خدمات سایت


متن کامل خبر

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اولین انتخابات در کشور بر بستر بلاک چین را برگزار می‌کند

آرشیو
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد کشور در ساماندهی فعالیت‌های تجاری حوزه ICT، در حال برگزاری اولین انتخابات رسمی کشور بر بستر بلاک‌چین است.
1399/08/26 12:12:49 ب.ظ

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) سال ۱۳۸۴ طبق قانون مجلس تشکیل شدو وظیفه دارد فعالیت‌های تجاری حوزه ICT را ساماندهی کند. این سازمان در تمام استان‌های کشور نظام استانی، هیأت مدیره‌ی استانی دارد و انتخاب نمایندگان آن هر سه سال انجام می‌شود. پس از انتخاب هیأت مدیره‌های استانی، شورای مرکزی از نمایندگان آن‌ها تشکیل می‌شود و در گام بعدی، این شورا سه نفر را به‌عنوان رؤسای پیشنهادی خود به رئیس جمهور پیشنهاد می‌کنند و در نهایت، رئیس جمهور یکی از آن‌ها را به‌عنوان رئیس سازمان انتخاب و منصوب می‌کند.

پنجمین دوره‌ی هیأت مدیره سازمان نصر امسال اکنون به اتمام رسیده و انتخابات دوره ششم در حال برگزاری است. شرایط بحران کرونا امسال روند متفاوتی برای برگزاری انتخابات رقم زد. جعفر محمدی، عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی یارانه‌ای، اعلام کرد: با‌ توجه ‌به شیوع کرونا، حضور تعداد بالای نمایندگان شرکت‌ها در یک مکان عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی منطقی نیست؛ به همین علت تصمیم گرفته شد انتخابات به‌صورت آنلاین برگزار شود.

بااین‌حال انتخابات آنلاین نگرانی‌های زیادی برمی‌انگیزد و دغدغه‌های شفافیت، صیانت از آرا و... در آن مطرح است. به همین منظور، تصمیم گرفته شد از بلاک‌چین استفاده شود. بلاک‌چین می‌تواند شفافیت آرا، تغییرناپذیری و انکارناپذیری آن‌ها را تضمین کند. محمدی می‌گوید انتخابات بر بستر بلاک‌چین دارای پیچیدگی‌هایی است و این موضوع برای انتخابات عمومی روال سخت‌تری دارد؛ بااین‌حال وقتی تعداد مشارکت‌کنندگان در انتخاباتی کمتر باشد و رأی‌دهندگان شناخته‌شده و دردسترس باشند، مدیریت آن ساده‌تر می‌شود. رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی نظام صنفی رایانه‌ای به خبرنگار زومیت می‌گوید بر همین اساس، با دو شرکت فعال در حوزه‌ی بلاک‌چین مذاکرات انجام شد تا ابزارهای لازم را برای برگزاری انتخابات در استان‌های مختلف ایجاد کنند.
روند انتخابات بر بستر بلاک‌چین

روال شرکت در انتخابات سازمان نصر بر بستر بلاک‌چین این‌گونه است که ابتدا شرکت‌ها (یا فروشگاه‌ها و مشاوران در دیگر شاخه‌ها) نماینده‌ی خود را برای شرکت در مجمع و انتخابات، ازطریق پورتال سازمان به‌صورت رسمی معرفی می‌کنند. نمایند‌ه‌ی شرکت با شماره ملی و شماره تلفن همراهی که معرفی شده است، به سامانه رأی‌دهی مبتنی بر بلاک‌چین وارد می‌شود و در بازه‌ی زمانی مشخص‌شده برای انتخابات، امکان ثبت رأی خواهد داشت. به‌دلیل ارسال توکن یک ‌بار مصرف در دو نوبت در زمان رأی‌گیری، احتمال مهندسی آرا عملا به کمترین میزان خود می‌رسد.


در این فرایند، اطلاعات افراد با سامانه شاهکار و با سامانه عضویت سازمان تطبیق داده می‌شود. این روند بیش از چند دقیقه به طول نمی‌انجامد و نیازی به مراجعه‌ی حضوری ندارد.

سامانه‌ی رأی‌گیری مبتنی بر بلاک‌چین، میزبان‌های مختلفی دارد؛ برای مثال در تهران، اطلاعات سامانه در هفت سرور مختلف نگه‌داری می‌شود تا پایداری و قابلیت تغییرناپذیری داده‌ها تضمین شود.

محمدی به زومیت می‌گوید اعضای سازمان در سه شاخه‌ی شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و اعضای حقیقی (مشاوران)‌ در انتخابات شرکت می‌کنند. در بخش شرکت‌ها تنها نمایندگان شرکت‌ها کاندید می‌شوند و تنها شرکت‌ها به آن‌ها رأی می‌دهند؛ همینطور در بخش فروشگاه‌ها و در بخش مشاورین. به‌گفته‌ی عضو هیأت مدیره نصر، سازمان بیش از ۱۸ هزار عضور دارد که از این میان، ۴ هزار شرکت تنها در تهران حضور دارند و حدود نیمی از آن‌ها دارای عضویت فعال و واجد شرکت در انتخابات هستند.
نتیجه‌ی رأی‌گیری بر بستر بلاک‌چین بلافاصله و پس از پایان انتخابات تجمیع و مشخص است؛ بااین‌حال محمدی می‌گوید به‌ دلیل جدید بودن این روال و جهت اطمینان کامل از صحت انتخابات، بعد از اتمام زمان رأی‌گیری بررسی‌های دقیق‌تری روی تمامی فرآیندهای اجرایی توسط هیأت نظارت بر انتخابات صورت می‌گیرد که ممکن است یک تا دو ساعت طول بکشد. انتخابات بلاک‌چینی نظام صنفی هفته‌ی گذشته در البرز با موفقیت انجام شد و قرار است پنجشنبه‌ی این هفته در تهران و در طی دو هفته‌ی آتی در چند استان دیگر به همین شیوه برگزار شود. رئیس سازمان نصر روز گذشته در نشست سازمان با موضوع انتخابات اعلام کرد میزان مشارکت در انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به‌طور متوسط حدود ۳۰ درصد بود، بااین‌حال در انتخابات استان البرز، مشارکت ۴۸ درصدی صورت گرفت. سازمان نصر بر همین اساس پیش‌بینی می‌کند رکورد مشارکت در انتخابات استان تهران هم شکسته شود.

