خدمات سایت


متن کامل خبر

چگونه همچنان لوازم خانگی خارجی در بازار فروخته می‌شود؟

آرشیو
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بخشی از این کالاهای خارجی از منازل مردم وارد بازار می‌شود، به طوری که ممکن است در سالهای اخیر و با افزایش نرخ ارز عده‌ای جهیزیه خریده و در خانه نگه داشته باشند، اما با افزایش قیمت فاحش این کالاها، آنها را به روز در بازار می‌فروشند و با پول آن کل جهیزیه را تهیه می‌کنند.
1399/07/16 01:50:35 ب.ظ

خرداد ماه امسال افزایش قیمت لوازم خانگی خبرساز شده و در نهایت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تویدکنندگان اعلام کرد که در قیمت‌های لوازم خانگی بازنگری شده تلویزیون حداکثر ۲۰ درصد و سایر لوازم خانگی حداکثر ۲۵ درصد مجاز به افزایش قیمت نسبت به بهمن سال گذشته هستند و همه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان لوازم خانگی ملزم شدند قیمت‌های خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند. با این حال با افزایش نرخ ارز در هفته‌های گذشته دوباره گزارش‌هایی از افزایش قیمت در این بازار شنیده شده است.

اکبر پازوکی در پاسخ به اینکه با افزایش نرخ ارز قیمت لوازم خانگی چقدر افزایش یافته، اظهار کرد: تولیدکنندگان هنوز قیمت جدید در سامانه ۱۲۴ اعلام نکردند و نمی‌دانیم که قیمت‌های خود را افزایش دادند یا نه. اساس رسیدگی به شکایات در رابطه با گرانفروشی هم در اتحادیه لوازم خانگی سامانه ۱۲۴ است.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه افزایش قیمت در بازار را قبول ندارد تصریح کرد: مگر اینکه شرکت‌ها لیست قیمت را با تاییدیه سامانه ۱۲۴ به اتحادیه ارائه دهند. فروشندگان مرجع قیمت گذاری نیستند و تولیدکنندگان باید مراحل تولید و هزینه‌های خود را به سازمان حمایت ارائه دهند تا این سازمان با لحاظ سود قانونی قیمت را مصوب کند. اما در حال حاضر تولیدکنندگان می‌گویند چون مواد اولیه را به قیمت روز میخرند قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین باید درد تولیدکنندگان چاره شود تا افزایش قیمت صورت نگیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: من افزایش قیمت لوازم خانگی ایران را رد نمی‌کنم و نه می‌گویم درست است. به طور کلی اگر خریداری از شرکت یا یک فروشگاه شکایتی مبنی بر گرانفروشی داشته باشد، اتحادیه لیست قیمت در سامانه ۱۲۴ را بررسی می‌کند. اگر قیمت درست نباشد، تخلف و مابه التفاوت قیمت برای قاضی فرستاده می‌شود.

با استفاده از نوع گارانتی کالای قاچاق را تشخیص دهید

وی همچنین درباره فروش لوازم خانگی قاچاق در بازار تصریح کرد: خریداران می توانند در سایت اتحادیه لوازم خانگی تهران گارانتی‌های مورد تایید سازمان حمایت و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران را بررسی کنند. بنابراین اگر کالای خارجی در بازار با ضمانتنامه قید شده در سایت اتحادیه به فروش برسد این کالا قاچاق نیست، اما اگر ضمانت غیر از موارد ذکر شده در سایت باشد کالا قاچاق است.

پازوکی در پاسخ به اینکه چگونه بعد از سه سال ممنوعیت واردات لوازم خانگی به ایران، همچنان کالای خارجی در بازار وجود دارد نیز گفت: بخشی از این کالاهای خارجی از منازل مردم وارد بازار می‌شود، به طوری که ممکن است در سالهای اخیر و با افزایش نرخ ارز عده‌ای جهیزیه خریده و در خانه نگه داشته باشند، اما با افزایش قیمت فاحش این کالاها، آنها را به روز در بازار می‌فروشند و با پول آن کل جهیزیه را تهیه می‌کنند. بنابراین ملاک تشخیص کالای قاچاق در بازار نوع گارانتی آن است. نمی‌توان گفت حجم این نوع کالا خارجی در بازار کم یا زیاد است، چراکه با افزایش نرخ ارز افراد زیادی کالا تهیه و در منزل نگهداری می‌کند.

