً قصد دارد در تاریخ ۲۳ فروردین‌ماه (۱۱ آوریل)‌ از محصولات جدید خود ازجمله خودروی جدید و کامپیوترهای شخصی رونمایی کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد image اپل ویژن پرو حالا بیش‌ از ۱۰۰۰ اپلیکیشن کاملاً اختصاصی دارد 1402/11/25

از زمان عرضه‌ی ویژن پرو به بازار ۴۰۰ اپلیکیشن اختصاصی جدید برای این هدست ساخته شده‌ است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 78

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 175

آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل image آیپد ۱۴ ساله شد؛ میراث استیو جابز برای اپل 1402/11/08

استیو جابز ۱۴ سال قبل با معرفی اولین نسل آیپد، پایه‌های عرضه‌ی گسترده‌ی تبلت‌ها را بنیان‌گذاری کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 107

افزایش قیمت دوج کوین image افزایش قیمت دوج کوین 1402/11/02

دوج‌کوین همزمان با شایعاتی که در بستر شبکه اجتماعی ایکس دست به دست می‌شود، به بازدهی روزانه ۱۰ درصدی رسید

امتیاز:
تعداد بازدید: 120

دولت چین با هک کردن آیفون به دنبال دستگیری معترضان است! image دولت چین با هک کردن آیفون به دنبال دستگیری معترضان است! 1402/10/20

دولت چین مدعی شده با هک کردن آیفون های اپل، مظنونین و معترضان را به‌دام بیاندازد و دستگیر کند. اما مگر هک آیفون امکان‌پذیر است؟

امتیاز:
تعداد بازدید: 88

نسخه جدید دیسکورد موبایل منتشر شد؛ تغییر طراحی با تمرکز روی قابلیت‌های پیام‌رسانی image نسخه جدید دیسکورد موبایل منتشر شد؛ تغییر طراحی با تمرکز روی قابلیت‌های پیام‌رسانی 1402/09/15

در این نسخه یک نوار به پایین اپلیکیشن اضافه شده است و همچنین این آپدیت مجموعه‌ای از بهبودهای عملکردی را شامل می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 184

تصاویر واقعی ردمی K70 و ردمی K70 پرو در آستانه رونمایی فاش شد image تصاویر واقعی ردمی K70 و ردمی K70 پرو در آستانه رونمایی فاش شد 1402/09/07

تصاویر فاش‌شده، جزئیات بیشتری درمورد گوشی‌های پرچمدار جدید شیائومی سری ردمی K70 به‌نمایش می‌گذارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 179

نماینده مجلس: فیلترشکن مصرف دیتا را دو برابر می‌کند؛ دیتا را دولت می‌فروشد و پول بیشتری به دولت می‌رسد image نماینده مجلس: فیلترشکن مصرف دیتا را دو برابر می‌کند؛ دیتا را دولت می‌فروشد و پول بیشتری به دولت می‌رسد 1402/08/28

رشیدی کوچی: فیلترینگ جواب نداده است و ما فقط مردم را مجبور کرده‌ایم که به سمت خرید فیلترشکن بروند. این داستان خیلی برای کشور تبعات دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 133

اپل، متا و تیک‌تاک از ورود سرویس‌های خود به فهرست DMA اتحادیه اروپا شکایت کردند image اپل، متا و تیک‌تاک از ورود سرویس‌های خود به فهرست DMA اتحادیه اروپا شکایت کردند 1402/08/27

اپل در واکنش به «دروازه‌دار» دانستن اپ استور و iMessage در لیست جدید ضدانحصار DMA، تصمیم اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 159