خدمات سایت


متن کامل خبر

نگاهی به قابلیت‌های خانواده آیفون ۱۲ در زمینه عکاسی و فیلمبرداری

آرشیو
گوشی‌های سری آیفون ۱۲ که در چهار مدل معرفی شدند، تمرکز ویژه‌ای روی عکس‌برداری و فیلم‌برداری دارند. در ادامه نگاهی به دوربین آیفون‌های نسل جدید اپل می‌اندازیم.
1399/07/23 11:43:26 ق.ظ

اپل به‌هنگام برگزاری رویداد Hi, Speed اعلام کرد در گوشی‌های آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس (Apple iPhone 12 Pro Max) توجه بسیار ویژه‌ای به مبحث تصویربرداری نشان داده است. این دو گوشی که پیشرفته‌ترین آیفون‌های تاریخ محسوب می‌شوند مجموعه‌ی گسترده‌ای از قابلیت‌ها را در حوزه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری ارائه می‌دهند.



از بین تغییرات دوربین مدل‌های پرو از آیفون ۱۲ می‌توانیم به افزایش ابعاد حسگر تصویر به‌منظور جذب نور بیشتر و عملکرد بهتر در محیط‌های کم‌نور اشاره کنیم. آیفون‌های موردبحث همچنین می‌توانند چندین فریم را با یکدیگر ترکیب کنند تا تصویر نهایی کیفیت بسیار بهتری داشته باشد. از بین دیگر تغییرات می‌توانیم به بهبود سیستم لرزش‌گیر و البته اضافه شدن اسکنر فراشکافت لایدار (LiDAR) برای تقویت سیستم فوکوس خودکار اشاره کنیم. به‌علاوه در آیفون ۱۲ پرو مکس، دوربین تله‌فوتو می‌تواند اشیاء موجود در فواصل دور را با جزئیات بهتر بزرگ‌نمایی کند.

آیفون 12، آیفون 12 مینی، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس در مراسم شب گذشته‌ی اپل که ساعت ۲۰:۳۰ به‌وقت تهران برگزار شد معرفی شدند. دوربین آیفون ۱۲ (با قیمت پایه‌ی ۸۲۹ دلار) و آیفون ۱۲ مینی (با قیمت پایه‌ی ۷۲۹ دلار) تا حدی نسبت‌به خانواده‌ی آیفون ۱۱ دست‌نخورده باقی مانده است. این گوشی‌ها در پنل پشتی خود یک دوربین عریض و یک دوربین فوق عریض دارند و در پنل جلویی از یک دوربین سلفی استفاده می‌کنند.


آیفون ۱۲ درکنار آیفون ۱۲ مینی



بیشترین بهبودهای آیفون‌های جدید در حوزه‌ی تصویربرداری مختص‌به آیفون ۱۲ پرو (با قیمت پایه‌ی ۹۹۹ دلار) و آیفون ۱۲ پرو مکس (با قیمت ۱٬۰۹۹ دلار) است. آیفون ۱۲ پرو مکس حسگر تصویر بزرگی دارد و از دوربین تله‌فوتوی پیشرفته برای بزرگ‌نمایی بهتر اشیاء دور استفاده می‌کند. آیفون ۱۲ پرو همچون مدل‌های پیشین آیفون بزرگ‌نمایی اپتیکال دو برابری ارائه می‌دهد (لنز تله‌فوتو با فاصله‌ی کانونی ۵۲ میلی‌متری دارد)؛ بااین‌حال مدل پرو مکس ازطریق لنز تله‌فوتوی ۶۵ میلی‌متری به بزرگ‌نمایی اپتیکال ۲٫۵ برابری دست پیدا می‌کند.


آیفون ۱۲ پرو مکس پیشرفته‌ترین دوربین را در خانواده‌ی آیفون 12 اپل دارد

درکنار سرعت اتصال به اینترنت و پردازنده‌ی مدرن، دوربین یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر گوشی جدید است. ما به‌صورت روزمره عکس و ویدئو می‌گیریم تا لحظات مهم زندگی‌مان ثبت شوند، همین موضوع اهمیت وجود دوربین باکیفیت در گوشی‌های هوشمند را بالا می‌برد.

آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی نیز بهبودهای محسوسی در زمینه‌ی تصویربرداری به‌خود دیده‌اند، اما این بهبودها در حد و اندازه‌ی مدل‌های پرو نیست. اپل در جریان مراسم شب گذشته اعلام کرد حالت تصویربرداری در شب یا نایت مود (Night Mode) روی دوربین‌های فوق عریض و سلفی آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی نیز کار می‌کند. همچنین این دوربین‌ها حالت HDR بهبودیافته دارند.

اپل در سال‌های اخیر به حوزه‌ی عکاسی رایانشی (Computational Photography) توجه ویژه‌ای نشان داد و این روند در گوشی‌های سری آیفون ۱۲ نیز ادامه‌دار است. یکی از موضوعاتی که اپل روی آن مانور می‌دهد، HDR است. HDR یعنی گستره‌ی داینامیکی بالا؛ این حالت به شما امکان می‌دهد بدون افزایش بیش از حد روشناییِ بخش‌های روشنِ تصویر، جزئیات مربوط به سایه‌ها را مشاهده کنید. تمامی گوشی‌های جدید سری آیفون دارای نسل سوم فناوری HDR هستند که شما را قادر می‌سازند جزئيات را بهتر ثبت کنید.


آیفون ۱۲ پرو درکنار آیفون ۱۲پرو مکس



اپل می‌گوید نسخه‌ی جدید HDR با اتکا بر فناوری یادگیری ماشین به‌صورت خودکار برخی کارها نظیر افزایش روشنایی در بخش‌های تاریک تصویر انجام می‌دهد. مدل‌های پرو از آیفون ۱۲ دارای تکنیک دیگری برپایه‌ی عکاسی رایانشی هستند که اپل آن را ProRaw می‌نامد. سال‌ها است که آیفون‌ها و گوشی‌های اندرویدی می‌توانند تصاویر خام (RAW)‌ را ثبت کنند؛ تصاویر خام نسخه‌ی پرداز‌ش‌نشده‌ی تصاویر JPEG محسوب می‌شوند که کیفیت بسیار بالایی دارند و مخصوص ویرایش‌های حرفه‌ای هستند.

 Apple ProRaw سیستم عکاسی رایانشی اپل را با فرمت خام ترکیب می‌کند تا مزیت‌هایی همچون کاهش نویز و افزایش گستره‌ی داینامیکی به کسانی که مشغول ویرایش تصاویر خام هستند ارائه شود. پیش‌تر در سال ۲۰۱۸ شاهد مکانیسمی مشابه در پیکسل ۳ گوگل بودیم.

گوگل در حوزه‌ی عکاسی رایانشی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بهتر از هر شرکت دیگری عمل کرده است. آیفون‌های اپل سال‌ها بود که عملکرد بی‌رقیبی در حوزه‌ی تصویربرداری ارائه می‌دادند، اما گوگل در سری پیکسل با اتکا بر عکاسی رایانشی توانست چالش‌هایی جدی برای اپل و دیگر شرکت‌ها ایجاد کند.

با معرفی آیفون ۱۱، اپل نسخه‌ی اختصاصی خود از تکنیک عکاسی رایانشی را روی کار آورد. یکی از این قابلیت‌ها، ترکیب چند تصویرِ دارای اکسپوژر (نوردهی) کم با یکدیگر بود؛ این تکنیک باعث می‌شد بدون افزایش بیش از حد نوردهی آسمان، جزئیات محیط‌های بسیار تاریک را مشاهده کرد. گوگل این فناوری را +HDR می‌نامد و اپل آن را دیپ فیوژن (Deep Fusion) خطاب می‌کند.

در گوشی آیفون ۱۲، تکنیک دیپ فیوژن از تمامی اجزای مهم درون تراشه‌ی پیشرفته‌ی A14 Bionic شامل پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و پردازنده‌ی سیگنال تصویر و و پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) و موتور عصبی استفاده می‌کند. این یعنی اپل می‌تواند فناوری دیپ فیوژن را برای تمامی دوربین‌های به‌کاررفته در تمام گوشی‌های جدید خود ارائه دهد. به‌علاوه این موضوع بدین معنی است که از این پس امکان ثبت تصاویر پرتره به‌هنگام استفاده از نایت مود وجود دارد (مشابه قابلیتی که گوگل با پیکسل ۵ ارائه داد).