وی افزود: قبلا هم این موضوع مطرح شده بود که یکی از شرکت های داخلی ۸۰۰ هزار ماشین ظرفشویی تولید کرده اما ۲۰۰ هزار دستگاه نصب شده است. نمی‌توان گفت ۶۰۰ هزار دستگاه ماشین ظرفشویی احتکار شده و احتمالاً مردم آنها را خریده و در منزل نگهداری کردند.

به گفته این مقام صنفی راه حل مشکل افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی بها دادن به تولید کننده و تامین مواد اولیه است تا کالا به قدر کافی در کشور تولید شود و در بازار کمبود نباشد. چراکه در حال حاضر کالاهای خارجی وارد نمی‌شود و کمبود آن باید با کالای داخلی تامین شود.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هدف این وزارتخانه تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال جاری است، اما تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است. از طرف دیگر واردات کالاهای این بخش هم از سال ۱۳۹۷ و در پی محدودیت‌های ارزی ممنوع شد و در سال گذشته افزایش قاچاق کالا در پی ممنوعیت واردات و افزایش چشمگیر قیمت‌ها باعث شد که بالاخره  آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا در بخش لوازم خانگی اجرا شود. در این راستا از ۱۵ دی ماه سال گذشته اعلام شد که اگر گروه‌های کالایی تعیین شده در بخش لوازم خانگی در سطح بازار دارای شناسه کالا نباشند، قاچاق تلقی می‌شوند.
منبع : خبر آنلاین
به این خبر امتیاز بدهید :
کلمات کلیدی :
  • لوازم خانگی,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

شیائومی با پنکه هوشمند خود به استقبال بهار می‌رود image شیائومی با پنکه هوشمند خود به استقبال بهار می‌رود 1402/12/13

شیائومی از یک پنکه هوشمند جدید رونمایی کرده که با قابلیت‌های خود می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. در ادامه با Xiaomi Mijia Fan آشنا شوید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

لیست قیمت انواع هواپز image لیست قیمت انواع هواپز 1402/12/08

هواپز یکی از لوازم خانگی برقی کاربردی در آشپزخانه است که از هوای گرم برای پخت غذا استفاده می‌کند. در این روش ...

امتیاز:
تعداد بازدید: 61

اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد image اولین کامپیوتر شخصی تاریخ هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شد 1402/12/01

دو کامپیوتر شخصی رومیزی بسیار کمیاب با پردازنده‌ی ۸۰۰۸ اینتل هنگام تمیز کردن یک خانه کشف شدند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد image تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا به کشور وارد شد 1402/11/23

سایپا که قصد عرضه نسخه هیبرید تویوتا کرولا در بازار تا انتهای امسال را دارد، نمونه‌های اولیه این سدان وارداتی ژاپنی را به ایران آورده است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 68

بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست image بازگشت اینتل به جایگاه اول؛ سامسونگ دیگر بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان نیست 1402/11/09

درآمد سامسونگ در بخش تراشه‌های خود از 70.2 میلیارد دلار در سال 2022 به 43.4 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 159

دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد image دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه ابلاغ شد 1402/11/09

مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه را ابلاغ کرد

امتیاز:
تعداد بازدید: 74

سم آلتمن به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است image سم آلتمن به‌دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی است 1402/10/30

سم آلتمن می‌خواهد با جذب میلیاردها دلار سرمایه و ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی وابستگی خود به انویدیا را کاهش دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 108

ماشین ظرفشویی ال‌جی به کمک بخار ظروف را تمیز و ضدعفونی می‌کند image ماشین ظرفشویی ال‌جی به کمک بخار ظروف را تمیز و ضدعفونی می‌کند 1402/10/23

ماشین ظرف‌شویی XD3 با قابلیت TrueSteam، بازوی اسپری‌کننده آب چهارگانه و موتوری با قطعات متحرک کمتر، می‌تواند همراه خوبی برای شست‌وشوی ظروف باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 209