برگزار شدن انتخابات بر بستر بلاک‌چین تجربه‌ای سودمند در کشورمان محسوب می‌شود که با شیوع کرونا، فرصت نمود پیدا کرد. به دست آمدن چنین تجاربی باعث می‌شود  حتی در صورت نابودی کرونا، دیگر عقب‌گردی در برخی حوزه‌ها نداشته باشیم. جعفر محمدی فواید استفاده از بسترهای آنلاین و بلاک‌چین برای امور را ایجاد فرایندهای شفاف و سالم، کنترل و کاهش هزینه‌ها، سرعت در انجام فعالیت‌ها، برطرف شدن خطای انسانی و احراز هویت‌های کارآتر می‌داند که در لایه‌های مختلف می‌توانند مثمر ثمر واقع شوند.
منبع : زومیت
به این خبر امتیاز بدهید :
برچسب های خبر:
کلمات کلیدی :
  • نظام صنفی رایانه ای,
  • انتخابات آنلاین,
هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است! اولین نفری باشید که نظری را ارسال می کند!
Captcha




کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی image کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی 1403/02/01

شرکت تپسی در اولین اقدام خود در سال ۱۴۰۳ از قابلیت جدیدی در مرحله‌ی درخواست خودرو رونمایی کرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 5

پلتفرم جایگزین توییتر، Post News برای همیشه تعطیل خواهد شد image پلتفرم جایگزین توییتر، Post News برای همیشه تعطیل خواهد شد 1403/02/01

«پست‎ نیوز» شبکه‌ای اجتماعی است که بدون نمایش هیچ تبلیغاتی، محتوای پولی نشریه‌هایی ازجمله Business Insider و Wired را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 4

پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد image پاول دورف: تلگرام احتمالاً تا یک سال دیگر مرز 1 میلیارد کاربر فعال را پشت‌سر می‌گذارد 1403/01/29

مدیرعامل تلگرام در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه این پیام‌رسان احتمالاً تا یک سال دیگر از مرز 1 میلیارد می‌گذرد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 30

واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد image واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد 1403/01/28

واتساپ میزبان قابلیت جدیدی شده است تا بتوانید به‌راحتی هر‌کدام از چت‌ها را پیدا کنید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 41

وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد image وسترن دیجیتال از حافظه قابل‌حمل 368 ترابایتی رونمایی کرد 1403/01/26

این حافظه 368 ترابایتی که داخل جعبه عرضه می‌شود، به یک پردازنده 12 هسته‌ای مجهز شده است و تقریباً 13 کیلوگرم وزن دارد.

امتیاز:
تعداد بازدید: 60

کارمندان تسلا نگران آغاز تعدیل نیرو هستند image کارمندان تسلا نگران آغاز تعدیل نیرو هستند 1403/01/26

شایعات مربوط به اخراج نیروی‌ کار در تسلا، موجی از نگرانی را در میان کارمندان این خودروساز به‌راه انداخته است.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

هیولای رام‌نشدنی انویدیا؛ کارت گرافیک RTX 4090 به ذوب‌ شدن ادامه می‌دهد image هیولای رام‌نشدنی انویدیا؛ کارت گرافیک RTX 4090 به ذوب‌ شدن ادامه می‌دهد 1403/01/26

برخی از مدل‌های کارت‌ گرافیک RTX 4090 انویدیا همچنان از فاجعه‌ی ذوب‌شدن کانکتور پاور رنج می‌برند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 40

تصاویر جدید هندزفری‌های مورد انتظار ناتینگ لو رفت image تصاویر جدید هندزفری‌های مورد انتظار ناتینگ لو رفت 1403/01/25

تصاویر جدید هندزفری‌های آينده‌ی ناتینگ، رنگ‌های مختلف آن‌ها را به‌نمایش می‌گذارند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 39

کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم image کاربران به مشکلات استفاده از ویژن پرو اشاره می‌کنند؛ از سردرد تا کبودی دور چشم 1403/01/22

کاربران به مواردی از جمله سردرد، خستگی چشم و درد ناشی از وزن دستگاه اشاره کرده‌اند.

امتیاز:
تعداد بازدید: 54

ایسر از دو لپ تاپ گیمینگ 14 اینچی جدید رونمایی کرد image ایسر از دو لپ تاپ گیمینگ 14 اینچی جدید رونمایی کرد 1403/01/22

همچنین نسخه به‌روزشده لپ تاپ 16 اینچی Nitro ایسر نیز معرفی شده که می‌توان آن را با پردازنده نسل فعلی اینتل Core یا AMD خرید.

امتیاز:
تعداد بازدید: 37