 آیفون ۱۲ پرو مکس حسگر 1/1.7 اینچی دارد که ۴۷ درصد بزرگ‌تر از حسگر آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس است و به پیکسل‌های بزرگتری مجهز است. این کار باعث افزایش قیمت نهایی حسگر می‌شود، بااین‌حال حسگر را قادر می‌سازد میزان بیشتری از نور خورشید را جذب کند تا درنهایت رنگ‌ها سرزنده‌تر باشند، نویز کاهش پیدا کند و دوربین گوشی در محیط‌های کم‌نور عملکرد بهتری نشان دهد. آیفون ۱۲ پرو مکس همچنین برای گرفتن لرزش تصاویر، حسگر تصویر را به‌حرکت درمی‌آورد، نه المان‌های لنز. اپل می‌گوید سیستم لرزش‌گیر حسگر شیفت (Sensor Shift) شما را قادر می‌سازد تصاویر را با زمان اکسپوژر دوثانیه‌ای ثبت کنید.


اپل در آیفون‌های جدید نیز روی عکاسی رایانشی مانور ویژه‌ای داده است



مدل‌های پرو دارای قابلیت‌های بهتری در حوزه‌ی فیلم‌برداری هستند. طبق گفته‌ی اپل، دوربین آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس از انکُدینک ۱۰ بیتی (برای ثبت بهتر رنگ و نور) و فیلم‌برداری Dolby Vision HDR پشتیبانی می‌کند.

دوربین اصلی در هر چهار گوشی سری آیفون ۱۲ اپل از دیافراگم f/1.6 استفاده می‌کند که شرکت کوپرتینویی، آن را سریع‌ترین دیافراگم در بین کل آیفون‌ها به‌حساب می‌آورد. این دیافراگم توانایی دوربین برای جذب نور را بهبود می‌بخشد. به‌علاوه دوربین فوق عریض نیز در آیفون‌های جدید سیستم لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS) دارد.

با همه‌ی این‌ها، نبود برخی تکنیک‌ها و فناوری‌ها در دوربین آیفون ۱۲ اپل حس می‌شود. آیفون‌های نسل جدید فناوری ترکیب پیکسل (Pixel Binning) ندارند. این تکنیک که به‌صورت گسترده در گوشی‌های سامسونگ استفاده می‌شود، پیکسل‌های کوچک‌ مجاور را با یکدیگر ترکیب می‌کند تا پیکسلی بزرگ‌تر با توانایی جذب نور بیشتر ایجاد شود. تکنیک ترکیب پیکسل‌ها داده‌های مدنظر خود را از هر چهار یا ۹ پیکسل مجاور دریافت می‌کند. در محیط‌هایی که نور کافی دارند، حسگر می‌تواند ترکیب پیکسل‌ها را کنار بگذارد و تصویری با وضوح بسیار بیشتر ثبت کند.
مورد دیگری که مدتی است در گوشی‌های هوشمند باب شده اما آیفون ۱۲ از آن بهره نمی‌گیرد، دوربین تله‌فوتو با توانایی بزرگ‌نمایی بسیار زیاد است. برای مثال گوشی هواوی پی ۴۰ پرو پلاس بزرگ‌نمایی اپتیکال ۱۰ برابری ارائه می‌دهد که بسیار تحسین‌برانگیز است.

دستیابی به این هدف در دوربین‌های تله‌فوتوی عادی بسیار سخت است؛ زیرا قوانین فیزیک باعث می‌شوند دوربین‌های تله‌فوتو ابعاد بزرگی داشته باشند؛ بااین‌حال گوشی‌هایی نظیر دستگاه‌های جدید هواوی و سامسونگ سراغ استفاده از مکانیسم پریسکوپی می‌روند. در دوربین‌های پریسکوپی، به‌جای اینکه نور به‌صورت مستقیم به حسگر برسد، از مسیرش منحرف می‌شود. در دوربین‌های پریسکوپی، شاهد منشوری هستیم که می‌تواند نور را با زاویه‌ی ۹۰ درجه منعکس کند. این منشور باعث می‌شود فاصله‌ی کانونی لنز بسیار بیشتر باشد.

منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • آیفون 12,
  • iphone 12 pro,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




پوکو X6 Neo با دوربین 108 مگاپیکسلی و قیمت 240 دلاری معرفی شد image پوکو X6 Neo با دوربین 108 مگاپیکسلی و قیمت 240 دلاری معرفی شد 1402/12/23

پوکو X6 Neo از رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند و به پردازنده دایمنسیتی 6080 مدیاتک مجهز است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 105

بخشی از مشخصات فنی شیائومی میکس فولد 4 فاش شد image بخشی از مشخصات فنی شیائومی میکس فولد 4 فاش شد 1402/12/23

این گوشی احتمالاً در نمایشگر داخلی چین‌خوردگی کمتری خواهد داشت.

امتیاز:
تعداد بازدید: 97

تاریخ معرفی رسمی گوشی پوکو X۶ نئو مشخص شد image تاریخ معرفی رسمی گوشی پوکو X۶ نئو مشخص شد 1402/12/20

گوشی جدید پوکو شاید همان ردمی نوت ۱۳R پرو باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 38

اپلیکیشن اینستاگرام از نظر میزان دانلود، تیک‌تاک را پشت‌سر گذاشت image اپلیکیشن اینستاگرام از نظر میزان دانلود، تیک‌تاک را پشت‌سر گذاشت 1402/12/19

در بین سال‌های 2018 تا 2022، رتبه اول در اختیار تیک‌تاک بود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 36

مشخصات و قیمت ایسوس ذن‌فون 11 اولترا فاش شد image مشخصات و قیمت ایسوس ذن‌فون 11 اولترا فاش شد 1402/12/19

ایسوس ذن‌فون 11 اولترا به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 و دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی مجهز می‌شود.

امتیاز:
تعداد بازدید: 31

۲ مشکل امنیتی بزرگ در آیفون؛ آپدیت iOS 17.4 را همین حالا نصب کنید image ۲ مشکل امنیتی بزرگ در آیفون؛ آپدیت iOS 17.4 را همین حالا نصب کنید 1402/12/16

اپل با انتشار iOS 17.4 و iPadOS 17.4 دو آسیب‌پذیری امنیتی مهم را در این سیستم‌های عامل برطرف کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 51

مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج image مرکز پخش عمده ابزار ساختمانی در کرج 1402/12/15

یکی از مراکز معتبر پخش ابزار ساختمانی در کرج فروشگاه فتاحیان می‌باشد؛ این فروشگاه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز پخش لوازم ساختمانی در کرج و اطراف آن شناخته شده و نمایندگی برندهای معتبری همچون ورتکس، الکترود میکا، آروا و... می‌باشد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 55

پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان image پیچیده‌ترین ساعت در گران‌ترین خودروی جهان 1402/12/12

در مجموع، بیش از ۸۰۰۰ ساعت زمان برای کار توسعه جزئیات چوبی صرف شده است. در حالی که این کار در حال انجام بود، تیم دیگری پنج ماه را صرف مونتاژ پیچیده‌ترین صفحه ساعتی که تا به حال روی یک رولزرویس نصب شده، کرد!

امتیاز:
تعداد بازدید: 45

آپدیت وان یو آی ۶.۱ سامسونگ برای این گوشی ها منتشر می‌شود + تاریخ عرضه image آپدیت وان یو آی ۶.۱ سامسونگ برای این گوشی ها منتشر می‌شود + تاریخ عرضه 1402/12/09

اگر یکی از گوشی های معرفی شده در این متن را در اختیار دارید، به‌زودی آپدیت وان یو آی ۶.۱ سامسونگ را دریافت خواهید کرد. اطلاعات تکمیلی را در ادامه مطالعه فرمایید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 63

آنر اولین گوشی تاشوی عمودی خود را در سال 2024 عرضه خواهد کرد image آنر اولین گوشی تاشوی عمودی خود را در سال 2024 عرضه خواهد کرد 1402/12/09

آنر قصد دارد در این گوشی از قابلیت‌های هوش مصنوعی نیز استفاده کند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 45